Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zak- kleedgeld na 18

Wat geef je en of betaal je nog voor een 18 jarige die een tussenjaar neemt?
Wat ga je nog geven / vergoeden als ze daarna een HBO opleiding gaan volgen?


Als ze 18 wordt krijgt ze leefgeld. Naast de kost en inwoning. Ze wil ook een tussenjaar. Ook dan krijgt ze leefgeld. We stimuleren haar om te gaan reizen of iets anders bijzonders te doen. En niet dat tussenjaar te gebruiken om fulltime bij haar bijbaantje te gaan werken. Daarna is het plan om te gaan studeren op de universiteit. 

Tijdens het tussenjaar werkte dochter. Nu studeert ze bijna af en woont niet thuis. Ik geef haar een bedrag per maand waarvan ze kan eten. Van haar vader (we zijn gescheiden) krijgt ze geld voor het betalen van haar studie. Ze heeft het niet breed, maar ze kan rondkomen zonder bijbaantje en zonder schulden te maken.
Ik ben blij dat ik het kan doen voor haar.

Hier vanaf 18 geen zak- en kleedgeld of leefgeld etc meer. Dat is wat mij betreft voor minderjarigen om te leren omgaan met geld. 

Ze hebben vanaf de middelbare school een bijbaan waar ze ook in de vakanties werken. Daarnaast zorgtoeslag en DUO. Soms een stagevergoeding. En wij hebben gespaard voor de studie dus. Natuurlijk krijgen ze wel eens wat. Maar dat is in de vorm van een cadeautje en niet structureel. 

Een tussenjaar sponsor ik dus niet. Dan heb je alle tijd om te gaan werken. En daarnaast kunnen ze gratis inwonen en eten etc. 

Zoveel jongeren die totaal geen besef van geld of kosten hebben. En ouders die alles vergoeden. Daar leer je niets van. 

Hoe doen jullie dat met de betaling van tandarts en of eigen risico bij medische kosten en medicijnen?
Dit kan nogal uiteenlopen per kind afhankelijk van hoe goed ze in elkaar zitten, merk ik…

AnnaPollewop schreef op 21-02-2024 om 14:57:

Hoe doen jullie dat met de betaling van tandarts en of eigen risico bij medische kosten en medicijnen?
Dit kan nogal uiteenlopen per kind afhankelijk van hoe goed ze in elkaar zitten, merk ik…

In ons geval moet zoon dat zelf doen. Daar hebben we die flinke spaarpot voor meegegeven. Wel een half jaar voor hij 18 werd een prognose laten maken bij de tandarts zodat als er hoge kosten te verwachten waren deze nog voor zijn 18e opgelost konden worden.

Maar ik denk bij meerdere kinderen dat ik dit per kind zou bepalen en ook kijken of je financieel de ruimte hebt.

AnnaPollewop schreef op 21-02-2024 om 14:57:

Hoe doen jullie dat met de betaling van tandarts en of eigen risico bij medische kosten en medicijnen?
Dit kan nogal uiteenlopen per kind afhankelijk van hoe goed ze in elkaar zitten, merk ik…

Wij betalen van studerende zoon ook zijn eigen risico. Dat is elk jaar  al meteen op ivm onderzoek in academisch ziekenhuis. Dochter staat ook nog bij ons maar heeft weinig kosten. Spiraal hebben we toen aangeboden, dat vond ik wel een investering waard

De beugel van dochter hebben we deels vergoed. Haar verstandskiezen waren gedraaid en in eens verschoof de boel naar binnen. Onze tandarts had toen gezegd dat ze gewoon konden blijven zitten en dat bleek dus misrekening die na dr 18e pas bleek.


Mijn 18 jarige krijgt zijn huurtoeslag, zorgtoeslag, uitwonende beurs, zakgeld ( maar dat is heel weinig dus dat loopt gewoon door),  collegegeld en een bijdrage voor het eten.  Hij heeft berekend wat hij kwijt is aan kosten en wat er binnen komt. Hij kwam 150 te kort dus dat betalen wij bij.  Bijbaantje is dan voor extra's zoals stappen,  vakantie,  uiteten, sportabonnement of spullen die hij nodig heeft.  

Wij moeten hierover nog in gesprek met mijn oudste, die dit jaar 18 wordt.

Als hij een tussenjaar zou nemen, zou hij niks meer krijgen en moest hij maar gewoon een baantje zoeken. Ik wil geen lanterfantende luilakken sponsoren.

Hij was eerst wel van plan om een tussenjaar te nemen, maar gaat nu toch maar gelijk door met studeren. Hij blijft thuis wonen, zonder kostgeld zolang hij studeert. Hij krijgt volgens mij wel wat studiefinanciering. Wij betalen collegegeld en boeken. Ik denk dat ik zak- en kleedgeld gewoon door laat lopen, hij krijgt momenteel 25 euro zakgeld, 50 euro kleedgeld en 8 euro voor zijn telefoonabonnement per maand. Ik denk dat we ook zijn zorgverzekering wel blijven betalen, maar dan moet hij de zorgtoeslag wel aan ons geven. Voor verdere luxe en uitgaven kan hij zelf werken. Hij werkt momenteel ook al aardig wat, dus dat komt wel goed. 

Kleedgeld heeft hij nooit gehad, we shoppen samen een keer of er word wat besteld, maar hij is geen bigspender qua kleding. Zakgeld zit op €70 per maand. Momenteel werkt hij niet, afstudeerstage, de stagevergoeding is leuk. Daarvoor moet hij wel tanken, aangezien hij mijn auto mee neemt. Maar dan houdt hij nog over.
We hebben altijd zijn collegegeld betaald, hij heeft geen stufie. Bijna 21.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.