MoniqueMichael
20-07-2026 om 22:30
Tokyo
Mijn zoon is 30 jaar en gaat emigreren naar Japan. Hij gaat daar studeren. Ik weet gewoon niet wat ik hier allemaal kan vertellen. Kan voor nu slleen maar zeggen dat ik het zo verschrikkelijk erg vind, ik ben er kapot van. Vanwege oa mijn gezondheid zal ik nooit naar hem kunnen reizen.
Groetjes, Monique
FruitMoeder
24-07-2026 om 10:45
April2021 schreef op 23-07-2026 om 19:50:
[..]
Verschil is wel groot. Reistijd en kosten zijn veel hoger naar Tokio.
Soms is ver weg niet altijd langere reistijd. Ik denk dat je sneller in Tokyo bent dan als je naar een afgelegen dorpje in Schotland moet. Ver is ook relatief. Voor sommige ouders is het al ondenkbaar dat hun kind naar Limburg gaat verhuizen.
Auwereel
24-07-2026 om 10:48
FruitMoeder schreef op 24-07-2026 om 10:45:
[..]
Soms is ver weg niet altijd langere reistijd. Ik denk dat je sneller in Tokyo bent dan als je naar een afgelegen dorpje in Schotland moet. Ver is ook relatief. Voor sommige ouders is het al ondenkbaar dat hun kind naar Limburg gaat verhuizen.
Er zijn afstanden die niet enkel relatief ver zijn, maar echt ver. De andere kant van de planeet is ongeveer het verst wat je kan komen zonder naar de maan of Mars te verhuizen.
Kimdekim
24-07-2026 om 11:08
[..]
Het meest afgelegen dorpje in Schotland is Invernie. Dat ligt op een schiereiland zonder wegen en je kan er alleen met een veerboot komen of na een wandeling van 29 km door de bergen. Vanaf de stad het dichtsbij mijn is dat 12 uur reizen. Naar Tokyo is de snelste vlucht 17 uur maar gemiddeld 20 uur. Dus zelfs al zou het compleet ondenkbare scenario zich voordoen dat iemands kind in Invernie gaat studeren, dan nog ben je er een stuk sneller dan in Tokyo.
Poezekat
24-07-2026 om 14:23
Ik heb geen idee wat het tijdsverschil in Tokyo is, vergeleken met Nederland? Onze schoondochter komt uit Rusland (woont in Nederland), daar heb je onderling ook nog veel tijdsverschil. Als zij en onze zoon naar haar familie reizen, "moeten" we altijd wel rekening hiermee houden. Dit soort dingen kan ook meespelen bij TO.
MMcGonagall
24-07-2026 om 16:16
Reizen naar Azië is wel intensief. Ik ben in Korea geweest toen mijn kind daar woonde, met nachtvlucht en aansluitend tijdsverschil, was ik wel een uur of 30 wakker (ik kan niet slapen in vliegtuigen. Heel apart, in de auto ben ik binnen een kwartier weg als ik niet rijd, maar in het vliegtuig dus gewoon niet). En duur, meer dan € 1000 ben je zo kwijt en aangezien de zoon van TO daar gaat studeren, is logeren waarschijnlijk geen optie. Ik mocht niet eens in de dorm komen op de universiteit want vanwege veiligheid mogen alleen bewoners naar binnen. Dochter vond het gelukkig wel lekker om een weekje in een luxe hotel te slapen toen ik er was 
Nick90
24-07-2026 om 17:56
Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat m'n kindjes op een geheel ander continent gaan wonen. Zou echt doodgaan van angst dat ze iets overkomt. Gelukkig wil m'n zoon van bijna 12 automonteur worden, na de vakantie gaat ie naar de havo een dorp verderop, hij gaat met de fiets dus ik hou mn hart al vast
Joszy
24-07-2026 om 18:03
Nick90 schreef op 24-07-2026 om 17:56:
Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat m'n kindjes op een geheel ander continent gaan wonen. Zou echt doodgaan van angst dat ze iets overkomt. Gelukkig wil m'n zoon van bijna 12 automonteur worden, na de vakantie gaat ie naar de havo een dorp verderop, hij gaat met de fiets dus ik hou mn hart al vast
In Australië hebben ze geen automonteurs denk je? 😉
Auwereel
24-07-2026 om 18:24
Tja mijn dochter heeft emigratie plannen vanwege haar vriend die uit NZ komt, maar mijn zoon heeft een tijdje (online) verkering gehad met een meisje uit Peru. Dus een jaar of 6 eerder zag ik me ook al in gedachten afreizen naar ver.
Max88
24-07-2026 om 20:29
[..]
Dat mag iemand denk ik vinden. Ik heb bv 45 minuten van mijn ouders af gewoond en dat was en is om praktische redenen alleen al best lastig soms. Toen ik voor een verhuizing stond ben ik bij ze in die stad gaan wonen en dat scheelt enorm als de leeftijd vordert voor zowel hen als voor mij. Nu woon ik met 1 ouder samen en mantelzorg 24/7.
Mijn kinderen mogen wonen waar ze willen, maar ik mag daar best mijn gedachten en gevoelens bij hebben.
Soccer-Mom
26-07-2026 om 17:25
Of hij schopt het tot engineer in de autosport, reist hij de hele wereld over en is hij daarom nooit thuis 😜. Iets overkomen kan overal, juist ook hier. Je hebt het als ouder niet voor het zeggen!
Soccer-Mom
26-07-2026 om 17:28
Of hij schopt het tot engineer in de autosport, reist hij de hele wereld over en is hij daarom nooit thuis 😜
, je hebt het als ouder niet voor het zeggen!
Poezekat schreef op 24-07-2026 om 14:23:
Ik heb geen idee wat het tijdsverschil in Tokyo is, vergeleken met Nederland? Onze schoondochter komt uit Rusland (woont in Nederland), daar heb je onderling ook nog veel tijdsverschil. Als zij en onze zoon naar haar familie reizen, "moeten" we altijd wel rekening hiermee houden. Dit soort dingen kan ook meespelen bij TO.
Zeven uur later volgens mij
FruitMoeder
27-07-2026 om 07:13
Max88 schreef op 24-07-2026 om 20:29:
[..]
Dat mag iemand denk ik vinden. Ik heb bv 45 minuten van mijn ouders af gewoond en dat was en is om praktische redenen alleen al best lastig soms. Toen ik voor een verhuizing stond ben ik bij ze in die stad gaan wonen en dat scheelt enorm als de leeftijd vordert voor zowel hen als voor mij. Nu woon ik met 1 ouder samen en mantelzorg 24/7.
Mijn kinderen mogen wonen waar ze willen, maar ik mag daar best mijn gedachten en gevoelens bij hebben.
Maar dat is ook toch erg dat jij je leven moet omgooien omwille van je ouders. Verwacht je zoiets ook van je kinderen als jij die leeftijd hebt?
Ysenda
27-07-2026 om 08:08
FruitMoeder schreef op 27-07-2026 om 07:13:
[..]
Maar dat is ook toch erg dat jij je leven moet omgooien omwille van je ouders. Verwacht je zoiets ook van je kinderen als jij die leeftijd hebt?
Ook de overheid verwacht het van je, komen je ouders in een zorginstelling zul je verbaasd zijn wat je zelf moet doen: kamer schoonmaken, er wordt niet onder een kast gezogen, vensterbanken en bv een kast zal je ouder zelf moeten doen als jij het niet doet want de instelling doet het niet. De keukenkastjes moet de bewoner of zijn familie doen. Afwijkend matras: zelf je bed op maken. En met afwijkend bedoelen ze:niet door de instelling verstrekt matras, ook als het matras dat ze wel verstrekken voor klachten zorgt en ZIJ aan jou melden dat jij voor een ander matras MOET zorgen.
In de zomer: graag zelf je ouder wassen want anders 1x per week of minder. Eten: zelf aanvullen want maar 1x per week vers fruit vanuit de instelling. Als je ouder niet zelf naar de supermarkt kan zul jij dat moeten organiseren, en de bezorgdiensten doen dat niet.
En vrijwilligers of betaalde hulp door je zelf georganiseerd is erg lastig, de eerste zijn er nauwelijks, en de tweede soort is er bijna niet voor deze kleinere klusjes.
Auwereel
27-07-2026 om 08:33
Verwacht de overheid ook dat kinderen remigreren zodra je in een verzorgingshuis komt? Wat als je geen kinderen hebt?
FruitMoeder
27-07-2026 om 08:34
Auwereel schreef op 27-07-2026 om 08:33:
Verwacht de overheid ook dat kinderen remigreren zodra je in een verzorgingshuis komt? Wat als je geen kinderen hebt?
Dan is het blijkbaar einde oefening...