Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Explosieve relatie, kind in gevaar?

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:17 Topicstarter

Venusss schreef op 15-03-2026 om 20:40:

[..]

Goed dat jullie die praktijk hebben gekozen en nog begeleiding aan huis hebben. En dat het nu meevalt met puberen is mooi meegenomen natuurlijk, maar hou er rekening mee dat er een grote kans is dat emotieregulering een probleem kan gaan worden en dat het risico op psychotische klachten toeneemt. Niet zelden ontsporen kinderen met deze diagnose. Rust, structuur en een goed voorbeeld krijgen m.b.t. omgaan met emoties is voor alle kinderen goed, maar bij onze kinderen cruciaal. Jouw openingspost en posts daarna geven geen positief beeld van deze punten. Het is mogelijk dus ook onveilig voor jouw dochter en dat was jouw vraag.

Bedankt. Goed punt hoor, wij hebben ook zeker niet het idee dat nu al het lastige al achter de rug is. Wonderbaarlijk hoe tegelijk zeker ze van zichzelf kan zijn - én onzeker. Bang voor het oordeel van klasgenoten, maar toch bij iedere kans op het podium staan (musicals, zang). Dat gaat bij voortgezet onderwijs wel meer spelen denk ik. Wij hebben in ieder geval al gesprekken met de intern begeleider van de nieuwe school. 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:26 Topicstarter

MamaE schreef op 15-03-2026 om 20:27:

Ik begrijp heel goed jullie zorgen over je kind en dat het zwaar is om een kind met een dergelijke diagnose op te voeden. Het lijkt me ook heel gezond om tijd voor jullie zelf te hebben. Maar 7 dagen per week sporten (en daar ook nog niet van afvallen) is wel heel erg veel. Ik begrijp ook je frustratie over het gedrag van je vrouw. Een afspraak maak je met wederzijds goedvinden en vervolgens breekt zij telkens die afspraken omwille van haar eigen belang. Dan kan ze net zo goed zeggen 'zoek het uit, ik doe lekker wat ik wil'. Dat doet ze nu ook, maar nu heb je wel nog steeds een andere verwachting en dat maakt het frustrerend.

Daarnaast val ik enorm over het dreigen met een kind voor de trein te gooien. Juist bij autisme is een grapje niet altijd goed te plaatsen, los van dat je hier geen grappen over maakt. En ja, er zijn mensen die geen gevoel van liefde voor hun kinderen hebben. Dat is heel verdrietig en ook niet af te dwingen, maar zorgen voor is dat wel.

Jullie dynamiek onderling is niet gezond, maar dat ligt echt niet alleen aan jou.
Een gezinsopname lijkt me voor jullie wel goed omdat het inzicht kan geven in de dynamiek in jullie gezin. Dit probleem lijkt me heel erg over grenzen en verantwoordelijkheid te gaan. Waar ligt ieders grens? Wat is wiens verantwoordelijkheid? Wat doet ieders gedrag met de ander?

Tijd voor onszelf hebben wij eigenlijk nooit echt ingebouwd. In ieder geval niet vriendin + ik. Wij hebben in al die 11 jaren één avond een oppasser/babysitter gehad. Zij is gestopt daarmee en wij hebben nooit een nieuwe gezocht. Dochter durft ook niet meer ergens anders te logeren (iedere locatie heeft wel een reden, zoals bang voor een te oud huis (gaat het instorten?)). 

Wij hebben het de gewoonste zaak gemaakt om of dochter te betrekken in de plannen of dat er één ouder thuis blijft voor haar. Dat was altijd redelijk in balans, maar door de nieuwe sociale kalender van vriendin is die balans overhoop gehaald. 

Het trein-gebeuren was geen grap op dat moment. Een frustratie en onnodige escalatie.

Ies

Ies

16-03-2026 om 13:28

NC-X schreef op 16-03-2026 om 13:12:

[..]

Klopt, wij zien ook overal om ons heen echtscheidingen. En dan vaak met de meest kinderachtige of schadelijke resultaten.

En ja ik kan inderdaad goed wat eigen tijd gebruiken bij overprikkeling, maar tot nu toe weet ik dat niet te gebruiken om rationeel te denken / zaken op een rijtje te zetten / te kalmeren. Nee, meestal het tegenovergestelde. Ik denk dat ik vooral met mijn gevoel van rechtvaardigheid zit dan: dit wordt tegen mij gedaan en dat is niet correct. Het grotere plaatje, vooral 'wat is goed voor dochter en voor het gezin?' verlies ik dan uit het oog. Terwijl dat juist op de overige, normale, momenten mijn hoogste prioriteit is.

Misschien ben je te laat met je acties (terugtrekken) en ben je dan al te ver heen. Of misschien moet je zoeken naar manieren om juist dan * niet* te gaan denken maar vooral alleen af te schakelen. 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:29 Topicstarter

Ies schreef op 16-03-2026 om 13:09:

[..]

Ren je? Dat kan heel ontladend werken. (als het rennen eenmaal iets van jou is, dus eerst even doorzetten) Voordeel is wel dat je het heel laagdrempelig in kunt zetten op het moment dat je het nodig hebt.

Het kan ook werken met dansen en wellicht iets om samen met dochter te doen?

Nee, enkel op de loopband geprobeerd en na 3km beginnen mijn knieën tegen te stribbelen. Dansen is wel het laatste waar ik over na zal denken als ik een negatieve bui zit. 

Fietsen daarentegen kan wel goed. Al merk ik dat ik niet de zelfdiscipline heb om mijzelf tot het uiterste te pushen, als er geen trainer bij is - of geen groep om bij te houden. 

Ies

Ies

16-03-2026 om 13:30

NC-X schreef op 16-03-2026 om 13:26:

[..]

Tijd voor onszelf hebben wij eigenlijk nooit echt ingebouwd. In ieder geval niet vriendin + ik. Wij hebben in al die 11 jaren één avond een oppasser/babysitter gehad. Zij is gestopt daarmee en wij hebben nooit een nieuwe gezocht. Dochter durft ook niet meer ergens anders te logeren (iedere locatie heeft wel een reden, zoals bang voor een te oud huis (gaat het instorten?)).

Wij hebben het de gewoonste zaak gemaakt om of dochter te betrekken in de plannen of dat er één ouder thuis blijft voor haar. Dat was altijd redelijk in balans, maar door de nieuwe sociale kalender van vriendin is die balans overhoop gehaald.

Het trein-gebeuren was geen grap op dat moment. Een frustratie en onnodige escalatie.

Hier hebben jullie wel wat werk aan de winkel lijkt me. 
Maar wees vooral niet al te hard voor jezelf,(en je partner!!)  het is ook echt gewoon loeizwaar. 

NC-X schreef op 16-03-2026 om 13:00:

[..]

Dat is het inderdaad wel. Ben niet erg sportief van mijzelf, dus ik moet het echt van groepslessen hebben waarbij een coach tegen mij schreeuwt voor die paar extra sit-ups of burpees. Heb het wel geprobeerd trouwens, met een bokszak in de schuur. Was niet echt van meerwaarde.

Ben zelf ook zo dus herken het helemaal. Al kan thuis sporten, wandelen, fietsen of hardlopen voor anderen wel voldoende zijn overigens.

NC-X schreef op 16-03-2026 om 13:12:

[..]

Klopt, wij zien ook overal om ons heen echtscheidingen. En dan vaak met de meest kinderachtige of schadelijke resultaten.

En ja ik kan inderdaad goed wat eigen tijd gebruiken bij overprikkeling, maar tot nu toe weet ik dat niet te gebruiken om rationeel te denken / zaken op een rijtje te zetten / te kalmeren. Nee, meestal het tegenovergestelde. Ik denk dat ik vooral met mijn gevoel van rechtvaardigheid zit dan: dit wordt tegen mij gedaan en dat is niet correct. Het grotere plaatje, vooral 'wat is goed voor dochter en voor het gezin?' verlies ik dan uit het oog. Terwijl dat juist op de overige, normale, momenten mijn hoogste prioriteit is.

Maar is dat zo? Wordt het "tegen" jouw gedaan? Of heeft je vrouw ruimte nodig, en gaat dat te kosten van jouw? 

Hoe minder je haar die ruimte gunt, hoe harder ze die ruimte alsnog nodig heeft.

Als wij 's avonds rustig uit willen puffen, en onze kleuter komt steeds beneden, dan moeten we daarna weer compleet opnieuw beginnen met rust pakken. 

Hetzelfde geldt als je gezellig uit bent geweest, en je komt thuis en je partner is chagrijnig. Weg ontspanning.

Niemands schuld. Gewoon een gegeven.

NC-X

NC-X

17-03-2026 om 01:00 Topicstarter

Vanmorgen weer een sessie gehad met de begeleider. Focus was rust in het huishouden krijgen. In het specifiek vandaag met een plan genaamd Stop, Denken, Verifiëren, Doen. 

Dit plan werkt op twee punten: 1. overleg eerst met partner, vóórdat je een afspraak met een vriend(in) maakt. 2. Kom de afspraak ook echt na. (dit is wat anders dan toestemming vragen! Puur overleggen om te kijken of er geen overlap is met andere afspraken).

Dit plan was voor de duidelijkheid niet door mij gepushed. Het werd door de begeleidster geadviseerd en mijn vriendin keek er naar uit om hiermee aan de slag te gaan. 

In de middag kreeg ik een berichtje van vriendin 'Shit, te laat. In het kader van Stop, Denken, Verifiëren, Doen: ik heb net afgesproken dat ik vanavond bij een vriendin ben. Ik ga om 18:00 en ben maximaal 45min weg!' 

Goed, het eerste deel was haar niet gelukt dus: éérst overleggen. Maar ik heb dat maar genegeerd voor de goede sfeer. Heb haar veel plezier gewenst. Later nog wel gezegd dat het exact aantal minuten benoemen wel wat ver gaat. 

Dus was ze 45minuten weg? Nee, bijna 2 uur. Hier kon ze ook geen uitleg op geven. Ze had daar na een uur wel op haar horloge gekeken, maar het was niet zo belangrijk. Ze kon alleen aangeven dat ze nooit het plan had om écht slechts 45 minuten weg te blijven, ook al had ze dat zelf voorgesteld.  

Hoe groot zijn de gevolgen? Ja eigenlijk nul. Er was geen enkele reden waarom ze weer thuis moest zijn. Principekwestie dus. En toch voelt het niet goed voor mij: als ze zegt serieus hiermee aan de slag te willen, maar werkelijk ieder punt van het plan (al dan niet per ongeluk) weet te missen. Zeker zo vlak na zo'n sessie.

En voor wie het interesseert: nee dat betekent niet dat ik direct weg ben gelopen. Wij hebben het gewoon vriendelijk gehouden, zeker voor dochter. En toch zit ik nog 3-4 uur na de tijd erover te denken. Het voelt gewoon niet goed. Is het verkeerd van mij om dit te plaatsen onder onbetrouwbaar? 

NC-X

NC-X

17-03-2026 om 01:07 Topicstarter

Voor de verandering heb ik mijn hart maar eens gelucht bij een vriend. En toch voelt dat niet goed, want er is geen nuance. 

Zijn oordeel: Het lijkt er op dat het haar niet boeit. Wel meepraten met de begeleider, geen actie. Wil ze wel echt veranderen? Misschien moet je stoppen met jezelf voor de gek houden. We hebben dit nu vaker gezien, wanneer ga je dat zelf ook inzien? Haar woord en haar doen zijn twee verschillende dingen. 

Ies

Ies

17-03-2026 om 02:16

Mmhh, ik weet het niet. Maar herken dit sterk bij mijn partner. En het lukt hem dus écht niet. Frustrerend voor mij, want ik ben ook wel sterk van de afspraken en kan daar best star in zijn. Maar het is bij mijn partner dus echt geen gebrek aan goede wil, daar ontbreekt het niet aan. En het frustreert hem trouwens ook, hij doet echt wel zijn best. Maar hij is dus altijd ook te optimistisch over zijn eigen kunnen, denkt dat doe ik wel even. Ja niet dus.

Dat is heel grenzeloos. En het maakt niet per se veel uit of het haar ‘boeit’ of niet. Ook als ze er zelf erg mee zit, is het effect hetzelfde: ze is een grenzeloze, onbetrouwbare partner. Het moet je duidelijk worden dat dit het kennelijk is, dat ze direct na het maken van afspraken en het doen van beloften totaal uit verbinding gaat en doet wat in haar hoofd opkomt. Daar energie in stoppen is kennelijk zinloos. Dan komt de vraag: kun en wil je daarmee leven?

MRI

MRI

17-03-2026 om 10:37

Ies schreef op 17-03-2026 om 02:16:

Mmhh, ik weet het niet. Maar herken dit sterk bij mijn partner. En het lukt hem dus écht niet. Frustrerend voor mij, want ik ben ook wel sterk van de afspraken en kan daar best star in zijn. Maar het is bij mijn partner dus echt geen gebrek aan goede wil, daar ontbreekt het niet aan. En het frustreert hem trouwens ook, hij doet echt wel zijn best. Maar hij is dus altijd ook te optimistisch over zijn eigen kunnen, denkt dat doe ik wel even. Ja niet dus.

Wat herken je in je partner? Dat hij zich niet aan afspraken kan houden?

Ies

Ies

17-03-2026 om 13:03

MRI schreef op 17-03-2026 om 10:37:

[..]

Wat herken je in je partner? Dat hij zich niet aan afspraken kan houden?

Precies. 

Ies

Ies

17-03-2026 om 13:16

Ies schreef op 17-03-2026 om 13:03:

[..]

Precies.

Partner stikt bijv van de goede voornemens altijd, en daar blijft het bij. (Het gaat niet om grote dingen maar vele kleine dingen bij elkaar maken ook groot) 

Qua tijd komt hij altijd in de problemen want hij schat die niet goed in en meestal veel te positief. 

Ik kreeg ooit een goed advies. Als iemand laat zien wie hij is. Geloof dat dan ook. Mensen gaan invullen (hij doet zo omdat... Aar eigenlijk wil zij wel...) of projecteren hun eigen wensen op anderen. Ze willen graag iemand veranderen. Jij wilt dat ook. Dit is een volwassen vrouw. Zij mag zijn wie ze is. En jij moet dat accepteren of je eigen keuzes maken. Maar je kunt haar niet veranderen. Hou daar dus mee op. Accepteer iemand zoals hij is of vertrek. Maar hou op erover te klagen bij haar, de therapeut of anderen. Dit is wie ze is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.