Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Van HBO naar Universiteit


Miepjecody schreef op 10-09-2022 om 16:41:

[..]

Er staat wel degelijk dat je bv geen ambulant begeleider zou willen voor je kind, of dat je niet veel kan doen in de hulpverlening.


Dat klopt; een 20-jarige die mijn 17-jarige gaat begeleiden, waar al veel ruim-volwassenen hun tanden op hebben stukgebeten? Dat gaat niet gebeuren. Dat zou ook niemand aanbieden trouwens, als ze een beetje zuinig zijn op hun medewerkers. In de fysieke gezondheidszorg kun je als 20-jarige waarschijnlijk in veel functies prima terecht. In de psychologische en maatschappelijke hulpverlening wordt dat een stuk moeilijker. Dat mag dan leeftijdsdiscriminatie zijn maar ik denk wel dat daar een grond voor is. Als iemand jou heel persoonlijk moet adviseren, wil je dat die wat levenservaring heeft. Het staat eenieder vrij om bijvoorbeeld opvoedondersteuning te vragen aan een 20-jarige, of hulp op het gebied van bijvoorbeeld echtscheiding of schuldenproblematiek, een 20-jarige burn out preventie coach in te schakelen. Dat kan allemaal en dat mag allemaal. En een enkele keer zou dat misschien ook nog prima werken. Maar als ik realistisch kijk in plaats van politiek correct wordt ‘m dat gewoon niet.

Maar volgens mij gaat het om iets anders, wordt doorstuderen om je ambities te kunnen waarmaken als luxe ervaren? Moet je dan maar iets anders gaan doen, wat je wel als 20-jarige kan doen? Omdat er zo’n groot tekort is aan arbeidskrachten? Ja, dat kun je natuurlijk vinden. Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, wat ik daarvan vind. 

En natuurlijk moeten mensen ergens beginnen mamaE. Die stappen die jij noemt zijn een prima route. Ik zei alleen dat doorstuderen ook een alternatief is als je ziet dat je als 20-jarige nog niet zelfstandig aan de slag kan in het beroep dat je wil gaan uitoefenen. En natuurlijk hoeft iemand niet zelf kinderen te hebben om kinderen of ouders te begeleiden. Maar wel wat levenservaring. 


Mija schreef op 10-09-2022 om 17:44:

[..]

Dat klopt; een 20-jarige die mijn 17-jarige gaat begeleiden, waar al veel ruim-volwassenen hun tanden op hebben stukgebeten? Dat gaat niet gebeuren. Dat zou ook niemand aanbieden trouwens, als ze een beetje zuinig zijn op hun medewerkers. In de fysieke gezondheidszorg kun je als 20-jarige waarschijnlijk in veel functies prima terecht. In de psychologische en maatschappelijke hulpverlening wordt dat een stuk moeilijker. Dat mag dan leeftijdsdiscriminatie zijn maar ik denk wel dat daar een grond voor is. Als iemand jou heel persoonlijk moet adviseren, wil je dat die wat levenservaring heeft. Het staat eenieder vrij om bijvoorbeeld opvoedondersteuning te vragen aan een 20-jarige, of hulp op het gebied van bijvoorbeeld echtscheiding of schuldenproblematiek, een 20-jarige burn out preventie coach in te schakelen. Dat kan allemaal en dat mag allemaal. En een enkele keer zou dat misschien ook nog prima werken. Maar als ik realistisch kijk in plaats van politiek correct wordt ‘m dat gewoon niet.

Maar volgens mij gaat het om iets anders, wordt doorstuderen om je ambities te kunnen waarmaken als luxe ervaren? Moet je dan maar iets anders gaan doen, wat je wel als 20-jarige kan doen? Omdat er zo’n groot tekort is aan arbeidskrachten? Ja, dat kun je natuurlijk vinden. Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, wat ik daarvan vind.

En natuurlijk moeten mensen ergens beginnen mamaE. Die stappen die jij noemt zijn een prima route. Ik zei alleen dat doorstuderen ook een alternatief is als je ziet dat je als 20-jarige nog niet zelfstandig aan de slag kan in het beroep dat je wil gaan uitoefenen. En natuurlijk hoeft iemand niet zelf kinderen te hebben om kinderen of ouders te begeleiden. Maar wel wat levenservaring.


Mija schreef op 10-09-2022 om 17:44:

[..]

Dat klopt; een 20-jarige die mijn 17-jarige gaat begeleiden, waar al veel ruim-volwassenen hun tanden op hebben stukgebeten? Dat gaat niet gebeuren. Dat zou ook niemand aanbieden trouwens, als ze een beetje zuinig zijn op hun medewerkers. In de fysieke gezondheidszorg kun je als 20-jarige waarschijnlijk in veel functies prima terecht. In de psychologische en maatschappelijke hulpverlening wordt dat een stuk moeilijker. Dat mag dan leeftijdsdiscriminatie zijn maar ik denk wel dat daar een grond voor is. Als iemand jou heel persoonlijk moet adviseren, wil je dat die wat levenservaring heeft. Het staat eenieder vrij om bijvoorbeeld opvoedondersteuning te vragen aan een 20-jarige, of hulp op het gebied van bijvoorbeeld echtscheiding of schuldenproblematiek, een 20-jarige burn out preventie coach in te schakelen. Dat kan allemaal en dat mag allemaal. En een enkele keer zou dat misschien ook nog prima werken. Maar als ik realistisch kijk in plaats van politiek correct wordt ‘m dat gewoon niet.

Maar volgens mij gaat het om iets anders, wordt doorstuderen om je ambities te kunnen waarmaken als luxe ervaren? Moet je dan maar iets anders gaan doen, wat je wel als 20-jarige kan doen? Omdat er zo’n groot tekort is aan arbeidskrachten? Ja, dat kun je natuurlijk vinden. Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, wat ik daarvan vind.

En natuurlijk moeten mensen ergens beginnen mamaE. Die stappen die jij noemt zijn een prima route. Ik zei alleen dat doorstuderen ook een alternatief is als je ziet dat je als 20-jarige nog niet zelfstandig aan de slag kan in het beroep dat je wil gaan uitoefenen. En natuurlijk hoeft iemand niet zelf kinderen te hebben om kinderen of ouders te begeleiden. Maar wel wat levenservaring.


Ik heb het nergens over luxe.

En er zijn meer ambulant begeleider nodig dan alleen voor jouw zoon.

Iemand van 20 kan ook meer levenservaring hebben trouwens dan iemand van 30 hoor. Is maar net wat je allemaal meemaakt ook.

Er staat helemaal nergens dat ze een zorgopleiding doet. Misschien doet ze wel iets waar op universitair niveau een enorm tekort aan arbeidskrachten is en heeft iedereen er voordeel van als ze verder gaat studeren.

Het lijkt mij heel logisch dat je geen 20 jarige inzet voor complexe zaken en begeleiding. Daar zou ik zelf ook echt voor passen. Je wil dan toch echt iemand met meer (levens) ervaring. 
En natuurlijk zijn er ook 20 jarigen die veel hebben meegemaakt., maar dat is niet de norm. De meeste 20- jarigen hebben gewoon (gelukkig) nog niet zoveel levenservaring. 

Of iemand dan, om die jaren te overbruggen, verder wil studeren of alvast wat werkervaring op wil doen in andere functies moet iedereen voor zichzelf beslissen toch. Allebei de opties zijn waardevol. Waarom altijd meteen zo afkeurend reageren als iemand een andere mening heeft, laat iedereen lekker in zijn waarde.

Notsocool schreef op 10-09-2022 om 18:34:

Het lijkt mij heel logisch dat je geen 20 jarige inzet voor complexe zaken en begeleiding. Daar zou ik zelf ook echt voor passen. Je wil dan toch echt iemand met meer (levens) ervaring.
En natuurlijk zijn er ook 20 jarigen die veel hebben meegemaakt., maar dat is niet de norm. De meeste 20- jarigen hebben gewoon (gelukkig) nog niet zoveel levenservaring.

Of iemand dan, om die jaren te overbruggen, verder wil studeren of alvast wat werkervaring op wil doen in andere functies moet iedereen voor zichzelf beslissen toch. Allebei de opties zijn waardevol. Waarom altijd meteen zo afkeurend reageren als iemand een andere mening heeft, laat iedereen lekker in zijn waarde.

Het ging er om dat 20 " te jong" om te werken onzin is.

Gaat hier wel heel erg Off-Topic nu…

Miepjecody schreef op 10-09-2022 om 17:16:

inservice. Ipv weet ik wat die spelling er weer van maakte

En toch,  als 19 jarige leerling verpleegkundige in de nachtdienst,  alleen op de kraamafdeling,  waarbij iemand een solutio krijgt.  Of als 19 jarige er alleen voor staan wanneer iemand van 28 jaar stervende is. Of als 19 jarige meemaken dat iemand een fatale oesophagusbloeding  krijgt. Als 19 jarige alleen in de nachtdienst een CTG maken bij zwangere vrouw en geen hartslag van de baby kunnen vinden. 

Allemaal gedaan, maar ik zou er voor pleiten dat hetanders gaat, zowel voor de patiënten als voor de 19 jarige destijds.

dan

dan

10-09-2022 om 19:34

Dorestad schreef op 10-09-2022 om 19:04:

[..]

En toch, als 19 jarige leerling verpleegkundige in de nachtdienst, alleen op de kraamafdeling, waarbij iemand een solutio krijgt. Of als 19 jarige er alleen voor staan wanneer iemand van 28 jaar stervende is. Of als 19 jarige meemaken dat iemand een fatale oesophagusbloeding krijgt. Als 19 jarige alleen in de nachtdienst een CTG maken bij zwangere vrouw en geen hartslag van de baby kunnen vinden.

Allemaal gedaan, maar ik zou er voor pleiten dat hetanders gaat, zowel voor de patiënten als voor de 19 jarige destijds.


Dat is zeker niet ideaal maar ik zie niet hoe het dan beter zou kunnen en tegelijkertijd haalbaar in de praktijk. 

dan schreef op 10-09-2022 om 19:34:

[..]

Dat is zeker niet ideaal maar ik zie niet hoe het dan beter zou kunnen en tegelijkertijd haalbaar in de praktijk.

Meer bezetting met gediplomeerde zodat de jongere niet alleen op een afdeling staat.  Ik spreek overigens over de prehistorie.  Ik kan me niet voorstellen dat het nu nog zo gaat in het ziekenhuis. 

Miepjecody schreef op 10-09-2022 om 18:37:

[..]

Het ging er om dat 20 " te jong" om te werken onzin is.

Ja snap ik, ik reageerde eigenlijk op iemand die eerder aangaf dat NL tenonder gaat omdat mensen "eindeloos" studeren terwijl ze ook kunnen werken. Sorry, ik had duidelijker moeten zijn.

Zuiderzee21

Zuiderzee21

11-09-2022 om 09:34 Topicstarter

Lena55 schreef op 10-09-2022 om 16:35:

Waar haal je vandaan dat dit geldt als een bachelor? Voor een pre-master betaal je geen instellingsgeld want het is een schakelprogramma. Als je nog geen master hebt kun je na het hbo een master behalen (inclusief pre-master) zonder instellinsgeld te hoeven betalen.

Dat staat op de website studiekeuze123.nl
Als je het opzoekt krijg je tegenstrijdige informatie. Blijkbaar is het per universiteit / studie verschillend.


dan

dan

11-09-2022 om 09:36

Dorestad schreef op 10-09-2022 om 19:48:

[..]

Meer bezetting met gediplomeerde zodat de jongere niet alleen op een afdeling staat. Ik spreek overigens over de prehistorie. Ik kan me niet voorstellen dat het nu nog zo gaat in het ziekenhuis.

Dat denk ik ook niet, vaak te weinig personeel. Dus op papier wel een mooi streven om meer mensen op de vloer te hebben naast de leerling maar in de praktijk minder haalbaar. 

dan

dan

11-09-2022 om 09:38

Zuiderzee21 schreef op 11-09-2022 om 09:34:

[..]

Dat staat op de website studiekeuze123.nl .
Als je het opzoekt krijg je tegenstrijdige informatie. Blijkbaar is het per universiteit / studie verschillend.


Onze zoon (eigenlijk wij) heeft nooit het instellingsgeld moeten betalen toen hij na HBO aan de premaster begon en vervolgens zijn master. Was gewoon collegegeld. En hij heeft eerst zijn HBO volledig afgerond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.