Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Moeder drinkt veel, wat te doen?

Anoniem1290 schreef op 30-04-2026 om 16:32:

[..]

Omdat ik niet nog meer slechte ervaringen (in de zin van dat het niet lukt) wil krijgen met al de dingen die ik al heb geprobeerd.

Dat is het hele leven, dingen proberen omdat je iets wil bereiken, en dan mislukt het soms, en daar leer je van dat het anders moet. Van dingen die niet lukken leren we meestal meer dan van dingen die moeiteloos gaan. Als je nooit wil mislukken ga je niet ver komen. Het zien als niet lukken en dus een slechte ervaring is iets waar je zelf wat aan kunt doen, je zou het ook kunnen bekijken als onderdeel van het leven ontdekken en er juist nieuwsgierig naar zijn hoe het gaat lopen, of het nou lukt of niet. Leren lopen of fietsen of zwemmen ging tenslotte ook niet in één keer. Niemand gaat met een toverstafje zwaaien en jou van je problemen afhelpen. Dat zul je zelf stukje bij beetje moeten doen.

Ik vind zelf de podcasts van Mark Manson (¨Solved") wel leerzaam en down to earth. Je zou er eens eentje uit kunnen pikken om te luisteren. Of de Omdenken podcasts, die zijn ook best interessant. Soms ook heel ergerlijk, en daar leer ik dan ook weer wat van over mijzelf en dat dingen niet perfect hoeven te zijn om toch bij te dragen aan je kennis.

Wat mij helpt, is de mindset dat alles wat niet goed gaat een les is. Ik ben 50+, er is al heel veel niet goed gegaan ondertussen. Ik heb dus al veel geleerd en dat is een rijkdom.
De les is niet dat je het mislukte ding niet meer moet doen, maar dat je het ANDERS moet doen. Hoe, dat moet je zelf ontdekken, en hulp daarbij vragen is een teken van kracht en zelfinzicht, niet van zwakte.

Ysenda schreef op 30-04-2026 om 22:22:

ik denk dat het verstandig is om te beginnen met dingen te doen op het niveau dat je nu hebt ipv op het niveau dat je wil bereiken.
Met je ASS is boven je kunnen werken de route naar andere problemen. Dat betekend dat je je doelen juist niet haalt. Je ondermijnd jezelf door te hoog te grijpen. Je wil geen mbo doen want je wil advocaat worden. Maar het is als een ultramarathon lopen dat begint met een minuut hardlopen en 2 minuten wandelen. Dan krijg je succes ervaringen en loop je al snel 10 km. En dan ga je een stapje verder. Begin h
Je bij de ultramarathon ga je die zeker niet halen hoe lang je ook probeert.
Begin eerst eens met een goede dag indeling en minderen van het ongewenste gedrag.

Dit geldt voor ongeveer alle mensen, niet alleen bij neurodiversiteit.

Een marathon rennen zonder te trainen en zonder ervaring, dat lukt niemand.
Een studie doen met te weinig voorkennis en vaardigheden ook maar weinigen. Dan moet je al uitzonderlijk intelligent zijn. Maar als je ergens halverwege de havo bent gestrand omdat je gepest werd en je inzet ook te wensen overliet, dan lijkt een universitaire studie me een te grote stap.

Daarnaast is het wel goed om te kijken naar oplossingen zoals in de bieb studeren en dat ook gewoon te doen. Als het niet bevalt, dan weet je dat ook weer. Als je nergens aan begint, kom je ook nergens. 
Juist met verslavingen die in de privé omgeving overheersend zijn, kan het helpen om grote delen van je tijd zo in te vullen dat er geen ruimte voor is.

Anoniem1290

Anoniem1290

01-05-2026 om 15:58 Topicstarter

Ik ben gisteravond bij de huisarts geweest. Ik zal (heel snel) wachtlijstbemiddeling aanvragen, aangezien noodhulp bij mij blijkbaar niet aan de orde is volgens hem en ook dat 
het beter is om niet alleen naar een verslavingszorg-instelling te gaan omdat ik ook andere problemen heb. 

En vanochtend ben ik gebeld door iemand van Wachtkracht (Dimence), waar ik maandag al een gesprek mee heb, dus dat is fijn. 

Goede stappen! Ik hoop dat je de aangeboden hulp kunt accepteren. Niet meteen argumenten verzamelen waarom het toch niet goed is voor jou. 

Fijn om te horen

Anoniem1290

Anoniem1290

05-05-2026 om 15:58 Topicstarter

Gisteren voordat ik het gesprek bij Wachtkracht/Dimence zou hebben plots te horen gekregen dat het niet doorging doordat ze plots moest ondersteunen bij een spoedgeval. Helaas, maar ook begrijpelijk. Het ''nieuwe'' gesprek zou 18 mei moeten plaatsvinden. 

Verder iets anders: raden jullie aan om tijdens het leren voor mijn rijbewijs-theorie ook een samenvatting te maken per hoofdstuk? Want dit heb ik niet gedaan en ben dus gezakt met 16 fout. Maar ik vind het lastig hiermee omdat het niet is zoals studeren, het zijn vooral veel voorbeelden en anders wordt het wel heel veel wat je samenvat. Ik kan ook per hoofdstuk het goed doorlezen en mezelf overhoren (al heb ik ook de vorige keer) oefenopgaven gemaakt en oefenexamens, ik haakte op een gegeven moment af omdat ik dacht dat ik het allemaal wel kon (dit kwam doordat ik haastig leerde en niet de tijd nam, soort tijdsblindheid). Dit merkte ik ook omdat ik steeds minder oefenopgaven goed had op een gegeven moment en ook voor vrijwel alle oefenexamens niet direct slaagde. 

Ik doe op 28 mei mijn tweede poging, mocht dat niet lukken, dan ga ik dus zo een dagcursus doen. En ik heb nu al een extra online cursus aangeschaft die uitvoerig ingaat op de stof. 

Ik wens jullie i.i.g. allemaal een fijne Bevrijdingsdag toe. 

Anoniem1290 schreef op 05-05-2026 om 15:58:

Gisteren voordat ik het gesprek bij Wachtkracht/Dimence zou hebben plots te horen gekregen dat het niet doorging doordat ze plots moest ondersteunen bij een spoedgeval. Helaas, maar ook begrijpelijk. Het ''nieuwe'' gesprek zou 18 mei moeten plaatsvinden. 

Helaas ging dat gesprek niet door. Miste je het?

Anoniem1290 schreef op 05-05-2026 om 15:58:

Verder iets anders: raden jullie aan om tijdens het leren voor mijn rijbewijs-theorie ook een samenvatting te maken per hoofdstuk? Want dit heb ik niet gedaan en ben dus gezakt met 16 fout. Maar ik vind het lastig hiermee omdat het niet is zoals studeren, het zijn vooral veel voorbeelden en anders wordt het wel heel veel wat je samenvat. Ik kan ook per hoofdstuk het goed doorlezen en mezelf overhoren (al heb ik ook de vorige keer) oefenopgaven gemaakt en oefenexamens, ik haakte op een gegeven moment af omdat ik dacht dat ik het allemaal wel kon (dit kwam doordat ik haastig leerde en niet de tijd nam, soort tijdsblindheid). Dit merkte ik ook omdat ik steeds minder oefenopgaven goed had op een gegeven moment en ook voor vrijwel alle oefenexamens niet direct slaagde.

Ik doe op 28 mei mijn tweede poging, mocht dat niet lukken, dan ga ik dus zo een dagcursus doen. En ik heb nu al een extra online cursus aangeschaft die uitvoerig ingaat op de stof.

Ik wens jullie i.i.g. allemaal een fijne Bevrijdingsdag toe.

Ik zou zeggen de online cursus rustig doornemen. Welke dag een stukje en herhalen wat je lastig vindt. Ik heb toendertijd heel veel oefenexamens gemaakt. Net zo lang totdat ik er vaak achter elkaar niks of 1 fout had.  Tijdens de praktijklessen oefen je de stof ook. Dat was voor mij heel helpend. 

Anoniem1290

Anoniem1290

07-05-2026 om 09:54 Topicstarter

Moree schreef op 07-05-2026 om 06:06:

[..]

Helaas ging dat gesprek niet door. Miste je het?

Als ik eerlijk ben, wel. Want het was wel een gesprek waarin ik echt mijn ei kwijt zou kunnen, maar gelukkig is het al over 11 dagen. 

Anoniem1290

Anoniem1290

07-05-2026 om 09:54 Topicstarter

duizel schreef op 07-05-2026 om 06:11:

[..]

Ik zou zeggen de online cursus rustig doornemen. Welke dag een stukje en herhalen wat je lastig vindt. Ik heb toendertijd heel veel oefenexamens gemaakt. Net zo lang totdat ik er vaak achter elkaar niks of 1 fout had. Tijdens de praktijklessen oefen je de stof ook. Dat was voor mij heel helpend.

Dank voor de tip. Ik doe echter een spoedcursus, dus vandaar dat ik niet al praktijklessen heb, ik heb alleen 1 proefrijles gehad. 

Anoniem1290

Anoniem1290

07-05-2026 om 12:04 Topicstarter

Ook heb ik wachtlijstbemiddeling aangevraagd. 

Anoniem1290 schreef op 07-05-2026 om 12:04:

Ook heb ik wachtlijstbemiddeling aangevraagd.

Goeie, hopelijk hoor je binnenkort een timeframe.

Anoniem1290 schreef op 07-05-2026 om 09:54:

[..]

Dank voor de tip. Ik doe echter een spoedcursus, dus vandaar dat ik niet al praktijklessen heb, ik heb alleen 1 proefrijles gehad.

Waarom heb je voor een spoedcursus gekozen, je hebt moeite met studeren/leren waarom deze manier? 

Anoniem1290

Anoniem1290

07-05-2026 om 19:16 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 07-05-2026 om 18:29:

[..]

Waarom heb je voor een spoedcursus gekozen, je hebt moeite met studeren/leren waarom deze manier?

Omdat dat bij mij het beste paste i.v.m. mijn plan voor emigreren. En sinds ik nu weet hoe ik moet leren gaat het bijzonder goed (sinds maandag). 

Ik heb mijn moeder om hulp gevraagd namelijk. 

(En ook beter i.v.m. studie namelijk, ik heb namelijk ook gesolliciteerd voor vrijwilligerswerk ernaast en werk ook ''gewoon'' naast mijn studie). Dus anders wordt het denk ik iets teveel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.