Pief
17-09-2025 om 21:10
Vrij meisje ineens streng moslim
Mijn zoon heeft enkele jaren een relatie gehad met een meisje van allochtone afkomst (ouders moslim). Een zeer vrijgevochten meisje, geen hoofddoek, meteen bij ons blijven slapen, ze moest niks hebben van het geloof. Ineens maakte ze het van de ene op de andere dag uit in een kort gesprekje, niemand zag dat aankomen, het ging heel goed tussen hen. Ze ging op vakantie naar haar geboorteland en nu zie ik ineens een foto met haar en een oude vent en ze draagt een hoofddoek. Ik denk dat die man haar verloofde is. Hij is minstens 20 jaar ouder.
Ik heb haar een appje gestuurd hoe het met haar gaat en kreeg een bericht terug waarbij ik een heel raar gevoel heb. Ik geloof dat dit niet haar keuze is, het past totaal niet bij haar en een paar weken geleden nog maar zat ze hier heel gelukkig te zijn met mijn zoon. Ik heb haar laten weten dat ze altijd bij me terecht kan, maar ik heb hier zo'n akelig gevoel bij. Maar wat kan ik doen?

Jesse_1
19-09-2025 om 11:23
Broadway schreef op 18-09-2025 om 08:50:
[..]
dat weet ze niet. dat is er zo één die 3 woorden leest, haar via tiktok bestelde hokjesdeterminatieboekje erbij haalt en herhaalt welk hokje of complex het boekje aangeeft.
totaal wereldvreemd en waarschijnlijk samen met die totale onwetendheid ook nog keihard mee aan het doen met demonstraties want ze is zo down to earth met haar haverlatte..
tot zover mijn extreem generaliserende en waarschijnlijk totaal niet kloppende beeld van zulke types
Ironisch bedoeld hoop ik, want je bent zo zeker zo goed om mensen in hokjes te plaatsen. Dus hoe dan ook een spiegel (ook als je dit expres zo hebt neergezet).

Jesse_1
19-09-2025 om 11:26
Mooie reactie van Jonagold: probeer aan te geven dat je open staat voor contact (en probeer dat ook te regelen, zeker omdat je al een fijne band met haar hebt), zodat ze bij jou terecht kan. Met een open mindset.
Ik zou zelf wel voorzichtig zijn met allerlei oordelen en aannames omdat er ook nog veel niet bekend is.

Broadway
19-09-2025 om 11:40
Jesse_1 schreef op 19-09-2025 om 11:23:
[..]
Ironisch bedoeld hoop ik, want je bent zo zeker zo goed om mensen in hokjes te plaatsen. Dus hoe dan ook een spiegel (ook als je dit expres zo hebt neergezet).
natuurlijk, maar dat weet je want jij hebt ook de laatste regel gelezen toch?

Ginevra
19-09-2025 om 11:50
Bakblik schreef op 18-09-2025 om 16:09:
Ik kan het nu even niet vinden maar volgens mij is er een wetsvoorstel ingediend om melden te verplichten als mensen in het onderwijs of de gezondheidszorg een vermoeden hebben dat er huwelijksdwang, vrouwelijke genitale verminking of achterlating plaats kan vinden of plaats heeft gevonden.
En dan? Dan rukt de vrouwenbevrijdingsorganisatie met gillende sirenes uit om haar te redden?
Nee hoor, ik heb ooit via mijn vrijwilligerswerk vernomen wat de procedure was bij de meldcode kindermishandeling. Degene die het ziet meldt het aan zijn coördinator, de coördinator geeft het door aan de aangewezen meldpersoon bij de organisatie, de meldpersoon neemt contact op met de contactpersoon bij Veilig Thuis, en Veilig Thuis wees een werknemer aan die het verder zou gaan onderzoeken. Er waren al 5 schijven voorbij voordat iemand erop gezet wordt.
Dan heb je de huidige wachtlijsten in de jeugdzorg, het kan zomaar 8 maanden duren voordat je aan de beurt bent. Alleen als ze levensgevaar voor het kind vermoeden dan kan het ineens spoed worden, en dan kan er ook zomaar buitenproportioneel schadelijk gehandeld worden.
Tot zover het voorbeeld van de meldcode kindermishandeling, maar ik verwacht niet dat het bij moslima's met hoofddoek ineens heel anders gaat. Je kunt meldplicht hier en meldplicht daar optuigen en een stuk of wat telefoonlijnen huren, maar dat betekent niet dat er ineens adequate hulp beschikbaar is. Er zijn schreeuwende tekorten overal. En dan is het nog maar de vraag of er echt inderdaad überhaupt een probleem is. Ik tref veel moslima's in mijn werk, sommigen zijn ook ineens zwaar bedekt en ik vind daar van alles van, maar er zijn er genoeg die overtuigd volhouden dat het hun eigen keuze is.
Dus zo'n meldplicht is vooral een mooie schaamlap voor ons als maatschappij: zo, wij hebben onze plicht weer gedaan, nu ligt de bal bij de overheid.
Ik denk dat het enige wat je kan doen, is in contact blijven. Wat anderen ook al zeggen. Dit soort dingen los je niet even als buitenstaander op en zeker niet met onze bril van "zo hoort het te zijn".

Loeki72
19-09-2025 om 12:59
ik ken ook Zeeuwse streng gereformeerde dames die in hun jaren in de grote stad zich helemaal uitleefden en een paar jaar later weer vroom in lange rokken naar de kerk gingen.

tsjor
19-09-2025 om 13:20
Ginevra schreef op 19-09-2025 om 11:50:
[..]
En dan? Dan rukt de vrouwenbevrijdingsorganisatie met gillende sirenes uit om haar te redden?
Nee hoor, ik heb ooit via mijn vrijwilligerswerk vernomen wat de procedure was bij de meldcode kindermishandeling. Degene die het ziet meldt het aan zijn coördinator, de coördinator geeft het door aan de aangewezen meldpersoon bij de organisatie, de meldpersoon neemt contact op met de contactpersoon bij Veilig Thuis, en Veilig Thuis wees een werknemer aan die het verder zou gaan onderzoeken. Er waren al 5 schijven voorbij voordat iemand erop gezet wordt.
Dan heb je de huidige wachtlijsten in de jeugdzorg, het kan zomaar 8 maanden duren voordat je aan de beurt bent. Alleen als ze levensgevaar voor het kind vermoeden dan kan het ineens spoed worden, en dan kan er ook zomaar buitenproportioneel schadelijk gehandeld worden.
Tot zover het voorbeeld van de meldcode kindermishandeling, maar ik verwacht niet dat het bij moslima's met hoofddoek ineens heel anders gaat. Je kunt meldplicht hier en meldplicht daar optuigen en een stuk of wat telefoonlijnen huren, maar dat betekent niet dat er ineens adequate hulp beschikbaar is. Er zijn schreeuwende tekorten overal. En dan is het nog maar de vraag of er echt inderdaad überhaupt een probleem is. Ik tref veel moslima's in mijn werk, sommigen zijn ook ineens zwaar bedekt en ik vind daar van alles van, maar er zijn er genoeg die overtuigd volhouden dat het hun eigen keuze is.
Dus zo'n meldplicht is vooral een mooie schaamlap voor ons als maatschappij: zo, wij hebben onze plicht weer gedaan, nu ligt de bal bij de overheid.
Ik denk dat het enige wat je kan doen, is in contact blijven. Wat anderen ook al zeggen. Dit soort dingen los je niet even als buitenstaander op en zeker niet met onze bril van "zo hoort het te zijn".
Het lijkt erop dat die meldplicht er niet gaat komen, omdat dat de verschillende relaties teveel onder druk zet: mensen durven dan niets meer te vertellen; en dan ben je verder van huis.
Verder ben ik het wel eens met je dat de weg ná de melding soms beschamend leeg is, vol van organisaties en professionals, maar weinig gerichte handreikingen of interventies.

Annaniem2023
19-09-2025 om 13:23
MamaE schreef op 18-09-2025 om 23:01:
Ik ben bepaald geen fan van cultuurrelativisme. Echt niet dat ik wil zeggen dat alles in onze cultuur beter is, maar er zijn culturen waar het individu en met name de vrouw volledig ondergeschikt is aan de familie-eer en het collectief en vooral moet doen 'zoals het hoort'. In drie weken tijd van volledig westers naar gesluierd en verloofd met een 20+ jaar oudere kerel klinkt niet als een eigen keuze.
Natuurlijk zijn er mensen die wel uit eigen beweging een hoofddoek dragen. En er zijn er ook die het uit dwang of angst doen. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. En vaak zal het ook niet uitgesproken worden.
Dit is nou een voorbeeld van slecht lezen en hysterie.
TO zegt: “ze staat met een hoofddoek op de foto naast een man die er 20 jaar ouder uitziet.”
Hij kan dus ook 10 jaar ouder zijn, dat hoeft helemaal geen twintig jaar te zijn.
En dan maakt MamaE ervan dat ze met hem verloofd is en dat ze gesluierd is. Twee dingen die er helemaal niet staan.

AnnaPollewop
19-09-2025 om 15:10
Annaniem2023 schreef op 19-09-2025 om 13:23:
[..]
Dit is nou een voorbeeld van slecht lezen en hysterie.
TO zegt: “ze staat met een hoofddoek op de foto naast een man die er 20 jaar ouder uitziet.”Hij kan dus ook 10 jaar ouder zijn, dat hoeft helemaal geen twintig jaar te zijn.
En dan maakt MamaE ervan dat ze met hem verloofd is en dat ze gesluierd is. Twee dingen die er helemaal niet staan.
Als je nou eens gewoon iets zinnigs bij probeert te dragen aan de vraag van TO, ipv andere forumleden af te fakkelen.

Nick90
19-09-2025 om 15:15
AnnaPollewop schreef op 19-09-2025 om 15:10:
[..]
Als je nou eens gewoon iets zinnigs bij probeert te dragen aan de vraag van TO, ipv andere forumleden af te fakkelen.
Ze draagt iets zinnigs bij. Er wordt inderdaad van alles ingevuld en gespeculeerd over de situatie van deze vrouw, jonagold gaf een vrij zinnig en realistisch advies maar TO wil deze vrouw per se redden.

troelahoep
19-09-2025 om 15:22
Loeki72 schreef op 19-09-2025 om 12:59:
ik ken ook Zeeuwse streng gereformeerde dames die in hun jaren in de grote stad zich helemaal uitleefden en een paar jaar later weer vroom in lange rokken naar de kerk gingen.
Exact dat. Dit komt meer voor in religieuze kringen, zo kende ik een jehova's getuige die ook een paar geoorloofde losbandige jaren had voor het opgaan in de gemeenschap/sekte.

Annaniem2023
19-09-2025 om 15:50
AnnaPollewop schreef op 19-09-2025 om 15:10:
[..]
Ik probeer jullie hysterie een beetje te temperen. Een volwassen vrouw kiest misschien wel zelf voor een hoofddoek. Wij westerlingen zien het als iets onderdrukkends, vele moslims zien dat anders.
Je kan ook gewoon toegeven dat de stap van hoofddoek + oudere man in het openingsbericht naar gesluierd en verloofde wel een heel vreemde is.
Je vindt het blijkbaar irritant dat ik jullie erop blijf wijzen dat moslims minder eng zijn dan jullie lijken te denken. En nee, ik ben geen moslim, ik ben tegen alle vormen van religie.

Poezie
19-09-2025 om 15:58
Annaniem2023 schreef op 19-09-2025 om 15:50:
[..]
Ik probeer jullie hysterie een beetje te temperen. Een volwassen vrouw kiest misschien wel zelf voor een hoofddoek. Wij westerlingen zien het als iets onderdrukkends, vele moslims zien dat anders.
Je kan ook gewoon toegeven dat de stap van hoofddoek + oudere man in het openingsbericht naar gesluierd en verloofde wel een heel vreemde is.
Je vindt het blijkbaar irritant dat ik jullie erop blijf wijzen dat moslims minder eng zijn dan jullie lijken te denken. En nee, ik ben geen moslim, ik ben tegen alle vormen van religie.
Jouw focus ligt volledig op die hoofddoek, maar daar liggen TO haar zorgen helemaal niet. (Over hysterisch gesproken)
Het gaat haar om die plotsklapse ommezwaai die zowel zij als haar zoon niet zagen aankomen en tussen de regels door zorgelijk lijkt.

Bakblik
19-09-2025 om 16:06
Poezie schreef op 19-09-2025 om 15:58:
[..]
Jouw focus ligt volledig op die hoofddoek, maar daar liggen TO haar zorgen helemaal niet. (Over hysterisch gesproken)
Het gaat haar om die plotsklapse ommezwaai die zowel zij als haar zoon niet zagen aankomen en tussen de regels door zorgelijk lijkt.
Dit dus.
Ik heb best veel moslims ontmoet in mijn werk en via mijn kinderen. Heb ook hele mooie open gesprekken gehad met sommigen van hen. Die hoofddoek is iets dat de vrouwen zelf beslissen als ze die willen gaan dragen. Bij sommigen is dat een proces van jaren. Er zullen vrouwen zijn die de hoofddoek van hun man moeten dragen dat zal ik niet ontkennen.
Mijn zorgen over deze vrouw zitten vooral in de plotselinge ommekeer en wat tob ruisen de regels meent te lezen.

Nick90
19-09-2025 om 16:25
Bakblik schreef op 19-09-2025 om 16:06:
[..]
Dit dus.
Ik heb best veel moslims ontmoet in mijn werk en via mijn kinderen. Heb ook hele mooie open gesprekken gehad met sommigen van hen. Die hoofddoek is iets dat de vrouwen zelf beslissen als ze die willen gaan dragen. Bij sommigen is dat een proces van jaren. Er zullen vrouwen zijn die de hoofddoek van hun man moeten dragen dat zal ik niet ontkennen.
Mijn zorgen over deze vrouw zitten vooral in de plotselinge ommekeer en wat tob ruisen de regels meent te lezen.
Maar je weet niet of er eerder gesprekken over religie zijn geweest of dat to gewoon aangenomen heeft dat het meisje niks van het geloof wilde weten, zo heeft ze ook geen antwoord gegeven op mijn vraag wat haar zoon ervan vind en of hij bereid was om zich te bekeren tot de islam voor de liefde, ze is meerderjarig, kan natuurlijk ook zijn dat ze de klok hoort tikken en besloten heeft om zonder haar westerse vriend verder te gaan.

Maya2727
19-09-2025 om 16:37
wat een gek topic is dit geworden zo. Ik zou me geen zorgen maken over de hoofddoek en de oudere man op de foto. Maar kennelijk lees je "tussen de regels door" dingen waar je je zorgen over maakt? Waarom vertel je dan niet wat je tussen de regels door leest?