Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vrij meisje ineens streng moslim

Pief

Pief

18-09-2025 om 17:28 Topicstarter

O en die onzin over white saviour syndroom negeer ik hoor. Het gaat hier om een meisje dat ik heel erg goed ken, al jaren, en dat binnen drie weken totaal transformeert in het tegenovergestelde van wat ze was. Toevallig in de tijd dat ze haar familie in het thuisland bezocht. Ik hoop voor haar dat dit vrijwillig is, maar ik vrees van niet. En nee, met mijn zoon komt het niet meer goed, dat is ook helemaal niet mijn intentie. Het gaat om haar vrijheid. Als het gaat eigen keuze is: prima. Als het niet haar eigen keuze is: niet prima. 

Pief schreef op 18-09-2025 om 17:24:

Ik heb anoniem Fier gesproken zonder te zeggen over wie het gaat. Ze vinden het heel zorgelijk. Ik moet kijken of ik meer info kan krijgen. Dat vind ik wel spannend. Wat als er iemand meeleest?

👍️ Succes! 

Bakblik schreef op 18-09-2025 om 17:06:

[..]

Hoe weet jij zo zeker dat ze terug is in Nederland? Nog nooit van fotoshop gehoord? Misschien juist een schreeuw om hulp/ aandacht dat ze zo'n foto op de social media plaatst.

Ja want een moslima moet je natuurlijk nooit geloven want het zal wel fake zijn en ze wordt natuurlijk onderdrukt want dat gebeurt er nu eenmaal in dit soort culturen en ze moet uiteraard tegen wil en dank per direct  weggerukt worden uit haar cultaar want eerder gedroeg ze zich ook westers dus nu ze een hoofddoek draagt word ze natuurlijk onderdrukt. Echt schaam jezelf hoor

Pief schreef op 18-09-2025 om 17:28:

O en die onzin over white saviour syndroom negeer ik hoor. Het gaat hier om een meisje dat ik heel erg goed ken, al jaren, en dat binnen drie weken totaal transformeert in het tegenovergestelde van wat ze was. Toevallig in de tijd dat ze haar familie in het thuisland bezocht. Ik hoop voor haar dat dit vrijwillig is, maar ik vrees van niet. En nee, met mijn zoon komt het niet meer goed, dat is ook helemaal niet mijn intentie. Het gaat om haar vrijheid. Als het gaat eigen keuze is: prima. Als het niet haar eigen keuze is: niet prima.

En je bent bereid om haar nieuwe westerse leven te bekostigen? Haar op te nemen als je eigen dochter ondanks dat het met je zoon niks geworden is? Om altijd voor haar klaar te staan? Als dit meisje zo westers is opgegroeid weet ze zelf wel de weg naar hulp of een westers leven te vinden, richt je op je eigen kind. 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 17:38:

[..]

Ja want een moslima moet je natuurlijk nooit geloven want het zal wel fake zijn en ze wordt natuurlijk onderdrukt want dat gebeurt er nu eenmaal in dit soort culturen en ze moet uiteraard tegen wil en dank per direct weggerukt worden uit haar cultaar want eerder gedroeg ze zich ook westers dus nu ze een hoofddoek draagt word ze natuurlijk onderdrukt. Echt schaam jezelf hoor

Precies! Alles is gedacht vanuit het superieure idee dat de westerse, vrije cultuur het beste is en als iemand daar niet meer aan meedoet dat ze geholpen moet worden. Ook een organisatie als Fier doet daaraan mee. 
Maar goed, let’s agree to disagree is hier de oplossing. Sommigen vinden mij , wat was het ook alweer dom, en ik en sommige anderen vinden de TO en andere reageerders hysterisch reageren op iemand met een hoofddoek. En we gaan niet nader tot elkaar komen. 

En nu ga ik boodschappen doen in Amsterdam-West en dan ga ik alle vrouwen met hoofddoekjes meewarig aankijken en vragen of ik ze kan redden van hun onderdrukker. Dat wordt een lange middag. 

Nick90 schreef op 18-09-2025 om 17:38:

[..]

Ja want een moslima moet je natuurlijk nooit geloven want het zal wel fake zijn en ze wordt natuurlijk onderdrukt want dat gebeurt er nu eenmaal in dit soort culturen en ze moet uiteraard tegen wil en dank per direct weggerukt worden uit haar cultaar want eerder gedroeg ze zich ook westers dus nu ze een hoofddoek draagt word ze natuurlijk onderdrukt. Echt schaam jezelf hoor

Nee dat zeg ik niet. Naar aanleiding wat to vertelde over een transformatie in 3 weken van vrije meid naar vrome moslim denk ik dat er getwijfeld kan worden aan hoe vrijwillig dit is. 

Bakblik schreef op 18-09-2025 om 17:47:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Naar aanleiding wat to vertelde over een transformatie in 3 weken van vrije meid naar vrome moslim denk ik dat er getwijfeld kan worden aan hoe vrijwillig dit is.

TO kan niet in haar hoofd kijken, ze weet dus überhaupt niet wat die vrouw denkt. En ja westerse liefdes moeten zich bekeren om bij hun islamitische geliefde te blijven en nee veel moslima's willen liever niet hun familie verlaten voor een westers liefde. Ze kunnen niet anders want dit is hun cultuur. De relatie met de zoon is voorbij dus verder valt er eigenlijk niet veel te bemoeien. 

Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 17:45:

[..]

Precies! Alles is gedacht vanuit het superieure idee dat de westerse, vrije cultuur het beste is en als iemand daar niet meer aan meedoet dat ze geholpen moet worden. Ook een organisatie als Fier doet daaraan mee.
Maar goed, let’s agree to disagree is hier de oplossing. Sommigen vinden mij , wat was het ook alweer dom, en ik en sommige anderen vinden de TO en andere reageerders hysterisch reageren op iemand met een hoofddoek. En we gaan niet nader tot elkaar komen.

En nu ga ik boodschappen doen in Amsterdam-West en dan ga ik alle vrouwen met hoofddoekjes meewarig aankijken en vragen of ik ze kan redden van hun onderdrukker. Dat wordt een lange middag.

Mee eens, ik heb meerdere moslimacollega's, allemaal hoog opgeleid en westers opgegegroeid maar ze blijven bij hun eigen cultuur, ze worden niet onderdrukt maar kiezen hier zelf voor, de paar westerse echtgenoten zijn allen bekeerd voor de liefde. 

Pief schreef op 18-09-2025 om 17:24:

Ik heb anoniem Fier gesproken zonder te zeggen over wie het gaat. Ze vinden het heel zorgelijk. Ik moet kijken of ik meer info kan krijgen. Dat vind ik wel spannend. Wat als er iemand meeleest?

Ik zou vooral het bericht uit mezelf sturen. Dat je graag contact wil blijven houden omdat ze zo lang onderdeel is geweest van jullie gezin en dat je aan haar gehecht bent. Vraag naar haar opleiding, hoe het met haar familie is, en of ze een fijne vakantie heeft gehad. En stel voor eens samen koffie te drinken als ze in de buurt is. En dan kijken wat er terug komt.

Iets andere situatie, want hier speelt geen onderdrukking of geloof, maar ik heb nog steeds contact met de ex-vriendin van mijn zoon. Wr was sprake van een problematische relatie met haar ouders en nogal wat fysieke en mentale problemen. Dat is al jaren uit, maar ik maakte me zorgen over haar. De deur bij ons gezin staat nog steeds open en dat weet ze en stelt ze erg op prijs. Het gaat nu erg goed met haar, maar ik durf wel te stellen dat dat mede door onze ondersteuning komt.

Bakblik schreef op 18-09-2025 om 16:09:

Ik kan het nu even niet vinden maar volgens mij is er een wetsvoorstel ingediend om melden te verplichten als mensen in het onderwijs of de gezondheidszorg een vermoeden hebben dat er huwelijksdwang, vrouwelijke genitale verminking of achterlating plaats kan vinden of plaats heeft gevonden.

Dat to het gevoel heeft dat het niet klopt dat de ex van haar zoon ineens die hoofddoek is gaan dragen en dat ze dat ergens wil melden kan ik alleen maar oke vinden.

Ik heb geen idee waar ze terecht kan maar dat ze iets probeert te doen lijkt mij terecht.

Heel goed dat mensen die zich zorgen maken hieromtrent zich ergens kunnen melden. Maar het verhaal van TO lijkt me iets te summier om conclusies te trekken, gezien het over enkele weken geleden gaat. Ze staat op een foto met hoofddoek met oudere man, dat zegt natuurlijk niks. Misschien  is ze idd op familiebezoek en past zij zich voor haar familie en dat bezoek even aan. 

@TO, adh van deze foto zou ik even nog niks doen, maar als je een goed contact hebt met haar zou ik gewoon informeel contact houden. Dan ben je in ieder geval ‘in the loop’ en kun je altijd nog instanties inschakelen als het verder gaat dan alleen met een hoofddoek op op de foto staan met een oudere man.

Ik ben bepaald geen fan van cultuurrelativisme. Echt niet dat ik wil zeggen dat alles in onze cultuur beter is, maar er zijn culturen waar het individu en met name de vrouw volledig ondergeschikt is aan de familie-eer en het collectief en vooral moet doen 'zoals het hoort'. In drie weken tijd van volledig westers naar gesluierd en verloofd met een 20+ jaar oudere kerel klinkt niet als een eigen keuze. 
Natuurlijk zijn er mensen die wel uit eigen beweging een hoofddoek dragen. En er zijn er ook die het uit dwang of angst doen. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. En vaak zal het ook niet uitgesproken worden.

Maar uithuwelijking gebeurt. Nog steeds. Ook in ons land. En je kunt er weinig tegen doen. Zeker als het in een ander land plaatsvindt. Je gaat op vakantie en komt getrouwd terug. Of blijft daar.

En ja, ook wij hebben hier mensen met een religieuze overtuiging en conservatieve waarden die geacht worden te trouwen binnen een bepaalde kerk en zich te conformeren aan regeltjes. Vind ik zeker ook wat van. Voordeel is wel dat ze in een land wonen waar ze wel rechten en kansen hebben en de taal spreken. Dat zal heus niet makkelijk zijn, maar wel vele malen kansrijker dan in Marokko of God verhoede Afghanistan of zo.

Ik heb ooit tijdens een evenement een lezing bijgewoond over sektes en wat je kunt doen als een naaste daar in verzeild raakt. Het advies was om altijd een lijntje te houden, hoe dun ook. Laten weten dat de deur open staat, dat iemand je kan vertrouwen en dat je diegene steunt in zijn of haar keuzes. Dat zorgt ervoor dat mocht iemand uit willen breken, dat hij of zij dan weet op iemand terug te kunnen vallen voor hulp.

Natuurlijk is mijn cultuur beter, voor mij, voor dit land en deze tijd. Er zijn redenen waarom onze cultuur zich ontwikkeld heeft op die manier. Ondanks de voor- en nadelen. Die door mij geaccepteerd worden. Moet er niet aan denken dat ooms en tantes gaan beslissen wat mijn dagindeling en wie mijn partner wordt.

Datzelfde geldt voor mensen die meer van een wij-cultuur houden. Ze genieten geborgenheid, een vast geloof en zijn nooit alleen, maar worden al snel op hun gedrag aangesproken als dit het collectief (van hun groep) in gevaar brengt.

Je kan niet selectief gaan shoppen want dan trek je stukjes uit een bouwwerk waardoor die zou instorten en mensen willen dat beschermen omdat ze van hun levenswijze houden. Ze zullen daar even hard of nog harder voor strijden dan voor het behoud van hun territorium.

Daarom lukt de integratie meestal niet. Kan je lief zijn en het geld van jouw groep naar die groep smijten, maar dat zal je nooit opleveren wat je wil en het is onheus, schadelijk voor je eigen groep, en wat die moslima al correct (maar onaardig klinkend) had geconcludeerd, arrogant.

Pief

Pief

19-09-2025 om 07:11 Topicstarter

Allemaal mooi en aardig,  die culturele bespiegelingen, maar het gaat hier niet om een oordeel over geloof, cultuur of wat dan ook. Het gaat om de vrijheid en de toekomst van dit meisje. Ze woont in Nederland, dus heeft er recht op in vrijheid te leven. Zoals zij dat wil. Als ze een hoofddoek wil dragen heeft ze dat recht. Als ze het niet wil heeft ze dat recht ook. Ze mag trouwen met wie zij wil. En als dat door dwang niet vrijwillig is, moet ik dan wegkijken? Ze heeft hier drie jaar rondgelopen, geslapen, gegeten,  mee op vakantie. ze was dol op mij. 

Ik weet niet zeker of er sprake is van dwang. Daarom ben ik ook heel voorzichtig. Maar de signalen die ik tussen de regels door lees in haar appjes maken me bezorgd. Dus ik ga zeker uitzoeken of ze hulp wil. Maar wel hel voorzichtig. Ik heb besloten om eerst het expertisecentrum te bellen en daarna weer verder te kijken. Ik wil haar niet in gevaar brengen. 

Pief schreef op 19-09-2025 om 07:11:

Allemaal mooi en aardig, die culturele bespiegelingen, maar het gaat hier niet om een oordeel over geloof, cultuur of wat dan ook. Het gaat om de vrijheid en de toekomst van dit meisje. Ze woont in Nederland, dus heeft er recht op in vrijheid te leven. Zoals zij dat wil. Als ze een hoofddoek wil dragen heeft ze dat recht. Als ze het niet wil heeft ze dat recht ook. Ze mag trouwen met wie zij wil. En als dat door dwang niet vrijwillig is, moet ik dan wegkijken? Ze heeft hier drie jaar rondgelopen, geslapen, gegeten, mee op vakantie. ze was dol op mij.

Ik weet niet zeker of er sprake is van dwang. Daarom ben ik ook heel voorzichtig. Maar de signalen die ik tussen de regels door lees in haar appjes maken me bezorgd. Dus ik ga zeker uitzoeken of ze hulp wil. Maar wel hel voorzichtig. Ik heb besloten om eerst het expertisecentrum te bellen en daarna weer verder te kijken. Ik wil haar niet in gevaar brengen.

ik vind dat je alleen maar heel zorgzaam bent over iemand die je dierbaar is. negeer aub de mensen die dit niet kunnen zien. en hopelijk heb je het mis. zijn je zorgen ongegrond. dat zou super zijn!

Ik weet niet of ik zo blij zou zijn als iemand gaat controleren of ik wel de juiste mindset heb. Als ik hulp wou, én inschatte dat die persoon dat kon bieden, dan zou ik erom vragen. Kennelijk moet ze zich verantwoorden.

Ja natuurlijk zijn sommige aspecten van onze cultuur, zoals zelfbeslissingsrecht en geld, wel fijn. Culturen bekijken elkaar en willen sommige aspecten daarvan óók. Maar die staan op gespannen voet met hoe hun cultuur zich manifesteert.

Hoe vrijer westerse mensen zijn, hoe meer geld ze weten te genereren. Maar dat brengt met zich mee, dat ze meer alleen zijn. Ze worden sneller op zichzelf teruggeworpen, worden sneller elkaars tegenstander. En natuurlijk ga je dan verlangen naar de veilige warmte van je geboortegroep vroeger (die je nu terugziet in immigranten), maar dat is er niet mee te verenigen.

Omgekeerd geldt dat ook. Ze waren gelukkig, maar helaas ook armer en onvrijer. En die materiële aspecten willen ze dan óók, erbij. Zonder hun levenswijze verder op te geven. En dat gaat niet lukken. Dat conflict zie je nu hoogstvermoedelijk in je vriendin. Ze had al alles wat ze hier gewend was, maar wou ook de geborgenheid van haar eigen cultuur erbij. En dat staat op gespannen voet met elkaar. Kennelijk heeft haar eigen groep gewonnen. 

Dat is zuur, voor Nederlanders, die zichzelf het allerbeste vonden. Houd me ten goede, dat zijn ze ook, zolang ze het bij hun eigen groep houden en niet de hele wereld tot hun maatstaven willen bekeren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.