Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Hoi,

Ik was gisteren in gesprek met mijn ouders en hun vrienden op een verjaardag. Daar kwamen we op het volgende gesprek.

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken?

Ik ben erg benieuwd, want gisteren kwamen we er niet helemaal uit Wat is jullie gevoel?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

en hoe zou ik dat moeten vergelijken als ik geen kinderen uit de eerste periode heb?
gr Angela

Angela1967 schreef op 29-12-2022 om 10:26:

en hoe zou ik dat moeten vergelijken als ik geen kinderen uit de eerste periode heb?
gr Angela

Haha ook mijn gedachte

Mijn ouderschap in 1999 was wel redelijk lastig, maar dat was omdat ik toen nog een heel prille moeder was. Ik denk dat ‘onze’ generatie bewuster bezig is met opvoeden, maar dat het niet per se makkelijker of moeilijker is. Gelijk dus.

Angela1967 schreef op 29-12-2022 om 10:26:

en hoe zou ik dat moeten vergelijken als ik geen kinderen uit de eerste periode heb?
gr Angela

De enige vergelijking die ik zou kunnen maken is met mijzelf en mijn ouders in de jaren '70. En ik was een draak van een kind, dus ze zullen het toen een stuk zwaarder hebben gehad met z'n tweeën dan ik na 2000 in mijn eentje. Maar dat is ook echt het enige dat ik erover kan zeggen.

je stelt in je post eigenlijk een dubbele vraag. 1) is ouderschap moeilijker in de ene of de andere periode. 2) is ouderschap moeilijker als beide ouders werken.

ik weet het niet. Mijn ouders werkten beiden in de periode 1980-2000. Ik was zelf toen nog kind. En kan mijn opgroeiperiode niet met dezelfde ogen bekijken als mijn volwassen periode. Er is nog wel meer veranderd. 

elke tijd kent zijn eigen uitdagingen. Ik stem voor gelijk 

EmmaT schreef op 29-12-2022 om 10:34:

[..]

De enige vergelijking die ik zou kunnen maken is met mijzelf en mijn ouders in de jaren '70. En ik was een draak van een kind, dus ze zullen het toen een stuk zwaarder hebben gehad met z'n tweeën dan ik na 2000 in mijn eentje. Maar dat is ook echt het enige dat ik erover kan zeggen.

Oh ja, en mijn ouders werkten toen ook allebei. Daarom was ik natuurlijk zo'n rotkind 🤣

ik denk gelijk. 
Al denk ik wel dat sommige mensen het zichzelf een stuk moeilijker maken in vergelijking met eerder 

Ik denk niet dat je alleen vanwege het tijdsgewricht kunt zeggen dat opvoeden makkelijker of moeilijker is. Behalve bij oorlogssituaties misschien. Elke tijd heeft zijn eigen uitdagingen.

Ik denk wel dat 'we' ons steeds meer bewust zijn van de invloed die je als ouder dmv de opvoeding op je kind hebt. Misschien alleen al doordat 'we' steeds bewuster kiezen voor kinderen. Ik heb het gevoel dat het vroeger veel vanzelfsprekender was om kinderen te willen/krijgen. En natuurlijk daalt al heel lang het gemiddelde aantal kinderen, dus dan lijkt het me ook logisch dat je per kind gemiddeld meer ermee bezig bent. Of dat een gezonde ontwikkeling is weet ik trouwens niet. Ik denk dat mensen daar ook wel in kunnen doorslaan. Overal bij betrokken willen zijn (denk aan alle ouders die tegenwoordig op de basisschool van hun kind rondlopen, dat had je in 'mijn' tijd niet en aan GPS-trackers en zo) kan ook heel verstikkend werken voor kinderen. Die moeten ook de ruimte krijgen om zichzelf onafhankelijk van hun ouders te ontwikkelen. Een beetje liefdevolle verwaarlozing is volgens mij noodzakelijk om gezond op te groeien.

Maar als ik moet stemmen, stem ik op 'gelijk'. 

Toen moeilijker, ervaar ik nu, heb kleinkinderen elke week. Ouders van nu kunnen werken en er is, hier in het zuiden iig, voldoende kinderopvang al vanaf geboorte. Toen mijn kinderen klein waren, nog nauwelijks opvang, weinig/geen bereidheid van werkgever om mee te denken over parttime werk en zo nog meer dingen . Dus persoonlijk zeg ik dat het toen moeilijker was

Chiquita schreef op 29-12-2022 om 10:51:

Toen moeilijker, ervaar ik nu, heb kleinkinderen elke week. Ouders van nu kunnen werken en er is, hier in het zuiden iig, voldoende kinderopvang al vanaf geboorte. Toen mijn kinderen klein waren, nog nauwelijks opvang, weinig/geen bereidheid van werkgever om mee te denken over parttime werk en zo nog meer dingen . Dus persoonlijk zeg ik dat het toen moeilijker was

Ik denk dat elke periode zijn voor en nadelen heeft. 
Ja, werken was lastiger ivm kinderopvang en meedenkende werkgevers. 

Staat alleen wel tegenover dat het in die periode wel haalbaar was om een gezin van 1 inkomen draaiende te houden. Dat is nu wel heel anders. 

Domiet schreef op 29-12-2022 om 10:56:

[..]

Ik denk dat elke periode zijn voor en nadelen heeft.
Ja, werken was lastiger ivm kinderopvang en meedenkende werkgevers.

Staat alleen wel tegenover dat het in die periode wel haalbaar was om een gezin van 1 inkomen draaiende te houden. Dat is nu wel heel anders.

De vraag is natuurlijk wel of je dat moet willen. In die tijd waren (meestal) de vrouwen financieel heel afhankelijk van hun man. Tegenwoordig hebben vrouwen hun eigen inkomsten en zijn daardoor 'vrijer', ook om uit een slecht huwelijk te stappen en voor zichzelf te zorgen. 

Dat kun je nooit vergelijken. Er spelen zoveel kindfactoren, ouderfactoren en omgevingsfactoren en tijdsfactoren mee!

Index224 schreef op 29-12-2022 om 11:14:

[..]

De vraag is natuurlijk wel of je dat moet willen. In die tijd waren (meestal) de vrouwen financieel heel afhankelijk van hun man. Tegenwoordig hebben vrouwen hun eigen inkomsten en zijn daardoor 'vrijer', ook om uit een slecht huwelijk te stappen en voor zichzelf te zorgen.

Het gaat er niet om of je dat moet willen. 
ik wilde het verschil benoemen. 

In mijn ogen is dat een van de grote verschillen tussen nu en toen. 

Jan/Truus modaal kon toen van zijn/haar inkomen een heel gezin draaiende houden, terwijl je daar nu toch al vlot 1,5 of 2 inkomens voor nodig hebt. 

Onze maatschappij is in de afgelopen jaren van een 1 verdieners maatschappij veranderd in een 2 verdieners maatschappij. Dat er daardoor meer kinderopvang is, (en nodig is) is daar een gevolg van.

Ik heb mijn kinderen opgevoed in de jaren 80 en 90. Wat me bij jullie generatie vooral moeilijker lijkt is het omgaan met internet en kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.