Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Chagrijnig


Mlah! schreef op 09-04-2022 om 10:35:

Hoe ervaar jij het gedrag van je jongste? Wat doet hij precies waar de oudste zich aan stoort? Mag hij dingen wel (worden door de vingers gezien) die oudste niet mocht op die leeftijd?

Er is niks irritanter dan altijd maar de oudste en de wijste te moeten zijn, ook al ben je zelf ook pas 10.

Qua karakter, wie lijkt er op jou en wie lijkt er op de vader?

Wat je zegt, helemaal waar. Ik was de oudste, mijn broer iets meer dan 3 jaar jonger. En hoe vaak ik dat niet heb moeten horen: "Jij bent de oudste, dus jij moet de wijste zijn". Dus in feite voelde het alsof IK op mijn kop kreeg terwijl mijn jongere broer de rotstreken uithaalde. En ik moet zeggen, als kind was hij er heel bedreven in mij ongezien door mijn ouders op de kast te jagen door zijn gedrag (gelukkig is hij verdomd goed opgedroogd, want ik heb nu een hele fijne relatie met mijn broer).

Maar terug naar de OP: misschien dat die tienjarige die harde stem en die manier van praten gebruikt omdat hij het idee heeft dat zijn ouders niet voor hem opkomen en hij het dus zelf moet doen. Misschien komt zijn jongere, extraverte en enthousiaste broer er vaak gewoon mee weg als hij zijn oudere broer in het harnas jaagt. Kijk daar ook eens naar.

Ariella

Ariella

09-04-2022 om 15:50 Topicstarter

Marie111 schreef op 09-04-2022 om 15:27:

Hoe oud ben je zelf?
Misschien last van beginnende overgang?
En oudste last van pre-pubertijd?
Het recept natuurlijk om je aanelkaar te ergeren.

Ja, misschien speelt dit allebei wel mee. Begin behoorlijk grijs te worden in ene.

Ariella

Ariella

09-04-2022 om 16:03 Topicstarter

Amber82 schreef op 09-04-2022 om 10:


Oudste mag niet schreeuwen tegen broertje of hem terechtwijzen, dat doe ik. Hij mag natuurlijk wel zeggen dat jongste moet stoppen en als er dan niks veranderd dan moet hij mij roepen. Bij schreeuwen wordt oudste terechtgewezen op schreeuwen en jongste dat hij moet luisteren als broer zegt het niet te willen.

Dit is bij ons ook de afspraak. De eerste reactie van de oudste is vaak zo heftig dat ik juist hem hierop moet aanspreken. Hier heb ik met hem al regelmatig een gesprek over gehad dat ik hém kan helpen wanneer hij zijn grens op een acceptabele manier aangeeft (dit mag duidelijk maar niet roepend, en niet fysiek) en de jongste hier niet naar luistert. Vaak zal de jongste in dat geval al luisteren omdat hij erg meegaand is wanneer hem iets met vriendelijke toon gevraagd wordt.  

Ariella schreef op 09-04-2022 om 16:03:

[..]

Dit is bij ons ook de afspraak. De eerste reactie van de oudste is vaak zo heftig dat ik juist hem hierop moet aanspreken. Hier heb ik met hem al regelmatig een gesprek over gehad dat ik hém kan helpen wanneer hij zijn grens op een acceptabele manier aangeeft (dit mag duidelijk maar niet roepend, en niet fysiek) en de jongste hier niet naar luistert. Vaak zal de jongste in dat geval al luisteren omdat hij erg meegaand is wanneer hem iets met vriendelijke toon gevraagd wordt.

Jouw oudste is duidelijk overprikkeld. Spreek met hem een codewoord af dat alleen jij en hij weten zodat jij op tijd kan ingrijpen en tegen de jongste zegt dat hij rustig moet doen. Kijk eens of dat werkt? 

Ariella schreef op 09-04-2022 om 16:03:

[..]

Dit is bij ons ook de afspraak. De eerste reactie van de oudste is vaak zo heftig dat ik juist hem hierop moet aanspreken. Hier heb ik met hem al regelmatig een gesprek over gehad dat ik hém kan helpen wanneer hij zijn grens op een acceptabele manier aangeeft (dit mag duidelijk maar niet roepend, en niet fysiek) en de jongste hier niet naar luistert. Vaak zal de jongste in dat geval al luisteren omdat hij erg meegaand is wanneer hem iets met vriendelijke toon gevraagd wordt.

Ik vind het een beetje jammer dat je niet ingaat op de vragen wat broertje doet, zodat grote broer ontploft.

Ariella schreef op 09-04-2022 om 16:03:

[..]

Dit is bij ons ook de afspraak. De eerste reactie van de oudste is vaak zo heftig dat ik juist hem hierop moet aanspreken.

Ja weet je dat zeker? Of vind oudste het nog lastig om zijn grens aan te geven en zie jij niet hoe zijn frustratie opbouwt terwijl jongste maar door blijft klieren? 

En spreek je dan vervolgens ook jongste aan dat hij z'n broer met rust moet laten? Klinkt namelijk helemaal niet alsof jongste echt zo meegaand is. Anders had oudste broer ook niet zo vaak last van hem. 

Als jij dit wil doorbreken moet je echt meer naar je eigen gedrag en triggers kijken en minder naar wat oudste doet. 

Als je je eigen fouten erkent naar je kind toe, kan dat het echt wel makkelijker maken en het gesprek met hem hierover meer openen. Dat je aan hem vraagt wat hij van jou nodig heeft om niet meer om alles boos te worden. De sfeer goed houden is in ieders belang.

Ariella

Ariella

09-04-2022 om 19:30 Topicstarter

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 16:16:

[..]

Ik vind het een beetje jammer dat je niet ingaat op de vragen wat broertje doet, zodat grote broer ontploft.

Zingen, geluiden maken, ook onder het dekentje willen en dit dan vragen aan grote broer terwijl grote broer de deken stevig vasthoudt, knuffelen. Hij is enorm op zoek naar contact en zoekt dit meer op naar,ate zijn broer hem meer aanspreekt. Hij zoekt eigenlijk op een positieve (enthousiaste) manier naar aandacht of verbinding met zijn broer.
 

Ariella

Ariella

09-04-2022 om 19:39 Topicstarter

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik heb een aantal inzichten kunnen oppakken uit jullie reactie. Zo zie ik nu dat, al is het gedrag van de jongste in mijn ogen dan enthousiast, mijn oudste zoon zijn spade gewoon enorm nodig heeft. Vooral nu. Ik ga een plekje voor hem in de woonkamer maken waar hij kan zijn met de afspraak dat mijn jongste hem daar met rust laat. 

Ariella schreef op 09-04-2022 om 19:30:

[..]

Zingen, geluiden maken, ook onder het dekentje willen en dit dan vragen aan grote broer terwijl grote broer de deken stevig vasthoudt, knuffelen. Hij is enorm op zoek naar contact en zoekt dit meer op naar,ate zijn broer hem meer aanspreekt. Hij zoekt eigenlijk op een positieve (enthousiaste) manier naar aandacht of verbinding met zijn broer.

Waarom zie jij dit als positief en enthousiast als het voor de ontvanger het tegenovergestelde is? 

Oudste wil met rust gelaten worden door zijn kleine aandacht trekkende, irritante geluiden makende, zingende en aanklamperige broertje.

Er zijn altijd twee kanten aan een medaille 😉. 

Contact maken en knuffelen en zingen is goed bedoeld, maar niet iedereen zit er elk moment op te wachten. Je jongste mag best leren dat nee ook een antwoord is en dat hij dat dan te accepteren heeft. Hij kan op school ook niet heel de dag zingen en iedereen knuffelen als de juf uitleg wil geven, een ander kind aan het woord is of een kind daar geen zin in heeft. 

Ariella schreef op 09-04-2022 om 16:03:

[..]

Dit is bij ons ook de afspraak. De eerste reactie van de oudste is vaak zo heftig dat ik juist hem hierop moet aanspreken. Hier heb ik met hem al regelmatig een gesprek over gehad dat ik hém kan helpen wanneer hij zijn grens op een acceptabele manier aangeeft (dit mag duidelijk maar niet roepend, en niet fysiek) en de jongste hier niet naar luistert. Vaak zal de jongste in dat geval al luisteren omdat hij erg meegaand is wanneer hem iets met vriendelijke toon gevraagd wordt.

Misschien heeft de jongste dan al het bloed onder z'n nagels uitgehaald op 't moment dat hij uitvalt en krijg jij dat pas mee op 't moment dat hij uitvalt ipv op het moment dat de jongste hem lastig valt? 

Zelf introvert, snel overprikkeld (en op latere leeftijd ass diagnose gekregen) zou ik een extraverte drukke sibling ook niet getrokken hebben. 

Ariella schreef op 09-04-2022 om 19:39:

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik heb een aantal inzichten kunnen oppakken uit jullie reactie. Zo zie ik nu dat, al is het gedrag van de jongste in mijn ogen dan enthousiast, mijn oudste zoon zijn spade gewoon enorm nodig heeft. Vooral nu. Ik ga een plekje voor hem in de woonkamer maken waar hij kan zijn met de afspraak dat mijn jongste hem daar met rust laat.

Heeft hij geen fijne slaapkamer met tv/laptop waar hij zich terug kan trekken? 

redbulletje schreef op 09-04-2022 om 20:12:

[..]

Misschien heeft de jongste dan al het bloed onder z'n nagels uitgehaald op 't moment dat hij uitvalt en krijg jij dat pas mee op 't moment dat hij uitvalt ipv op het moment dat de jongste hem lastig valt?

Zelf introvert, snel overprikkeld (en op latere leeftijd ass diagnose gekregen) zou ik een extraverte drukke sibling ook niet getrokken hebben.

Een kind beslist niet over het aantal kinderen in een gezin en je kunt ook niet een kind weg doen omdat broer of zus het niet trekt. Als kind heb je het er gewoon mee te doen. 
Wel kun je afspraken maken over gedrag en grenzen. 

Ariella

Ariella

09-04-2022 om 23:42 Topicstarter

redbulletje schreef op 09-04-2022 om 20:13:

[..]

Heeft hij geen fijne slaapkamer met tv/laptop waar hij zich terug kan trekken?

Zeker, hier mag zijn broertje ook alleen binnen komen wanneer het mag van hem. Hij is liever beneden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.