linn19
15-08-2026 om 18:44
Niet mee bemoeien of even appen
Even zo'n moedermomentje. Dochter 20 vliegt morgenavond terug naar NL samen met een vriendin. Komen daarna samen met de trein naar metrostation. Nemen daarna ieder andere metro naar huis.
1 Ze hebben het best krap geregeld dat ze misschien laatste metro gaan missen.
2 Ik vind het niks dat dochter waarschijnlijk tussen 11 en 12 s avonds alleen op dat metrostation staat. Geen prettig station.
Wat zal ik doen niet mee bemoeien of appen of ze een plan B heeft?
Kampeerder
15-08-2026 om 19:57
Gewoon nu even appen of de reis voorspoedig en volgens plan gaat. Zeg dat je wakker blijft tot ze er is, gewoon gezellig. Zeg ook dat ze altijd kan bellen als er iets is omdat je toch wakker blijft.
linn19
15-08-2026 om 19:59
Temet schreef op 15-08-2026 om 19:31:
Kan je niet vragen "app je even als je veilig in de metro zit?"
Ze is 20, ze zal toch zelf ook wel bedenken dat ze een taxi moet regelen als ze de laatste metro mist? Of is er daar een nachtbus?
Ze zullen in de trein terug waarschijnlijk al inschatten of ze die metro nog halen en dan samen zo nodig hun plan B bedenken terwijl ze nog in de trein zitten
Er was ooit wel een nachtbus maar geen idee of die op zondagnacht rijd.
Zij zal wel uit zichzelf mij appen dat ze in de metro zit schat ik zo in.
Verschil tussen dochter en mij is dat ik altijd een plan B en C klaar heb liggen en zij alles op het laatste moment pas regelt dus idd in de trein kijkt of ze de metro nog gaan halen. Pas dan gaat ze aan een plan B denken. En misschien gaat alles heel vlot bij bagage ophalen en halen ze alles makkelijk.
Ik wil haar die ruimte ook geven maar dat rottige metrostation zo laat zit me gewoon niet lekker. En dan nog dat laatste stuk alleen in de metro, is maar een kwartiertje maar toch.
Ze is gewend om alleen te reizen maar niet om deze tijd.
ToetieToover
15-08-2026 om 20:00
Je kunt prima appen maar ik zou niet vragen naar plan B. Ik zou eerder denken aan laten weten dat je je verheugt op haar terugkomst. Is ‘thuis’ bij jou thuis, of woont ze ergens anders? In het eerste geval zou ik ook nog appen dat ik wakker blijf tot ze thuis is. Dan weet ze dat ze je niet wakker maakt als ze een hulpvraag heeft.
Kampeerder
15-08-2026 om 20:01
linn19 schreef op 15-08-2026 om 19:59:
[..]
Er was ooit wel een nachtbus maar geen idee of die op zondagnacht rijd.
Zij zal wel uit zichzelf mij appen dat ze in de metro zit schat ik zo in.
Verschil tussen dochter en mij is dat ik altijd een plan B en C klaar heb liggen en zij alles op het laatste moment pas regelt dus idd in de trein kijkt of ze de metro nog gaan halen. Pas dan gaat ze aan een plan B denken. En misschien gaat alles heel vlot bij bagage ophalen en halen ze alles makkelijk.
Ik wil haar die ruimte ook geven maar dat rottige metrostation zo laat zit me gewoon niet lekker. En dan nog dat laatste stuk alleen in de metro, is maar een kwartiertje maar toch.
Ze is gewend om alleen te reizen maar niet om deze tijd.
Kun jij niet even iets gaan doen in de stad en dan opsie hoe toevallig precies op dat tijdstip ook moeten overstappen op diezelfde metro?
Kampeerder
15-08-2026 om 20:07
Onze dochter is ooit gestrand op twee stations van huis met een flinke koffer en een rugzak. Wij waren op vakantie en toen heeft ze opa gebeld, want die hebben nog een huistelefoon die heel hard rinkelt. Opa was in haar overweging degene die ze het snelst kon bereiken en ook nog snel bij haar kon zijn. Plan B had ze in een paar seconden bedacht toen de trein niet verder kon.
Komt echt goed.
linn19
15-08-2026 om 20:09
Kampeerder schreef op 15-08-2026 om 20:01:
[..]
Kun jij niet even iets gaan doen in de stad en dan opsie hoe toevallig precies op dat tijdstip ook moeten overstappen op diezelfde metro?
haha zij kent mij, daar kijkt ze zo doorheen.
Ik dacht er zelf ook al aan om zelf naar dat metrostation te gaan, dan rijden we in ieder geval samen terug maar ja dan moet ik eerst ook in m'n uppie tussen 11 en 12 ergens dat stuk reizen en ben daar dan ook in m'n uppie op het station Ik vind het gewoon geen fijn station. Kan ook mijn ex even meevragen, die is sterk dan voel ik me wel veilig haha. Er zijn best wel opties te bedenken maar ik wil het ook aan haar overlaten.
Kampeerder
15-08-2026 om 20:12
linn19 schreef op 15-08-2026 om 20:09:
[..]
Ik dacht er zelf ook al aan om zelf naar dat metrostation te gaan, dan rijden we in ieder geval samen terug maar ja dan moet ik eerst ook in m'n uppie tussen 11 en 12 ergens dat stuk reizen en ben daar dan ook in m'n uppie op het station Ik vind het gewoon geen fijn station. Kan ook mijn ex even meevragen, die is sterk dan voel ik me wel veilig haha. Er zijn best wel opties te bedenken maar ik wil het ook aan haar overlaten.
Jammer....
Marty1984
15-08-2026 om 20:13
linn19 schreef op 15-08-2026 om 20:09:
[..]
Of je laat het gewoon over aan je ex
. Kan die als man haar even oppikken en meereizen. En haar ongetwijfeld te zware koffer zeulen.
Stresskipje
15-08-2026 om 20:18
linn19 schreef op 15-08-2026 om 19:59:
[..]
Verschil tussen dochter en mij is dat ik altijd een plan B en C klaar heb liggen en zij alles op het laatste moment pas regelt dus idd in de trein kijkt of ze de metro nog gaan halen.
Ik herken je denkwijze. Ik maak me ook altijd zorgen om zulke dingen. Ik kijk altijd ver vooruit, mn kinderen kijken niet verder dan hun neus lang is, of moeten het gewoon nog leren. Dat gebeurd door te ervaren (aansluiting missen), maar je mag best nog wat aansturen. Dat hoort bij opvoeden, en opvoeden stopt niet abrupt bij 18.
Enerzijds is er niks vervelender dan mensen die menen dat hun manier beter/de enige goede is. Anderzijds mag je als moeder ,die haar kind kent, gerust even peilen of ze gezien heeft dat de aansluiting krap is.
En wie weet blijkt dat ze er aan gedacht heeft, omdat jij haar kent, maar zij jou ook 😉. Dat geeft jou dan ook weer meer vertrouwen en geruststelling.
Kampeerder
15-08-2026 om 20:36
Laat je het even weten als ze veilig binnen is, want nu zijn we allemaal bezorgd......
🤪😂
linn19
15-08-2026 om 20:46
Ze woont bij mij en ze weet dat ik nooit vroeg naar bed ga dus ze weet dat ik nog wakker ben en ze mij gewoon kan bellen/appen.
Overlaten aan mijn ex kan ook, kan zijn dat ze hem belt bij plan B want zijn vriendin heeft auto. Ik ga het even laten bezinken allemaal, zit nu teveel in de regelstand omdat ik niks weet en ik van de plan A B C en D ben. Kan ook zijn idd dat dochter er zelf nog mee komt. Als ik haar ga appen/bellen ga ik in ieder geval niet over een plan B beginnen dat weet ik al zeker, dat is meer mijn denk vooruit ding.
Bedankt voor het meedenken alvast.
linn19
15-08-2026 om 20:47
Kampeerder schreef op 15-08-2026 om 20:36:
Laat je het even weten als ze veilig binnen is, want nu zijn we allemaal bezorgd......
🤪😂
haha doe ik, is morgen pas he.
Soccer-Mom
15-08-2026 om 21:05
Ze is 20. Mocht ze niet thuis kunnen komen, kan ze ook zelf een Uber regelen of zoiets. Mijn zoon van 19 kwam ook in de nacht thuis van zijn vakantie. Die zag ik de volgende middag pas. Als hij hulp nodig heeft, belt hij wel. Neem aan dat jouw dochter jou weet te bereiken, indien nodig.
Soccer-Mom
15-08-2026 om 21:06
Kampeerder schreef op 15-08-2026 om 20:36:
🤪😂
Ik ben niet bezorgd over een twintigjarige
Kampeerder
15-08-2026 om 21:14
Soccer-Mom schreef op 15-08-2026 om 21:06:
[..]
Ik ben niet bezorgd over een twintigjarige
Prima, ik ben dat wel. Mijn ouders (85+) zijn dat ook over mij (60+).
Mijn zoon (22) kwam vannacht op de fiets naar huis ongeveer 15km, stukje midden door de velden. Onweer, regen, zeker weten had hij meer dan 1 biertje gehad. Dan ben ik blij dat ik hem binnen hoor komen.