Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Niet mee bemoeien of even appen

linn19

linn19

17-08-2026 om 15:26 Topicstarter

Loeki72 schreef op 17-08-2026 om 13:24:

Ik fiets meerdere keren per week dwars door Rotterdam midden in de nacht. Het was gisternacht nog drukker dan anders met jongeren omdat de introductieweek (Eurekaweek) nu is. Je staat echt niet ergens alleen en eenzaam op een metrostation.

Nou deze klinkt echt als " mijn opa heeft altijd gerookt en is ook 100 geworden".

Hier kan ik echt niks mee hoor. 

Ik ga af op de werkelijke situatie over dat station ( is trein en metro station) en het is al jaren een zorgenkindje maar is gelukkig wel op het netvlies van gemeente, NS,RET en politie. 

linn19

linn19

17-08-2026 om 15:34 Topicstarter

Ademes schreef op 17-08-2026 om 15:13:

[..]

Maar dat is een drogreden in de discussie of je je dochter 's avonds laat wel of niet alleen laat reizen.

En het feit dat dochter niet op dat tijdstip hoefde reizen vind ik eerlijk gezegd richting victim blaming gaan. Dit zou dus niet uit moeten maken, het zou voor iedereen veilig moeten zijn op elk tijdstip.

Natuurlijk laat je op een gegeven moment je volwassen kinderen los, maar dat wil nog niet zeggen dat je je geen zorgen meer maakt. Ik ben ook nog altijd blij als ze weet ik waar vandaan weer veilig thuis zijn. Feit is dat zulke dingen gebeuren, al is de kans klein en dat je hoopt dat je kind dat soort nare situaties niet hoeft mee te maken.

Eens, wat ik merk hier is dat mijn gemeente en omliggende gemeente waaronder ook dit station vallen " het gevoel van onveiligheid" serieus nemen. Dit staat op gemeenteagenda's en er word echt geprobeerd daar invulling aan te geven. 

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2026 om 15:01:

[..]

Ja toch? Tussen elf en twaalf op een akelig metrostation begreep ik?

Nee, dat dácht TO, maar dat bleek niet zo te zijn. TO dácht dat dochter krap gepland had en laat moest reizen. en ze dácht dat dochter dan vast niet aan een plan B zou denken. Maar dochter bleek helemaal niet zo laat te vliegen als TO dacht. Een plan B was dus niet nodig. En dochter bleek een heel realistisch reisplan te hebben gemaakt, zónder hulp van haar moeder. 

Meesje schreef op 17-08-2026 om 15:52:

[..]

Nee, dat dácht TO, maar dat bleek niet zo te zijn. TO dácht dat dochter krap gepland had en laat moest reizen. en ze dácht dat dochter dan vast niet aan een plan B zou denken. Maar dochter bleek helemaal niet zo laat te vliegen als TO dacht. Een plan B was dus niet nodig. En dochter bleek een heel realistisch reisplan te hebben gemaakt, zónder hulp van haar moeder.

Ja oké, dat bleek later. Maar de discussie ging over de situatie zoals hij in eerste instantie leek te zijn. En daarbij kan ik me dus de bezorgdheid goed voorstellen.  

linn19 schreef op 17-08-2026 om 15:26:

[..]

Nou deze klinkt echt als " mijn opa heeft altijd gerookt en is ook 100 geworden".

Hier kan ik echt niks mee hoor.

Ik ga af op de werkelijke situatie over dat station ( is trein en metro station) en het is al jaren een zorgenkindje maar is gelukkig wel op het netvlies van gemeente, NS,RET en politie.

Ik vind het raar dat je van mijn bericht, (terwijl ik daadwerkelijk door Rotterdam fietste rond het tijdstip dat je dacht dat je dochter in Rotterdam zou moeten overstappen), zo’n vergelijking maakt.

Ik hoop dat je dochter een zelfstandige vrouw is/wordt en niet teveel meekrijgt van jouw bezorgdheid. 

Het metrostation van Rotterdam is niet de hel op aarde.

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 16:32:

Het fietspad waar mijn dochter is aangevallen ook niet. Zegt verder niet zoveel.

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 16:32:

Als iedereen nu zegt; je hebt gelijk, ben je dan tevreden?

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2026 om 16:06:

[..]

Ja oké, dat bleek later. Maar de discussie ging over de situatie zoals hij in eerste instantie leek te zijn. En daarbij kan ik me dus de bezorgdheid goed voorstellen.

Ja, maar die situatie is dus bedacht. Dat is juist wat mij bij mijn moeder zo ergert (vandaar dat ik ook blijf reageren wrs). Je verzint zelf een probleem, verzint vervolgens dat ik vast zelf geen oplossing voor dat niet bestaande probleem kan vinden en gaat je dan zorgen maken én anderen betrekken bij dit zelf bedachte probleem. Terwijl ik ondertussen MI lang en breed heb bewezen dat ik meestal een goed functionerende volwassene ben. 😉 

En dat lees ik hier ook. Er wás nooit een probleem met midden in de nacht op een metrostation staan. En de lering zou dus ook kunnen zijn: ik heb het verkeerd ingeschat, dochter blijkt prima haar reis realistisch te kunnen plannen. Goed om te weten voor een volgende keer. Maar de tendens lijkt te zijn: TO maakte zich terecht zorgen want in de nacht kan het echt gevaarlijk zijn. Dus volgende keer weer zo doen. 

linn19

linn19

17-08-2026 om 16:50 Topicstarter

Loeki72 schreef op 17-08-2026 om 16:10:

[..]

Ik vind het raar dat je van mijn bericht, (terwijl ik daadwerkelijk door Rotterdam fietste rond het tijdstip dat je dacht dat je dochter in Rotterdam zou moeten overstappen), zo’n vergelijking maakt.

Ik hoop dat je dochter een zelfstandige vrouw is/wordt en niet teveel meekrijgt van jouw bezorgdheid.

Maar het gaat niet over fietsen in Rotterdam en niet over metrostation in Rotterdam. We wonen omgeving Rotterdam schreef ik.  

Tsja. De ene 20jarige zal zoveel moederlijke  zorgzaamheid waarderen, of het aandoenlijk vinden. Een ander ervaart het als overbezorgdheid en krijgt het er Spaans benauwd van.

Als ik in de OP zo' n term als moedermomentje lees begin ik me af te vragen of ik nou zo' n onverschillig stuk vreten ben dat ik me er niet druk over zou maken. Terwijl volgens mij het leven er niet leuker op wordt als je denkt dat op elke hoek van de straat het gevaar loert.

linn19 schreef op 17-08-2026 om 10:39:

[..]

Ja gedoe om niks eigenlijk maar ja hoort er soms ook bij.

Heeft iedereen weleens, maar je hebt uiteraard wel mijn andere bericht gelezen dat er ook op zondag nachtbussen gaan.... voor de volgende keer

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:59:

[..]

Ik heb het gevoel dat er veel meer aandacht voor dit soort dingen zijn en dat de overheid ook meer doet om de veiligheid te garanderen. Dan moeten wij vrouwen daar ook gebruik van maken. Misschien is het te naief, maar ik wil gewoon over straat kunnen zonder mij te laten leiden door angst.

Dat dacht ik vroeger ook, tot het finaal mis ging. 

Bakblik schreef op 17-08-2026 om 11:04:

[..]

Kabinet Jetten zit er nog geen jaar na een behoorlijke periode met demissionair kabinet schijf dat er ook maar een jaar gezeten heeft en daarvoor was kabinet Rutte 4 ook een hele poos demissionair. Dus hoezo doet de overheid meer om de veiligheid te garanderen.

Er is er maar 1 die voor je eigen veiligheid kan zorgen en dat ben je zelf!

Dit

Wat nou we eisen de nacht terug? Alleen een wandeling maken op een stil deel van de stad en ik draai al om. 

linn19

linn19

17-08-2026 om 18:18 Topicstarter

Nog meer die er vanuit eigen frustratie hun eigen plasje over willen doen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.