Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vrij meisje ineens streng moslim

Pief schreef op 19-09-2025 om 07:11:

Allemaal mooi en aardig, die culturele bespiegelingen, maar het gaat hier niet om een oordeel over geloof, cultuur of wat dan ook. Het gaat om de vrijheid en de toekomst van dit meisje. Ze woont in Nederland, dus heeft er recht op in vrijheid te leven. Zoals zij dat wil. Als ze een hoofddoek wil dragen heeft ze dat recht. Als ze het niet wil heeft ze dat recht ook. Ze mag trouwen met wie zij wil. En als dat door dwang niet vrijwillig is, moet ik dan wegkijken? Ze heeft hier drie jaar rondgelopen, geslapen, gegeten, mee op vakantie. ze was dol op mij.

Ik weet niet zeker of er sprake is van dwang. Daarom ben ik ook heel voorzichtig. Maar de signalen die ik tussen de regels door lees in haar appjes maken me bezorgd. Dus ik ga zeker uitzoeken of ze hulp wil. Maar wel hel voorzichtig. Ik heb besloten om eerst het expertisecentrum te bellen en daarna weer verder te kijken. Ik wil haar niet in gevaar brengen.

Kijk daar maak je een denkfout, ze is miss verwesterd maar ze is niet westers.

En hoe was je van plan om haar te helpen? Want om nou je hele familie de rug toe te keren omdat de moeder van je ex-vriend vind dat je hulp nodig hebt ziet ze miss niet zo zitten. Heeft je zoon ooit overwogen om zich voor haar te bekeren? 
En wat vind je zoon er eigenlijk van?? Want daar lees ik niks over? 

Allemaal mooi en aardig, die culturele bespiegelingen, maar het gaat hier niet om een oordeel over geloof, cultuur of wat dan ook. Het gaat om de vrijheid en de toekomst van dit meisje. Ze woont in Nederland, dus heeft er recht op in vrijheid te leven. Zoals zij dat wil. Als ze een hoofddoek wil dragen heeft ze dat recht. Als ze het niet wil heeft ze dat recht ook. Ze mag trouwen met wie zij wil. En als dat door dwang niet vrijwillig is, moet ik dan wegkijken? Ze heeft hier drie jaar rondgelopen, geslapen, gegeten, mee op vakantie. ze was dol op mij.

Ik weet niet zeker of er sprake is van dwang. Daarom ben ik ook heel voorzichtig. Maar de signalen die ik tussen de regels door lees in haar appjes maken me bezorgd. Dus ik ga zeker uitzoeken of ze hulp wil. Maar wel hel voorzichtig. Ik heb besloten om eerst het expertisecentrum te bellen en daarna weer verder te kijken. Ik wil haar niet in gevaar brengen.

Succes, ik denk aan jou en aan haar.  Dit moet moeilijk zijn voor jullie. 

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 07:53:

[..]

Kijk daar maak je een denkfout, ze is miss verwesterd maar ze is niet westers.

En hoe was je van plan om haar te helpen? Want om nou je hele familie de rug toe te keren omdat de moeder van je ex-vriend vind dat je hulp nodig hebt ziet ze miss niet zo zitten. Heeft je zoon ooit overwogen om zich voor haar te bekeren?
En wat vind je zoon er eigenlijk van?? Want daar lees ik niks over?

Jouw gedachten die je hier neertypt zijn ook niet helemaal oké. 

Hoezo is ze niet westers? Dat weten we helemaal niet!  Ze kan wel hier geboren zijn.  Dan heeft ze waarschijnlijk ook de Nederlandse nationaliteit en dan is ze dus westers.

Als je de post van Pief goed had gelezen dan staat daar toch echt dat de signalen in de appjes tussen de regels door zorgelijk zijn. Als haar telefoon gecontroleerd wordt kan ze niet in capslock typen HELP MIJ  dan moet ze in verdekte termen aangeven dat ze hulp nodig heeft. 

Ik hoop dat je inmiddels je zoon wel op de hoogte hebt gebracht. Ook al kan hij waarschijnlijk niets doen. 

Ik zie ons individualisme ook bepaald niet als de heilige graal. Heel vaak denken mensen 'niet mijn kind, niet mijn probleem'. Maar juist omzien naar elkaar, niet om elkaar te redden, maar om een ander te helpen op eigen benen te staan en zelf keuzes te maken. 
Mensen in kwetsbare situaties kunnen en durven dat niet altijd, ook al weten ze misschien best wat en hoe, als er een kans is het met je leven te moeten bekopen, denk je wel drie keer na. Het is dan fijn om te weten bij iemand terecht te kunnen.

Bakblik schreef op 19-09-2025 om 08:06:

[..]

Hoezo is ze niet westers? Dat weten we helemaal niet! Ze kan wel hier geboren zijn. Dan heeft ze waarschijnlijk ook de Nederlandse nationaliteit en dan is ze dus westers.

Als je de post van Pief goed had gelezen dan staat daar toch echt dat de signalen in de appjes tussen de regels door zorgelijk zijn. Als haar telefoon gecontroleerd wordt kan ze niet in capslock typen HELP MIJ dan moet ze in verdekte termen aangeven dat ze hulp nodig heeft.

signalen doen we niet aan he. ze is een verstandige meid die nederlands kan dus zolang zij niet concreet aangeeft zonder enige mogelijke twijfel dat ze problemen heeft dan bemoei je er niet mee want dan is er niets aan de hand. 

*sarcasme uit*

MamaE schreef op 19-09-2025 om 09:21:

Ik zie ons individualisme ook bepaald niet als de heilige graal. Heel vaak denken mensen 'niet mijn kind, niet mijn probleem'. Maar juist omzien naar elkaar, niet om elkaar te redden, maar om een ander te helpen op eigen benen te staan en zelf keuzes te maken.
Mensen in kwetsbare situaties kunnen en durven dat niet altijd, ook al weten ze misschien best wat en hoe, als er een kans is het met je leven te moeten bekopen, denk je wel drie keer na. Het is dan fijn om te weten bij iemand terecht te kunnen.

Sterker nog: de Nederlandse cultuur wordt altijd gezien als te individualistisch. Zodra je daar uitbreekt doordat je je zorgen maakt om een ander is het ineens een arrogante cultuur die zich met anderen wil bemoeien. (Totdat er sprake is van femicide, dan moeten we ineens met zijn allen de straat op)

Bakblik schreef op 19-09-2025 om 08:06:

[..]

Hoezo is ze niet westers? Dat weten we helemaal niet! Ze kan wel hier geboren zijn. Dan heeft ze waarschijnlijk ook de Nederlandse nationaliteit en dan is ze dus westers.

Als je de post van Pief goed had gelezen dan staat daar toch echt dat de signalen in de appjes tussen de regels door zorgelijk zijn. Als haar telefoon gecontroleerd wordt kan ze niet in capslock typen HELP MIJ dan moet ze in verdekte termen aangeven dat ze hulp nodig heeft.

Hier geboren zijn wil niet zeggen dat je westers bent hè, meisje is opgegroeid tussen twee culturen. En dan nog, wat wil je doen, ze is meerderjarig.

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 09:57:

[..]

Hier geboren zijn wil niet zeggen dat je westers bent hè, meisje is opgegroeid tussen twee culturen. En dan nog, wat wil je doen, ze is meerderjarig.

Lees nog even alles wat ik in dit topic gepost heb. 

Ja ze is meerderjarig mag voor zichzelf beslissen dat is het recht dat iedere in Nederland wonende vrouw heeft. Als ze nu in en huwelijk is gedwongen dan mag ze volgens de Nederlandse wet daar uitstappen maar misschien kan ze niet. 

Toen ik 30 jaar geleden in dit huis kwam wonen was er aan de overkant een islamitisch gezin waar de vader iedere dag de moeder in huis opsloot als de kinderen naar school waren, soms met grof geweld. Die vrouw werd aan haar haren (in hoofddoek, dat wel) nare binnen gesleurd. Na een week of 3 waren ze ineens weg. Ik heb ze nooit meer gezien, geen idee wat er met die arme vrouw gebeurd is. Internet was nog niet zo massaal beschikbaar als nu hulp inschakelen was voor mij best moeilijk ik had geen idee waar ik dat moest melden. 

Jonagold schreef op 18-09-2025 om 19:48:

[..]

Ik zou vooral het bericht uit mezelf sturen. Dat je graag contact wil blijven houden omdat ze zo lang onderdeel is geweest van jullie gezin en dat je aan haar gehecht bent. Vraag naar haar opleiding, hoe het met haar familie is, en of ze een fijne vakantie heeft gehad. En stel voor eens samen koffie te drinken als ze in de buurt is. En dan kijken wat er terug komt.

Iets andere situatie, want hier speelt geen onderdrukking of geloof, maar ik heb nog steeds contact met de ex-vriendin van mijn zoon. Wr was sprake van een problematische relatie met haar ouders en nogal wat fysieke en mentale problemen. Dat is al jaren uit, maar ik maakte me zorgen over haar. De deur bij ons gezin staat nog steeds open en dat weet ze en stelt ze erg op prijs. Het gaat nu erg goed met haar, maar ik durf wel te stellen dat dat mede door onze ondersteuning komt.

Ik zou zoiets doen als wat Jonagold voorstelt, maar dat gehecht aan haar zijn als onderdeel van jullie gezin misschien wat minder - dat zou de indruk kunnen wekken dat je haar terug wil als schoondochter. Misschien dat je het kunt gooien op dat je haar als persoon graag mag en dat jullie het altijd zo goed met elkaar konden vinden.  Als ze daadwerkelijk niet gelukkig is met de huidige situatie laat ze daar hopelijk iets van los.

Ik vind wat TO schrijft wel zorgelijk klinken, maar je mag de mogelijkheid niet uitsluiten dat ze zich daadwerkelijk vrijwillig bij de cultuur van haar eigen clan heeft aangesloten. De westerse cultuur (inclusief onze ideeën over gelijkheid) wordt echt niet als zaligmakend gezien door een groot van de wereld. Ik heb ook wel moslimmeisjes ontmoet die er op hun twintigste nog 'westers' uitzagen, maar oprecht blijmoedig een nabije toekomst voor zich zagen van een traditioneel huwelijk zodra ze hun opleiding klaar hadden. En ik ken ook iemand (in Nederland geboren) die op het oog totaal westers is maar toch elk jaar naar het land van herkomst van de familie gaat en zich in een spagaat bevindt. Het cultuurverschil is best wel groot en westerse en arabische cultuur zijn beide best dominant. 

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 09:57:

[..]

Dit soort berichten sterken mijn idee dat vrouwen (van verschillende culturen) voor elkaar moeten opkomen steeds meer. (De meeste?) mannen willen/doen dat blijkbaar niet.

Poezie schreef op 19-09-2025 om 10:20:

[..]

Dit soort berichten sterken mijn idee dat vrouwen (van verschillende culturen) voor elkaar moeten opkomen steeds meer. (De meeste?) mannen willen/doen dat blijkbaar niet.

Zeker van Nick90 snap ik dat niet. Hij heeft notabene zelf een multicultureel gezin. Oké de cultuur van zijn vrouw verschilt misschien niet zoveel van de onze als de moslimcultuur maar toch. Hij zal tochweleens moeten opkomen voor zijn vrouw en kinderen. 

Bakblik schreef op 19-09-2025 om 10:23:

[..]

Zeker van Nick90 snap ik dat niet. Hij heeft notabene zelf een multicultureel gezin. Oké de cultuur van zijn vrouw verschilt misschien niet zoveel van de onze als de moslimcultuur maar toch. Hin zal ik weleens moeten opkomen voor zijn vrouw en kinderen.

Dat snap ik dan juist wel. Als je uit een multicultureel gezin komt begrijp je dat er over sommige dingen die wij supervanzelfsprekend vinden, anders gedacht wordt. 

troelahoep schreef op 19-09-2025 om 10:30:

[..]

Dat snap ik dan juist wel. Als je uit een multicultureel gezin komt begrijp je dat er over sommige dingen die wij supervanzelfsprekend vinden, anders gedacht wordt.

Volgens mij snapt iedereen hier prima dat er in andere culturen anders wordt gedacht. Maar dat moet geen excuus zijn om iemand die wellicht in een ongewenste situatie de helpende hand te bieden. 

Ik begrijp prima dat mensen niet allemaal hetzelfde denken. Ik vind meestal ook dat anders niet beter of slechter is dan 'het gemiddelde' of 'de norm'. Maar ik vind een meisje dat verplicht wordt om zichzelf te bedekken en waar de familie bepaalt met wie je trouwt toch een stuk gemiste beschaving en ontwikkeling. 
Bij 'ons' was dat vroeger ook veel normaler, zeker in koningshuizen. Die trouwden allemaal onderling en vaak al op jonge leeftijd. Puur om de macht en het geld binnen de familie te houden. Gelukkig doen we dat nu anders. 

De vraag is ook hoe je hulp kan en durft te vragen als alles wat je doet gecontroleerd wordt door je familie. Dat je nergens alleen of zonder toestemming heen mag. Dat je de hele dag in de gaten wordt gehouden. Dat is iets wat in die cultuur ook wel een ding is, hele beklemmende sociale controle. En dat ouders daar ook op worden aangesproken als ze daar niet in mee gaan. Ik had ooit een Marokkaanse collega. Haar vader was als arbeidsmigrant hierheen gekomen. Was van mening dat zijn kinderen hier woonden en de gebruiken van hier moesten kennen. Zij werkte als student in een café. Dan kwamen er mensen bij haar pa aan de deur om te vragen of hij wel wist dat zijn dochter in een minirokje bier stond te tappen. Ja zei de vader. Ze werkt daar toch, dan hoort bier tappen bij je werk. En dat rokje heb ik zelf voor haar gekocht. Zij werd dus gesteund door haar ouders. Maar niet alle mensen kunnen op tegen de groepsdruk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.