Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vrij meisje ineens streng moslim

Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 08:38:

[..]

Meisje draagt hoofddoek en jij komt met termen als: keuze op leven en dood en traumatisch. Dit is toch hilarisch!

Meisje draagt niet alleen maar een hoofddoek, dat weet je zelf ook. Kom jij met je  "white savior syndrome". Echt hilarisch.

EmmaT schreef op 18-09-2025 om 08:47:

[..]

Meisje draagt niet alleen maar een hoofddoek, dat weet je zelf ook. Kom jij met je "white savior syndrome". Echt hilarisch.

dat weet ze niet. dat is er zo één die 3 woorden leest, haar via tiktok bestelde hokjesdeterminatieboekje erbij haalt en herhaalt welk hokje of complex het boekje aangeeft. 

totaal wereldvreemd en waarschijnlijk samen met die totale onwetendheid ook nog keihard mee aan het doen met demonstraties want ze is zo down to earth met haar haverlatte.. 

tot zover mijn extreem generaliserende en waarschijnlijk totaal niet kloppende beeld van zulke types

Pief schreef op 17-09-2025 om 23:07:

Ze is weer in Nederland zegt ze (maar ik kan natuurlijk niet zien of dat waar is). Ze is meerderjarig. Ze heeft geen contact meer met mijn zoon en dat is ook goed, want hij was er kapot van. Ik heb hem dit ook niet verteld. Hij kan hier niks mee en dat zou hij heel moelijk vinden.

In denk dat er sprake is van dwang inderdaad. Is Veilig Thuis dan een goede optie? Of zijn er andere instanties? Kunnen die wat doen?

Ik vraag me af waarom je het hem niet heb verteld of de foto hebt laten zien. Ik weet niet waar je de foto hebt gezien, maar als dat op een openbaar social medium is heb je kans dat je zoon de foto ook een keer tegenkomt. En dan ga jij vertellen dat je het al lang wist. Het uit gaan van de relatie is pijnlijk, maar de foto zou een goede verklaring kunnen zijn. Dan is het aan zoon wat hij daarmee wil doen. Het was zijn relatie. 

Je zegt dat hij er niks mee kan. Nou ja, net zoveel of net zo weinig als jij, maar dat kan hij zelf beslissen. Je zegt dat het heel moeilijk is voor hem. Maar dit maakt het misschien makkelijker te begrijpen. Ik neem aan dat hij ook meerderjarig is. 

Broadway schreef op 18-09-2025 om 08:50:

[..]

dat weet ze niet. dat is er zo één die 3 woorden leest, haar via tiktok bestelde hokjesdeterminatieboekje erbij haalt en herhaalt welk hokje of complex het boekje aangeeft.

totaal wereldvreemd en waarschijnlijk samen met die totale onwetendheid ook nog keihard mee aan het doen met demonstraties want ze is zo down to earth met haar haverlatte..

tot zover mijn extreem generaliserende en waarschijnlijk totaal niet kloppende beeld van zulke types

Je zit er inderdaad naast. Ben 59, niet woke, hoewel ik in Amsterdam woon, ben gepromoveerd en heb twee banen en een zwik kinderen en ik leid een gewoon huisvrouwenbestaan. 
de beschrijving totale onwetendheid slaat niet op mij, die wil ik wel bestrijden. 

EmmaT schreef op 18-09-2025 om 08:47:

[..]

Meisje draagt niet alleen maar een hoofddoek, dat weet je zelf ook. Kom jij met je "white savior syndrome". Echt hilarisch.

Ik hoorde deze term voor het eerst door een tekst van een moslimjournaliste, die door dit zo te verklaren, haar "redders" bedankte voor hun bewezen diensten.  En haar visie werd uitgelegd in een column. Ze maakte zich dus druk over de kansen die zij of anderen gekregen hadden. Misschien had ze het liever op eigen krachten willen doen en niet geholpen willen worden.

Maar ik weet er het fijne niet meer van en ook niet waar ik dat gelezen had. Iets met een "ou" in haar naam.

Kwam me over als "bedankt voor de soep maar die smaakte nergens naar want je kan niet koken en je bent stom" ofzo.

Broadway schreef op 18-09-2025 om 08:08:

[..]

ben jij wel helemaal lekker?

ze uit haar zorgen omdat ze deze meid kent en nu totaal tegengesteld gedrag ziet en jij komt het even bagatelliseren met een complex? echt serieus, rot op met je hokjes.

Nou, ik moet zeggen dat dit ook door mijn hoofd speelde hoor. Niet dat ik denk dat ik denk dat TO een 'white saviour' is, en dat er helemaal geen zorgen zijn. Maar dat je kunt niet uitsluiten dat ze andere gedachten heeft over de cultuur dan wat het meisje zelf eventueel denkt wat goed is. Zelfs relatief progressieve moslims (ook vrouwen) hebben vaak nog een voor ons conservatief idee van man/vrouw verhoudingen. 

troelahoep schreef op 18-09-2025 om 11:01:

[..]

Nou, ik moet zeggen dat dit ook door mijn hoofd speelde hoor. Niet dat ik denk dat ik denk dat TO een 'white saviour' is, en dat er helemaal geen zorgen zijn. Maar dat je kunt niet uitsluiten dat ze andere gedachten heeft over de cultuur dan wat het meisje zelf eventueel denkt wat goed is. Zelfs relatief progressieve moslims (ook vrouwen) hebben vaak nog een voor ons conservatief idee van man/vrouw verhoudingen.

ik vind het te bizar voor woorden dat als de zorgen gaan tussen 2 "hokjes" en dus niet 2 uit de klei getrokken boerentrienen of 2 donkere mensen of 2 rastafari's of verzinmaariets dat meteen die verschillen benadrukt moeten worden om het issue uit te leggen terwijl zij zich gewoon zorgen maakt om een persoon die ze van heel dichtbij kent en die zich ineens 180 graden anders gaat gedragen. 

hou al die nevenzaken nou eens buiten de deur en kijk naar de kern. 

Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 09:11:

[..]

Je zit er inderdaad naast. Ben 59, niet woke, hoewel ik in Amsterdam woon, ben gepromoveerd en heb twee banen en een zwik kinderen en ik leid een gewoon huisvrouwenbestaan.
de beschrijving totale onwetendheid slaat niet op mij, die wil ik wel bestrijden.

"We" hebben de mond vol van vrouwenonderdrukking en femicide. Nu wil er eens iemand aan de bel trekken en dan krijg je dit.

Pief

Pief

18-09-2025 om 12:46 Topicstarter

tsjor schreef op 18-09-2025 om 09:10:

https://www.huwelijksdwangenachterlating.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand-dat-die-wordt-uitgehuwelijkt-of-achtergelaten/hoe-kan-ik-helpen/

Hier vind je meer informatie.

Dankjewel! Ik ga met Fier chatten. Toch fijner dan Veilig Thuis bellen, denk ik. 

Ach ik heb het jaren lang gezien, ik werkte als puber in een supermarkt waar veel moslimmeisjes ook werkte. De dag voor hun vakantie wenste je ze een fijne vakantie, een paar dagen later hoorde je dat ze getrouwd waren en ontslag hadden genomen. Soms gingen die meisjes van school af en gingen juist meer uren werken en namen daarnaast ook nog elders een tweede baan om zo hun echtgenoot naar Nederland te krijgen. 

Er waren ook meisjes die riepen "ik ga echt niet mee op vakantie want dan kom ik getrouwd thuis" heel sneu en uiteindelijk gingen ze toch een keer mee en kwamen inderdaad getrouwd thuis. 

Ik heb hier ook de andere kant gezien hoor, mijn mannelijke collega ging naar Turkije op vakantie om daar te trouwen met iemand die hij al heel lang kende, al vanaf dat ze klein waren. Hij vertelde dus ook dat ze als kind al wisten dat ze met elkaar gingen trouwen. Hij bracht het over alsof het een keuze was, maar ik denk dat niemand ervoor kiest om met een volle nicht te trouwen, hij heeft inmiddels 2 kinderen met haar, met beide een zware erfelijke aandoening (die vanuit de gedeelde familielijn kwam). 

Hij praat vol liefde over haar,  dat snap ik, maar trouwen met een nicht waar van haar en jouw ouders ook getrouws zijn met mensen vanuit 1 familie dan weet je dat het in de voortplanting goed mis kan gaan.

Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 00:00:

Je moet helemaal niks doen, want je kunt niks doen.
en ik denk dat je hieraan lijdt:
AI:
Er bestaat geen officiële Nederlandse vertaling voor "white savior syndrome"; het begrip wordt meestal gebruikt zoals het is, of vertaald als "witte redder-syndroom" of "wit redderscomplex". De term beschrijft het gedrag van westerse mensen die, vaak onbewust, denken dat zij de problemen van niet-westerse culturen of gemeenschappen moeten oplossen, wat een neokoloniale mentaliteit en een gevoel van superioriteit met zich meebrengt. Wat het betekent

• De term: Het "white savior syndrome" verwijst naar een mindset waarbij een persoon, vaak wit en afkomstig uit het Westen, gelooft dat hij of zij de verlosser is voor mensen in ontwikkelingslanden. (In jouw geval dus het arme moslimmeisje)
  • De motivatie: Dit kan komen uit een combinatie van goedbedoelde empathie en een diepgeworteld idee van superioriteit (in jouw geval de superioriteit dat niet-moslim zijn beter is en meer geluk brengt dan moslim zijn en een hoofddoek dragen)

Wat een aanmatigende kutreactie dit zeg.

Lastig want je weet niet wie die man is. Voor hetzelfde is het een ouder familielid en geen verloofde. Of ze vrijwillig zich nu meer met de islam bezighoudt of uitgehuwelijkt is, weet je niet. Wisten haar ouders van de relatie met jouw zoon? 

Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Ik ging in mijn tienerjaren om met een Somalisch meisje. Droeg ook geen hoofddoek en was zeer geïnteresseerd in de westerse levensstijl. Zette zelfs (met medeweten broertje en moeder) een kerstboom in huis. Jaren later kwam ik haar bij toeval tegen, helemaal in gewaad. Ik sprak haar maar kort maar ze was dus intussen getrouwd. Tja, of het vrijwillig was, weet ik tot op de dag van vandaag ook niet.  

Ik zou wel aan je zoon uitleggen dat het echt niet aan hem ligt.

Broadway schreef op 18-09-2025 om 08:45:

[..]

heb je gelezen dat ze haar kent en het gedrag wat betreft de plotselinge enorme ommekeer in gedrag zorgelijk vindt? dáár gaat dit over met je hoofddoek en oom. lees eens wat er staat in plaats van je drang om iets een complex te laten zijn..

Dat zie ik ook niet staan eigenlijk, over dat haar gedrag een ommekeer heeft gemaakt. Ik heb het nog een teruggelezen, maar nee, ik kan het niet vinden. Er staat dat ex-schoondochter op een vakantiefoto een hoofddoek draagt en dat er een man op de foto staat. En dat TO een vreemd gevoel krijgt bij een appje. TO is de ex-schoonmoeder en heeft haar voor zover ik begrijp na einde relatie niet gezien of gesproken. Dus we weten toch ook eigenlijk helemaal niks over het gedrag van deze vrouw? Het enige dat we weten is dat ze een hoofddoek is gaan dragen. 

Nehalennia schreef op 18-09-2025 om 13:47:

[..]

Wat een aanmatigende kutreactie dit zeg.

Dank je voor je genuanceerde reactie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.