linn19
15-08-2026 om 18:44
Niet mee bemoeien of even appen
Even zo'n moedermomentje. Dochter 20 vliegt morgenavond terug naar NL samen met een vriendin. Komen daarna samen met de trein naar metrostation. Nemen daarna ieder andere metro naar huis.
1 Ze hebben het best krap geregeld dat ze misschien laatste metro gaan missen.
2 Ik vind het niks dat dochter waarschijnlijk tussen 11 en 12 s avonds alleen op dat metrostation staat. Geen prettig station.
Wat zal ik doen niet mee bemoeien of appen of ze een plan B heeft?
Dees!
15-08-2026 om 18:48
Ligt eraan.
Woon je in de buurt en kun je concrete hulp aanbieden of kun je je alleen op afstand ermee bemoeien?
Met dat laatste zou ik terughoudend zijn. Dat wordt hier namelijk niet gewaardeerd.
linn19
15-08-2026 om 19:00
Wonen omgeving R'dam en ze komt aan op Schiphol, niet naast de deur dus. Ik heb zelf geen auto. Kan dus geen concrete hulp aanbieden. Kan wel de reis naar schiphol maken ( hebben ex en ik eerder gedaan met het OV toen ze voor paar maanden naar buitenland ging) maar daar hebben we het nu niet over gehad en het probleem zit hem meer in het metrostation want wist vandaag pas hoe laat ze terug vloog. Treinen gaan er genoeg deze kant op rond die tijd en dan zijn ze nog met z'n tweetjes.
Herfstappeltaart
15-08-2026 om 19:15
Ik zou appen en willen weten hoe ze het voor zich ziet. Twintig is volwassen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Irritatie wegens mijn bemoeienis zou ik voor lief nemen. Ik zou niet rustig thuis zitten in deze wetenschap en eventueel hulp aanbieden in de vorm van betalen van een taxi ofzo.
linn19
15-08-2026 om 19:18
Rozi schreef op 15-08-2026 om 19:11:
Is er uber bij jullie evt?
Zal best wel maar geen idee of zij telefoonnummers heeft van taxi.
We doen hier eigenlijk altijd alles met het OV. Verbindingen zijn prima.
Temet
15-08-2026 om 19:31
Kan je niet vragen "app je even als je veilig in de metro zit?"
Ze is 20, ze zal toch zelf ook wel bedenken dat ze een taxi moet regelen als ze de laatste metro mist? Of is er daar een nachtbus?
Ze zullen in de trein terug waarschijnlijk al inschatten of ze die metro nog halen en dan samen zo nodig hun plan B bedenken terwijl ze nog in de trein zitten
Herfstappeltaart
15-08-2026 om 19:33
Of kunnen ze misschien samen een extra overnachting doen en dan de volgende ochtend terug naar huis rijden.?
Temet
15-08-2026 om 19:33
linn19 schreef op 15-08-2026 om 19:18:
[..]
Zal best wel maar geen idee of zij telefoonnummers heeft van taxi.
We doen hier eigenlijk altijd alles met het OV. Verbindingen zijn prima.
Als ze "taxi Rotterdam" in Google gooit heeft ze dat telefoonnummer snel genoeg toch?
Temet
15-08-2026 om 19:35
Trouwens even een stomme vraag. Ik neem zelden een taxi en de laatste keer dat ik dat deed, was die van tevoren betaald. Hebben taxichauffeurs tegenwoordig een mobiel pinapparaat bij zich?
Ysenda
15-08-2026 om 19:36
Temet schreef op 15-08-2026 om 19:35:
Trouwens even een stomme vraag. Ik neem zelden een taxi en de laatste keer dat ik dat deed, was die van tevoren betaald. Hebben taxichauffeurs tegenwoordig een mobiel pinapparaat bij zich?
Ja of anders krijg je een qr code
Gingergirl
15-08-2026 om 19:43
Temet schreef op 15-08-2026 om 19:35:
Ja je kunt pinnen. Ook nemen veel taxi's geen cash meer aan.
Marty1984
15-08-2026 om 19:46
Hoe gewend is ze het om alleen te reizen met OV?
Als het de eerste keer is zou ik wel vragen of er een plan B is in Rotterdam.
Als ze regelmatig laat uitgaat zou ik het laten en mag ze het zelf laten weten als ze een probleem heeft.
Nu heeft ze reistassen mee en komt ze van Schiphol. Maar ik ga er ergens vanuit dat ze wel vaker de stad ingaat en weer thuis moet raken.
Meesje
15-08-2026 om 19:51
Menig 20 jarige woont niet meer thuis en is ook wel eens na 23 uur buiten.
Een trein van Schiphol naar Rotterdam lukt wel, zeg je zelf al. Het gaat dus om de metrorit in Rotterdam. Als ze de metro mist moet ze iets anders. Dat/of ze die metro mist weet ze al als ze in de trein zit. Dan zoekt ze dan iets anders. Ze is 20, ze zal vast wel op het idee van taxi/über/mam bellen komen en niet ergens in hoekje gaan zitten huilen oid.
"App effe als je in de trein zit?" lijkt me prima. "heb je wel een plan B bedacht?" zou ik zelf niet zo waarderen. Maar daar speelt mijn persoonlijke (over)gevoeligheid een rol
Vragen of ik wel een alternatief plan heb komt op mij over alsof je mij niet vertrouwt/vindt dat ik verantwoording over dat plan aan jou moet afleggen/ denkt dat ik een klein kind ben. Appen als ik in de trein zit is voor mij rekening houden met jouw moederlijke ongerustheid. Voelt anders. Maar kan zoals gezegd mijn persoonlijk dingetje zijn.