Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zak- kleedgeld na 18

Wat geef je en of betaal je nog voor een 18 jarige die een tussenjaar neemt?
Wat ga je nog geven / vergoeden als ze daarna een HBO opleiding gaan volgen?


MarcelKelderman

MarcelKelderman

14-02-2024 om 23:08 Topicstarter

Envelop schreef op 14-02-2024 om 23:04:

Waarom is het tussenjaar? Om te reizen, overbrugging voor een studie, meer werken of iets anders?

Om een beetje van alles, werken, reizen, zoeken en ondervinden wat te studeren en werken daarna

MarcelKelderman schreef op 14-02-2024 om 23:08:

[..]

Om een beetje van alles, werken, reizen, zoeken en ondervinden wat te studeren en werken daarna

Klinkt nog niet echt als een plan. 

wij betalen voor kind van 18 de studiekosten en aangezien ze thuis woont, hoeft ze ook niet bij te dragen aan wonen/eten/drinken. Verder betaalt ze alles zelf. 

MMcGonagall schreef op 14-02-2024 om 22:48:

[..]

Ze krijgen hier zak- en kleedgeld tot minstens 25. Het zit bij mij gewoon in het systeem en is een kleine moeite, terwijl mijn oudste er twee weken van kan eten. Misschien ga ik er wel mee door tot ze 50 zijn of zo

Dit lijkt op hoe ik erin sta. 

Daarnaast: ik ben van plan gewoon zak- en kleedgeld te blijven geven zodat kind kan studeren, op kamers kan, een bestuursjaar kan doen, een Erasmus uitwisseling etc. Ik verwacht dat kind 40 uur per week in haar studie steekt, en daarnaast ook nog wat aan persoonlijke ontwikkeling doet en enigszins voor zichzelf zorgt, en dus weinig tijd heeft voor een bijbaantje, en zeker niet een baan waarmee ze in haar levensonderhoud kan voorzien. Zo is studeren bedoeld (in mijn ogen). Een tussenjaar mag ook op kosten van ons, maar wel met iets van een plan. Opa & oma sparen voor kind en dat geld is bewust bedoeld als reisfonds, dus dat staat in ieder geval al klaar. 

Wij gaven 100 euro per maand aan zak- en kleedgeld en betaalden de zorgkosten en sporten. Onze kinderen moeten nog lang genoeg werken, dus tijdens studie en tussenperiode betaalden wij door. Overigens namen ze ook een bijbaan. Het gaat er ook om wat je kan betalen natuurlijk. 

Ik en mijn broer betaalden thuis vanaf we 18 waren kost en inwoon, dus geen zakgeld meer. Weet nog niet hoe ik het met stiefzoon ga doen, maar als hij een tussenjaar wenst kan hij best gaan werken.

Wij betaalden in tussen half jaar eten en inwoning . Hij werkte en betaalde zijn kleding etc zelf. Dit hadden we vooraf ook zo besproken. Dochter had langere tussentijd tussen de studie en coschappen. Heeft ze veel gewerkt om buffer op te bouwen. Nu ze allebei weer studeren betalen wij zorgverzekering voor allebei. De toeslag zetten ze opzij voor collegegeld.
Zoon woont thuis en eet en drinkt hier, voor de “leuke” rest mag hij zelf voor werken in zijn bijbaan .  Dochter loopt coschappen en werkt dus 40 uur met lange reistijden naar de ziekenhuizen. Werken is in die weken er bijna niet bij te doen,en van de 135 euro die ze per maand krijgt is t lastig rondkomen.. We helpen de co weken met huishoudgeld. We kunnen dit missen en ik weet dat ze hard werkt. Als ze dat niet zou doen dan zou ik niet meebetalen denk ik.

MarcelKelderman schreef op 14-02-2024 om 21:48:

[..]

Hebben jullie daar vooraf afspraken over gemaakt of als ouders zo besloten?

Als ouders zo besloten, het gaat tenslotte ook om ons geld

Onze dochter is 17 en die krijgt per maand 125 voor zak en kleedgeld. Verder betalen wij telefoonabbo  en tussendoor vaak nog dingetjes die zij wil hebben. Zal per maand rustig wel tot ruim 200 oplopen. Ze werkt ook. Van haar salaris moet ze van ons verplicht minimaal de helft sparen ( voor grote aankopen als een nieuwe telefoon). Zij zit nu in 2 MBO en wil na de 3e door naar het HBO. Daarna wil zij een tussenjaar met reizen. Ik weet nog niet hoe het verder gaat maar zolang zij studeert zullen wij haar financieel ondersteunen. Als zij echt een baan baan heeft dan natuurlijk niet meer. Geen idee of we dan kostgeld gaan vragen. Als we dat zouden doen zou ik het apart zetten en meegeven als ze op zichzelf gaat wonen. Maar met de huidige woningmarkt duurt dat wel even. En ach wij zijn 2 verdieners met 1 kind dus wij kunnen het vooralsnog financieel goed missen. 

Zak en kleedgeld na 18 wordt en werd hier gewoon nog uitgekeerd. Dochter heeft een tussenjaar gehad om op de vavo een vak te halen wat ze nodig had voor haar studie en nog een ander vak extra. In de plannen voor dat tussenjaar zou ze ook wat meer gaan werken om een buffer op te bouwen voor tijdens de studie maar ja toen brak corona uit. Ze heeft toen wel wat gewerkt maar niet zoveel als ze anders zou hebben kunnen werken.
Ze krijgen een klein bedrag aan zak en kleedgeld, zorgverzekering betalen wij en daarvoor betalen ze de zorgtoeslag aan ons. Telefoonabonnement betalen ze zelf. Studiefinanciering mogen ze houden en daar betalen ze hun benodigdheden voor de studie van sinds september 2023. Indien nodig springen wij bij, collegegeld voor oudste hebben wij nog betaald dit studiejaar. Kost en inwoning zijn kosten voor ons.

Zoals wij het nu doen hebben we in gezamenlijk overleg besloten.

Wij hebben het niet aan leeftijd gehangen maar aan studie. Zolang kind studeert, betalen wij. Collegegeld, boeken, verzekering, sport, sportkleding, 2x per jaar schoenen, een winterjas als wij het nodig vinden, een tientje beltegoed in de maand, kapper, €115 per maand zak- en kleedgeld.
Sport betalen we omdat we het belangrijk vinden dat ze sporten en dit vaak een van de eerste dingen is waar ze mee stoppen als er geen geld is.
Tegemoetkoming ziektekosten mogen ze zelf houden.
In de praktijk betalen ze extra sport -als ze bijvoorbeeld gaan paddellen en met vrienden een baan huren en de kapper zelf. Ze wonen allemaal op zichzelf en werken zich naast de studie helemaal de blubber. Middelste heeft momenteel een stage van 40 uur per week en kan er niet naast werken. Er is bij ons geen financiële ruimte om dit op te vangen. Dat wist kind en ze heeft afgelopen jaar zo veel gewerkt dat ze deze maanden kan opvangen. Kind heeft er ook niet om gevraagd, had een financieel plan gemaakt.

Hier een tussenjaar na afronden MBO 4-opleiding. Kind (21) krijgt kost en inwoning, en betaalt verder alles zelf. Wij verwachten ook dat er wat gespaard wordt. Dat lukt nog maar matig, maar ja, dat is eigen keus.
Van tevoren niet echt besproken met kind, wij vinden het een best riante regeling zo. Fulltime werken en nauwelijks (vaste, verplichte) kosten is natuurlijk ook wel luxe. We verwachten wel dat er fulltime gewerkt wordt, en dat er een actieve bijdrage aan het huishouden wordt geleverd. Dat gebeurt meestal ook wel, alleen meestal niet spontaan.

Ons kind is nog lang niet zo oud, maar ik denk dat zo lang kind een opleiding volgt, dat ze nog financiële steun van ons krijgt. Als ze zelf een baan heeft, dan zie ik niet waarom we dan nog zak- en kleedgeld moeten geven. 

Bij een tussenjaar zou dochter sowieso kost en inwoning bij ons krijgen. Een reis zou ze dan zelf moeten betalen. Ik weet niet of ik met 18 meteen zak- en kleedgeld stop zou zetten als ze daarna weer gaat studeren. Ligt misschien ook aan de situatie.

Wij werken met twee en hebben maar één kind, dus er is geen sprake van precedentwerking en rekening houden met andere kinderen. Dat geeft meer ruimte, maar betekent niet dat dochter zonder meer alles in haar schoot geworpen krijgt.

Ik vind het wel een interessant draadje! Hier een 18-jarige die in zijn eindexamenjaar zit en ook nog zak- en kleedgeld krijgt, maar ik zat me al af te vragen wat we er volgend schooljaar mee zouden doen. 

Hier eentje die zaterdag 19 wordt. Doet het 6e jaar op de vavo verdeeld over 2 jaar. Volgend jaar geen tussenjaar (wat wel het originele plan was) maar weer een examenjaar voor de resterende 4 vakken.

Ze krijgt nu elke maand €75,- waar ze haar verzorgingsproducten en wat hebbedingen van betaald. Wij betalen verder alles, zullen dat ook volgend jaar doen.

Tegen de tijd dat ze gaat studeren, betalen wij haar studie (lesgeld, boeken laptop etc). Maar mevrouw wil gaan studeren in Delft, dus zal ze waarschijnlijk toch een baantje moeten gaan zoeken om een kamer te kunnen betalen. Ach tegen die tijd zien we wel weer hoe de zaken ervoor staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.