Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-09-2024 om 22:54
ik heb al een hele tijd door jullie berichten en vragen gescrold en her en der wel wat topics gelezen die dezelfde lading hebben als mijn ‘zorgen’
Maar die zijn al lange tijd geleden gepost. Vandaar dat ik toch mijn eigen topic hier open.
Ik ben een 49 jarige moeder met een zoon van 23 jaar.
Zoon heeft al twee jaar een vaste baan, verdient goed en gaat binnenkort op zichzelf wonen.
Klinkt prima en dat is t eigenlijk ook.
Maar mijn overbezorgdheid veroorzaakt voor mezelf soms ingewikkelde emoties.
Op basisschool werd er geopperd dat ze onze zoon wilde testen op autisme, wij hebben toen de keuze gemaakt dit niet te doen, omdat hij zijn leven prima kon leiden. Weliswaar zagen wij ook dat hij sociaal niet heel handig was, maar zijn leven lang een stempel was ook niet de keuze die wij voor hem wilden. Er zullen hier genoeg mensen zijn die dit vreemd vinden. Maar 20 jaar geleden was dit voor ons een weloverwogen keuze.
Zoon heeft HAVO en HBO prima doorgelopen. Hij had wel wat vrienden maar contact onderhouden vond hij lastig. Werkte in supermarkt en horeca met veel plezier.
Echter nu hij minder met leeftijd genoten in aanraking komt doordat hij nu werkt, merken wij dat zijn sociale leven ook steeds minder wordt.
Hij werkt met verschillende leeftijdsgroepen samen en daar heeft hij plezier, maar buiten werk doen ze niets samen.
De vrienden die hij heeft ziet hij max twee keer per maand en hij geeft zelf ook aan dat hij dat jammer vindt.
Hij is afwachtend en wil liefst in middag appen om in avond iets te doen. Hij loopt er zo natuurlijk tegenaan dat anderen al iets gepland hebben. Daar zou hij van kunnen leren, maar dat is dus niet zo.
Daardoor zit hij zich in weekend meestal
te vervelen. Lijkt dit ook niet te kunnen ‘omdraaien’ en afspraken te plannen.
Nu is hij nog thuis, maar ik krijg er nu al buikpijn van als ik eraan denk dat hij straks alleen de weekenden in zijn appartementje moet doorbrengen. Natuurlijk weet ik dat ik dit niet meer voor hem kan regelen. Maar soms denk ik; hadden we vroeger wel maar een test laten doen en had hij toen hulp kunnen krijgen om zijn (waarschijnlijke) vorm van ASS beter te kunnen handelen.
Hem nu nog laten testen is geen optie. Een stempel zou zijn leven onrustiger maken. Hij wil niet anders zijn dan anderen. En is ook niet bespreekbaar.
Zijn er hier ouders die ervaring hebben met jong volwassen met ASS die zelfstandig wonen? Hoe redden zij zich en hoe vullen ze hun leven in.
Kan echt wakker liggen van de ‘angst’ dat hij eenzaam en alleen is zodra hij het huis uit is. 😞
30-10-2025 om 23:20
Man gaat zich rustiger voelen en zoon lijkt te groeien.
Hij kwam vandaag even thuis om wat op te halen, had IKEA-bakken gekocht en een sollicitatiegesprek gehad.
Gisteren was hij ook even thuis geweest om zijn stempas te halen, maar ik was toen al naar mijn werk.
07-11-2025 om 08:28
Aangenomen voor zijn eerste echte baan, hij heeft tot nu toe alleen stages gehad als werkervaring.
Nu hopen dat hij het niet direct verklooit, dat is op een aantal stages wel gelukt.
Gisteren heeft hij met zijn vader het schuurtje leeggehaald, een flinke plank ontdekt en besloten dat dát zijn bureau kon worden. Gisteravond met balken (ook uit het schuurtje) meteen dat bureau ontworpen en geplaatst.
"Bedankt papa, dat je me hebt geholpen".
Mijn man wist niet wat hij hoorde. 😄
Hoe gaat het met de andere kiddo's?
07-11-2025 om 13:40
Poezenmeisje schreef op 22-10-2025 om 10:19:
Zoon lijkt nu aardig ingericht.
Hoogslaper en bank gratis van marktplaats, tweepits inductieplaatje en pannen van IKEA, een lelijke eettafel van de kringloop 🙄.
We doen onverslijtbare jaren 60 keukenstoeltjes van mijn opa&oma die kant op, dan heeft hij twee, totdat hij denkt iets beters te weten.
Afgelopen nacht sliep hij thuis, de nacht ervoor in zijn eigen huis. Shampoo, tandenborstel, alles moet nog even verkassen. 😄
Mocht hij nog spullen moeten hebben...
Ik moet nog een huis deels leegruimen. Er zijn meerdere eettafels. Eetkamerstoelen, relaxstoelen, keukengerei, computertafel/bureautje met stoel, veel gereedschap en tuingereedschap. Gratis afhalen. Provincie Groningen
07-11-2025 om 13:59
Dorestad schreef op 07-11-2025 om 13:40:
[..]
Mocht hij nog spullen moeten hebben...
Ik moet nog een huis deels leegruimen. Er zijn meerdere eettafels. Eetkamerstoelen, relaxstoelen, keukengerei, computertafel/bureautje met stoel, veel gereedschap en tuingereedschap. Gratis afhalen. Provincie Groningen
Hier is niets meer nodig, opa&oma, zijn oom en wij hebben al ons best gedaan om van alles aan hem te slijten.
Maar wel heel lief van je. 🌹