Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zak- kleedgeld na 18

Wat geef je en of betaal je nog voor een 18 jarige die een tussenjaar neemt?
Wat ga je nog geven / vergoeden als ze daarna een HBO opleiding gaan volgen?


dochter van 19 krijgt studiefinanciering mbo. Van ons nog klein beetje zakgeld, telefoonkosten. Ze rijdt in een auto (chronisch ziek) waarvan  ze grotendeels zelf benzine betaald. Wij betalen alle medische kosten, zorgtoeslag betaalt ze dus aan ons. Daarnaast zo af en toe nog iets extra's

Wij betalen het lesgeld en boeken van mbo opleiding

Ze doet morgen eindpresentatie van haar mbo 4 opleiding. Ze wil aan het werk en op het moment dat ze mee inkomen heeft gaat ze zelf haar medische kosten aan ons terug betalen en kosten van de auto. We hebben 1 dochter dus kunnen we op gevoel doen wat we willen. 

Wij hebben alles betaald tem start hoger onderwijs. Vanaf dan is kind op kamers gegaan en regelt ze zelfstandig haar financiën.  Inkomsten voor haar waren stufi, kinderalimentatie van vader en bijbaan. Nu is er helaas een medisch traject bijgekomen, waardoor er geen energie meer is om te werken (studie lukt nog net aan).  Dus toen was er een tekort, wat vader en ikzelf overbruggen.  Helaas zal ze vanaf nu waarschijnlijk al altijd in januari door het eigen risico zitten, dus voor haar niet de zorgeloosheid van een gezonde jeugd.  Gelukkig hebben wij de middelen om er toch nog ervoor te zorgen dat ze de studie kan afmaken zonder studieschuld.

Mijn WO- student krijgt kost en inwoning en leent verder. Werken lukt niet naast de studie. Ik spaar zijn zakgeld (dat hij niet krijgt) voor hem zodat hij daar later deels zijn lening van kan aflossen. 
Mijn Mbo-student krijgt zakgeld, werkt en krijgt kost en inwoning. 

Ik ben wel voorstander van kinderen zoveel mogelijk zelf laten betalen en regelen en waar nodig/wenselijk/mogelijk sponsor je als ouders een x bedrag per maand.
Dus niet dat ik de zorgverzekering betaal en kind de zorgtoeslag aan mij, maar alles via rekening van kind en dat wat ze tekort komt of niet vergoed wordt, kunnen wij dan in een maandelijkse of eenmalige toelage betalen.

MamaE schreef op 15-02-2024 om 16:54:

Ik ben wel voorstander van kinderen zoveel mogelijk zelf laten betalen en regelen en waar nodig/wenselijk/mogelijk sponsor je als ouders een x bedrag per maand.
Dus niet dat ik de zorgverzekering betaal en kind de zorgtoeslag aan mij, maar alles via rekening van kind en dat wat ze tekort komt of niet vergoed wordt, kunnen wij dan in een maandelijkse of eenmalige toelage betalen.

Op dit moment is het soms voordeliger om je studerende kind(eren) op je eigen polis te laten staan. Dus dat doen wij echt wel. Dan kan het niet via de eigen rekening lopen. 

Vanaf 18 jaar én studerend/hoger onderwijs; wij betalen studiekosten (collegegeld, studiemateriaal, nieuwe laptop, etc), kost&inwoning (allen niet op kamers) en daarnaast kosten voor sport (lidmaatschap + kleding).

Niet overlegd, gewoon besloten door ons.

MamaE schreef op 15-02-2024 om 16:54:

Ik ben wel voorstander van kinderen zoveel mogelijk zelf laten betalen en regelen en waar nodig/wenselijk/mogelijk sponsor je als ouders een x bedrag per maand.
Dus niet dat ik de zorgverzekering betaal en kind de zorgtoeslag aan mij, maar alles via rekening van kind en dat wat ze tekort komt of niet vergoed wordt, kunnen wij dan in een maandelijkse of eenmalige toelage betalen.

Idd. Zo leert een kind hoe de bedragen zijn en wanneer er  genoeg geld op de rekening moet staan zodat het afgeschreven kan worden. Omgaan met de vaste lasten.

Hier bijna 21 jaar wij betalen
Kleding wanneer iets nodig is dus geen kleedgeld.
20 euro zakgeld. Verzekering MacBook, sport.
50 euro tegemoetkoming studiekosten per maand.
Zelf krijgt hij zorgtoeslag en studiefinanciering.
Hier betaald hij de aanvullende verzekering mee en wat hij overhoudt spaart hij. Hij werkt niet en heeft weinig koopbehoefte.

@to, hoe doe je het nu?

MarcelKelderman

MarcelKelderman

15-02-2024 om 22:17 Topicstarter

iedereen bedankt voor zijn of haar reactie tot nu toe. Iedereen doet het toch een beetje op zijn eigen manier die dan goed voelt voor dat gezin. 

Hier heeft zoon (kind 2) een tussenjaar fulltime gewerkt. Wij hebben dat jaar niets bijgedragen, maar hij woonde wel kosteloos thuis.
Daarna is hij gaan studeren en op kamers gegaan. De afspraak was dat wij de studiekosten (collegegeld plus alle materialen) zouden betalen en hij zelf de rest: met beurs, baantje en opgebouwde buffer van zijn tussenjaar. 
Maar toen kreeg hij een ernstig ongeluk waardoor hij lange tijd niet kon werken. Wij hebben toen besloten om zijn kamerhuur ook te betalen, zodat hij niet heel hard in hoeft te teren op zijn spaargeld. 

Geen wekelijks zakgeld meer. Studiefinanciering en zorgtoeslag. Zometeen waarschijnlijk weer een stagevergoeding.

Studiefinanciering om schoolgeld (MBO) te betalen. Wat hij tekort komt, leggen wij bij. Hij is klaar met de theorie, hoeft alleen nog de laatste stage te doen, dus we verwachten dat zijn studiefinanciering (alleen een basisbeurs, geen ov of lening gehad) wordt omgezet naar een gift.

De zorgverzekering betalen wij, zijn zorgtoeslag maakt hij daarom aan mij over.

Normaal eten en drinken is beschikbaar, eiwitshakes en supplementen koopt hij zelf maar.

Kleren interesseren hem niet, als hij maar twee spijkerbroeken meer over heeft, sleep ik hem naar de winkel. Zeeman boxershorts lijken onverslijtbaar, die heb ik al heel lang niet hoeven kopen. Voor zijn verjaardag zoekt hij wat t-shirts uit op de website van "Large".

HBO gaan we niet meer bekostigen. 21 jaar, tijd om aan het werk te gaan. Als hij een goede baas treft, dan betaalt die misschien wel een (avond) HBO.

Voor informatie hierover gaan we wel naar zo'n voorlichtingsavond. Gewoon ons licht opsteken en kijken welke opties er zijn voor de toekomst.

De stage lijkt goed te zijn begonnen, hij heeft de tweede dag een laptop van de baas mee naar huis gekregen. Ik wist niet dat één dag thuis stagelopen tegenwoordig ook kan.
Ik word oud...

hier viel studie volledig in de periode dat leenstelsel er was. Bachelor en Master gedaan in 5 jaar. Tijdens Bachelor was er geen tijd om te werken.  Tijdens Master wel, Teaching Assistent.  Zakgeld gegeven (150 e per maand). Zorgverzekering betaald.  Zorgtoeslag kregen wij. Opa en oma betaalden collegegeld.  Verder betaalden wij alles.  Dus kleding (zeer minimaal,  Zeeman ondergoed en verder weinig eisen), schoenen (wel prijzig,  kind heeft 1 vergroeide voet). Bril/lenzen en door snel wisselende sterktes ook jaarlijks nieuwe glazen.  Fiets plus onderhoud.  Klimmen en klimschoenen.  En noem maar op. 
Nu is studie klaar en is de Phd begonnen.  Dat scheelt ons maandelijks minstens 500 euro.  Blij dat er geen studieschuld is. Kind is geen big spender.  

MarcelKelderman schreef op 14-02-2024 om 21:47:

[..]

Dan heeft een kind van gescheiden ouders hiermee een financieel voordeel tov niet gescheiden ouders. Denk overigens niet dat kinderen willen ruilen daarvoor😊

Dat komt omdat gescheiden ouders de wet volgen. Die schrijft voor dat je als ouders onderhoudsplicht hebt totdat je kinderen 21 jaar zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.