Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vrij meisje ineens streng moslim

Soccer-Mom schreef op 18-09-2025 om 14:18:

Lastig want je weet niet wie die man is. Voor hetzelfde is het een ouder familielid en geen verloofde. Of ze vrijwillig zich nu meer met de islam bezighoudt of uitgehuwelijkt is, weet je niet. Wisten haar ouders van de relatie met jouw zoon?

Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Ik ging in mijn tienerjaren om met een Somalisch meisje. Droeg ook geen hoofddoek en was zeer geïnteresseerd in de westerse levensstijl. Zette zelfs (met medeweten broertje en moeder) een kerstboom in huis. Jaren later kwam ik haar bij toeval tegen, helemaal in gewaad. Ik sprak haar maar kort maar ze was dus intussen getrouwd. Tja, of het vrijwillig was, weet ik tot op de dag van vandaag ook niet.

Ik zou wel aan je zoon uitleggen dat het echt niet aan hem ligt.

ze maakt zich zorgen. zij ziet die ommezwaai van vrijgevochten meid die niets met het geloof heeft naar een hoofddoek. Zij wil zeker weten dat het goed gaat met die meid. 

dat is het. ze hoeft geen concrete bewijzen, ze wil weten of het goed gaat met iemand die haar aan het hart gaat. waarom wil je dit niet snappen? 

Meesje schreef op 18-09-2025 om 15:00:

[..]

Dat zie ik ook niet staan eigenlijk, over dat haar gedrag een ommekeer heeft gemaakt. Ik heb het nog een teruggelezen, maar nee, ik kan het niet vinden. Er staat dat ex-schoondochter op een vakantiefoto een hoofddoek draagt en dat er een man op de foto staat. En dat TO een vreemd gevoel krijgt bij een appje. TO is de ex-schoonmoeder en heeft haar voor zover ik begrijp na einde relatie niet gezien of gesproken. Dus we weten toch ook eigenlijk helemaal niks over het gedrag van deze vrouw? Het enige dat we weten is dat ze een hoofddoek is gaan dragen.

Daar ging mijn reactie ook over. Meisje draagt hoofddoek en staat met oudere man op foto, dus ze moet gered worden. 
en dan reageert iemand hier zelfs met de woorden trauma en keuze tussen leven en dood.
Misschien gingen ze wel naar de zeer traditionele, gelovige overgrootoma en heeft haar moeder haar gevraagd om even een hoofddoekje op te doen om overgrootoma niet voor het hoofd te stoten. 
iedereen staat hier op zijn achterste benen en wil meteen de politie eropaf sturen om het meisje te redden uit de klauwen van haar oude islamitische onderdrukker en dat alles gebaseerd op een gevoel dat een moeder heeft die het jammer vindt dat de verkering van haar zoon uit is. 

waar moet ze gered worden? TO wil weten of alles goed gaat. maakt zich zorgen. 

jullie checken je buurmeisje ook pas als ze met een blauw oog en spandoek door de straat rent dat ze mishandeld wordt? of check je liever eerder als je je zorgen maakt en het misschien mis hebt? 

ach laat ook maar. dit is het rare individualisme waar ik het in een ander topic ook over heb. vooral helemaal niets doen dat geen positief effect op jezelf heeft of heel misschien overbodig is want je zult maar energie verspillen. bah. 

Broadway schreef op 18-09-2025 om 15:35:

waar moet ze gered worden? TO wil weten of alles goed gaat. maakt zich zorgen.

jullie checken je buurmeisje ook pas als ze met een blauw oog en spandoek door de straat rent dat ze mishandeld wordt? of check je liever eerder als je je zorgen maakt en het misschien mis hebt?

ach laat ook maar. dit is het rare individualisme waar ik het in een ander topic ook over heb. vooral helemaal niets doen dat geen positief effect op jezelf heeft of heel misschien overbodig is want je zult maar energie verspillen. bah.

En TO heeft dat al gevraagd aan de vrouw. Wat moet er verder dan nog gebeuren volgens jou? Alleen maar omdat ze een hoofddoek draagt op een vakantiefoto. Ja ja, ik weet het omdat haar gedrag veranderd is volgens jou. Maar dat gedrag heb je er zelf bij bedacht, to schrijft daar namelijk niks over. 

En als ik zeg; goh, maar wat is er dan aan de hand behalve die hoofddoek? Ik zie niet direct iets zorgelijks? Dan betekent dat dat ik individualistisch ben en bah ben omdat ik geen energie wil verspillen aan iemand die misschien wel mishandeld wordt (waar komt dat blauwe oog ineens vandaan?). Ik vind dit een nogal nare manier van je mening willen doordrukken. 

Meesje schreef op 18-09-2025 om 15:57:

[..]

En TO heeft dat al gevraagd aan de vrouw. Wat moet er verder dan nog gebeuren volgens jou? Alleen maar omdat ze een hoofddoek draagt op een vakantiefoto. Ja ja, ik weet het omdat haar gedrag veranderd is volgens jou. Maar dat gedrag heb je er zelf bij bedacht, to schrijft daar namelijk niks over.

Nou ben ik toch in de veronderstelling dat er hier op het forum vaak wordt geadviseerd om naar je onderbuikgevoelens te luisteren. TO heeft een raar gevoel bij dat laatste appje. Moet ze daar maar niet naar luisteren dan?

Soccer-Mom schreef op 18-09-2025 om 14:18:

Lastig want je weet niet wie die man is. Voor hetzelfde is het een ouder familielid en geen verloofde. Of ze vrijwillig zich nu meer met de islam bezighoudt of uitgehuwelijkt is, weet je niet. Wisten haar ouders van de relatie met jouw zoon?

Of inderdaad een ouder familielid maar ook een verloofde, in de moslimgemeenschap geen vreemde situatie. 

Ik kan het nu even niet vinden maar volgens mij is er een wetsvoorstel ingediend om melden te verplichten als mensen in het onderwijs of de gezondheidszorg een vermoeden hebben dat er huwelijksdwang,  vrouwelijke genitale verminking of achterlating plaats kan vinden of plaats heeft gevonden. 

Dat to het gevoel heeft dat het niet klopt dat de ex van haar zoon ineens die hoofddoek is gaan dragen en dat ze dat ergens wil melden kan ik alleen maar oke vinden. 

Ik heb geen idee waar ze terecht kan maar dat ze iets probeert te doen lijkt mij terecht. 

Poezie schreef op 18-09-2025 om 16:01:

[..]

Nou ben ik toch in de veronderstelling dat er hier op het forum vaak wordt geadviseerd om naar je onderbuikgevoelens te luisteren. TO heeft een raar gevoel bij dat laatste appje. Moet ze daar maar niet naar luisteren dan?

Nee. Die vrouw is meerderjarig en verstoten worden door je familie is een best wel big deal in de islamitische wereld, ik ken ook een  moslima die een witte Nederlandse vriend heeft, ze zijn al 6 jaar samen maar haar ouders willen er niks van weten en kennen de vriend van hun dochter ook niet en doen alsof hij niet bestaat. 
En dat white saviour syndrome bericht  is niet helemaal onzin, het gaat hier over een meerderjarige moslima die is opgegroeid in een westers land, meestal zijn die vrouwen niet dom of hulpeloos oid. Ze weten zelf prima de weg te vinden hier. 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 16:11:

[..]

Nee. Die vrouw is meerderjarig en verstoten worden door je familie is een best wel big deal in de islamitische wereld, ik ken ook een moslima die een witte Nederlandse vriend heeft, ze zijn al 6 jaar samen maar haar ouders willen er niks van weten en kennen de vriend van hun dochter ook niet en doen alsof hij niet bestaat.

O, is dat zo? Bovendien zou dat geen reden moeten geven om niet in te grijpen als er werkelijk iets aan de hand is.

Poezie schreef op 18-09-2025 om 16:16:

[..]

O, is dat zo? Bovendien zou dat geen reden moeten geven om niet in te grijpen als er werkelijk iets aan de hand is.

3e bericht op pagina 1. En ja ingrijpen klinkt allemaal mooi maar het gaat hier over een meerderjarige, ze is blijkbaar verwesterd maar heeft haar geloof blijkbaar weer gevonden 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 16:22:

[..]

3e bericht op pagina 1. En ja ingrijpen klinkt allemaal mooi maar het gaat hier over een meerderjarige, ze is blijkbaar verwesterd maar heeft haar geloof blijkbaar weer gevonden

Heeft ze zelf haar geloof weer gevonden of heeft de familie beslist dat ze zich moest gaan gedragen naar het geloof dat zij goed vinden voor hun verwesterde dochter? Dat weten we niet. 

De meeste volwassen moslima's die ik ken zijn de hoofddoek gaan dragen uit volle overtuiging dat ze dat als vrouw moeten doen om een goede moslima te zijn. 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 16:11:

[..]

Nee. Die vrouw is meerderjarig en verstoten worden door je familie is een best wel big deal in de islamitische wereld, ik ken ook een moslima die een witte Nederlandse vriend heeft, ze zijn al 6 jaar samen maar haar ouders willen er niks van weten en kennen de vriend van hun dochter ook niet en doen alsof hij niet bestaat.
En dat white saviour syndrome bericht is niet helemaal onzin, het gaat hier over een meerderjarige moslima die is opgegroeid in een westers land, meestal zijn die vrouwen niet dom of hulpeloos oid. Ze weten zelf prima de weg te vinden hier.

En als ze dan meegenomen worden naar hun land van herkomst en worden achtergelaten/uitgehuwelijkt dan zijn ze ook zelfredzaam? 

Natuurlijk niet!  Ze spreken waarschijnlijk de taal onvoldoende en daar staan hun rechten als vrouw ook meestal onder druk. Als je daar vrijwillig mee naartoe gaat voor een vakantie maar je vader/opa/ooms hadden toch verborgen plannen voor je dan doe je niks meer. 

https://www.boekbeschrijvingen.nl/mahmoody-betty/mahmoody.html

Lees deze boeken eens!  Ze zijn uit het laatste kwart van de vorige eeuw maar nog steeds zeer actueel.

Bakblik schreef op 18-09-2025 om 16:35:

[..]

En als ze dan meegenomen worden naar hun land van herkomst en worden achtergelaten/uitgehuwelijkt dan zijn ze ook zelfredzaam?

Natuurlijk niet! Ze spreken waarschijnlijk de taal onvoldoende en daar staan hun rechten als vrouw ook meestal onder druk. Als je daar vrijwillig mee naartoe gaat voor een vakantie maar je vader/opa/ooms hadden toch verborgen plannen voor je dan doe je niks meer.

https://www.boekbeschrijvingen.nl/mahmoody-betty/mahmoody.html

Lees deze boeken eens! Ze zijn uit het laatste kwart van de vorige eeuw maar nog steeds zeer actueel.

White saviour syndrome much? Vrouw is terug in Nederland blijkbaar, de relatie met de zoon van TO is voorbij, ze vraagt niet om hulp oid. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat zij een vrije keuze maakt en geen hulp nodig heeft. Om dan veilig thuis te bellen op basis van een onderbuikgevoel vind ik veel te ver gaan. 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 16:39:

[..]

White saviour syndrome much? Vrouw is terug in Nederland blijkbaar, de relatie met de zoon van TO is voorbij, ze vraagt niet om hulp oid. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat zij een vrije keuze maakt en geen hulp nodig heeft. Om dan veilig thuis te bellen op basis van een onderbuikgevoel vind ik veel te ver gaan.

Hoe weet jij zo zeker dat ze terug is in Nederland? Nog nooit van fotoshop gehoord? Misschien juist een schreeuw om hulp/ aandacht dat ze zo'n foto op de social media plaatst. 

Pief

Pief

18-09-2025 om 17:24 Topicstarter

Ik heb anoniem Fier gesproken zonder te zeggen over wie het gaat. Ze vinden het heel zorgelijk. Ik moet kijken of ik meer info kan krijgen. Dat vind ik wel spannend. Wat als er iemand meeleest?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.