Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

Decembermamma schreef op 30-12-2022 om 01:21:

Mijn moeder was de hele dag thuis en jammerde over de hoeveelheid huishouden. Ondertussen beseffen we heel goed dat zij iets tussen de oren mankeert want wij weten dondersgoed dat met nagenoeg fulltime werken het huishouden ernaast doen simpel is en dat terwijl zoon op 1 middag na alle dagen om 14:00 vanuit school naar huis komt en een van ons dan thuis is.

Het huishouden doen we naast ons werk (32 en 36 uur per week) en dat is niets waar we ons druk over maken.

Wat een heftige manier om je iets te realiseren. Zit veel oud zeer achter denk ik? Mijn moeder zeurde ook veel over het huishouden terwijl ze thuis was maar ik denk dat ze het gewoon zwaar had als jonge moeder met 2 kleintjes. Plus dat zij vond dat alles spik en span moet zijn. 

Wij werken ieder 32 u en maken ons wel degelijk druk over het huishouden. Omdat we eigenlijk alles leuker vinden om met onze vrije tijd te doen, dan het huishouden. 

 Mijn kinderen zijn al volwassen, maar ik zou niet graag met ouders van nu willen ruilen In eerst plaats omdat  de kwaliteit van het onderwijs zo achteruitgehold is dat ik daar geen vertrouwen meer in zou hebben. Weinig mogelijkheden meer om de schermverslaving bij je puber enigszins in de hand te houden.

Buitenshuis werken of zelf fulltime de dagelijkse zorg voor je kinderen op je nemen staat daar in mijn beleving los van. Heb met beiden ervaring, aan beiden zaten zowel positieve als negatieve kanten.

En ik heb ook het idee dat de kinderopvang  in de jaren '90,  toen het nog niet aan de markt was overgelaten, als je eenmaal door de torenhoge wachtlijst heen was, een stuk beter was dan nu . Steeds dezelfde gezichten, zowel de leiding als de andere kindjes, een goed pedagogisch beleidsplan. Ik moest ook  verplicht 3 hele dagen afnemen om die continuiteit te borgen.

Kinderopvang en school zijn inderdaad belabberd. Je constateert iets in groep 4 spreekt de docent erop aan en doet dit ieder gesprek weer en in groep 7 opent de juf het gesprek met "wist u dat ......" Dat je dan reageert met "ja hoor dat roep ik al 3,5 jaar maar volgens mij is er nog nooit iets mee gebeurd".

Ik ben ervan overtuigd dat passend onderwijs de grote reden is van de achteruitgang van het onderwijs. Zoon zit in een klas met 29 kinderen waarvan er zeker 6 waren geweest die op ander onderwijs hadden gezeten als het hele passend onderwijs er niet was geweest. Daarnaast is er op de scholen niet voldoende mankracht om deze groep kinderen individueel of in kleine groepjes uit de klas te halen, hierdoor is er voor de reguliere groep echt te weinig aandacht. 

Ik hoor vaak genoeg dat leerlingen vastlopen en aan de docent vragen om extra oefening voor iets en daar heeft de juf gewoon geen tijd voor. Want aan de instructietafel zitten 4 kinderen met dyslexie waarbij de juf het maakwerk voorleest, daarnaast komen daar de kinderen die 1 tot 2 jaar achterlopen om de haverklap voor vragen en als een ander kind de hand op steekt is het "vraag maar aan een ander" en dan is het te hopen dat de ander het wel begrijpt.

'het huishouden' gaat allemaal sowieso een stuk sneller/makkelijker tegenwoordig. Zoals boodschappen, dat doen we nauwelijks omdat we het laten bezorgen. En omdat we allebei genoeg verdienen, hebben we een huishoudhulp. Beste investering ooit. Bespaard ons zoveel tijd, ga dan ook liever werken dan minder werken en dat allemaal zelf doen. 

Decembermamma schreef op 30-12-2022 om 13:35:

[..]

Mijn zoon maakte dus wel zelf een powerpoint want daar hadden ze op school mee leren werken. Maar ik merk ook dat er een groot verschil zit in helpen met huiswerk en helpen met huiswerk. Kind maakt zelf zijn huiswerk en als we zien dat hij vastloopt helpen we hem. Maar met bijvoorbeeld de boekbespreking of het werkstuk lezen wij op fb berichten als "welk cijfer had jij?" Die moeders onderling aan elkaar stellen. Maw dan wordt het door de ouder in elkaar gezet, vind ik echt niet kunnen. Maar schijnt wel de norm te zijn. Je helpt je kind er echt niet mee!

Maar daar zit al een verschil met vroeger, mijn ouders hielpen met niks en dat was echt niet raar. Je moet het natuurlijk niet meteen trekken naar moeders die het hele werkstuk in elkaar knutselen. Ik lees op fb nóoit berichten over cijfers van kinderen, maar basisschoolhuiswerk wordt door de leerkrachten naar ouders gestuurd met de verwachting dat er samen iets mee gedaan wordt. 

Mevrouw75 schreef op 30-12-2022 om 15:40:

[..]

Maar daar zit al een verschil met vroeger, mijn ouders hielpen met niks en dat was echt niet raar. Je moet het natuurlijk niet meteen trekken naar moeders die het hele werkstuk in elkaar knutselen. Ik lees op fb nóoit berichten over cijfers van kinderen, maar basisschoolhuiswerk wordt door de leerkrachten naar ouders gestuurd met de verwachting dat er samen iets mee gedaan wordt.

Huiswerk wordt hier gewoon meegegeven vanaf groep 5 al. En door corona zaten we natuurlijk in groep 4 al thuis aan het werken met kind. Het is ook wel bizar dat alles wat op school gedaan is mee naar huis gaat als "huiswerk" zodat je als ouders de leemtes in het onderwijs kunt aanvullen.

En inderdaad mijn ouders hielpen vroeger nooit met huiswerk, dat was ineens een verschil toen ik bij oma ging logeren daar werd dus wel geholpen met het huiswerk. En dan zie je de kansenongelijkheid want in de week van logeren bij oma haalde ik die 10 die ik nog nooit gehaald had. Uiteindelijk ben ik opgeklommen met onderwijs door eigen wil. Ik zie het bij ons op school ook gebeuren er zijn kinderen die nooit het huiswerk maken geeft mijn zoon aan, die zijn dan blij als ze voor de wekelijkse leertoetsen een keer geen onvoldoende hebben.

Decembermamma schreef op 30-12-2022 om 14:11:



Ik hoor vaak genoeg dat leerlingen vastlopen en aan de docent vragen om extra oefening voor iets en daar heeft de juf gewoon geen tijd voor. Want aan de instructietafel zitten 4 kinderen met dyslexie waarbij de juf het maakwerk voorleest, daarnaast komen daar de kinderen die 1 tot 2 jaar achterlopen om de haverklap voor vragen en als een ander kind de hand op steekt is het "vraag maar aan een ander" en dan is het te hopen dat de ander het wel begrijpt.

Kinderen die nu aan de instructietafel zitten  kregen 15 a 20 jaar geleden 1 op 1 instructie van de remedial teacher in een rustig kamertje  op school. Dertig jaar  geleden op de LOM-school  in een klasje van hooguit 15 ll. Speciaal onderwijs voor kinderen met relatief milde leer- of gedragsproblemen is er niet meer, dat moet de leerkracht in de klas doen waar het eigenlijk nooit meer echt rustig is. Ga er maar aan staan. 

Hier krijgen de kinderen vanaf groep drie huiswerk en ze krijgen het zelf mee. Ik vind het absurd om huiswerk naar de ouders te sturen. Die zitten niet op school, daarmee leg je een bepaalde verwachting bij ze neer. 
Kinderen komen dagelijks op school, geef het gewoon daar mee. Als school dat soort dingen naar ons gaat sturen, zou ik daar 
zeker wat van zeggen. 
Het risico van ouders die overal mee helpen is ook dat een leerkracht niet kan zien waar het mis gaat. Net als de trend dat het 
normaal wordt gevonden om extern bijles in te kopen. Als je dat gaat verwachten als school ipv alle noodzakelijke kennis zelf te behandelen, dan krijg je een groep die op achterstand komt en een gebrek aan een gemeenschappelijke kennisbasis. Want 
iedereen heeft dan naast school nog een 
andere bij-school en leert net weer wat 
anders op een andere manier.

Index224 schreef op 29-12-2022 om 11:14:

[..]

De vraag is natuurlijk wel of je dat moet willen. In die tijd waren (meestal) de vrouwen financieel heel afhankelijk van hun man. Tegenwoordig hebben vrouwen hun eigen inkomsten en zijn daardoor 'vrijer', ook om uit een slecht huwelijk te stappen en voor zichzelf te zorgen.

Ik denk niet dat je de periode goed verdeeld hebt.

Volgens mij werkten veel vrouwen al vanaf halverwege jaren 80 hoor. En vanaf 1990 zeer zeker wel.

Miepjecody schreef op 31-12-2022 om 02:44:

[..]

Ik denk niet dat je de periode goed verdeeld hebt.

Volgens mij werkten veel vrouwen al vanaf halverwege jaren 80 hoor. En vanaf 1990 zeer zeker wel.

Pas eind jaren 80 gebeurde het vaker ja, maar meestal wel als de kinderen wat ouder waren en veel huisvrouwen hadden daar wel echt veel op aan te merken. Het waren vaak ook kleine banen tijdens schooltijd en dan vaak maximaal een uur of 20. Maar dat was niet heel vaak, de kleine banen werden in de jaren 90 pas gewoon en pas de laatste 10-15 jaar werd het normaler om meer uren te werken. 

Zoveel verschil is er toch niet?
Mijn ouders werkten ook allebei, ik zelf werk ook. 
In mijn omgeving toen ik opgroeide had je wel minder moeders die veel werkten maar er waren er ook genoeg die dat wel deden, ik woonde ook op het platteland en op de boerderij werkten meestal gewoon beide ouders mee net zoals bij winkels en zo. Ook een baan buitenshuis was echt niet ongewoon. Dat was in de jaren 80. Dat was best een conservatieve omgeving verder maar zelfs daar was het wel geaccepteerd.
Later in de jaren 90 was het echt al heel gewoon dat beide ouders werkten.
Als je de jaren 70 met nu zou vergelijken is het wel anders qua werkende ouders maar tussen de jaren 90 en nu zit niet zo heel veel verschil.

MamaE schreef op 31-12-2022 om 00:34:

Hier krijgen de kinderen vanaf groep drie huiswerk en ze krijgen het zelf mee. Ik vind het absurd om huiswerk naar de ouders te sturen. Die zitten niet op school, daarmee leg je een bepaalde verwachting bij ze neer.
Kinderen komen dagelijks op school, geef het gewoon daar mee. Als school dat soort dingen naar ons gaat sturen, zou ik daar
zeker wat van zeggen.
Het risico van ouders die overal mee helpen is ook dat een leerkracht niet kan zien waar het mis gaat. Net als de trend dat het
normaal wordt gevonden om extern bijles in te kopen. Als je dat gaat verwachten als school ipv alle noodzakelijke kennis zelf te behandelen, dan krijg je een groep die op achterstand komt en een gebrek aan een gemeenschappelijke kennisbasis. Want
iedereen heeft dan naast school nog een
andere bij-school en leert net weer wat
anders op een andere manier.

Kan je vinden, maar het gebeurt dus wel en je hebt er als ouder maar mee te dealen. Ja, de kinderen krijgen het zelf mee, de ouders krijgen bericht hoe ze daarbij kunnen helpen. 

Ik heb weleens een opmerking gemaakt dat ‘elke dag een kwartier samen in oefenboekjes lezen’ echt niet ging gebeuren, kind kwam om kwart over 6 thuis, moest idealiter om 7 uur naar bed. Daar kreeg ik hele nare blikken van de juf van. En dan zit je als ouder dus wel mooi met een kind in een klas waar het grootste deel wél elke dag braaf een kwartier in die stomme boekjes zit te lezen. Gelukkig heeft mijn dochter een moeder die het op een andere manier weet op te lossen, maar de druk is hoog. 

Kyana schreef op 31-12-2022 om 03:25:

Zoveel verschil is er toch niet?
Mijn ouders werkten ook allebei, ik zelf werk ook.
In mijn omgeving toen ik opgroeide had je wel minder moeders die veel werkten maar er waren er ook genoeg die dat wel deden, ik woonde ook op het platteland en op de boerderij werkten meestal gewoon beide ouders mee net zoals bij winkels en zo. Ook een baan buitenshuis was echt niet ongewoon. Dat was in de jaren 80. Dat was best een conservatieve omgeving verder maar zelfs daar was het wel geaccepteerd.
Later in de jaren 90 was het echt al heel gewoon dat beide ouders werkten.
Als je de jaren 70 met nu zou vergelijken is het wel anders qua werkende ouders maar tussen de jaren 90 en nu zit niet zo heel veel verschil.

Als iedereen toch werkte, hoe was de opvang dan? Want een paar kinderen kunnen het en der nog wel opgevangen worden, maar zo massaal? 

Mevrouw75 schreef op 31-12-2022 om 07:53:

[..]

Als iedereen toch werkte, hoe was de opvang dan? Want een paar kinderen kunnen het en der nog wel opgevangen worden, maar zo massaal?

Hier begon de kentering midden jaren 70. We gingen in dezelfde stad naar school waar m'n moeder werkte ( we woonden er niet) en ze werkte onder schooltijd.  We zaten op een streekschool met continuerooster.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.