Tsdegraaf
06-09-2026 om 08:12
Twintig en boos
Onze middelste is net twintig. Hij is voor de derde keer in zijn leven blijven zitten ( basisschool, Mavo en nu op VMBO) hij is blijven zitten ondanks goede cijfers hij had 1 tentamen gemist en zijn stage opdracht was niet goedgekeurd. Hij is daarnaast twee keer gezakt voor het rijbewijs. Hij lijkt teleurgesteld en boos op alles. Hij moppert tegen ons, niets is goed. Hij wil ook geen hulp. Hij regelt zijn zaken niet zoals een brief van de woningbouw stichting waar hij op de wachtlijst staat maar dan zijn gegevens moet aanvullen doet hij niet, collegegeld betalen wij maar moeten we samen regelen alleen komt hij niet even zitten om dit te doen. Afspraak bij de tandarts maakt hij niet. Hij gaat naar school en werkt een of twee avonden binnenkort begint de stage weer. Maar hij is erg negatief. Het bepaald de hele sfeer in huis. Hij is nu zijn OV kwijt en zegt o dan ga ik maandag niet naar school want ik ga voor die domme lessen die ik al gehaald had vorig jaar niet mijn geld verspillen. Alleen dat geld is zijn zakgeld dat wij hem geven. We zijn bang dat hij straks van school moet en dat we dan voor altijd samen in een huis wonen. Hij wil dat absoluut niet maar wij ook niet. Want als hij thuis is is de hele sfeer naar en negatief. Ook al proberen we hem te betrekken, leuke dingen te doen. Hij lijkt permanent boos
Ysenda
08-09-2026 om 09:04
RosDub schreef op 08-09-2026 om 09:01:
[..]
Dan moet je wél dat beroep kunnen uitoefenen. Een klusbedrijf als je twee linkerhanden hebt is niet handig. Coachen als je zelf het een en ander aan bagage hebt werkt niet altijd even goed. Je eigen bedrijf runnen is zo makkelijk nog niet. Mijn man is zzp-er en zit in een niche waar het zzp-er zijn an sich geen probleem is, maar het is wel heel handig als je grotendeels je eigen financiële rompslomp kunt regelen, dat moet je ook net kunnen.
Klopt helemaal, maar mijn punt ging over het verplicht hebben van een diploma en verplichte nascholingen.
RosDub
08-09-2026 om 09:16
Ysenda schreef op 08-09-2026 om 09:04:
[..]
Klopt helemaal, maar mijn punt ging over het verplicht hebben van een diploma en verplichte nascholingen.
Zoals ik al schreef ís het best mogelijk om het zonder diploma te doen. Maar het is een lastige, onzekere en in financieel en keuzeopzicht beperkende weg en zeker niet voor iedereen geschikt. Ik zou het mijn kinderen niet adviseren.
tsjor
08-09-2026 om 09:26
Je zegt het te absoluut. Het is geen advies waar ouders mee beginnen, maar als ze zien dat hun kind het schoolleven eigenlijk niet past of niet meer past, dan is het een uiting van vertrouwen: ga maar je eigen weg, begin maar met wat je wil doen, je komt er wel. Er zijn ook genoeg hoogopgeleiden die na hun opleiding niet weten wat ze willen, of er blijkt geen werk te zijn in de gekozen richting.
RosDub
08-09-2026 om 09:56
tsjor schreef op 08-09-2026 om 09:26:
Je zegt het te absoluut. Het is geen advies waar ouders mee beginnen, maar als ze zien dat hun kind het schoolleven eigenlijk niet past of niet meer past, dan is het een uiting van vertrouwen: ga maar je eigen weg, begin maar met wat je wil doen, je komt er wel. Er zijn ook genoeg hoogopgeleiden die na hun opleiding niet weten wat ze willen, of er blijkt geen werk te zijn in de gekozen richting.
Als het schoolleven je niet (meer) past is bbl een prima alternatief.
Mijn dochter is een kind waarbij fulltime school niet meer past. Ze wil niets liever dan het huis uit, zelfstandig zijn, samenwonen met haar vriendin, werken, volkomen logisch en ik gun haar dat van harte, ze is er aan toe.
Maar dat gaat haar niet lukken met een salaris van een baan op ongeschoold niveau en een wachtlijst van 10 jaar voor een sociale huurwoning.
De komende járen iig nog niet en zo lang wil ze niet wachten. Ik kan haar nergens toe dwingen, ze is volwassen, moet en kan haar eigen keuzes maken. Tot op zekere hoogte, want ze is iig nog financieel afhankelijk van ons. Maar ik kan haar wel voorrekenen wat ze zich kan veroorloven met dat salaris en dat is niet zoveel.
Hoogopgeleiden die nog niet weten wat ze willen of geen baan in hun richting kunnen vinden komen vaak niet in dit soort banen terecht. Het diploma van een hoogopgeleide zegt niet alleen iets over de opleiding die je gedaan hebt maar ook iets over je capaciteiten. Vaak worden hoogopgeleide schoolverlaters ook niet aangenomen in dit soort banen want overgekwalificeerd. Mijn zusje had daar enorm veel last van toen ze van de universiteit kwam maar geen baan kon vinden in haar werkgebied. Men was bang dat ze zou vertrekken,(en dat is natuurlijk ook meestal het geval) zodra zich iets beters voordeed en daar wilden ze de energie niet in stoppen.
Damoontje
08-09-2026 om 10:01
Ros, ik vind dit wel heel gezond klinken eigenlijk. Een jonge meid die het huis uit wil.
Misschien kunnen zij en haar vriendin iets vinden waar een ander de neus voor ophaalt, dat nog wel op te knappen is. Wat niet zo duur is. Je moet ook denken in mogelijkheden.
Het verbaast mij soms hoe jeugd tot 30 jaar bij de ouders blijft wonen. Wij gingen met 18 of 19 jaar allemaal het huis uit (vriendengroep).
Soccer-Mom
08-09-2026 om 10:06
Ninoea schreef op 08-09-2026 om 07:59:
Onze samenleving is inderdaad steeds meer diplomagericht. Kijk maar eens naar alle beroepen waarbij je aantoonbaar bijscholing moet blijven volgen om het beroep te mogen blijven uitoefenen.
Dat is al tientallen jaren zo en zeker niet verkeerd.
RosDub
08-09-2026 om 10:18
Damoontje schreef op 08-09-2026 om 10:01:
Ros, ik vind dit wel heel gezond klinken eigenlijk. Een jonge meid die het huis uit wil.
Misschien kunnen zij en haar vriendin iets vinden waar een ander de neus voor ophaalt, dat nog wel op te knappen is. Wat niet zo duur is. Je moet ook denken in mogelijkheden.
Het verbaast mij soms hoe jeugd tot 30 jaar bij de ouders blijft wonen. Wij gingen met 18 of 19 jaar allemaal het huis uit (vriendengroep).
Natuurlijk is het gezond. Haar oudere broers zijn het huis allemaal uit, zij wil dat ook.
Een bouwval opknappen is echter wel heel utopisch. Daar gaat ongelofelijk veel tijd, geld en handigheid in zitten. Bovendien willen de dames dat niet.
Als je iets wil, zul je daar ook je best voor moeten doen, ook al is dat niet wat je wil.
Wij zijn zelf begonnen met niks. Denken in mogelijkheden is geweldig maar niet altijd reeël.
Trijsje
08-09-2026 om 11:59
RosDub schreef op 08-09-2026 om 09:16:
[..]
Zoals ik al schreef ís het best mogelijk om het zonder diploma te doen. Maar het is een lastige, onzekere en in financieel en keuzeopzicht beperkende weg en zeker niet voor iedereen geschikt. Ik zou het mijn kinderen niet adviseren.
Uiteraard zou ik het ook niet adviseren. En alle ondersteuning bieden die mogelijk is om wél een diploma te halen. Maar soms kom je in een situatie waarin dat niet lukt, er vooral strijd is, en de jongere in kwestie heel ongemotiveerd is voor school, maar ook geen verantwoordelijkheid voelt of neemt voor wat er dán moet. En dan kan werken een weg zijn naar volwassenheid en misschien uiteindelijk naar ook meer verantwoordelijkheidsgevoel en van daaruit intrinsieke motivatie voor toch nog een diploma.
tsjor
08-09-2026 om 12:16
'Maar dat gaat haar niet lukken met een salaris van een baan op ongeschoold niveau en een wachtlijst van 10 jaar voor een sociale huurwoning.'
Er is meer mogelijk dan je denkt, ligt eraan in welke sector je gaat werken. Werkers in de bouw hebben als voordeel dat ze veel bouwvakkers kennen die handig genoeg zijn om een huis aan te pakken. Intelligentie komt later ook in het werkveld wel tot uiting en leidt dan tot betere banen binnen het bedrijf. Een diploma is niet alleen zaligmakend en kan zelf beperkend werken, omdat je wel wil werken in dat vakgebied, als daar dan de mogelijkheden niet zijn begin je nog onderaan op de arbeidsmarkt. Of zelfs met een te zwaar profiel, zoals je zus.
Ook wat wonen betreft zijn er mogelijkheden die ruimer worden naarmate je eisen lager komen te liggen.
HBO-ers/universitair opgeleiden komen later op de arbeidsmarkt, vaak met een studieschuld, en hebben dus al een grote achterstand.
Op dit moment is het meest cruciale: wat kunnen de ouders. Rijkere ouders laten hun kinderen studeren zonder studieschuld, faciliteren woonruimtes, helpen bij een koopwoning.
Ondertussen zal je dochter nog even op haar mooie wenswolk kunnen blijven, maar op een dag zal ze toch moeten afdalen naar de realiteit, wat is er wel mogelijk.
Damoontje
08-09-2026 om 13:36
RosDub schreef op 08-09-2026 om 10:18:
[..]
Natuurlijk is het gezond. Haar oudere broers zijn het huis allemaal uit, zij wil dat ook.
Een bouwval opknappen is echter wel heel utopisch. Daar gaat ongelofelijk veel tijd, geld en handigheid in zitten. Bovendien willen de dames dat niet.
Als je iets wil, zul je daar ook je best voor moeten doen, ook al is dat niet wat je wil.Wij zijn zelf begonnen met niks. Denken in mogelijkheden is geweldig maar niet altijd reeël.
Ik zat aan mijn neefje te denken. Die had niet veel geld en kon toen een appartement krijgen dat onder de nicotine-aanslag zat. Hij vond het niet erg, hij had de tijd en heeft alles schoongemaakt. Niemand anders wilde dat appartement hebben.
Ik zeg niet een bouwval, het kan ook gewoon een smerig appartement zijn.
Je spreekt jezelf wat tegen. Je moet ergens je best voor doen maar ze willen geen tijd steken in een appartement opknappen?
Dat laatste is ook de reden waarom zoveel jongeren nog thuis zitten met 25 jaar.
RosDub
08-09-2026 om 14:24
Damoontje schreef op 08-09-2026 om 13:36:
[..]
Ik zat aan mijn neefje te denken. Die had niet veel geld en kon toen een appartement krijgen dat onder de nicotine-aanslag zat. Hij vond het niet erg, hij had de tijd en heeft alles schoongemaakt. Niemand anders wilde dat appartement hebben.
Ik zeg niet een bouwval, het kan ook gewoon een smerig appartement zijn.
Je spreekt jezelf wat tegen. Je moet ergens je best voor doen maar ze willen geen tijd steken in een appartement opknappen?
Dat laatste is ook de reden waarom zoveel jongeren nog thuis zitten met 25 jaar.
Ik spreek mezelf niet tegen. Ik vínd dat ze best wat inspanning mogen leveren als ze iets willen. Maar als ze die inspanning niet willen leveren gebeurt er sowieso niks. En dat geldt natuurlijk voor heel veel zaken.
Sociale huur is nog heel wat jaren niet aan de orde. Het moet dus particulier zijn. De afgelopen jaren hebben bij ons in het teken gestaan van uit huis gaande kinderen. Er is ook in de particuliere huursector een enorm tekort, zeker nu door de aangescherpte regels veel particuliere verhuurders hun panden hebben verkocht. Ook voor de kleine, uitgewoonde, beschimmelde, doorgerookte appartementjes die je met veel geluk zou kunnen bemachtigen betaal je fors. Mijn zoons betalen gemiddeld zo’n 1500 euro per maand voor een appartement waar je net je kont kunt keren en echt niet instapklaar waren. De woningnood is echt enorm, lang thuis blijven wonen is echt niet altijd een keuze of een kwestie van luiheid of geen inspanningen willen leveren.
MamaE
08-09-2026 om 14:39
Natuurlijk kun je inspanning leveren voor je huis. Maar een compleet huis verbouwen kost veel tijd, geld en energie. Als je dat niet hebt, dan moet je daar ook realistisch in zijn. Sommige mensen kunnen veel zelf en hebben handige vrienden/familieleden. Sommigen hebben dat niet. Het laten doen kost veel geld. Dat moet je hebben.
En energie; als je er naast je werk geen puf meer voor hebt en het wordt een vijfjarenplan, is thuis blijven wonen, doorsparen en een paar jaar later een instapklaar iets kopen/huren misschien toch een betere optie dan een burnout krijgen in een bouwval.
Ted68
08-09-2026 om 14:39
Danoontje; mijn kinderen vertrekken ook nu met 26 pas: maar er zijn gewoon geen woningen die betaalbaar zijn…. En dat is in Nederland, en ook in Zwitserland….In Parijs ook hetzelfde… De tijden zijn niet meer zoals toen ik in 1986 de deur uit ging met 17….en een kaperten voor 350 Gulden…
Engeltje
08-09-2026 om 21:21
RosDub schreef op 08-09-2026 om 09:16:
[..]
Zonder diploma gaan werken wil toch niet zeggen dat je nooit een diploma gaat halen? Ik heb net mijn diploma doktersassistente gehaald. Ik ben 56! En mijn man is net 60 geworden als hij zijn opleiding tot machinist heeft afgerond.
Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden dat je een opleiding moet doen omdat het je leuk lijkt. Niet om wat je ermee kunt worden of verdienen. Ze vinden uiteindelijk hun weg wel. Dat kan ook na een tussenjaar of zelfs tussenjaren. Ik vind je stelling dus nogal fatalistisch. Alsof een kind per definitie mislukt als het niet meteen in 1 rechte lijn het hoogst mogelijke diploma haalt. Zeker tegenwoordig is levenservaring en werkervaring óók belangrijk.
Trijsje
08-09-2026 om 21:22
Engeltje schreef op 08-09-2026 om 21:21:
[..]
Zonder diploma gaan werken wil toch niet zeggen dat je nooit een diploma gaat halen? Ik heb net mijn diploma doktersassistente gehaald. Ik ben 56! En mijn man is net 60 geworden als hij zijn opleiding tot machinist heeft afgerond.
Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden dat je een opleiding moet doen omdat het je leuk lijkt. Niet om wat je ermee kunt worden of verdienen. Ze vinden uiteindelijk hun weg wel. Dat kan ook na een tussenjaar of zelfs tussenjaren. Ik vind je stelling dus nogal fatalistisch. Alsof een kind per definitie mislukt als het niet meteen in 1 rechte lijn het hoogst mogelijke diploma haalt. Zeker tegenwoordig is levenservaring en werkervaring óók belangrijk.
Dankjewel Engeltje, dit bedoelde ik ook maar jij verwoordt het beter. En gefeliciteerd met je diploma, leuk vak!