Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonend en logerende vriendin


---

---

21-10-2022 om 08:54

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 08:50:

Op je 26ste woon je nog thuis??

Welkom in de wereld van de huizencrisis en moeder mag blij zijn met zoveel hulp. Anders moet ze iemand betalen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 08:58

--- schreef op 21-10-2022 om 08:54:

[..]

Welkom in de wereld van de huizencrisis en moeder mag blij zijn met zoveel hulp. Anders moet ze iemand betalen.

De broers zijn er blijkbaar wel in geslaagd om op zichzelf te gaan wonen en indien moeders een ruim huis met grote tuin en zwembad+ meerdere auto’s kan betalen kan er waarschijnlijk ook wel wat geld voor onderhoud vanaf.  

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 08:50:

Op je 26ste woon je nog thuis??

Zie hier in 7 woorden de samenvatting van het probleem. 

--- schreef op 21-10-2022 om 08:42:

[..]

Vroeger, altijd? Uit welke tijd kom jij? Natuurlijk niet. Heel vroeger werd zo iemand non of monnik. Meestal nam iemand opa/oma in huis of men woonde allemaal gewoon in de buurt om voor de ouderen te zorgen. Over welke tijd heb jij het nu eigenlijk? En als je geen dochter had die niet ging (!) trouwen dan ging je dood omdat er niemand voor je zorgde?

Nee niet iedereen. Maar ik ken veel families waarin een dochter thuisbleef om voor de ouders te zorgen. Niet alleen non ofzo. Het zal ook heus wel anders zijn geweest.

Oh ja, ik kom uit het stenen tijdperk. Zoiets ?

Het lijkt me gezonder als moeder bepaalt wie er welkom is in haar huis en wanneer, niet de kinderen. Wat zegt zij?

Kun je geen poolhouse laten bouwen in de tuin waar jij met vriendin samen kunnen wonen?

Je broer moet er maar aan wennen dat hij minder privacy gaat krijgen in zn ouderlijk huis want je moeder zal best snel een nieuwe relatie krijgen met al die auto’s, zwembad, jacuzi etc.

Demax

Demax

21-10-2022 om 09:20 Topicstarter


Moxxie schreef op 21-10-2022 om 09:04:

Het lijkt me gezonder als moeder bepaalt wie er welkom is in haar huis en wanneer, niet de kinderen. Wat zegt zij?

Moeder wilt dat al haar kinderen tevreden zijn, dus ze laat het ons 'uitvechten'.

Demax schreef op 21-10-2022 om 09:20:


[..]

Moeder wilt dat al haar kinderen tevreden zijn, dus ze laat het ons 'uitvechten'.

Dan gaat jouw broer dus voor jouw vriendin.

--- schreef op 21-10-2022 om 08:54:

[..]

Welkom in de wereld van de huizencrisis en moeder mag blij zijn met zoveel hulp. Anders moet ze iemand betalen.

Precies. En zo gek is het tegenwoordig niet meer dat iemand op die leeftijd nog thuis woont. Ik zie het hier overal om me heen.

Demax schreef op 21-10-2022 om 09:20:


[..]

Moeder wilt dat al haar kinderen tevreden zijn, dus ze laat het ons 'uitvechten'.

Dat vind ik vreemd. Haar huis, haar regels. 
Als ik mij verplaats in de moeder dan zou ik TO als medebewoner, als meebetalende en klussende ‘woonpartner’ meer rechten toekennen dan de in het weekend aanwaaiende zoon. Deze laatste komt ‘op visite’. Eet bij wijze van spreken de kasten leeg en vertrekt na twee dagen weer. Lekker relaxed, maar geen plichten betekend ook geen rechten. 
Ik vind dat moeder een stevig standpunt in moet nemen en de leiding hierin moet nemen. Is ze conflictvermijdend TO ? 

Hier draaien kinderen die een weekendje thuis komen, gewoon als vanouds mee. Ook vrienden die kind aan huis zijn, steken af en toe hun handen uit de mouwen. Dus over die ongelijkheid in wie-wat-doet, kan je het met je moeder hebben. 

Een van de uitwonende kinderen logeert hier ook wel eens en heeft nog steeds een eigen plek. Welliswaar niet meer de eigen kamer van vroeger, maar de logeerkamer. Als ze privacy nodig heeft of wil studeren, gaat ze daar zitten. Net zoals dat vroeger ging. Als je even rust wilt, ga je naar je eigen plek. De rest van het huis is voor iedereen die er gebruik van wil maken. In de gemeenschappelijke ruimtes hou je rekening met elkaar. Prima als je met vrienden wil bingewatchen, maar als een ander op een gegeven moment het nieuws wil zien of de woonkamer nodig heeft voor bezoek, dan maak je afspraken. Dus je gaat in jouw geval niet de hele dag in de jacuzzi zitten met je vriendin als je broer er die dag graag een tijdje zonder jullie in wil. En hij kan niet de hele dag de baas zijn over de afstandsbediening als jullie iets anders willen zien. Op het moment dat hij er is, draait hij mee en hou je rekening met elkaar. Geef elkaar de ruimte zodat ieder toch (deels) kan doen wat hij/zij wil. 

Demax

Demax

21-10-2022 om 09:39 Topicstarter

Mijn moeder is inderdaad conflictvermijdend, maar dit helpt niet. Wat er nu gebeurt is als volgt: mijn broer wilt niet meer in het weekend langskomen als zijn eis niet wordt ingewilligd. Geen enkele vorm van nuance kon aangelegd worden om elkaar te verstaan. Hij kan dit gemakkelijk doen want hij heeft een woonst elders, maar dit zet een emotionele druk op mijn moeder die vindt dat ik nu zo mijn broer 'wegjaag' door niet zomaar te willen plooien.

Ik vind jou juist star, de voorgestelde optie is een prima oplossing. In het weekend komt je vriendin één nacht en één dag. Zou ik als moeder ook fijn vinden. Ieder compleet weekend een logé, week in week uit, nee dank je. 
De rest van het weekend zoeken jullie samen een andere oplossing en als jullie die niet kunnen bedenken dan blijft het bij één nacht/dag. 

wauw, je broer weet je moeder en de situatie goed te manipuleren. Ziet je moeder in dat broer zich zo gedraagt om “zijn zin te krijgen”?  Dat hij zijn moeder gebruikt om zijn probleem op te lossen i.p.v. daar zelf verantwoordelijkheid en actie voor te nemen? 
Als ik haar was zou ik tegen zoon (jouw broer) zeggen “Als je op deze manier je zin probeert te krijgen dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Probeer met je broer een oplossing te vinden die voor jullie allebei fijn is, maar ga niet lopen dreigen en chanteren. En ik snap ook niet dat jij denkt mij zo te kunnen besturen door zulke dingen te zeggen, ik had meer van je verwacht.” 
Of dat nu allemaal heel pedagogisch verantwoord is weet ik niet, maar ik zou er echt boos en teleurgesteld over zijn als een volwassen kind van mij denkt me zo te kunnen manipuleren om “zijn probleem” op te lossen, zo respectloos naar mij toe. Hij is volwassen, hij kan zijn probleem op een volwassen manier aanpakken - daar gaat ie dan maar mooi z’n best voor doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.