Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Verhuizen (samenwonen) en volwassen kinderen in oude huis laten wonen


Waar je wel rekening mee moet houden is je hypotheek voorwaarden, meestal staat daar een clausule eigen bewoning in en moet je toestemming hebben van je hypotheeknemer om te verhuren/uit te lenen.

Het meest eenvoudig lijkt mij dat jij ingeschreven blijft staan op je huidige adres. 
En dat je kinderen kostgeld betalen vanaf dat ze werken. Dat zou bij voorkeur voldoende moeten zijn om de hypotheekrente te betalen (aflossing is jouw persoonlijke voordeel), verzekeringen, lokale belastingen, gas/water/licht,  onderhoud.
Boodschappen betalen ze dan uiteraard zelf.  

Maar dit hangt ook af van de kosten die je bij je partner gaat krijgen. Als je daar alleen meebetaalt aan de boodschappen, dan kun je het kostgeld van je kinderen lager houden. 

Merise schreef op 18-05-2022 om 13:38:


Bedankt voor jullie reacties! Lekker praktisch ook
Uiteraard is het goed een woning achter de hand te houden voor wanneer het mis
gaat maar in dit geval gaat het meer om het 'achterlaten' van mijn meiden. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben gedaan en hun ervaring kunnen delen.
Ik ben niet van plan huur te vragen; het is niet hun keuze dat ik vertrek en als ik thuis was gebleven hadden ze ook niet hoeven bij te dragen aan de hypotheek. Wellicht wel voor g/w/l en boodschappen. Ook dit is iets waar ik graag advies/meningen over wil. De oudste heeft al enkele jaren een baan, de jongste start in september met werken.

Je voedt je kinderen toch op tot zelfstandigheid dus deze manier is super om ze steeds meer stappen die kant op te laten doen. Ik zou ze dus zeker wel verantwoordelijk maken voor de lopende lasten, muv de hypotheek dan. Bewustwording dat gwl ed geld kosten. Ik zou dan ook inboedel ze zelf laten betalen (en dus ook uitzoeken wat passend is voor ze) jij neemt de opstal voor je rekening. 
In deze huidige woningmarkt is dit nu een passende oplossing. Het loslaten van oude tradities opent deuren voor nieuwe tradities. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-05-2022 om 19:35

Plantenbak schreef op 18-05-2022 om 15:09:

niet voorleggen bij je hypotheekverstrekker. Het mag niet namelijk. Je krijgt er geen toestemming voor. Ze komen er overigens niet achter als je elke maand netjes blijft betalen.

Je moet wel de verzekeringen checken. Ik betwijfel ten zeerste of er nog dekking is als jij vertrekt als verzekeringnemer. Zowel voor de inboedel als opstalverzekering.

En verder natuurlijk de belastingen. De rente van de hypotheek is niet meer aftrekbaar zodra je vertrekt. De woning verplaatst naar box 3. Je zal dit heel goed moet laten uitzoeken want voor je weet kost je dit veel geld (belastingen en verzekeringen).

Dit.

Zorg vooral dat de verzekeringen op orde zijn. Inboedel zullen de kinderen zelf moeten afsluiten. Opstal is voor de eigenaar, maar ik weet niet of er verschil is tussen eigenaar-bewoner en eigenaar-niet-bewoner.

Je mag inderdaad geen rente meer aftrekken. In box 3 mag je de resterende schuld van de woningwaarde aftrekken, maar als je flink overwaarde hebt wordt dit belast. Dat kun je enigszins rechttrekken door juist wel huur te vragen. Tot een bepaald bedrag telt dat geloof ik niet als inkomen.

Eventueel kun je die huur weer teugschenken aan je kinderen, dat mag tot zo'n 5000 euro per jaar belastingvrij. Die bedragen moeten dan wel echt aantoonbaar betaald zijn (dus overboeking).

Ik hoorde toevallig vandaag van iemand dat een kamer verhuren in je huis tot 600 mag zonder dat het inkomen is. Vind ik veel maar oké. Blijkbaar mag ik een kamer verhuren aan iemand voor 600 en dan zelf winst maken op wonen in mijn eigen huis omvat mijn hypotheek lager is. 
Je mag 6600 euro belastingvrij schenken per kind.
Dus met 500 huur kom je op 6000 per jaar die ze aan jou betalen en die je dan terug kan geven.

iets andere constructie maar de zoon van mijn man woont ook in zijn koophuis. Ze staan daar wel samen ingeschreven trouwens.

Ze hebben een gebruikersovereenkomst opgesteld waarin de gebruikerskosten staan (g/w/l, internet, gestoffeerd en gemeubileerd huis). Feitelijk moet zoon die betalen maar dat wordt verrekend omdat hij verder geen tegemoetkoming ontvangt (die hij anders wel van z’n vader zou krijgen als hij elders had gewoond en kosten had). 

Prima oplossing voor beide partijen! 

Merise

Merise

19-05-2022 om 08:56 Topicstarter

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik word er door gesterkt. Ik voelde me een iets ontaarde moeder door hen 'achter te laten' maar dat moet maar eens afgelopen zijn . Ze zijn elkaars beste vriendinnen dus ik weet zeker dat ze het samen prima gaan rooien maar er zal e.e.a. op papier moeten komen en goede afspraken gemaakt worden. Nogmaals bedankt!

Merise schreef op 19-05-2022 om 08:56:

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik word er door gesterkt. Ik voelde me een iets ontaarde moeder door hen 'achter te laten' maar dat moet maar eens afgelopen zijn . Ze zijn elkaars beste vriendinnen dus ik weet zeker dat ze het samen prima gaan rooien maar er zal e.e.a. op papier moeten komen en goede afspraken gemaakt worden. Nogmaals bedankt!

Is het samenwonen zonder jou wel wat zij willen? Want dat zal wel een voorwaarde zijn, voor mij. Ik zou mijn kinderen niet het gevoel willen geven dat zij met deze constructie te dealen hebben omdat ik graag samen zou gaan wonen. Maar neem aan dat daarover gesproken is samen? 

Merise

Merise

19-05-2022 om 09:23 Topicstarter

Apiejapie schreef op 19-05-2022 om 09:01:

[..]

Is het samenwonen zonder jou wel wat zij willen? Want dat zal wel een voorwaarde zijn, voor mij. Ik zou mijn kinderen niet het gevoel willen geven dat zij met deze constructie te dealen hebben omdat ik graag samen zou gaan wonen. Maar neem aan dat daarover gesproken is samen?

Ik heb het inderdaad een aantal keer met hen besproken. Nog niet tot in detail omdat ik nog niet 100% zeker ben dat deze constructie voor mij goed voelt (ivm het 'achterlaat' gevoel) Ze zijn er beide positief over, vooral de oudste omdat zij eigenlijk al op zichzelf wil wonen maar dit gezien de huidige woningmarkt niet lukt. Maar omdat ze mij het geluk gunnen zullen ze ook niet zo snel zeggen dat ze het niet zien zitten. Daar moet ik nog doorheen zien te prikken.

Merise schreef op 19-05-2022 om 09:23:

[..]

Ik heb het inderdaad een aantal keer met hen besproken. Nog niet tot in detail omdat ik nog niet 100% zeker ben dat deze constructie voor mij goed voelt (ivm het 'achterlaat' gevoel) Ze zijn er beide positief over, vooral de oudste omdat zij eigenlijk al op zichzelf wil wonen maar dit gezien de huidige woningmarkt niet lukt. Maar omdat ze mij het geluk gunnen zullen ze ook niet zo snel zeggen dat ze het niet zien zitten. Daar moet ik nog doorheen zien te prikken.

Dat laatste is lastig. Misschien dat het iedereen helpt als jullie een proefperiode afspreken? Zodat iedereen weet dat je erop terug mag komen als het toch niet oké zou voelen? Alleen al met dat idee in hun achterhoofd, voelen ze dat je hen geluk bovenaan zet?

Je kinderen zijn volwassen en beste vriendinnen. De oudste wil eigenlijk al langer op zichzelf. Dat is geen 'achterlaten' maar een prima oplossing voor nu.

In mijn ogen laat je ze zeker  niet achter. Sterker nog, je biedt hun een soort brug naar helemaal zelfstandig worden. Met vangnet want je woont niet ver weg. Het is een vertrouwde omgeving, alleen jouw fysieke aanwezigheid valt weg. 

Ik ken ook gevallen waarbij de ouder(s) de woning of verkochten, of de huur opzegden om elders samen -zonder de kinderen- kleiner te gaan wonen. De jongvolwassenen moesten het zelf zien te rooien. Soms met, soms zonder hulp van de ouders. 

Volgens mij is dit een win/win situatie. 

Hoi Marise, wat toevallig en fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Wij, mijn man en ik hebben hetzelfde overwogen, dochter van 20 in het ouderlijk huis laten wonen ( rust geen hypotheek meer op ) en wij zelf uit huis gaan. Mijn man wil liever gister dan vandaag verhuizen naar Friesland omdat hij de drukte van de stad niet meer aan kan. Wij kregen vreemde reacties van een paar goede vrienden. In de trant van '' je laat je dochter toch niet wonen in een kapitaal huis ( overwaarde Amsterdam ) terwijl zij degene is die juist op zoek zou moeten gaan naar huisvesting ''  etc  etc ....
Ik begrijp je beslissing heel goed hoor.

Liefs x

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.