Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

27-07-2022 om 21:32

Blij dat de 3 weken om zijn, maar toch ook niet..


wellicht overbodig, maar het maakt niet uit of je getrouwd was, als hij de kinderen heeft erkend is hij alimentatieplichtig.
Even buiten alles om, ik begrijp je, bij sommige situaties is het sop de kool niet waard en kun je beter vredig verderleven met wat minder dan met gezeik.
Maar geld voor de kinderen zou ik niet laten liggen; je hebt er 3, misschien studies, dat felbegeerde rijbewijs waarmee je vrijheid koopt. Maak gewoon eens een lijstje, pleeg een belletje, informeer jezelf en maak dan een beslissing.

https://www.lbio.nl/algemene-informatie/veelgestelde-vragen-over-alimentatie/is-de-vader-alimentatieplichtig-voor-uw-kind-als-u-nooit-getrouwd-bent-geweest/#:~:text=Als%20u%20nooit%20getrouwd%20bent%20geweest%20maar%20de%20vader%20heeft,laten%20vaststellen%20door%20de%20rechter.

Als hij weer niet betaalt zou ik het toch zsm door de rechter laten vastleggen. Dan kan je in het vervolg meteen het LBIO inschakelen als het nodig is. Ook de indexering wordt dan automatisch meegenomen.

Fer 13, hij is wel verplicht om te betalen, maar als hij dat niet doet is er toch een rechterlijke uitspraak nodig voordat je een deurwaarder of het LBIO op zijn nek kan sturen.

Bijtje82

Bijtje82

30-07-2022 om 11:31

ik ga er eens induiken. En dan na de vakantie maar eens wat voor zijn voeten gooien. Wil er tijdens de vakantie even geen punt van maken voor de goede vrede. 

IMI-x2 schreef op 30-07-2022 om 09:46:


Als de kinderen ouder worden gaan ze (veel) meer geld kosten, hij moet gewoon zijn deel bijdragen. Zoals gezegd, het is voor de kinderen, niet voor jou.

Is dat zo? Mijn kinderen zitten nu op de basisschool en ik hoop toch dat de duurste periode nu achter me ligt. De opvang heeft me een rib uit mijn lijf gekost!


Bijtje82

Bijtje82

30-07-2022 om 11:58

Pistache schreef op 30-07-2022 om 11:41:

[..]

Is dat zo? Mijn kinderen zitten nu op de basisschool en ik hoop toch dat de duurste periode nu achter me ligt. De opvang heeft me een rib uit mijn lijf gekost!


Bruto zijn het enorme bedragen, maar netto is het redelijk te doen. Zeker als alleenstaande ouder. Moet zeggen dat het wel een stuk beter te behappen is nu ze alle drie naar de bso gaan. 

Het voortgezet gaat vast wel weer meer kosten. Durf niet te zeggen wat dat tegenwoordig kost, maar toen ik 16 werd.moest ik het zelf betalen van mijn moeder. Denk dat het 1000 gulden was ofzo? Weet het echt niet meer.

Ik vind wel altijd dat je kinderen zo duur kunt maken als je zelf wilt.of toelaat.

Bijtje82 schreef op 30-07-2022 om 11:58:

[..]

Bruto zijn het enorme bedragen, maar netto is het redelijk te doen. Zeker als alleenstaande ouder. Moet zeggen dat het wel een stuk beter te behappen is nu ze alle drie naar de bso gaan.

Het voortgezet gaat vast wel weer meer kosten. Durf niet te zeggen wat dat tegenwoordig kost, maar toen ik 16 werd.moest ik het zelf betalen van mijn moeder. Denk dat het 1000 gulden was ofzo? Weet het echt niet meer.

Ik vind wel altijd dat je kinderen zo duur kunt maken als je zelf wilt.of toelaat.

Dat ligt eraan hoeveel je verdient. Voor ons was het echt een hoog bedrag, dus ik denk niet dat we ooit nog zoveel hoeveel te betalen voor onze kinderen.

Bijtje82 schreef op 30-07-2022 om 11:31:

ik ga er eens induiken. En dan na de vakantie maar eens wat voor zijn voeten gooien. Wil er tijdens de vakantie even geen punt van maken voor de goede vrede.

Misschien een idee;  bij start schooljaar zakelijke mail maken

Uiterlijk die datum de alimentatie met terugwerkende kracht overmaken en conform afspraak dit vanaf heden elke maand doen. Anders moet ik het uitbesteden aan het LBIO.

Verdeling feestdagen / studiedagen

Afspraken vakanties

Met als opmerking juistom duidelijkheid te scheppen en discussie te voorkomen.

Zal waarschijnlijk niet werken, maar heb jij in ieder geval een goede poging gedaan

Pistache schreef op 30-07-2022 om 12:06:

[..]

Dat ligt eraan hoeveel je verdient. Voor ons was het echt een hoog bedrag, dus ik denk niet dat we ooit nog zoveel hoeveel te betalen voor onze kinderen.

Hier was ik ook voor de pubers en helemaal voor het studerende kind veel meer kwijt dan ooit aan kinderopvang. Maar als alleenstaande ouder kostte dat me maar 200-250 euro per maand. Pubers moeten laptops, excursies, dure rekenmachines, fietsen, paardrijles, rijles, telefoon, OV. Echt bakken geld. En studerende kinderen kosten alleen aan studiekosten al zo’n 250 per maand.

Temet schreef op 30-07-2022 om 11:29:

Fer 13, hij is wel verplicht om te betalen, maar als hij dat niet doet is er toch een rechterlijke uitspraak nodig voordat je een deurwaarder of het LBIO op zijn nek kan sturen.

Dat staat ook in het linkje dat ik stuurde.

MMcGonagall schreef op 30-07-2022 om 12:20:

[..]

Hier was ik ook voor de pubers en helemaal voor het studerende kind veel meer kwijt dan ooit aan kinderopvang. Maar als alleenstaande ouder kostte dat me maar 200-250 euro per maand. Pubers moeten laptops, excursies, dure rekenmachines, fietsen, paardrijles, rijles, telefoon, OV. Echt bakken geld. En studerende kinderen kosten alleen aan studiekosten al zo’n 250 per maand.

Wij hebben jarenlang 1200 euro per maand betaald, alleen aan de kinderopvang, dus ik denk dat pubers nooit zo duur kunnen zijn. Voor kleine kinderen betaal je natuurlijk net zo goed voor kleding, schoenen en jassen, omdat ze zo hard groeien en zij zitten ook op zwemles.

Een puber heeft dan weer een bijbaantje waarmee hij zelf een deel betaalt en je betaalt geen 1200 euro aan opvangkosten, want ze redden zichzelf.

Voor die laptop, en dat rijbewijs zijn we nu al aan het sparen, dus dat zal ons tegen die tijd geen geld meer kosten.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 12:28:

[..]

Wij hebben jarenlang 1200 euro per maand betaald, alleen aan de kinderopvang, dus ik denk dat pubers nooit zo duur kunnen zijn. Voor kleine kinderen betaal je natuurlijk net zo goed voor kleding, schoenen en jassen, omdat ze zo hard groeien en zij zitten ook op zwemles.

Een puber heeft dan weer een bijbaantje waarmee hij zelf een deel betaalt en je betaalt geen 1200 euro aan opvangkosten, want ze redden zichzelf.

Voor die laptop, en dat rijbewijs zijn we nu al aan het sparen, dus dat zal ons tegen die tijd geen geld meer kosten.

Als je vooraf voor de kinderopvang had gespaard, had het je ook geen geld meer gekost. Dat is natuurlijk een aparte redenering. Wellicht ontlopen de kosten elkaar niet veel, ook niet met de kinderopvang. Puberkleding is echt veel duurder dan kinderkleding.

MMcGonagall schreef op 30-07-2022 om 12:46:

[..]

Als je vooraf voor de kinderopvang had gespaard, had het je ook geen geld meer gekost. Dat is natuurlijk een aparte redenering. Wellicht ontlopen de kosten elkaar niet veel, ook niet met de kinderopvang. Puberkleding is echt veel duurder dan kinderkleding.

Over het algemeen ga je pas sparen voor je kinderen als ze er zijn. Op mijn 20-25e was ik daar natuurlijk niet bezig. Los van dat je op die leeftijd nog niet de middelen hebt om daarvoor te sparen. 

Terwijl dat in de leeftijdsfase 30-40 heel anders is. Ik spaar nu elke maand geld voor mijn kinderen wat ze over 10-15 jaar kunnen gebruiken voor hun rijbewijs en hun studie.

Kleding is vast duurder, maar ik kan me niet voorstellen dat je daaraan 1200 euro kwijt bent in de maand voor 2 kinderen? Krijgt een puber geen kleedgeld? Dan ben je toch met 100 euro in de maand klaar?

Bijtje82

Bijtje82

30-07-2022 om 13:22

ik schrik sowieso van wat mensen uitgeven aan kleding voor hun kinderen. Denk dat ik op jaarbasis hooguit 250- 300 euro daaraan uitgeef voor alle 3 bij elkaar. En ze lopen er echt wel gewoon verzorgd bij hoor.

Ik heb het nooit bijgehouden, maar ik denk dat ik voor mijn kinderen zo'n 80 euro in de maand per kind aan kleding besteed, terwijl ik veel tweedehands koop.

Vooral schoenen en winterjassen zijn duur, dat tikt behoorlijk aan. En ze hebben laarzen nodig, sandalen, gymschoenen voor op school, sportschoenen om te sporten en lang te wandelen, nette schoenen en schoenen die vies mogen worden. Ze wisselen ongeveer iedere 4-5 maanden van maat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.