Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onze bank en onze tv?


Bijtje82

Bijtje82

18-11-2022 om 16:32

Jippox schreef op 18-11-2022 om 16:24:

Wij hebben wel een tv maar die gaat niet vaak aan. Zeker niet dagelijks en als aan dan vaak niet meer dan één programma lang.
Dus ik zie het nut van verbannen niet zo eigenlijk

Wie had het over verbannen?

Ik heb geen tv nodig, dus ga er geen aanschaffen puur omdat het een norm is. Een of andere eerste levensbehoefte ofzo. 

Mijn kinderen kunnen gewoon tekenfilms kijken of een spelletje spelen op de laptop. Mits ze er geen ruzie over gaan maken en het even netjes vragen. 

Het is nu bijna alsof ik mijn kinderen geestelijk mishandel omdat er geen tv in huis is. 

Wij hebben ook geen tv. Besloten om het oude bakbeest dat we hadden staan niet te vervangen toen er alleen nog maar digitaal mogelijk werd hier. Bevalt prima. Schermen genoeg in huis, en het vervallen van zo’n groot ding in je huiskamer geeft meer ruimte. Zit verder geen principiële keus achter, maar een gebrek aan behoefte. Raar om te stellen dat je er maar eentje aan moet schaffen omdat dat blijkbaar zo hoort?

dan

dan

18-11-2022 om 16:59

Valdemar schreef op 18-11-2022 om 16:19:

[..]

Helemaal eens.
Wij hebben ook geen tv met de reguliere kabel tv. Wel genoeg computers/schermen in huis, maar het niet hebben van een televisie met het gewone aanbod zorgt er inderdaad voor dat mensen 's avonds ook eens wat anders doen dan languit voor de televisie liggen.

Daarnaast, wat een vreemd topic is dit geworden. To reageert niet en de meesten lijken er zomaar van uit te gaan dat er in haar woning direct plaats is voor een grotere zetel.

Wij hebben wel een tv maar soms hebben we geen zin om te kijken, luisteren dan muziek of doen een spelletje. 

Dat kan ook nog dat TO weinig ruimte heeft voor nog een extra bank of zetel. 

Bijtje82 schreef op 18-11-2022 om 13:48:

[..]

Hij is ook van mij en van niemand anders.

Dat iemand anders er ongevraagd gebruik van mag maken maakt het nog geen gemeenschappelijk bezit.

Nu mogen mijn kinderen gewoon zitten waar ze willen hoor. Zolang het bij zitten of liggen blijft, geen probleem.

Maar mijn punt is dat jullie hier TO niets kunnen en mogen verplichten omdat zij een bepaalde mening heeft en jullie niet weten wat de daadwerkelijke situatie is. Haar huis, haar inrichting.

TO heeft een probleem en vraagt hier oplossingen. Die worden aangedragen. Wat zij ermee doet moet ze zelf weten. Er is hier niemand die haar verplicht de inrichting te veranderen ofzo hoor. Het wordt als oplossing aangedragen voor een probleem waar TO hulp bij vraagt.

MamaE schreef op 18-11-2022 om 15:15:

Tuurlijk kopen mensen spullen voor hun kinderen die ze zelf niet gebruiken. Kinderkleding, speelgoed, een kast om hun zooi in op te bergen, een bureau.
Je koopt misschien ook wel eens iets van eten wat je zelf niet lekker vindt maar je kind wel.

Dit topic gaat fundamenteel over ruimte maken voor elkaar en rekening houden met elkaar. Dus je zorgt dat iedereen ergens kan zitten en dat is geven en nemen. Ook wat betreft hetgeen er gekeken wordt op de tv. Ik heb een jeugdtrauma van 'er is geen plek voor jou' omdat er simpelweg de moeite niet wordt genomen om die plek te creëren.

Hele rake post weer mamaE, zoals zo vaak. 

Dat rekening houden met elkaar is denk ik de kern van deze discussie. 

Pubers maar ook jongere kinderenvoelen haarfijn aan of ze "teveel" zijn. Ik heb er geen trauma (meer) van maar weet nog haarfijn hoe het voelde als we bij oma waren en ik als een van de jongsten altijd uit een stoel gestuurd werd.  Niet alleen voor volwassen tantes maar ook voor oudere neven en nichten die op de en of andere manier meer recht hadden op een stoel. Meestal zat ik dan maar op de grond. 

Vooral oma had geen ruimte in haar hart voor de alle 25 kleinkinderen die ze had. Alleen haar lievelingetjes werden gezien en gehoord. 

Ik ging niet graag naar oma, ik voelde haarfijn aan dat ze letterlijk en figuurlijk geen ruimte voor mij had. Iets met een zoon die beneden zijn stand was getrouwd. 

Mijn vader ging ook niet graag meer naar zijn ouders,  omdat zij geen plek wilden creëren voor zijn vrouw en kinderen. Niet fysiek en niet in hun hart. 

Ik denk dus echt dat ouders die hun ruimte (plek op de bank, programma op tv) niet willen delen met hun kinderen bezig zijn hun kinderen van zich te vervreemden. Als je ze als puber al steeds hun plaats wijst, komen ze straks als je oud bent ook niet graag voor je zorgen. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2022 om 17:11

Zo vind ik een vaste plek aan de eettafel onnodig. Wij gaan gewoon zitten waar we om dat moment willen. 
In veel huishouden hebben gezinsleden vaak wel een vaste plek.

dan

dan

18-11-2022 om 17:16

Bijtje82 schreef op 18-11-2022 om 17:11:

Zo vind ik een vaste plek aan de eettafel onnodig. Wij gaan gewoon zitten waar we om dat moment willen.
In veel huishouden hebben gezinsleden vaak wel een vaste plek.

Ik zit bij het ontbijt (meestal in mijn eentje) op een andere plek dan bij het avondeten maar verder nooit op de andere stoelen rond de eettafel. 

Haha wat zuur zeg! 'mijn bank, mijn tv'. Het is toch ook jouw kind? Mopperen dat je volwassen kind tijd met je door wilt brengen, ik vind dat niet zo aardig. Ik hoop dat mn kinderen nog lekker op onze bank tv komen kijken als ze die leeftijd hebben. Wees blij, voor je het weet vliegen ze uit! 

Jesse_1 schreef op 18-11-2022 om 13:22:

[..]

Wat is dat nou weer voor belachelijke en onaangename opmerking. Ben jij hier wel eens in huis geweest e/o heb je onze woonkamer wel eens gezien?

Ik ben echt boos hierover. Je kent mij niet en onze kinderen ook niet en ik vind het echt onsmakelijk dat je zoiets zegt.

Je schrijft zelf dat er geen plek van voor op de bank is als jullie er ook zijn. Ik zou me als kind zijnde niet welkom voelen.

dan

dan

18-11-2022 om 18:26

Vroeger had mijn vader zijn eigen zetel, mijn moeder zat op de bank maar daar kon heus nog wel iemand bij maar ik zat meestal op de grond voor de kachel, lekker warm. 

Asha schreef op 18-11-2022 om 11:24:

Mijn bank is ook van mij. Ik bepaal wat wel mag (zitten, liggen op de bank) en wat niet mag (springen, hond op de bank, ijsjes eten op de bank.) Natuurlijk mogen mijn kinderen gebruik maken van de bank maar uiteindelijk bepaal ik hoe er gebruik wordt gemaakt van de bank.
Hier is er wel voor iedereen een goede zitplaats maar er zijn wel zitplaatsen die net iets comfortabeler zijn doordat je er op kan liggen/hangen.

Dit zijn de minst leuke mensen. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2022 om 18:36

Index224 schreef op 18-11-2022 om 18:34:

[..]

Dit zijn de minst leuke mensen.

Gelukkig denken de mensen in mijn leven daar anders over.

Index224 schreef op 18-11-2022 om 18:34:

[..]

Dit zijn de minst leuke mensen.

Wat bijzonder dat jij "leuk" hieraan afmeet. 

Gr Angela

rustig mensen. Zo snel op de teentjes getrapt tegenwoordig)

Angela1967 schreef op 18-11-2022 om 18:39:

[..]

Wat bijzonder dat jij "leuk" hieraan afmeet.

Gr Angela

Zeker. Niets is gezelliger dan de hond erbij  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.