Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Van HBO naar Universiteit


absor schreef op 10-09-2022 om 16:05:

[..]

Ik ook

En dan schrijft iemand dat je dan te jong bent voor in de zorg. Of eerst eindeloos studeren


echt nl gaat ondertussen ten onder.
je wil niet weten wat voor problemen er zijn overal om de simpelste basisvoorzieningen draaiende te houden mbt zorg, o derwijs, politie,bouw en ga zo maar door maar de rijken (zo zie ik dat echt) die moeten eerst nog even tot zichzelf komen ofzo

Wat lezen jullie slecht zeg?!

Ik heb het woord zorg niet gebruikt. Ik heb het gehad over hulpverlening. Ik heb voorbeelden genoemd: 

  • begeleider voor mijn gecompliceerde zoon (17)
  • begeleider van een ouder (51) van een compliceerde zoon
  • maatschappelijk werker

En wat Ysenda zegt: 

  • Lifestylecoach

Zien jullie echt een 20-jarige dit soort werkzaamheden doen? Ik vind dat heel ruimdenkend van jullie hoor maar ik denk dat de meeste mensen geen 20-jarige accepteren in die rollen. Ik ga in ieder geval onder geen enkele voorwaarde mijn opvoeding bespreken met een 20-jarige als ik daarvoor een professional nodig heb. Wil je ouderbegeleider worden, dan moet je nog een tijdje wat anders doen. Dat kan studeren zijn.  

Soms heb je geen keuze wie je komt helpen. Ik vind overigens dat wanneer een bepaalde sector collectief van mening is dat mensen pas vanaf hun 25e daar kunnen gaan werken, dat ze dan de leeftijdseis voor de opleiding moeten verhogen. Als je met 16 aan een opleiding kunt beginnen die vier jaar duurt, ben je met 20 klaar. Als je vervolgens niks met die opleiding kunt doen vanwege je leeftijd, vind ik dat zonde. Dan moet je dus een aantal jaar iets anders gaan doen met het risico dat die mensen niet meer terugkeren naar de sector waarvoor ze zijn opgeleid.

We zijn allemaal ooit ergens begonnen. Je hoeft niet meteen de meest complexe zaken op je bordje te krijgen. Maar iedereen van 20 afwijzen want 'te jong', dat gaat echt te ver hoor.

Doorstuderen vind ik prima, zeker als hbo haar makkelijk af gaat, ze zich verder wil ontwikkelen en uitdagen. Maar als mensen alleen maar doorstuderen vanwege hun leeftijd, dan vind ik dat eigenlijk onvoldoende argumentatie.

Mija schreef op 10-09-2022 om 16:23:

[..]

Wat lezen jullie slecht zeg?!

Ik heb het woord zorg niet gebruikt. Ik heb het gehad over hulpverlening. Ik heb voorbeelden genoemd:

  • begeleider voor mijn gecompliceerde zoon (17)
  • begeleider van een ouder (51) van een compliceerde zoon
  • maatschappelijk werker

En wat Ysenda zegt:

  • Lifestylecoach

Zien jullie echt een 20-jarige dit soort werkzaamheden doen? Ik vind dat heel ruimdenkend van jullie hoor maar ik denk dat de meeste mensen geen 20-jarige accepteren in die rollen. Ik ga in ieder geval onder geen enkele voorwaarde mijn opvoeding bespreken met een 20-jarige als ik daarvoor een professional nodig heb. Wil je ouderbegeleider worden, dan moet je nog een tijdje wat anders doen. Dat kan studeren zijn.

Echt je hebt geen keus meer bepaald moment hoor. Iemand of niemand


het is overigens leeftijdsdiscriminatie om enkel op basis van iemands leeftijd te bepalen of die geschikt is

Mija, als de situatie erg complex is, zou ik ook graag iemand met veel ervaring willen. Maar iemand van 50 heeft niet per se kinderen en als die zich recent heeft omgeschoold, heeft die ook niet per se veel ervaring. Maar dan neem je de pas afgestudeerde twintigjarige aan, die begint met wat meer eenvoudiger casus, bouwt zo ervaring op en komt mettertijd bij de meer complexe gevallen als jouw zoon terecht.
Moet iemand per se zelf kinderen hebben om kinderen en/of ouders te kunnen begeleiden? Ik denk van niet.

Waar haal je  vandaan dat dit geldt als een bachelor? Voor een pre-master betaal je geen instellingsgeld want het is een schakelprogramma. Als je nog geen master hebt kun je na het hbo een master behalen (inclusief pre-master) zonder instellinsgeld te hoeven betalen.

Mija schreef op 10-09-2022 om 15:50:

[..]

Wauw, geweldig onderbouwde ‘mening’ 😂. Ik weet ook niet precies waar je nou op meent te reageren?

Ik heb namelijk helemaal niet beweerd dat je niks kunt doen in de zorg. Ik zei dat als je bepaalde ambities hebt, het mogelijk is dat je die op je twintigste nog niet kunt waarmaken. Daar heb ik voorbeelden van gegeven. Er zijn dan twee keuzes: een baan zoeken die je wel kunt doen als je 20 bent en die bijdraagt aan je ambities. Of verder studeren.

Er staat wel degelijk dat je bv geen ambulant begeleider zou willen voor je kind, of dat je niet veel kan doen in de hulpverlening. 


absor schreef op 10-09-2022 om 16:05:

[..]

Ik ook

En dan schrijft iemand dat je dan te jong bent voor in de zorg. Of eerst eindeloos studeren


echt nl gaat ondertussen ten onder.
je wil niet weten wat voor problemen er zijn overal om de simpelste basisvoorzieningen draaiende te houden mbt zorg, o derwijs, politie,bouw en ga zo maar door maar de rijken (zo zie ik dat echt) die moeten eerst nog even tot zichzelf komen ofzo

Doe niet zo jaloers

absor schreef op 10-09-2022 om 16:28:

[..]

Echt je hebt geen keus meer bepaald moment hoor. Iemand of niemand


het is overigens leeftijdsdiscriminatie om enkel op basis van iemands leeftijd te bepalen of die geschikt is

Nou inderdaad.  En dan nog zou ik liever een mbo er van 18 of 20 hebben met praktijkervaring, dan iemand van 25 met alleen een berg theorie.

Zo blij zijn we niet altijd met hbo op de werkvloer. 

dan

dan

10-09-2022 om 16:50

Miepjecody schreef op 10-09-2022 om 16:46:

[..]

Nou inderdaad. En dan nog zou ik liever een mbo er van 18 of 20 hebben met praktijkervaring, dan iemand van 25 met alleen een berg theorie.

Zo blij zijn we niet altijd met hbo op de werkvloer.


Tijdens een hbo studie wordt er toch ook stage gelopen. 

dan schreef op 10-09-2022 om 16:50:

[..]

Tijdens een hbo studie wordt er toch ook stage gelopen.

Dat zal wel, maar ik zie wel degelijk verschil. 

Liefst zou ik de intervice opleiding terug zien komen. En zorgopleidingen gericht op de specifieke doelgroep, en niet zo breed opleiden.

Ze heeft groot gelijk, ze zal minstens moeten werken tot haar 70e. 

Madeliefjees schreef op 10-09-2022 om 17:00:

Ze heeft groot gelijk, ze zal minstens moeten werken tot haar 70e.

Als iedereen zo denkt,  worden al die vacatures nooit opgelost.

inservice.  Ipv weet ik wat die spelling er weer van maakte

absor schreef op 10-09-2022 om 16:05:

[..]

Ik ook

En dan schrijft iemand dat je dan te jong bent voor in de zorg. Of eerst eindeloos studeren


echt nl gaat ondertussen ten onder.
je wil niet weten wat voor problemen er zijn overal om de simpelste basisvoorzieningen draaiende te houden mbt zorg, o derwijs, politie,bouw en ga zo maar door maar de rijken (zo zie ik dat echt) die moeten eerst nog even tot zichzelf komen ofzo

Niemand schrijft “te jong voor de zorg”. Wat wel? Te jong om bijvoorbeeld ambulant begeleider te zijn van een jongere met problematiek. Of ouderbegeleider in een dergelijke situatie. Dat is niet algemeen “in de zorg”. 

AlisonH schreef op 10-09-2022 om 17:21:

[..]

Niemand schrijft “te jong voor de zorg”. Wat wel? Te jong om bijvoorbeeld ambulant begeleider te zijn van een jongere met problematiek. Of ouderbegeleider in een dergelijke situatie. Dat is niet algemeen “in de zorg”.

Je bent met 20 niet te jong voor ambulant begeleider 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.