Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Explosieve relatie, kind in gevaar?

NC-X

NC-X

15-03-2026 om 15:42 Topicstarter

Venusss schreef op 14-03-2026 om 11:17:

Ik heb het eerste gedeelte van je verhaal gelezen en wil vooral even inhaken op de diagnose MCDD van jullie dochter. Ik ben ouder dan jou, maar heb een (inmiddels ruim volwassen-) kind met dezelfde diagnose en ik kan je vertellen dat jullie pas aan het begin staan van wat zonder twijfel de moeilijkste periode zal worden voor haar en jullie. De pubertijd en jong volwassen periode zal héél intens en heftig gaan worden. Wat belangrijk is, is dat jij en je partner en (en jullie relatie) zo stabiel mogelijk zijn. De meeste relaties (ook uiterst goede en stabiele!!) overleven deze periode niet namelijk en je zal alle zeilen moeten bijzetten je kind de begeleiding te geven die nodig is. Het is slopend, het is heftig en het gaat jullie uitputten. Zoals het nu gaat is een voorspeller van hoe het zal gaan worden en nee, dat is niet veilig. Begin met intensieve gezinshulp. Systeemtherapie is stap 1 en individuele ouderbegeleiding is stap 2. Opname van het gezin zou dan kunnen volgen in dat traject. Iemand aan huis voor kind is prima, maar absoluut niet voldoende.

Bedankt voor je inzicht. 

Op 6 jarige leeftijd waren al zaken zichtbaar bij onze dochter. Ze mocht al wekelijks bij een laagdrempelig iets (gekoppeld aan het consultatiebureau, zonder indicatie) langskomen. 

Vooral de nuchtere personen om ons heen, vaak wat ouder in leeftijd, hadden zoiets van 'ach, die meid draait wel bij, geef de zaken waar ze moeite mee heeft nou geen extra aandacht, want dan wordt het alleen maar versterkt'. 

Wij dachten er anders over, vooral de periode 13-16 jaar leek ons heel gevaarlijk, denk aan weglopen en erger. Ondanks dat het nog zo veel jaar in de toekomst lag destijds, hebben wij toen gekozen om door te gaan naar een praktijk waar ze meer en gerichtere aanpak konden bieden. 

Tot nu toe valt het mee qua puberen. Ze luistert best goed - en wij luisteren natuurlijk ook veel naar haar. Maar het voortgezet onderwijs gaat pittig worden. De prestratiedrang die er bij mij ooit was ('je kan makkelijk HAVO doen!') is er al lang vanaf: zolang zij maar een goed gevoel erbij heeft. 

NC-X

NC-X

15-03-2026 om 15:54 Topicstarter

Ninoea schreef op 15-03-2026 om 15:12:

Hoe zien jouw explosies er eigenlijk uit?

Terugtrekken, vooral op sociaal vlak. De normale zaken gaan wel gewoon door, dus hond uitlaten, boodschappen doen, dochter ophalen etc. Maar veel stiller en vooral mijn vriendin ontwijken. Dat doet zij dan ook trouwens, dus zodra de één naar boven gaat in huis, gaat de ander juist weer naar beneden. Best kinderachtig, zo omschrijft onze ondersteuning en daarin kunnen wij haar alleen maar gelijk geven. 

Natuurlijk blijven wij wel tegen onze dochter praten, maar dan individueel. Ik neem haar dan mee met het wandelen of naar de supermarkt. Het is alleen niet meer zo gek en vrolijk zoals wij normaal zouden doen. Vrienden zal ik dan ook vermijden en op het werk zit ik alleen en draag ik de hele dag een koptelefoon - of werk ik vanuit huis. 

Het duistere deel bij mij is echter het gebrek aan uitlaatklep. Na verontwaardiging en denken 'als ik boos ben dan heeft ze vast door dat ze te ver is gegaan' komt er gewoon een punt waarop ik het lastig vind om terug naar normaal te keren. Het voelt fout om weer blij te mogen zijn, ook al zou ik dat wel graag willen. Heb ik ook al wel therapie voor gehad, maar is lastig te behandelen. 

Ik merk dat intensief sporten werkt als uitlaatklep (hond wandelen is te mild) en daar proberen wij dan specifiek tijd voor te maken. De transitie van boos naar vrolijk gaat veel makkelijker als ik lichamelijk echt voluit kon gaan en mijn hoofd even uit kon zetten.

NC-X schreef op 15-03-2026 om 15:54:

[..]

Terugtrekken, vooral op sociaal vlak. De normale zaken gaan wel gewoon door, dus hond uitlaten, boodschappen doen, dochter ophalen etc. Maar veel stiller en vooral mijn vriendin ontwijken. Dat doet zij dan ook trouwens, dus zodra de één naar boven gaat in huis, gaat de ander juist weer naar beneden. Best kinderachtig, zo omschrijft onze ondersteuning en daarin kunnen wij haar alleen maar gelijk geven.

Natuurlijk blijven wij wel tegen onze dochter praten, maar dan individueel. Ik neem haar dan mee met het wandelen of naar de supermarkt. Het is alleen niet meer zo gek en vrolijk zoals wij normaal zouden doen. Vrienden zal ik dan ook vermijden en op het werk zit ik alleen en draag ik de hele dag een koptelefoon - of werk ik vanuit huis.

Het duistere deel bij mij is echter het gebrek aan uitlaatklep. Na verontwaardiging en denken 'als ik boos ben dan heeft ze vast door dat ze te ver is gegaan' komt er gewoon een punt waarop ik het lastig vind om terug naar normaal te keren. Het voelt fout om weer blij te mogen zijn, ook al zou ik dat wel graag willen. Heb ik ook al wel therapie voor gehad, maar is lastig te behandelen.

Ik merk dat intensief sporten werkt als uitlaatklep (hond wandelen is te mild) en daar proberen wij dan specifiek tijd voor te maken. De transitie van boos naar vrolijk gaat veel makkelijker als ik lichamelijk echt voluit kon gaan en mijn hoofd even uit kon zetten.

Kinderachtig en onveilig voor je kind. Als het zo simpel is als intensieve lichaamsbeweging om je bui te veranderen,  waarom geen springtouw en even een momentje pakken om het letterlijk er uit te springen thuis. Sporten en kinderen kan thuis vaak goed samen gecombineerd worden. Denken in oplossingen om je eigen gedrag aan te pakken dat  zou al een hoop veranderen voor kind.

Anoniemvoornu schreef op 15-03-2026 om 16:03:

[..]

Kinderachtig en onveilig voor je kind. Als het zo simpel is als intensieve lichaamsbeweging om je bui te veranderen, waarom geen springtouw en even een momentje pakken om het letterlijk er uit te springen thuis. Sporten en kinderen kan thuis vaak goed samen gecombineerd worden. Denken in oplossingen om je eigen gedrag aan te pakken dat zou al een hoop veranderen voor kind.

Ja, dat kan zeker maar misschien heeft TO meer nodig dan een springtouw of andere benodigdheden om te ontladen. 

Poezekat schreef op 15-03-2026 om 16:44:

[..]

Ja, dat kan zeker maar misschien heeft TO meer nodig dan een springtouw of andere benodigdheden om te ontladen.

50 push-ups of pull-ups, een boksbal in de garage, een paar km sprinten, het hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Wat is dat nou voor een onnodig gekat op TO?

TO, wil jij nog met haar verder? Want ik zou me goed voor kunnen stellen, dat je hier geen zin meer in hebt. 

Ik begrijp heel goed jullie zorgen over je kind en dat het zwaar is om een kind met een dergelijke diagnose op te voeden. Het lijkt me ook heel gezond om tijd voor jullie zelf te hebben. Maar 7 dagen per week sporten (en daar ook nog niet van afvallen) is wel heel erg veel. Ik begrijp ook je frustratie over het gedrag van je vrouw. Een afspraak maak je met wederzijds goedvinden en vervolgens breekt zij telkens die afspraken omwille van haar eigen belang. Dan kan ze net zo goed zeggen 'zoek het uit, ik doe lekker wat ik wil'. Dat doet ze nu ook, maar nu heb je wel nog steeds een andere verwachting en dat maakt het frustrerend.

Daarnaast val ik enorm over het dreigen met een kind voor de trein te gooien. Juist bij autisme is een grapje niet altijd goed te plaatsen, los van dat je hier geen grappen over maakt. En ja, er zijn mensen die geen gevoel van liefde voor hun kinderen hebben. Dat is heel verdrietig en ook niet af te dwingen, maar zorgen voor is dat wel.

Jullie dynamiek onderling is niet gezond, maar dat ligt echt niet alleen aan jou.
Een gezinsopname lijkt me voor jullie wel goed omdat het inzicht kan geven in de dynamiek in jullie gezin. Dit probleem lijkt me heel erg over grenzen en verantwoordelijkheid te gaan. Waar ligt ieders grens? Wat is wiens verantwoordelijkheid? Wat doet ieders gedrag met de ander?

NC-X schreef op 15-03-2026 om 15:42:

[..]

Bedankt voor je inzicht.

Op 6 jarige leeftijd waren al zaken zichtbaar bij onze dochter. Ze mocht al wekelijks bij een laagdrempelig iets (gekoppeld aan het consultatiebureau, zonder indicatie) langskomen.

Vooral de nuchtere personen om ons heen, vaak wat ouder in leeftijd, hadden zoiets van 'ach, die meid draait wel bij, geef de zaken waar ze moeite mee heeft nou geen extra aandacht, want dan wordt het alleen maar versterkt'.

Wij dachten er anders over, vooral de periode 13-16 jaar leek ons heel gevaarlijk, denk aan weglopen en erger. Ondanks dat het nog zo veel jaar in de toekomst lag destijds, hebben wij toen gekozen om door te gaan naar een praktijk waar ze meer en gerichtere aanpak konden bieden.

Tot nu toe valt het mee qua puberen. Ze luistert best goed - en wij luisteren natuurlijk ook veel naar haar. Maar het voortgezet onderwijs gaat pittig worden. De prestratiedrang die er bij mij ooit was ('je kan makkelijk HAVO doen!') is er al lang vanaf: zolang zij maar een goed gevoel erbij heeft.

Goed dat jullie die praktijk hebben gekozen en nog begeleiding aan huis hebben. En dat het nu meevalt met puberen is mooi meegenomen natuurlijk, maar hou er rekening mee dat er een grote kans is dat emotieregulering een probleem kan gaan worden en dat het risico op psychotische klachten toeneemt. Niet zelden ontsporen kinderen met deze diagnose. Rust, structuur en een goed voorbeeld krijgen m.b.t. omgaan met emoties is voor alle kinderen goed, maar bij onze kinderen cruciaal. Jouw openingspost en posts daarna geven geen positief beeld van deze punten. Het is mogelijk dus ook onveilig voor jouw dochter en dat was jouw vraag.

Ies

Ies

15-03-2026 om 20:43

NC-X schreef op 15-03-2026 om 15:54:

[..]

Je partner demonstratief negeren is wel kinderachtig. (En destructief) 

Maar je sociaal terugtrekken heb je misschien *gewoon* nodig. Omdat je overprikkeld bent, alles moet laten bezinken, alles een beetje verwerken. Bijv. 

Verder lijkt het alsof het jullie nog niet gelukt is om jullie verschillen op een positieve manier in te zetten in de samenwerking. (Wat blijkbaar wel voor meer mensen een probleem is zie aantal echtscheidingen) 

Je hebt in de titel van je topic vermeldt dat je in een explosieve relatie zit en je geeft aan dat het grootste deel van dat explosieve uit jouw koker komt. Je schrijft letterlijk kind in gevaar.
Wat je beschrijft is echter het tegenover gestelde van een explosie. Een explosie is luid, duidelijk, geweld, ontwrichtend. Wat jij doet lijkt niet luid en duidelijk te zijn.
Klopt dat? Of schets je je eigen gedrag wat minder heftig dan dat het is? Het valt op dat je met letterlijke voorbeelden van je vrouw komt en je eigen gedrag mild omschrijft zonder voorbeelden. 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 12:58 Topicstarter

Ninoea schreef op 16-03-2026 om 10:11:

Je hebt in de titel van je topic vermeldt dat je in een explosieve relatie zit en je geeft aan dat het grootste deel van dat explosieve uit jouw koker komt. Je schrijft letterlijk kind in gevaar.
Wat je beschrijft is echter het tegenover gestelde van een explosie. Een explosie is luid, duidelijk, geweld, ontwrichtend. Wat jij doet lijkt niet luid en duidelijk te zijn.
Klopt dat? Of schets je je eigen gedrag wat minder heftig dan dat het is? Het valt op dat je met letterlijke voorbeelden van je vrouw komt en je eigen gedrag mild omschrijft zonder voorbeelden.

Met de explosieve relatie doel ik meer op hoe het samenspel is. Fel op elkaar reageren. 

Maar mijn eigen gedrag mild omschrijven begrijp ik even niet. Ik had genoeg dingen over boosheid, afstandelijkheid en automutilatie weg kunnen laten. 

Ik zelf ben niet explosief, ik ben naar binnen gericht en richt mij er meer op om mijzelf te straffen omdat ik geen andere weg heb gevonden om het gevoel kwijt te raken. 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:00 Topicstarter

Poezekat schreef op 15-03-2026 om 16:44:

[..]

Dat is het inderdaad wel. Ben niet erg sportief van mijzelf, dus ik moet het echt van groepslessen hebben waarbij een coach tegen mij schreeuwt voor die paar extra sit-ups of burpees. Heb het wel geprobeerd trouwens, met een bokszak in de schuur. Was niet echt van meerwaarde. 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:06 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-03-2026 om 17:15:

Wat is dat nou voor een onnodig gekat op TO?

TO, wil jij nog met haar verder? Want ik zou me goed voor kunnen stellen, dat je hier geen zin meer in hebt.

Wij zijn zo'n 20 jaar samen, en dat waren zeker niet enkel slechte tijden. Tot nu toe was haar gedrag vooral op mij gericht en ik ben zelf ook verre van perfect. 

Ik hoop samen met begeleidster op meer inzicht. Inzicht voor mijzelf, want mijn gedrag kan ook voor haar een oorzaak zijn om iets wel/niet te doen. En inzicht wat mijn vriendin in haar eigen acties krijgt. 

Ies

Ies

16-03-2026 om 13:09

NC-X schreef op 16-03-2026 om 13:00:

[..]

Dat is het inderdaad wel. Ben niet erg sportief van mijzelf, dus ik moet het echt van groepslessen hebben waarbij een coach tegen mij schreeuwt voor die paar extra sit-ups of burpees. Heb het wel geprobeerd trouwens, met een bokszak in de schuur. Was niet echt van meerwaarde.

Ren je? Dat kan heel ontladend werken.  (als het rennen eenmaal iets van jou is, dus eerst even doorzetten) Voordeel is wel dat je het heel laagdrempelig in kunt zetten op het moment dat je het nodig hebt.

Het kan ook werken met dansen en wellicht iets om samen met dochter te doen? 

NC-X

NC-X

16-03-2026 om 13:12 Topicstarter

Ies schreef op 15-03-2026 om 20:43:

[..]

Je partner demonstratief negeren is wel kinderachtig. (En destructief)

Maar je sociaal terugtrekken heb je misschien *gewoon* nodig. Omdat je overprikkeld bent, alles moet laten bezinken, alles een beetje verwerken. Bijv.

Verder lijkt het alsof het jullie nog niet gelukt is om jullie verschillen op een positieve manier in te zetten in de samenwerking. (Wat blijkbaar wel voor meer mensen een probleem is zie aantal echtscheidingen)

Klopt, wij zien ook overal om ons heen echtscheidingen. En dan vaak met de meest kinderachtige of schadelijke resultaten. 

En ja ik kan inderdaad goed wat eigen tijd gebruiken bij overprikkeling, maar tot nu toe weet ik dat niet te gebruiken om rationeel te denken / zaken op een rijtje te zetten / te kalmeren. Nee, meestal het tegenovergestelde. Ik denk dat ik vooral met mijn gevoel van rechtvaardigheid zit dan: dit wordt tegen mij gedaan en dat is niet correct. Het grotere plaatje, vooral 'wat is goed voor dochter en voor het gezin?' verlies ik dan uit het oog. Terwijl dat juist op de overige, normale, momenten mijn hoogste prioriteit is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.