Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Altijd lawaai flat met tuin.


GinnyTwijfelvuur schreef op 18-07-2021 om 15:39:

Zo hard dat de ander via de telefoon geen gesprek meer met je kan voeren?
Ik heb best al veel meegemaakt tijdens deze periode van thuiswerken, maar dit toch echt nog niet.

Nou wel dat ik moeite had om gesprekken te verstaan, maar dat was meer omdat het enorm afleidt. 

Jaana

Jaana

09-09-2021 om 20:51 Topicstarter

Ja hoor, het is warm weer en 5 jarige kinderen lopen weer in het donker te gillen en te schreeuwen. Kinderen zijn kinderen, maar waar zijn de ouders. Geen correcties niks. Ben ik  nou zo ouderwets om onze  zoon destijds door de weeks met 6 jaar om 20.00 uur te laten slapen? Hoe laat liggen ze dan überhaupt op bed?

Je hebt gelijk hoor dat die kids op bed zouden moeten liggen. Je doet er alleen helaas niet aan. Ik hoop dat je een manier vindt waardoor je het meer naast je neer kan leggen.

wij konden er niet meer tegen we zijn uiteindelijk verhuisd.

Jara1 schreef op 09-09-2021 om 20:51:

Ja hoor, het is warm weer en 5 jarige kinderen lopen weer in het donker te gillen en te schreeuwen. Kinderen zijn kinderen, maar waar zijn de ouders. Geen correcties niks. Ben ik nou zo ouderwets om onze zoon destijds door de weeks met 6 jaar om 20.00 uur te laten slapen? Hoe laat liggen ze dan überhaupt op bed?

Bizar zeg dat die ouders hun kinderen gewoon laten krijzen, echt aso.🤨

Gillen om het gillen wil ik ook niet. Natuurlijk kan het er bij het buitenspelen soms (vaak) wat lawaaiig aan toegaan maar er zit echt een verschil tussen gewone spelgeluiden en dat krijsen wat je soms hoort. Ik ben blij dat wij nu iets meer buiten wonen. Niet alleen voel ik me minder bezwaard als mijn kinderen in de tuin spelen en daarbij lawaai maken maar we hebben zelf ook geen last van mensen.

Wat iemand hier schreef over opgroeien in een flat versus in een vrijstaand huis en hoe gewend je bent rekening te houden met mensen merk ik ook bij mijn kinderen. Toen mijn oudste kinderen klein waren woonden we op een flat en zij leerden al heel jong met de buren rekening houden. Nu we vrijstaand wonen merk ik dat ik de jongste kinderen veel minder corrigeer want we hebben geen naaste buren. Dus wie weet als ze later in een flat wonen houden zij ook minder rekening met anderen. 

Overigens is het niet zo dat ze de hele dag als wilden rond mogen rennen en schreeuwen. Ik hou ook van mijn rust en mijn oudste kinderen willen ook rustig huiswerk kunnen maken. Dus ik corrigeer ze uiteraard wel maar alleen als ze over onze grens heengaan en die ligt wel iets hoger dan de grens die ik eerder hanteerde toen we wel naaste buren hadden.

Rockstar schreef op 09-09-2021 om 21:38:

[..]

Bizar zeg dat die ouders hun kinderen gewoon laten krijzen, echt aso.🤨

Sommige ouders zijn blij als hun kinderen even buiten zijn. Dan krijsen ze niet binnen in huis, maar buiten en hebben ze er geen (of minder) last van. 

Zie hier ook sommige kinderen altijd buiten. Schreeuwen, krijsen, met zand naar elkaar gooien, elkaar klieren...

Maar kinderen zijn toch ook gewoon kinderen? Ook klieren hoort bij opgroeien. 
Voor mijn les begint mogen de kids altijd vrij spelen. Natuurlijk is er dan een volwassene bij (meestal ik) Die grijpt echt wel in als dat nodig is maar echt niet bij ieder wissewasje. Er wordt gerend, met een bal gespeeld, ‘kunstjes’ gedaan, gestoeid. Daar hoort herrie bij, daar horen kleine ruzietjes en soms wat traantjes bij. Negen van de 10 keer is ingrijpen helemaal niet nodig want ze lossen het zelf wel op en corrigeren elkaar. Ik zorg dat er geen ongelukken gebeuren (en zelfs dat kun je niet voorkomen want als je rent en je valt en je komt verkeerd neer dan kun je ook je arm breken) dat er geen verkeerde machtsverhoudingen ontstaan (groten moeten op de kleine kids letten en er wordt niet gepest. Maar een beetje plagen dat mag wel) 
Dat gaat buiten ook zo. Spelen is soms ook gewoon ruw. Ouders die continue ingrijpen, daar snap ik dan weer niks van. Kids moeten dat ook zelf kunnen uitvogelen. En daar hoort dan herrie bij. 
En daarbij, als die kids de hele dag binnen gamen en tv kijken is het ook niet goed 😉

ja maar DanGun, om 21.00 uur in de avond is voor 5 jarigen toch al wel laat, kan me voorstellen dat je op een gegeven moment het wel prettig vindt dat het wat rustiger wordt.
Kan je niet iets grappigs verzinnen, bijv. waterijsjes uitdelen, houden ze even hun mondjes. (en vragen of ze niet wat minder hard willen proberen te schreeuwen naar elkaar, wie weet letten ze er een beetje op)

@DanGun: er is een verschil tussen spelen, stoeien, klieren, en moedwillig gillen.
Als dat moedwillig gillen dan ook nog op een tijdstip is dat je kleine kinderen normaal gesproken al op bed zou verwachten, dán is dat niet normaal meer.
Ik zie TS nl niet klagen over spelende kinderen, maar wél over 5-jarigen die rond 9 uur 's avonds in het donker lopen te gillen en dat vind ik wel een verschil met "voor je les"...

Ik denk dat het per kind verschillend is wat een goede bedtijd is maar heb daar niet zoveel verstand van 😉 
En tuurlijk kan je het vragen. Als ik hoofdpijn heb dan doen we ‘stil tikkertje’. Dus tikkertje zonder geluid te maken. Vinden ze fantastisch ook nog 😂😂

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

10-09-2021 om 09:51

1968 schreef op 10-09-2021 om 09:46:

ja maar DanGun, om 21.00 uur in de avond is voor 5 jarigen toch al wel laat, kan me voorstellen dat je op een gegeven moment het wel prettig vindt dat het wat rustiger wordt.
Kan je niet iets grappigs verzinnen, bijv. waterijsjes uitdelen, houden ze even hun mondjes. (en vragen of ze niet wat minder hard willen proberen te schreeuwen naar elkaar, wie weet letten ze er een beetje op)

Hier precies zo heel de dag lopen ze te krijsen, echt niet normaal (tot 22uur is normaal hier). Ja kinderen zijn kinderen en die mogen heus wel geluid maken en gillen maar niet continu. Als er 1 ontvoerd wordt en gaat schreeuwen dan kijk je niet eens meer op. Hier valt me dan ook op dat ze nooit voor eigen deur lopen te krijsen, maar altijd verderop bij een ander voor de deur. 50m verderop is een speeltuin, ga daar dan heen denk ik dan.

En even over de titel van het topic, in flat woon je soms rustiger dan in een tussenwoning (eengezinswoning) zo gehorig als hier heb ik echt nog nooit meegemaakt

DanGun schreef op 10-09-2021 om 09:36:

Maar kinderen zijn toch ook gewoon kinderen? Ook klieren hoort bij opgroeien.
Voor mijn les begint mogen de kids altijd vrij spelen. Natuurlijk is er dan een volwassene bij (meestal ik) Die grijpt echt wel in als dat nodig is maar echt niet bij ieder wissewasje. Er wordt gerend, met een bal gespeeld, ‘kunstjes’ gedaan, gestoeid. Daar hoort herrie bij, daar horen kleine ruzietjes en soms wat traantjes bij. Negen van de 10 keer is ingrijpen helemaal niet nodig want ze lossen het zelf wel op en corrigeren elkaar. Ik zorg dat er geen ongelukken gebeuren (en zelfs dat kun je niet voorkomen want als je rent en je valt en je komt verkeerd neer dan kun je ook je arm breken) dat er geen verkeerde machtsverhoudingen ontstaan (groten moeten op de kleine kids letten en er wordt niet gepest. Maar een beetje plagen dat mag wel)
Dat gaat buiten ook zo. Spelen is soms ook gewoon ruw. Ouders die continue ingrijpen, daar snap ik dan weer niks van. Kids moeten dat ook zelf kunnen uitvogelen. En daar hoort dan herrie bij.
En daarbij, als die kids de hele dag binnen gamen en tv kijken is het ook niet goed 😉

Ik denk dat je eens balans moet zien te vinden tussen enerzijds helemaal niet naar je kinderen omkijken als ze buiten tekeer gaan en er de hele dag naast gaan staan. Het een is niet goed en het ander ook zeker niet. 

wat ik me dan ook wel eens afvraag. Die kinderen die om 22.00 uur nog buiten spelen, hoe doen die het op school? Slaapgebrek lijkt me niet echt bevorderlijk voor de leerprestaties? 

Marie111 schreef op 10-09-2021 om 12:36:

wat ik me dan ook wel eens afvraag. Die kinderen die om 22.00 uur nog buiten spelen, hoe doen die het op school? Slaapgebrek lijkt me niet echt bevorderlijk voor de leerprestaties?

Misschien hebben ze minder slaap nodig. Of slapen ze na school nog een beetje. Of ze zijn inderdaad moe op school. Ene kind zal ook minder slaap nodig hebben dan het andere kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.