Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Niet mee bemoeien of even appen

linn19

linn19

18-08-2026 om 12:09 Topicstarter

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 10:30:

[..]

Kan, ja. Maar zo praten wij onszelf een angstcultuur aan. En dat vind ikzelf heel gevaarlijk. Voordat je het weet gaat de overheid verplichten dat vrouwen niet meer na 22:00 buiten mogen omdat het te gevaarlijk is. Wij moeten het probleem (de mannen) aanpakken en niet vrouwen limiteren in hun bewegingsvrijheid omdat te ''gevaarlijk'' is. Dat is naar mijn mening erg victim blamen.

Wie bedoel je nu steeds met "wij"?

En wat is jou link dan met mijn verhaal?

Wij hebben hier te maken met een metrolijn met verschillende haltes, met overlast van hangjongeren, zwartrijders, gasten die vlak achter je langs meelopen door poortje, groepsintimidatie. 

Vorig jaar nog man van 40 in elkaar geslagen in metro omdat hij die gasten aansprak.

Mijn gemeente heeft een poos noodverordening gehad om preventief jeugd te foullieren bij ons metrostation omdat er door hele jong gastjes messen gedragen werden en mee werd gedreigd.

Extra kluiscontrole door politie bij middelbare school langs de metrolijn. 

En we blijven gewoon de metro nemen en vertrouwen op gemeente,vervoersbedrijf en politie dat zij ons als reizigers serieus blijven nemen en de overlastgevers blijven aanpakken. Er is gelukkig al veel verbeterd daardoor.

Dus wie bedoel jij met "wij"?

Moet mijn dochter die gasten maar gaan aanspreken als ze s avonds laat alleen op station staat?

Zoon hier heeft 3 jaar op een mbo gezeten in Rotterdam. Heeft dat preventief fouilleren regelmatig meegemaakt. Hij is geen blonde jongen met blauwe ogen en was soms 2x per dag aan de beurt. 
De grimmige sfeer die er hing in de metro maakte ook dat hij niet actief mensen aansprak op ongewenst gedrag. In de klas wel, gelukkig maar op straat niet. 

Wij als inwoners van Nederland moeten proberen de cultuur te veranderen en in mijn werk spreek ik actief mensen aan die zich op een nare manier gedragen, volwassenen en pubers. Helaas heeft het niet altijd effect.

linn19

linn19

18-08-2026 om 13:02 Topicstarter

Er is hier op het station ook een poos overlast geweest van gasten ( wat oudere antillianen) die bij opwaardeermachine rondhingen en mensen aanspraken dat ze hun betaalpas kwijt waren en ze nog geen nieuwe konden aanvragen. 
Heb ze een maanden genegeerd maar bij de laatste zei ik " je bent de zoveelste al die bankpas kwijt is". Die gast flipte gelijk helemaal en trok de racisme kaart. Hij probeerde medestanders te zoeken door hardop te roepen dat ik discrimineerde. 
Iedereen negeerde hem gelukkig. Maar ik zag hem later wel op perron en stapte in dezelfde metro. Ik heb me het hele eind niet prettig gevoeld, voelde erg intimiderend. Heb het ook gemeld. 
Ik heb ze eigenlijk ook niet meer rond station zien hangen daarna. 

Klinkt wel stoer dat "wij als inwoners" maar zolang er geen noodsituatie is waarin iemand in gevaar is hou ik op dat moment mijn mond en meld het later. Aanpakken door politie, meer licht op station, meer cameratoezicht, meer boa's en meer bevoegdheden door gemeente is waar ik maar op vertrouw. 

linn19 schreef op 18-08-2026 om 13:02:

Er is hier op het station ook een poos overlast geweest van gasten ( wat oudere antillianen) die bij opwaardeermachine rondhingen en mensen aanspraken dat ze hun betaalpas kwijt waren en ze nog geen nieuwe konden aanvragen.
Heb ze een maanden genegeerd maar bij de laatste zei ik " je bent de zoveelste al die bankpas kwijt is". Die gast flipte gelijk helemaal en trok de racisme kaart. Hij probeerde medestanders te zoeken door hardop te roepen dat ik discrimineerde.
Iedereen negeerde hem gelukkig. Maar ik zag hem later wel op perron en stapte in dezelfde metro. Ik heb me het hele eind niet prettig gevoeld, voelde erg intimiderend. Heb het ook gemeld.
Ik heb ze eigenlijk ook niet meer rond station zien hangen daarna.

Klinkt wel stoer dat "wij als inwoners" maar zolang er geen noodsituatie is waarin iemand in gevaar is hou ik op dat moment mijn mond en meld het later. Aanpakken door politie, meer licht op station, meer cameratoezicht, meer boa's en meer bevoegdheden door gemeente is waar ik maar op vertrouw.

Misschien, omdat ik in een dorp woon dat dat wat makkelijker gaat dan in een grote stad. Op de school waar ik werk zijn we met een team en spreek ik echt jongeren aan die discriminerende opmerkingen maken. Het team staat altijd voor elkaar klaar en als er een islamitische jongen roept dat hij niet naar vrouwen luistert is er altijd een man die mij kan steunen. 

Het moet volgens mij op de scholen en in de wijken beginnen met elkaar aanspreken. Als we gaan wachten op maatregelen uit Den Haag dan zijn we zo 3 kabinetten verder voordat er echt wat gebeurt. 

linn19

linn19

18-08-2026 om 13:41 Topicstarter

Mee eens hoor dat het op scholen en wijken moet beginnen. Bij dochter was er ook aandacht voor op de middelbare en dat ging binnen de school eigenlijk prima maar zodra ze buiten de schoolmuren waren zag je daar niet veel meer van terug. 
En daar komt dan de taak van gemeente/politie en vervoerder om de hoek kijken dus ja een lokale samenwerking werkt wel. 

Wij als maatschappij.

linn19

linn19

18-08-2026 om 14:16 Topicstarter

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 14:07:

Wij als maatschappij.

Dat is toch veel te vaag? Wat heeft mijn dochter daar nu concreet aan als ze s avond laat op station staat?

linn19 schreef op 18-08-2026 om 14:16:

[..]

Dat is toch veel te vaag? Wat heeft mijn dochter daar nu concreet aan als ze s avond laat op station staat?

Ik weet het toch ook niet. Ik ben Jetten niet.

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 14:20:

[..]

Ik weet het toch ook niet. Ik ben Jetten niet.

Maar je kan toch actief meedenken hoe zoiets aangepakt zouden moeten worden en er hier over praten?  Misschien zit er wel een politicus op dit forum die inspiratie kan opdoen in zo'n topic.

Jetten hoeft het niet alleen te doen! Die heeft wel meer te doen. 

Bakblik schreef op 18-08-2026 om 14:31:

[..]

Jetten hoeft het niet alleen te doen! Die heeft wel meer te doen.

Blijkbaar niet want metrostation Rotterdam is prioriteit nummer 1 in dit topic.

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 14:47:

[..]

linn19

linn19

18-08-2026 om 14:52 Topicstarter

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 14:47:

[..]

Fruitmoeder ik zou het op prijs stellen als je eerst goed wilt lezen voordat je reageert. Ik heb al aangegeven dat dit niet over een metrostation in Rotterdam gaat. Als dit topic jou teveel triggert en je elke keer zijwegen neemt dan liever niet meer reageren, anders blijven we langs elkaar heen praten.

Sorry foute quote
Herfstappeltaart schreef op 18-08-2026 om 15:44:

[..]

Ikke?

Nee ik heb fout gequote ik zou het op prijs stellen als je even mijn tekst weghaalt in jouw quote.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.