Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.
Anoniemvoornu
13-04-2026 om 21:35
Anoniem1290 schreef op 13-04-2026 om 18:10:
[..]
Ik spreek vloeiend Nederlands, Engels en Duits en leer nu Papiaments en Spaans aangezien ik naar de ABC-eilanden wil. Als ik daar verder zou studeren, zal ik mijn studie vervolgen in het Engels (i.i.g. op Aruba).
Heb je ook een plan B? je loopt nu vast op je studie en wilt dit straks in een andere taal ook nog even voor elkaar boksen. Is dit plan echt haalbaar? Dromen zijn prachtig maar je geeft aan dat stress de oorzaak is bij jou waardoor je onder je niveau presteerde en je leven nu is niet bepaald stressvrij en zo klinkt je plan ook niet. Is emigreren en studeren geen hele pittige combinatie als een gewoon klaslokaal teveel prikkels geeft. Wil je die studie in het buitenland ook thuis volgen?
Anoniem1290
14-04-2026 om 08:52
haarklover schreef op 13-04-2026 om 21:01:
[..]
Ik heb geen idee of je op de Antillen makkelijk werk kunt vinden.
Tegen de meeste mensen van jouw leeftijd zou ik zeggen: probeer het maar als je het wilt, als het niet lukt kun je weer bij jouw ouders gaan wonen.Maar ik denk dat jij (mag ik jij zeggen?) dat risico beter niet kan nemen.
(het is niet helemaal eerlijk in de wereld).
Bij mij is het juist makkelijker aangezien de familie (mijn familie) veel connecties daar heeft, ik kan overal wel terecht om het maar zo te zeggen.
Uiteraard mag je jij zeggen (dat deed je toch al?). Waarom zou IK dan dat risico niet moeten nemen? En dat het niet eerlijk is in de wereld, daar ben ik gelukkig (of niet gelukkig?) al vroeg achtergekomen.
Anoniem1290
14-04-2026 om 08:53
Anoniemvoornu schreef op 13-04-2026 om 21:35:
[..]
Heb je ook een plan B? je loopt nu vast op je studie en wilt dit straks in een andere taal ook nog even voor elkaar boksen. Is dit plan echt haalbaar? Dromen zijn prachtig maar je geeft aan dat stress de oorzaak is bij jou waardoor je onder je niveau presteerde en je leven nu is niet bepaald stressvrij en zo klinkt je plan ook niet. Is emigreren en studeren geen hele pittige combinatie als een gewoon klaslokaal teveel prikkels geeft. Wil je die studie in het buitenland ook thuis volgen?
Ik heb zeker een plan B.
In het buitenland wil ik in principe klassikaal les volgen, ik heb mijn eindexamens op Bonaire gedaan en vond dat erg fijn, ook fijne mensen. Natuurlijk is echt les/college wel wat anders, dus dat is wat ik moet uitvinden.
Anoniem1290
14-04-2026 om 08:58
En ook even heel iets anders wat wellicht wel relevant is: ik slaap al heel lang slecht. Ik ga om 22:00 naar bed (een uur van tevoren geen blauw licht meer), ook neem ik melatonine.
Ik word hoe dan ook vaak zo rond 02:00 wakker en moet dan naar de WC om te plassen. Dan ga ik weer terug mijn bed in en word ik onrustig/nerveus en ga over allerlei dingen nadenken waardoor ik soms wel tot 05:00 niet kan slapen, en dan gaat om 06:30-07:00 de wakker. Ik ben dus 3 uur wakker dan 's nachts.
Kan dit iets met mijn huidige leven te maken hebben? Ik ben dus heel vaak gewoon heel moe. Ik heb dit probleem eigenlijk hiervoor niet gehad. En voor het slapengaan drink ik eigenlijk niets, behalve 1 slokje water wellicht.
Ysenda
14-04-2026 om 09:07
Anoniem1290 schreef op 14-04-2026 om 08:58:
En ook even heel iets anders wat wellicht wel relevant is: ik slaap al heel lang slecht. Ik ga om 22:00 naar bed (een uur van tevoren geen blauw licht meer), ook neem ik melatonine.
Ik word hoe dan ook vaak zo rond 02:00 wakker en moet dan naar de WC om te plassen. Dan ga ik weer terug mijn bed in en word ik onrustig/nerveus en ga over allerlei dingen nadenken waardoor ik soms wel tot 05:00 niet kan slapen, en dan gaat om 06:30-07:00 de wakker. Ik ben dus 3 uur wakker dan 's nachts.
Kan dit iets met mijn huidige leven te maken hebben? Ik ben dus heel vaak gewoon heel moe. Ik heb dit probleem eigenlijk hiervoor niet gehad. En voor het slapengaan drink ik eigenlijk niets, behalve 1 slokje water wellicht.
Afwijkend slaap waak ritme is een bekend 'probleem' bij ass. Het maskeren en voldoen aan externe en interne eisen veroorzaakt spanning waardoor je slechter slaapt.
En jij hebt heel hoge eisen aan je zelf, probeert iets waar je wellicht toch nog niet aan toe bent omdat je de basis nog niet hebt. Een WO studie, in je eentje zonder de middelbare school kennis of onderliggende werkervaring waardoor je die vaardigheden hebt ontwikkeld.
Met steeds wisselende plannen over weer verhuizen, nu zelfs emigreren terwijl je net bij je moeder weg bent gegaan.
Je gunt jezelf niet de rust die nodig is om te ontspannen waardoor je beter gaat slapen.
De autisme coach is al genoemd ga daar weer terug het kan je zeker weer een stapje vooruit helpen.
Ik heb ook af en aan coaching, als het dan goed gaat stop ik weer even, loop ik tegen iets nieuws aan pakken we het weer op.
Anoniemvoornu
14-04-2026 om 09:49
Ysenda schreef op 14-04-2026 om 09:07:
[..]
Afwijkend slaap waak ritme is een bekend 'probleem' bij ass. Het maskeren en voldoen aan externe en interne eisen veroorzaakt spanning waardoor je slechter slaapt.
En jij hebt heel hoge eisen aan je zelf, probeert iets waar je wellicht toch nog niet aan toe bent omdat je de basis nog niet hebt. Een WO studie, in je eentje zonder de middelbare school kennis of onderliggende werkervaring waardoor je die vaardigheden hebt ontwikkeld.
Met steeds wisselende plannen over weer verhuizen, nu zelfs emigreren terwijl je net bij je moeder weg bent gegaan.
Je gunt jezelf niet de rust die nodig is om te ontspannen waardoor je beter gaat slapen.
De autisme coach is al genoemd ga daar weer terug het kan je zeker weer een stapje vooruit helpen.
Ik heb ook af en aan coaching, als het dan goed gaat stop ik weer even, loop ik tegen iets nieuws aan pakken we het weer op.
Dit. Je hebt ontzettend hoge eisen die voor de meeste mensen niet haalbaar zijn. Je plan B is lesgeven maar zelf wil je niet een klaslokaal in.. doe een stapje terug. Probeer kleinere haalbare concretere doelen te stellen.