linn19
15-08-2026 om 18:44
Niet mee bemoeien of even appen
Even zo'n moedermomentje. Dochter 20 vliegt morgenavond terug naar NL samen met een vriendin. Komen daarna samen met de trein naar metrostation. Nemen daarna ieder andere metro naar huis.
1 Ze hebben het best krap geregeld dat ze misschien laatste metro gaan missen.
2 Ik vind het niks dat dochter waarschijnlijk tussen 11 en 12 s avonds alleen op dat metrostation staat. Geen prettig station.
Wat zal ik doen niet mee bemoeien of appen of ze een plan B heeft?
FruitMoeder
17-08-2026 om 10:54
Moyrrie schreef op 17-08-2026 om 10:53:
[..]
Verkracht en vermoord worden
In Rotjeknor?
Kampeerder
17-08-2026 om 10:55
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:51:
Ze is trouwens in Nederland, niet Afghanistan. En ik weet dat Rotterdam niet de veiligste plek is, maar wat is nou het ergste wat kan gebeuren.
Lisa in Abcoude, is pas een jaar geleden. Gisteren is het nieuws dat het nog niet overal voldoende is verbeterd.
En inderdaad, de kans is heel klein, want de meeste vrouwen komen komen gewoon veilig thuis, maar de kans is niet 0. Dus voorzichtigheid blijft geboden.
FruitMoeder
17-08-2026 om 10:56
Kampeerder schreef op 17-08-2026 om 10:55:
[..]
Lisa in Abcoude, is pas een jaar geleden. Gisteren is het nieuws dat het nog niet overal voldoende is verbeterd.
En inderdaad, de kans is heel klein, want de meeste vrouwen komen komen gewoon veilig thuis, maar de kans is niet 0. Dus voorzichtigheid blijft geboden.
Maar dan laat je je toch bang maken voor niks. Ik dacht dat na Lisa, wij vrouwen de nacht weer terugnamen. Met die logica kan je ook niet in de nacht van de trap af omdat er een kans is dat je valt en je nek breekt.
Kampeerder
17-08-2026 om 10:56
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:54:
[..]
In Rotjeknor?
Uh ja, ook daar kan dat gebeuren. Het is niet dat Rotterdam de veiligste stad van de wereld is.
Kampeerder
17-08-2026 om 10:57
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:56:
[..]
Maar dan laat je je toch bang maken voor niks. Ik dacht dat na Lisa, wij vrouwen de nacht weer terugnamen.
Nee, we eisten hem op, maar niet alle mannen hebben bevestigd dat zij zich ook aan dat plan zouden gaan houden.
FruitMoeder
17-08-2026 om 10:59
Kampeerder schreef op 17-08-2026 om 10:57:
[..]
Nee, we eisten hem op, maar niet alle mannen hebben bevestigd dat zij zich ook aan dat plan zouden gaan houden.
Ik heb het gevoel dat er veel meer aandacht voor dit soort dingen zijn en dat de overheid ook meer doet om de veiligheid te garanderen. Dan moeten wij vrouwen daar ook gebruik van maken. Misschien is het te naief, maar ik wil gewoon over straat kunnen zonder mij te laten leiden door angst.
Bakblik
17-08-2026 om 11:04
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:59:
[..]
Ik heb het gevoel dat er veel meer aandacht voor dit soort dingen zijn en dat de overheid ook meer doet om de veiligheid te garanderen. Dan moeten wij vrouwen daar ook gebruik van maken. Misschien is het te naief, maar ik wil gewoon over straat kunnen zonder mij te laten leiden door angst.
Kabinet Jetten zit er nog geen jaar na een behoorlijke periode met demissionair kabinet schijf dat er ook maar een jaar gezeten heeft en daarvoor was kabinet Rutte 4 ook een hele poos demissionair. Dus hoezo doet de overheid meer om de veiligheid te garanderen.
Er is er maar 1 die voor je eigen veiligheid kan zorgen en dat ben je zelf!
Moyrrie
17-08-2026 om 11:04
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:54:
[..]
In Rotjeknor?
Je vroeg wat het ergste was wat er kon gebeuren. Ook in Rotterdam kan het gebeuren.
Kampeerder
17-08-2026 om 11:05
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:59:
[..]
Hoe?
Door het er maar gewoon op te wagen? Ik wil ook veilig over straat kunnen, maar toch ga ik sommige plekken uit de weg. En ik hoop dat mijn kinderen dat ook doen.
Auwereel
17-08-2026 om 12:03
De kans dat je door een verkeersongeval om het leven komt, is aanzienlijk groter dan door moord, dus goed uitkijken in het verkeer. De metro is wat betreft vervoersmiddel wat dat betreft vrij veilig.
Aantal doden verkeer 2024: 675
Aantal moorden: 122
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/onderzoek/verkeersveiligheid-en-ongevallencijfers/actuele-verkeersongevallencijfers
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84726NED
Schemerlampje
17-08-2026 om 12:27
Auwereel schreef op 17-08-2026 om 12:03:
De kans dat je door een verkeersongeval om het leven komt, is aanzienlijk groter dan door moord, dus goed uitkijken in het verkeer. De metro is wat betreft vervoersmiddel wat dat betreft vrij veilig.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/onderzoek/verkeersveiligheid-en-ongevallencijfers/actuele-verkeersongevallencijfers
Het aantal verkrachtingen is dan weer vele malen groter…
Auwereel
17-08-2026 om 12:41
Schemerlampje schreef op 17-08-2026 om 12:27:
[..]
Het aantal verkrachtingen is dan weer vele malen groter…
Iedereen weet Lisa, maar wie kent de namen van jongeren omgekomen in het verkeer?
Het aantal gewonden in het verkeer is dan weer vele malen groter...
Edit: aantal ernstig gewonden in het verkeer 2024: 7.800, matig gewonden: 18.800
Aantal verkrachtingen: 2.705
https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/
Herfstappeltaart
17-08-2026 om 13:04
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:51:
Ze is trouwens in Nederland, niet Afghanistan. En ik weet dat Rotterdam niet de veiligste plek is, maar wat is nou het ergste wat kan gebeuren.
Sorry? Heb jij onder een steen geleefd? Ik vind dit nogal een naïeve opmerking.
Meesje
17-08-2026 om 13:11
Ik hoopte bij dit soort dingen altijd dat mijn moeder op een gegeven moment zou begrijpen dat ik prima in staat ben dingen helemaal zelluf te doen en op te lossen. Die hoop was ijdel. Mijn kinderen zijn nog heel jong. Dus het is nog afwachten hoe ik ga zijn. Als ik het hier lees heb ik weinig hoop, zeker gezien de richting die de discussie nu opgaat.
De vrouw blijkt prima gepland te hebben. Maar stel ze had niet goed gepland, en stel ze had dan de metro gemist, en stel ze had dan niet geweten wat ze had moeten doen, en stel dat ze dan zomaar over straat was gaan lopen, nou stel dat dat allemaal aan de orde was: weet je wel wat met Lisa gebeurd is? Nou, dat is dus niet zeldzaam, weet je wel hoe veel mensen vermoord worden in Nederland? Ow, eh, verkracht dan! Weet je wel hoeveel vrouwen verkracht worden? Dus de zorgen waren toch heel terecht, zie je wel.
Kampeerder
17-08-2026 om 13:22
Auwereel schreef op 17-08-2026 om 12:03:
Je heb echt helemaal gelijk hoor, en ik denk ook niet elke dag aan moord en verkrachting als mijn dochter alleen over straat moet/gaat. En voor mezelf ook niet. Ik fiets ook in donker naar huis. Ga dan alleen nooit over het donkere paadje langs de begraafplaats. Niet omdat ik daar achter elk bosje bang ben voor mannen met nare bedoelingen maar omdat ik bijvoorbeeld na een ernstige val daar niet snel gevonden zal worden.
Maar net doen of het in Rotterdam zo veilig is dat het je nooit zal overkomen is ook nogal naïef.