Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Niet mee bemoeien of even appen

Ik fiets meerdere keren per week dwars door Rotterdam midden in de nacht. Het was gisternacht nog drukker dan anders met jongeren omdat de introductieweek (Eurekaweek) nu is. Je staat echt niet ergens alleen en eenzaam op een metrostation. 

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2026 om 13:04:

[..]

Sorry? Heb jij onder een steen geleefd? Ik vind dit nogal een naïeve opmerking.

Nee, waarom laat jij je zo bang maken? Je doet net of er elke dag op straat meisjes ontvoerd en verkracht worden. De meeste verkrachtingen gebeuren binnenshuis door partners en familieleden. Statistisch zijn meiden veiliger op straat dan thuis. Wat een rare denkbeelden weer. Maar goed daar mag niet over gepraat want de vuile was mag niet buiten gehangen worden. 

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 13:40:

[..]

Nee, waarom laat jij je zo bang maken? Je doet net of er elke dag op straat meisjes ontvoerd en verkracht worden. De meeste verkrachtingen gebeuren binnenshuis door partners en familieleden. Statistisch zijn meiden veiliger op straat dan thuis. Wat een rare denkbeelden weer. Maar goed daar mag niet over gepraat want de vuile was mag niet buiten gehangen worden.

Als is de kans nog zo klein, als het wel gebeurt, zul je als ouder bezighouden met dat je je kind misschien beter even had kunnen halen. 

Dus nee, ik laat me niet bang maken, maar haal mijn kind in vergelijkbare omstandigheden vraag even op. 

De vrouw in kwestie is 20. Het is de dochter van TO, maar zeker geen kind meer. En dan is zo'n toeziend oog vanaf de bank niet meer nodig (levert ook niks op, behalve schijnveiligheid).

Kampeerder schreef op 17-08-2026 om 13:46:

[..]

Als is de kans nog zo klein, als het wel gebeurt, zul je als ouder bezighouden met dat je je kind misschien beter even had kunnen halen.

Dus nee, ik laat me niet bang maken, maar haal mijn kind in vergelijkbare omstandigheden vraag even op.

Er is ook een kans dat er een potplant op je hoofd kan vallen als je in de stad loopt, maar ik neem aan dat je kinderen ook geen helm dragen. 

Meesje schreef op 17-08-2026 om 13:11:

Ik hoopte bij dit soort dingen altijd dat mijn moeder op een gegeven moment zou begrijpen dat ik prima in staat ben dingen helemaal zelluf te doen en op te lossen. Die hoop was ijdel. Mijn kinderen zijn nog heel jong. Dus het is nog afwachten hoe ik ga zijn. Als ik het hier lees heb ik weinig hoop, zeker gezien de richting die de discussie nu opgaat.

De vrouw blijkt prima gepland te hebben. Maar stel ze had niet goed gepland, en stel ze had dan de metro gemist, en stel ze had dan niet geweten wat ze had moeten doen, en stel dat ze dan zomaar over straat was gaan lopen, nou stel dat dat allemaal aan de orde was: weet je wel wat met Lisa gebeurd is? Nou, dat is dus niet zeldzaam, weet je wel hoe veel mensen vermoord worden in Nederland? Ow, eh, verkracht dan! Weet je wel hoeveel vrouwen verkracht worden? Dus de zorgen waren toch heel terecht, zie je wel.

Nou ik ben misschien extra alert want mijn dochter is op haar zeventiende ternauwernood aan een verkrachting ontkomen omdat er toevallig twee mensen uit de kroeg over het fietspad kwamen aangefietst. Die hebben haar gered. De dader heeft nog steeds TBS.

[..]

Nee, waarom laat jij je zo bang maken? Je doet net of er elke dag op straat meisjes ontvoerd en verkracht worden. De meeste verkrachtingen gebeuren binnenshuis door partners en familieleden. Statistisch zijn meiden veiliger op straat dan thuis. Wat een rare denkbeelden weer. Maar goed daar mag niet over gepraat want de vuile was mag niet buiten gehangen worden.

Antwoord heb ik net gegeven. De meeste vrouwen voelen zich 's avonds en 's nachts niet veilig op straat. Dat heeft een reden. Ongepast, intimiderend gedrag van mannen.

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 14:26:

[..]

Er is ook een kans dat er een potplant op je hoofd kan vallen als je in de stad loopt, maar ik neem aan dat je kinderen ook geen helm dragen.

die kans is dus echt weer heel veel kleiner... zucht! 

laat ik me toch weer door ragebait verleiden om te reageren?

[..]

Van wie mag daar niet over gepraat worden? 

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2026 om 14:35:

[..]

Van wie mag daar niet over gepraat worden?

Dat zie je in de media. De verkrachtingen die in het openbaar gebeuren worden uitgelicht en dan lijkt het net of dat de grootste dreiging is, terwijl het meeste misbruik achter gesloten deur gebeurt dat allemaal geheim moet blijven. Zo ontstaat er een foutief beeld dat je op straat onveiliger bent en dat er in een familie niets kan gebeuren.

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 14:39:

[..]

Dat zie je in de media. De verkrachtingen die in het openbaar gebeuren worden uitgelicht en dan lijkt het net of dat de grootste dreiging is, terwijl het meeste misbruik achter gesloten deur gebeurt dat allemaal geheim moet blijven. Zo ontstaat er een foutief beeld dat je op straat onveiliger bent en dat er in een familie niets kan gebeuren.

Ik heb dat beeld helemaal niet. Heb je mijn antwoord gelezen? Maar net doen of het allemaal prima veilig is op straat is naïef. Ik denk dat je de meeste verkrachtingszaken nooit hoort. ik weet er zo al twee in mijn naaste omgeving. Nooit iets van in de media geweest.

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2026 om 14:31:

[..]

Nou ik ben misschien extra alert want mijn dochter is op haar zeventiende ternauwernood aan een verkrachting ontkomen omdat er toevallig twee mensen uit de kroeg over het fietspad kwamen aangefietst. Die hebben haar gered. De dader heeft nog steeds TBS.

Dat is heel heftig. Kan me voorstellen dat je dan extra alert wordt.

De vrouw uit de OP hoefde niet in de late avond/nacht te reizen. Dat maakt MI wel een verschil. Natuurlijk kan zoiets op ieder tijdstip gebeuren, maar ja, dan kun je ook niet meer naar je werk oid. 

Een aantal jaren geleden legde ik mijn tienerdochter die in een andere stad op school zat uit dat ik haar liever ophaalde na een feest in die stad dan dat ze alleen door de polder naar huis fietste. Ik zei dat de meeste mensen deugen, maar dat er wel eens meisjes eindigden in een greppel. En dat ik dat risico toch liever niet nam. Mijn dochter rolde met haar ogen en zei dat ze nog nooit een greppel had gezien, laat staat dat zij daarin gevonden zou worden. Letterlijk de volgende dag was er op het nieuws dat er een meisje dood was achtergelaten in een greppel. Daarna vond ze het toch wel fijn om te worden opgehaald. 
Ik heb zelf in mijn studietijd een paar vervelende dingen meegemaakt, soms zelfs op plekken waar nog veel meer mensen waren. Bij mij thuis vond geen misbruik achter de voordeur plaats (weet ik 100% zeker want ik was de enige ouder) dus áls er iets met dochter zou gebeuren, dan zou dat buitenshuis zijn.

Meesje schreef op 17-08-2026 om 14:47:

[..]

Dat is heel heftig. Kan me voorstellen dat je dan extra alert wordt.

De vrouw uit de OP hoefde niet in de late avond/nacht te reizen. Dat maakt MI wel een verschil. Natuurlijk kan zoiets op ieder tijdstip gebeuren, maar ja, dan kun je ook niet meer naar je werk oid.

Ja toch? Tussen elf en twaalf op een akelig metrostation begreep ik?

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 14:39:

[..]

Maar dat is een drogreden in de discussie of je je dochter 's avonds laat wel of niet alleen laat reizen. 

En het feit dat dochter niet op dat tijdstip hoefde reizen vind ik eerlijk gezegd richting victim blaming gaan. Dit zou dus niet uit moeten maken, het zou voor iedereen veilig moeten zijn op elk tijdstip.

Natuurlijk laat je op een gegeven moment je volwassen kinderen los, maar dat wil nog niet zeggen dat je je geen zorgen meer maakt. Ik ben ook nog altijd blij als ze weet ik waar vandaan weer veilig thuis zijn. Feit is dat zulke dingen gebeuren, al is de kans klein en dat je hoopt dat je kind dat soort nare situaties niet hoeft mee te maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.