Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Loslaten?


Temet schreef op 08-08-2022 om 17:16:

Dat ouders onderhoudsplichtig zijn voor hun kinderen totdat die de 21-jarige leeftijd hebben bereikt (met wat mitsen en maren), wil niet zeggen dat boetes die aan dergelijke meerderjarige kinderen worden opgelegd ook op de ouders verhaald kunnen worden.
Sterker: zelfs boetes die aan minderjarigen worden opgelegd kunnen niet zomaar op ouders worden verhaald (Ben ik aansprakelijk voor de schulden van mijn minderjarige kinderen? | Rijksoverheid.nl)

Ingridt heeft het al moeilijk genoeg, de doemscenario's hoeven niet zwarter te worden afgeschilderd dan nodig.

Berichten hebben elkaar gekruist. Het gaat het hier om een boete, niet om aansprakelijkheid of een schuld. En ouders waren op de hoogte van de fraude. Op deze website over bijstandsfraude staat dat boete ook verhaald kan worden op (ex-) partners of gezinsleden. Er staat inderdaad niet dat het op ouders van partner verhaald kan worden als deze onder de 21 is, maar ik weet niet hoe heet de soep gegeten wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/fraude-bijstandsuitkering


IngridT

IngridT

08-08-2022 om 18:09 Topicstarter

Dochter wil ons nu niet zien of spreken. Appte ze. Wil rust. Kiest ervoor hem te geloven, en zegt dat het  haar keus is bij hem te blijven. er nu heen gaan en indringend praten maakt ons de boeman  denk ik. 
Een melding doen bij de gemeente is zo’n raar idee nog niet misschien. 
en er daarnaast gewoon voor haar zijn. Voor zover ze dat wil/ toestaat

En toch Ingrid, probeer toch vooral dat communicatielijntje met haar open te houden. Het gesprek dat jullie gehad hebben is zo waardevol.

Door de zaak op de spits te drijven, drijf je haar alleen maar meer in zijn armen.

20-jarigen hebben het recht om hun eigen domme keuzes te maken. 

Ah, kruispost.

IngridT schreef op 08-08-2022 om 18:09:

Dochter wil ons nu niet zien of spreken. Appte ze. Wil rust. Kiest ervoor hem te geloven, en zegt dat het haar keus is bij hem te blijven. er nu heen gaan en indringend praten maakt ons de boeman denk ik.
Een melding doen bij de gemeente is zo’n raar idee nog niet misschien.
en er daarnaast gewoon voor haar zijn. Voor zover ze dat wil/ toestaat

Als er nu een melding komt weet ze dat het van jullie of haar broers is. Dat maakt jullie band kapot.

IngridT

IngridT

08-08-2022 om 18:34 Topicstarter

Pief schreef op 08-08-2022 om 18:19:

[..]

Als er nu een melding komt weet ze dat het van jullie of haar broers is. Dat maakt jullie band kapot.

Daar heb je een punt. Maar voor t zelfde geld heeft er al een buurman melding gedaan. En krijgen wij alsnog de schuld…..

IngridT schreef op 08-08-2022 om 18:09:

Dochter wil ons nu niet zien of spreken. Appte ze. Wil rust. Kiest ervoor hem te geloven, en zegt dat het haar keus is bij hem te blijven. er nu heen gaan en indringend praten maakt ons de boeman denk ik.
Een melding doen bij de gemeente is zo’n raar idee nog niet misschien.
en er daarnaast gewoon voor haar zijn. Voor zover ze dat wil/ toestaat

Ik zou niet zonder hun medeweten gaan klikken bij de gemeente, dat zorgt voor een groot conflict. Wel open zijn dat als zij geen open kaart spelen, jullie niet meewerken met de illegale praktijken. Misschien kun je haar de link appen over bijstandsfraude die ik had toegevoegd? Dus dat ze weet dat als het misgaat ze ook financieel aansprakelijk gesteld kan worden?

De woning staat op zijn naam, hij betaalt de huur en vult de formulieren van sociale dienst in. De dochter kan nergens op aangekeken worden ook al zou ze boodschappen betalen, want ze heeft geen inkomen van die orde dat er sprake is van gezamenlijk huishouden.
Zo was er eens in het nieuws een moeder die boodschappen deed voor haar dochter terwijl dochter ook een uitkering ontving en die boodschappen niet doorgaf. De dochter is hiervoor beboet, de moeder niet.  Het is echt alleen aan hem als hij gedoe krijgt.

Ik zou voorlopig even een stap terug doen. Laat je dochter maar ontdekken of samen leven met hem wel zo leuk is, als ze dacht. Goed mogelijk dat ze na x maanden weer ouderlijk huis binnen stapt of haar oude slaapkamer nog vrij is. 
Steun haar in haar studie, maar kijk op afstand hoe dat samenwonen gaat lukken.

Ik zou het laten gaan. Volwassen worden is je eigen fouten maken en op de blaren zitten. Geen geld geven en het ook niet blijven uitleggen. 

IngridT schreef op 08-08-2022 om 18:34:

[..]

Daar heb je een punt. Maar voor t zelfde geld heeft er al een buurman melding gedaan. En krijgen wij alsnog de schuld…..

Wie is wij? Zij toch en hij, niet jij. Het is jouw probleem niet. 

Duizendpoot schreef op 08-08-2022 om 17:35:

[..]

Berichten hebben elkaar gekruist. Het gaat het hier om een boete, niet om aansprakelijkheid of een schuld. En ouders waren op de hoogte van de fraude. Op deze website over bijstandsfraude staat dat boete ook verhaald kan worden op (ex-) partners of gezinsleden. Er staat inderdaad niet dat het op ouders van partner verhaald kan worden als deze onder de 21 is, maar ik weet niet hoe heet de soep gegeten wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/fraude-bijstandsuitkering


Maar Duizendpoot, de dochter en haar vriend hebben geen geregistreerde relatie en zijn ook niet getrouwd. Zij pleegt geen fraude want zij krijgt geen uitkering. Ze woont hoogstens illegaal bij hem in en hij loopt risico zijn flat te verliezen wegens niet voldoen aan regel van 1-persoons huishouden. In dat geval is zij ook ‘dakloos’. Maar zij kan nog bij haar ouders aankloppen. Nu hebben ouders een zorgplicht volgens DUO en worden ze op basis van hun inkomen aangesteld voor x bedrag, welke dochter kan gebruiken als bijdrage huishouden, maar haar ouders kunnen dit ook parkeren als bijdrage studie. 
TO heeft pas een probleem als dochter aangeeft dat haar vriend en zij getrouwd zijn. Maar zover is dat nog niet.😉

Oja, na aanleiding wat TO schreef over de tikkies die zij aan hem overmaakt en hij niets naar haar overboekt zou ik adviseren haar te laten stoppen met overmaken van geld via tikkies of overboekingen welke aan haar financiën gekoppeld zijn; liever contant bijdrage in huishoudpot zodat niet zichtbaar is dat zij samen een huishouden runnen. 

IngridT

IngridT

08-08-2022 om 19:24 Topicstarter

Flanagan schreef op 08-08-2022 om 19:16:

Oja, na aanleiding wat TO schreef over de tikkies die zij aan hem overmaakt en hij niets naar haar overboekt zou ik adviseren haar te laten stoppen met overmaken van geld via tikkies of overboekingen welke aan haar financiën gekoppeld zijn; liever contant bijdrage in huishoudpot zodat niet zichtbaar is dat zij samen een huishouden runnen.

Flanagan….ik snap je idee, maar ik ga dochter echt geen tips geven hoe ze kan verdoezelen dat ze samenwoont voor t geval de gemeente een onderzoek instelt  omdat er een buur iets heeft  gemeld ( ja, ik heb me bedacht, was een opwelling. Ik ga zelf voorlopig geen melding doen. )
 

IngridT

IngridT

08-08-2022 om 21:16 Topicstarter

Viva-amber schreef op 08-08-2022 om 18:45:

[..]

Wie is wij? Zij toch en hij, niet jij. Het is jouw probleem niet.

Ik bedoel dat, mocht een buurman  een melding hebben gedaan over hun bijstands/ samenwoon gedoe,  zij en vriend dan waarschijnlijk dus ook  denken te weten  dat wij ( ouders) daar achter zitten. Dus dan  maar hopen dat dat niet gebeurd is. Een klikkende buurman. 

Ik zou in ieder geval geen financiële bijdrages aan dochter doen zo lang ze illegaal bij hem woont. Voor collegegeld kun je ervoor kiezen om dat van jouw/jullie rekening af te laten schrijven in plaats van die van haar. Boeken etc. voor studie kun je ook voor haar betalen. Dan financier je haar studie min of meer in natura. Daarmee voorkom je ook dat dat geld uit wordt gegeven aan andere zaken en ze haar inschrijving niet meer kan betalen met alle gevolgen van dien.

Ik vind het wel erg dom om haar vriend die verder niet thuis is in de materie te geloven boven ouders die met de sociale dienst hebben gebeld en advies hebben gekregen van een jurist. Ja, een meisje van twintig heeft recht op fouten en domme keuzes maken, maar niet tegen elke prijs. Ik zou in ieder geval duidelijk maken dat mocht zij of hij hierdoor in de problemen komen, jullie daar niet voor gaan opdraaien. 
En als jullie bepaalde voorwaarden willen verbinden aan studietoelage, dan is dat jullie goed recht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.