Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Loslaten?


Hoe kan iemand met zoveel vacatures nu op die leeftijd zomaar een uitkering hebben? Er is zo ontzettend veel werk. In de horeca, als conducteur, bij de post. Waarom laat de uitkeringsinstantie dat toe?

Thomass schreef op 01-07-2022 om 09:10:

Hoe kan iemand met zoveel vacatures nu op die leeftijd zomaar een uitkering hebben? Er is zo ontzettend veel werk. In de horeca, als conducteur, bij de post. Waarom laat de uitkeringsinstantie dat toe?

Waarom stel je die vraag aan IngridT? Hoe zou die dat moeten weten?

Omnik schreef op 01-07-2022 om 09:19:

[..]

Waarom stel je die vraag aan IngridT? Hoe zou die dat moeten weten?

Het was ook meer een retorische vraag of in het algemeen. 

Thomass schreef op 01-07-2022 om 09:54:

[..]

Het was ook meer een retorische vraag of in het algemeen.

Als je echt hierover wilt praten kan je ook een eigen topic openen 

💡

Jouw vraag zo in een bestaand topic neergooien komt nogal veroordelend over. 

Bakblik schreef op 01-07-2022 om 10:12:

[..]

Als je echt hierover wilt praten kan je ook een eigen topic openen

💡

Jouw vraag zo in een bestand topic neergooien komt nogal veroordelend over.

Het is ook op geen enkele manier een antwoord op de vraag van TO wat ze kan doen om haar dochter te helpen haar koers te vinden. Het is dus gewoon off topic.

Niet mee eens want als hij een baan heeft zijn heel veel problemen al voor een deel opgelost. Maar goed waarom mogen anderen dan wel over die man praten? Had die er dan buitengehouden.  

Thomass schreef op 01-07-2022 om 11:00:

Niet mee eens want als hij een baan heeft zijn heel veel problemen al voor een deel opgelost. Maar goed waarom mogen anderen dan wel over die man praten? Had die er dan buitengehouden.

TO heeft er geen invloed op dat instanties deze man met een uitkering op de bank laten zitten. Zelfs niet als wij het allemaal roerend zijn dat het voor de situatie van haar dochter beter zou zijn dat hij gaat werken. 

Ingrid heeft geen invloed op die jongen. Ze kent hem amper, want hij wil niet op bezoek komen. Als hij echt graag zou willen werken, dan kan dat vast wel, maar blijkbaar is de financiële prikkel voor ongeschoold werk niet hoog genoeg en hecht hij meer waarde aan vrije tijd om te gamen.

Omnik schreef op 01-07-2022 om 11:11:

[..]

TO heeft er geen invloed op dat instanties deze man met een uitkering op de bank laten zitten. Zelfs niet als wij het allemaal roerend zijn dat het voor de situatie van haar dochter beter zou zijn dat hij gaat werken.

Het is toch ook geen kritiek op TO? Jemig wat springen jullie er boos bovenop.

Ik stel me die vraag ook hoor, waarom een jong gezond iemand gewoon kan kiezen om lekker op de bank te hangen. Uiteindelijk moeten wij met zijn allen wel de uitkering van die jongen opbrengen, dus al is het off topic, ik vind het geen rare vraag. Het lijkt me ook meer een retorische vraag dan een eis aan TO om opheldering.

@nnemoon schreef op 01-07-2022 om 08:17:

Ingrid, ik begrijp je zorgen. Je wil haar zo graag beschermen, zeker als je ziet dat het de verkeerde kant op gaat. Maar zij moet daar zelf door schade en schande achter zien te komen.

Ik vind dat je het heel goed doet. Ook je visie is helder op het financiële gebied in verband met haar opleiding. Het belangrijkste voor nu is duidelijkheid en in contact blijven, zodat zij weet dat jullie er altijd voor haar zullen zijn!

Dikke knuffel!

Ik zou wel proberen om de schade enigszins te beperken door geen toelage aan haar zelf te geven maar die apart te zetten en pas te verstrekken als de opleiding daadwerkelijk is afgerond. Dat hebben wij met onze zoon ook zo afgesproken, als hij op kamers gaat dan betalen wij de huur eerst van zijn spaargeld (dat om een goede reden nog in ons beheer is, met zijn toestemming) en als hij zijn diploma heeft dan schenken we hem dat bedrag terug. Dan heeft hij het gevoel dat hij werkt om zijn eigen geld te mogen houden, en dat stimuleert hem meer dan de druk dat hij achteraf anders een bedrag aan ons moet terugbetalen.

Maar hij heeft dan ook zelf ervaren dat omgaan met geld niet zijn sterkste kant is en onze hulp gevraagd om dit voorlopig van hem over te nemen. Hoe we dat weer geleidelijk aan hem gaan overdragen moeten we nog gaan zien, eerst maar eens een diploma en een baan. Hij kan nu in ieder geval niet al te grote brokken maken en toch de consequenties van zijn eigen gedrag leren.

Met een van onze andere kinderen weet ik dat die hun erfenis (van oma) er waarschijnlijk wel doorheen aan het jagen is, maar als een volwassen kind inzicht weigert te geven en mooi weer speelt, valt er niks te helpen... ze moeten eerst zelf de bodem raken. Dus dat is nog een piekerpunt voor ons.

Het valt ook niet mee om toe te kijken hoe IADH kinderen zichzelf in de vingers snijden, je wil dan niet gewoon loslaten; maar mee sturen boven de 18 is lastig en ja, wij hebben zelf ook allemaal moeten leren van fouten...

WendelmoedM schreef op 01-07-2022 om 11:37:

[..]

Het is toch ook geen kritiek op TO? Jemig wat springen jullie er boos bovenop.

Ik stel me die vraag ook hoor, waarom een jong gezond iemand gewoon kan kiezen om lekker op de bank te hangen. Uiteindelijk moeten wij met zijn allen wel de uitkering van die jongen opbrengen, dus al is het off topic, ik vind het geen rare vraag. Het lijkt me ook meer een retorische vraag dan een eis aan TO om opheldering.

Ik ben niet boos. Het levert TO alleen helemaal geen enkel advies, idee of lichtpunt op om deze discussie te voeren in dit draadje van iemand die ons vraagt om met haar mee te denken hoe ze dochter zou kunnen helpen. Open er dan een apart draadje over. 

Omnik schreef op 01-07-2022 om 11:46:

[..]

Ik ben niet boos. Het levert TO alleen helemaal geen enkel advies, idee of lichtpunt op om deze discussie te voeren in dit draadje van iemand die ons vraagt om met haar mee te denken hoe ze dochter zou kunnen helpen. Open er dan een apart draadje over.

Misschien toch wel als de broers dit bespreken met hun zus. He zus bedenk je je wel dat hij ook gewoon kan werken waardoor jij minder hoeft te lenen en niet zijn tikkies hoeft te betalen? Er is werk zat. 

Natuurlijk kan TO niks doen aan het dat hij liever een uitkering heeft dan werkt, maar het is wel degelijk een punt die ze wel aan kan geven aan dochter. Dochter heeft kennelijk zelf al aangegeven dat ze graag wenst dat ouders meekijken in de financiën dus ze kent haar eigen zwakte. Je kan dan toch ook voorzichtig de vraag aanstippen hoe zij straks de verdeling ziet in onkosten bij het samenwonen? En dat het misschien handiger is dat hij gaat werken in plaats van dat zij gaat lenen en met een persoonlijke schuld blijft zitten. Want bedenk dat als het uit gaat, haar dochter als enige de schuld terug moet betalen en hij er mee weg komt. Dat zijn zeker zaken waar je het over het moet kunnen hebben op een zakelijke manier. 

Duizendpoot schreef op 01-07-2022 om 14:49:

Natuurlijk kan TO niks doen aan het dat hij liever een uitkering heeft dan werkt, maar het is wel degelijk een punt die ze wel aan kan geven aan dochter. Dochter heeft kennelijk zelf al aangegeven dat ze graag wenst dat ouders meekijken in de financiën dus ze kent haar eigen zwakte. Je kan dan toch ook voorzichtig de vraag aanstippen hoe zij straks de verdeling ziet in onkosten bij het samenwonen? En dat het misschien handiger is dat hij gaat werken in plaats van dat zij gaat lenen en met een persoonlijke schuld blijft zitten. Want bedenk dat als het uit gaat, haar dochter als enige de schuld terug moet betalen en hij er mee weg komt. Dat zijn zeker zaken waar je het over het moet kunnen hebben op een zakelijke manier.

Dit zeker. Plus, hoe ziet dochter haar leven over vijf of tien jaar voor zich? Studie klaar, leuke baan. Leuk appartement/huis, misschien ooit kinderen...En hij dan? Hoe ziet hij de toekomst? Past hij met die levensstijl in haar toekomst? Dat zijn wel vragen die je haar kan meegeven. 

Hij wordt dan huisvader, toch? Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.