Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vrij meisje ineens streng moslim

Maya2727 schreef op 19-09-2025 om 16:37:

wat een gek topic is dit geworden zo. Ik zou me geen zorgen maken over de hoofddoek en de oudere man op de foto. Maar kennelijk lees je "tussen de regels door" dingen waar je je zorgen over maakt? Waarom vertel je dan niet wat je tussen de regels door leest?

De privacy van de vrouw in kwestie? 

Zo min mogelijk precieze informatie op internet zetten om de vrouw in kwestie te beschermen tegen nog ergere dingen?  

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 15:15:

[..]

Ze draagt iets zinnigs bij. Er wordt inderdaad van alles ingevuld en gespeculeerd over de situatie van deze vrouw, jonagold gaf een vrij zinnig en realistisch advies maar TO wil deze vrouw per se redden.

Volgens mij wil Pief precies doen wat Jonagold voorstelt; in samenwerking met Fier; omdat ze onbekend is met deze situatie, maar wel een onbehaaglijk gevoel heeft, waarvan je later spijt kunt krijgen als je dat niet even onderzoekt. Ik zie geen 'persé' redden' in haar verhaal. 

troelahoep schreef op 19-09-2025 om 10:30:

[..]

Dat snap ik dan juist wel. Als je uit een multicultureel gezin komt begrijp je dat er over sommige dingen die wij supervanzelfsprekend vinden, anders gedacht wordt.

Precies dit!

ik vind je warm en betrokken Pief. Je geeft heel duidelijk aan dat als het vrije keuze is je het meteen loslaat. Respectvol. Fijn dat Fier je kan adviseren. Overigens is advies vragen bij Veilig Thuis ook anoniem. Dat wordt nooit zomaar een melding waar ze iets mee gaan doen. 

Ginevra schreef op 19-09-2025 om 11:50:

[..]

En dan? Dan rukt de vrouwenbevrijdingsorganisatie met gillende sirenes uit om haar te redden?

Nee hoor, ik heb ooit via mijn vrijwilligerswerk vernomen wat de procedure was bij de meldcode kindermishandeling. Degene die het ziet meldt het aan zijn coördinator, de coördinator geeft het door aan de aangewezen meldpersoon bij de organisatie, de meldpersoon neemt contact op met de contactpersoon bij Veilig Thuis, en Veilig Thuis wees een werknemer aan die het verder zou gaan onderzoeken. Er waren al 5 schijven voorbij voordat iemand erop gezet wordt.

Dan heb je de huidige wachtlijsten in de jeugdzorg, het kan zomaar 8 maanden duren voordat je aan de beurt bent. Alleen als ze levensgevaar voor het kind vermoeden dan kan het ineens spoed worden, en dan kan er ook zomaar buitenproportioneel schadelijk gehandeld worden.

Tot zover het voorbeeld van de meldcode kindermishandeling, maar ik verwacht niet dat het bij moslima's met hoofddoek ineens heel anders gaat. Je kunt meldplicht hier en meldplicht daar optuigen en een stuk of wat telefoonlijnen huren, maar dat betekent niet dat er ineens adequate hulp beschikbaar is. Er zijn schreeuwende tekorten overal. En dan is het nog maar de vraag of er echt inderdaad überhaupt een probleem is. Ik tref veel moslima's in mijn werk, sommigen zijn ook ineens zwaar bedekt en ik vind daar van alles van, maar er zijn er genoeg die overtuigd volhouden dat het hun eigen keuze is.

Dus zo'n meldplicht is vooral een mooie schaamlap voor ons als maatschappij: zo, wij hebben onze plicht weer gedaan, nu ligt de bal bij de overheid.

Ik denk dat het enige wat je kan doen, is in contact blijven. Wat anderen ook al zeggen. Dit soort dingen los je niet even als buitenstaander op en zeker niet met onze bril van "zo hoort het te zijn".

Volgens mij klopt dat niet. Alleen de persoon die de mishandling heeft gezien/ waargenomen kan melden. Samen met een manager of wat dan ook maar niet van schijf op schijf op schijf. 

krulliebollie schreef op 19-09-2025 om 20:28:

[..]

Volgens mij klopt dat niet. Alleen de persoon die de mishandling heeft gezien/ waargenomen kan melden. Samen met een manager of wat dan ook maar niet van schijf op schijf op schijf.

Sorry hoor maar miss een keer echt kijken. Er is genoeg  shit, ook ik Nederland maar aan de echt schrijnende problemen wordt meestal weinig aandacht besteed. Tenzij het een doel is waarbij de Nederlandse vrouw een andere vrouw heeft bevrijd tegen wil en dank

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 21:14:

[..]

Sorry hoor maar miss een keer echt kijken. Er is genoeg shit, ook ik Nederland maar aan de echt schrijnende problemen wordt meestal weinig aandacht besteed. Tenzij het een doel is waarbij de Nederlandse vrouw een andere vrouw heeft bevrijd tegen wil en dank

Met het eerste deel van je post ben ik het eens. Maar het tweede slaat nergens op…

Jonagold schreef op 19-09-2025 om 21:19:

[..]

Met het eerste deel van je post ben ik het eens. Maar het tweede slaat nergens op…

Ja uiteraard want dat blijkt wel weer uit dat draadje. Een moslima die volgens TO zeer vrijgevochten was  terwijl TO 0 geeft op het gebied van acceptatie of vertrouwen, want eerst was het meisje nog heel vrij en moest niks van haar religie hebben tot aan het uitblijven van antwoorden wat haar zoon eigenlijk dacht en zijn bereidheid tot bekeren tot het islamitisch geloof.  Dus ja, TO baseert haar ideeën en gevoelens die ze tussen de regels door geeft.

Bakblik schreef op 19-09-2025 om 10:23:

[..]

Zeker van Nick90 snap ik dat niet. Hij heeft notabene zelf een multicultureel gezin. Oké de cultuur van zijn vrouw verschilt misschien niet zoveel van de onze als de moslimcultuur maar toch. Hij zal tochweleens moeten opkomen voor zijn vrouw en kinderen.

Ja en dat doe ik ook met vuur! Maar ik begrijp ook dat sommige culturele zaken zo diep ingebakken zijn. Onze zoon van 11 jaar is besneden, ik was er heel erg op tegen maar in haar Surinaamse cultuur worden jongens besneden en we hebben daar echt heel veel strijd over gehad maar ik begrijp nu wel hoe cultuur werkt en dat je daar bijna  niet onderuit komt 

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 21:36:

[..]

Ja en dat doe ik ook met vuur! Maar ik begrijp ook dat sommige culturele zaken zo diep ingebakken zijn. Onze zoon van 11 jaar is besneden, ik was er heel erg op tegen maar in haar Surinaamse cultuur worden jongens besneden en we hebben daar echt heel veel strijd over gehad maar ik begrijp nu wel hoe cultuur werkt en dat je daar bijna niet onderuit komt

Er zijn ook culturen waar dat normaal is bij meisjes en je er bijna niet onderuit komt.
Terwijl meisjesbesnijdenis - eigenlijk vrouwelijke genitale verminking, want dat is het - heel veel risico's met zich meebrengt en hele grote gevolgen heeft voor het leven van een vrouw. Voor mij is dat echt onverenigbaar met alles waar ik voor sta.

krulliebollie schreef op 19-09-2025 om 20:26:

ik vind je warm en betrokken Pief. Je geeft heel duidelijk aan dat als het vrije keuze is je het meteen loslaat. Respectvol. Fijn dat Fier je kan adviseren. Overigens is advies vragen bij Veilig Thuis ook anoniem. Dat wordt nooit zomaar een melding waar ze iets mee gaan doen.

Eens!

Ik hoop dat je adviezen krijgt waar je wat mee kunt TO.

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 21:36:

[..]

Ja en dat doe ik ook met vuur! Maar ik begrijp ook dat sommige culturele zaken zo diep ingebakken zijn. Onze zoon van 11 jaar is besneden, ik was er heel erg op tegen maar in haar Surinaamse cultuur worden jongens besneden en we hebben daar echt heel veel strijd over gehad maar ik begrijp nu wel hoe cultuur werkt en dat je daar bijna niet onderuit komt

Sommige culturele dingen "horen erbij"en daar kom je bijna niet onderuit. 

Besnijdenis van jongens gebeurt in meerdere religies en culturen. Het zou mijn voorkeur niet zijn maar het kan ook niet zo heel veel kwaad. Soms moet het ook om medische redenen. Gelukkig niet gebeurt maar bij mijn jongste had de huisarts het al wel genoemd om te voorkomen dat hij steeds opnieuw een ontsteking aan zijn piep had.  Na de 3e met begin de dokter daar over, gelukkig is en 4e keer niet voorgekomen. Maar als het had gemoeten dan was dat zo. 

Voor meisjes hoort het er ook bij in sommige culturen dat is heel risicovol zoals MamaE al zegt dat zou ik nooit accepteren. Een meisje dat dat zou kunnen overkomen zou ik altijd proberen te beschermen. 

Nick90 schreef op 19-09-2025 om 21:14:

[..]

Sorry hoor maar miss een keer echt kijken. Er is genoeg shit, ook ik Nederland maar aan de echt schrijnende problemen wordt meestal weinig aandacht besteed. Tenzij het een doel is waarbij de Nederlandse vrouw een andere vrouw heeft bevrijd tegen wil en dank

Waar moet ik naar kijken? De werkwijze van veilig thuis? Aan dat jij vind dat de hulpverlening niets voldoende doet aan schrijnende zaken in NL? Oprechte vraag want ik snap je opmerking niet. Ik reageerder namelijk alleen dat iemand aangaf hoe het melden werkt en mijn ervaring is heel anders en staat volgens mij ook echt in hun werkwijze. 

krulliebollie schreef op 19-09-2025 om 20:28:

[..]

Dat is hoe bij ons de instructie was. Met een hele PowerPoint erbij over alle tussenstappen. En dat weet ik zeker want er is nog uitgebreid over gediscussieerd omdat iedereen het ineffectief en omslachtig vond dat het over zoveel schijven moest gaan. 

Ginevra schreef op 20-09-2025 om 10:47:

[..]

Dat is hoe bij ons de instructie was. Met een hele PowerPoint erbij over alle tussenstappen. En dat weet ik zeker want er is nog uitgebreid over gediscussieerd omdat iedereen het ineffectief en omslachtig vond dat het over zoveel schijven moest gaan.

Dat snap ik.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.