Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

FAS


Henk

Henk

21-11-2013 om 14:04

Geen veilige hoeveelheid.

Gek, ik heb juist ergens gelezen dat er 'geen veilige hoeveelheid' alcohol tijdens de zwangerschap bestaat.

En nu zou drinken, zelfs 'matig en sociaal drinken' (3/4 glazen per week) ineens geen gevaar zijn?

Henk

Henk

21-11-2013 om 14:20

schaapjes

"Het is makkelijker. Het is goedkoper. Men hoeft niet te vrezen dat die domme schaapjes met hun door hormonen aangetaste brein het allemaal niet snappen".

Ik ben misschien dan een dom schaapje, maar ik vind als ik zwanger zou zijn (ondanks nick ben ik vrouw) het advies om helemaal niks te drinken makkelijker en duidelijker dan het advies dat 'een paar wijntjes best mogen'.

Want wat is 'een paar'? En wat is een wijntje? Een 'standaardglas' wijn is 10cl.

Dat is echt een ienieminieklein glaasje, wat dus betekent dat de wijntjes die op de meeste feestjes geschonken worden als anderhalf of zelfs dubbel tellen. En dan heb je ook nog veel mensen die het lastiger vinden om het bij 1 te houden dan helemaal niet te drinken (waaronder ik).

Waarschijnlijk is een richtlijn van 0,0 dus effectiever in het tegengaan van teveel alcohol drinken tijdens de zwangerschap. En daar gaat het toch om?

Henk

Sinds het forum is vernieuwd is terugzoeken een kwelling geworden, en dat is jammer want in eerdere draadjes over dit onderwerp heeft Primavera veel nuttigs gezegd - zij kan dat ook veel beter met bronvermeldingen.

Waar het vziw op neerkomt is dat de onderzoekers nooit hebben aangetoond dat matig alcoholgebruik gevaarlijk is, maar omdat ze ook nooit hebben aangetoond dat het ongevaarlijk is en duidelijk is dat veel alcohol wel gevaarlijk is heeft men de boodschap "geen veilge waarde vastgesteld". Het zou mij overigens niet verbazen als dat geldt voor alcohol in het algemeen. Het is een carcinogene stof, vziw.

Dat de boodschap "drink niet" makkelijker is dan "drink niet meer dan zo-en-zoveel" is misschien waar, (al lijkt me dat je ''een wijntje'best kan omschrijven) maar moet je dan altijd kiezen voor de makkelijkste boodschap? Het hele leven is een afweging van risico's, en we worden meestal geacht die zelf te kunnen afwegen. Vet en suiker zijn ook niet altijd goed voor de gezondheid. Zullen we veiligheidshalve maar iedereen adviseren alle producten met toegevoegde suiker te mijden om gezondheidsredenen? Kan het kwaad? Vermoedelijk niet. Is de boodschap simpel? Ach, eigenlijk wel. Waarom doen we het niet? Omdat het sop de kool niet waard is. Omdat het een te grote inperking van de persoonlijke vrijheid is. Maar zodra het om zwangeren gaat hoeven we ons over persoonlijke vrijheden en risico-afwegingen niet meer druk te maken, de zwangere wordt geacht al haar eigen belangen en verlangens gedurende 9 maanden geheel terzijde te schuiven In het Belang van Het Kind. Wat mot, dat mot. Maar wat niet per se mot zou niet stieken via de "Dat heb je er toch wel voor over"- achterdeur alsnog moeten motten , omdat dat de buitenwereld wel goed uitkomt.

Uit de postings van Primavera had ik trouwens ook meegekregen dat in Italië helemaal niet gezegd wordt dat zwangeren per definitie alle alcohol moeten mijden. Kennelijk heeft men daar andere ideeën over de risico's. En dat is gek, als het allemaal zo evident is dat drinken absoluut niet kan dan zou dat ook in Italië echt de boodschap wel zijn, lijkt me.

Groeten,

Temet

oud draadje

Henk, ik vond toch nog een oud draadje terug. http://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/alcohol-tijdens-zwangerschap?page=1 Het wordt uiteindelijk meer een draadje over wiegedood, maar je kan desgewenst de postings van Primavera even teruglezen.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

21-11-2013 om 17:24 Topicstarter

alles komt weer terug

Goed dat die discussie ook boven water is. Ik was het al vergeten. Alles komt terug.
Ook zie ik nu dat het nog enger is dan ik dacht.
Tijdens het kinderbeschermingstraject wilden ze het autisme van mijn kinderen wijten aan verwaarlozing. De FAS vereniging doet precies dit. Elk afwijkend gedrag van kinderen zou dan gelinkt kunnen worden aan alcoholmisbruik. Ook ADHD en autisme. In feite halen ze daarmee de zorg voor alle kinderen binnen waar een hulpvraag is op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Het is onzorgvuldige wetenschap. Het maakt de eigen organisatie belangrijk.
Maar over deskundige hulp aan ouders en kinderen gaat het niet. En, inderdaad Miriam, over hulp aan zwangeren al helemaal niet. Het gaat over het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten.
Enge mensen die FAS vereniging.

Fransien

Fransien

21-11-2013 om 18:50

Alcohol en zwangerschap

Wat ik in mijn omgeving merk is dat alcohol voor zwangeren echt taboe is, je drinkt dan een 0% biertje of houdt het bij sapjes. De meesten vinden het wel eens vervelend, maar niet meer dan dat.

De echte alcoholverslaafden zijn verslaafd. De echte rokers zijn ook verslaafd. Beide weten ze dat het niet goed is voor hun kind, maar kunnen ze het niet laten. Die mensen hebben hulp nodig, liefst voor de zwangerschap, en overigens ook zonder dat er sprake is van een mogelijke zwangerschap. Een verslaving is gewoon niet gezond, in geen enkel geval.

De FAS-vereniging vind ik niet prettig, alsof je van 1 kersenbonbon op het verkeerde tijdstip een kind met foetaal alcohol syndroom kunt krijgen. Dan moet je ook al het overrijpe fruit in de ban doen, daar zit van nature wat alcohol in.

Laten we alles wel realistisch houden, van een enkele kersenbonbon na afloop van het kerstdiner of een overrijpe kiwi in de zomer zal het kind geen FAS krijgen. Van een aan alcohol verslaafde moeder die stevig doordrinkt tijdens de zwangerschap, daar kan een kind wel wat aan overhouden. Dus is het het handigst om hulp te bieden aan alcohol verslaafden, misschien een extra potje voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Maar ik vind geen initiatieven van de vereniging om daar mee aan de gang te gaan.

Ik heb bij het consultatiebureau ook gemerkt dat ze op het enkele glaasje doorvragen. Toen ik met schaamrood op de kaken die kersenbonbon meldde, barstte de wijkverpleegkundige in schaterlachen uit. Dat gold bij haar als totaal geen alcohol. Maar ze gaf toe dat een enkel glaasje wijn wel als risicofactor het dossier in ging. Waarschijnlijk krijgen zij ook informatie van de FAS-vereniging toegestuurd en zullen ze dat enkele glaasje wijn straks ook een zwaardere risico-factor vinden dan vroeger.
Ach, straks is de kersenbonbon ook in de ban.
Alle schimmelkaasjes en dergelijk worden al gemeden door zwangeren, en alle voorgesneden sla, en over kaneel heb ik ook al spookverhalen gehoord, dat je niets mag waar dat in zit. Die lekkere gerookte zalm is al in de ban.
Ach, dan zijn we ook van die te dikke zwangeren af, je mag gewoon zo weinig dat je niet teveel aan kunt komen. Heeft vast ook allerlei gezonde bij-effecten voor het kind.

Henk

Henk

21-11-2013 om 18:57

KISS

Dat de boodschap "drink niet" makkelijker is dan "drink niet meer dan zo-en-zoveel" is misschien waar, (al lijkt me dat je ''een wijntje'best kan omschrijven) maar moet je dan altijd kiezen voor de makkelijkste boodschap?

In dit geval wel. Niet iedereen kan een lastiger/meer genuanceerde boodschap aan. Zie bijvoorbeeld ook het medicijngebruik, heel veel mensen snappen hun bijsluiters niet. En nu al weten heel veel mensen niet wat een standaard glas is. Dan moet het soms simpel.

Als eens simpele boodschap zorgt dat er minder alcohol gebruikt wordt door zwangeren, dan is die simpele boodschap beter.

Jammerdebammer voor die ene mevrouw die onterecht een schuldgevoel aan gepraat zou krijgen. (maar nog steeds gewoon een glas kan drinken áls ze wil).

"Maar zodra het om zwangeren gaat hoeven we ons over persoonlijke vrijheden en risico-afwegingen niet meer druk te maken."

Ja want er ís ook een wezenlijk verschil. Je draagt een ander leven in je. Je keuzes hebben niet alleen weerslag op jou, maar ook op die ander. Helaas, het is (nog) niet anders.

Leen13

Leen13

21-11-2013 om 19:19 Topicstarter

Henk

Oordelen over de vrijheden die anderen wel of niet mogen hebben. Ja, daar heb ik wel een mening over.

Margriet*

Margriet*

21-11-2013 om 19:57

Anne

Ook zie ik nu dat het nog enger is dan ik dacht. (angst aanjagen)
Tijdens het kinderbeschermingstraject wilden ze het autisme van mijn kinderen wijten aan verwaarlozing (autisme). De FAS vereniging doet precies dit. Elk afwijkend gedrag van kinderen zou dan (zou dan waar staat dat het ook gebeurd?) gelinkt kunnen worden aan alcoholmisbruik. Ook ADHD en autisme. In feite halen ze daarmee de zorg voor alle kinderen binnen waar een hulpvraag is op het gebied van geestelijke gezondheidszorg (eigen conclusie). Het is onzorgvuldige wetenschap (ook maar jouw mening). Het maakt de eigen organisatie belangrijk.
Maar over deskundige hulp aan ouders (breed begrip) en kinderen gaat het niet. En, inderdaad Miriam, over hulp aan zwangeren al helemaal niet. Het gaat over het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten.
Enge mensen die FAS vereniging. (ook jouw conclusie uit een drogredenatie).

Conclusie: je plukt wat zaken uit een campagne, zorgt dat er een causaal verband ontstaat door de ene drogredenatie op de andere te stapelen en concludeert dan weer, met een strooisel Autisme en eigen ervaringen, en een sausje van foute Jeugdzorg, overijverige kinderbescherming/AMK en uithuisplaasingen dat het niet klopt, eng is en gevaarlijk. Dit doe je al minstens een jaar met willekeurige thema's. Meer van hetzelfde dus zonder inhoudelijk uit te wijden en meerdere kanten te belichten om zo misschien eens iets anders te concluderen. En met welk doel? Wil je daadwerkelijk discussieren of heb je al vooringenomen standpunten die de waarheid zijn?

Leen13

Leen13

21-11-2013 om 21:48 Topicstarter

Margriet

Ik zou willen dat er meer gewerkt werd aan effectieve hulp. En dat die kennis ook gedeeld wordt. Zoals hier op het forum. Dit is vals en een illusie.

Leen13

Leen13

21-11-2013 om 21:51 Topicstarter

o en

Dat komt door hysterisch met kindermishandeling om te gaan. Dat voorkomt dat er aandacht is voor goede hulpverlening. Dus ja, dat thema blijft bij mij wel terugkomen omdat het maar niet ophoudt. Nu weer de week van de veiligheid voor kinderen. Alleen maar juridische verhalen en niet hoe je nu werkelijk kunt zorgen dat kinderen meer veiligheid en een beter leven geboden wordt.
De overheid is ook al een aantal keren door commissies in Brussel op de vingers getikt dat er te weinig geld en beleid gaat naar voorzieningen voor kinderen en teveel naar justitie.
Zolang dat zo is en die hypocrisie maar doorgaat blijft dat zo.

Leen13

Leen13

21-11-2013 om 22:01 Topicstarter

anorexia

Heb net de aflevering over anorexia gezien met Leontien van Moorsel. Natuurlijk is daar ook van alles op aan te merken, sensatie, eenzijdig, alleen anorexia er zijn meer eetstoornissen.
Maar ik moet zeggen dat ik het een heel goed programma vond.
Ik heb het met mijn dochter gekeken waar ik ook altijd bang ben voor zoiets en vond het zeer verhelderend. Naar aanleiding van dat programma heb ik een goed gesprek gehad met mijn dochter.
http://www.proud2bme.nl/TV_uitzendingen/Anorexia_Tot_op_Het_Bot
Echte hulp dus en het delen daarvan.

Henk

Dus sommige vrouwen moeten met discutabele middelen geprest worden onschadelijk gedrag achterwege te laten omdat het daarmee makkelijker wordt andere vrouwen te overtuigen schadelijk gedrag achterwege te laten?

Trek deze redenering vooral even door.

We gaan een enorme campagne beginnen waarin alcohol wordt neergezet als een uitvinding van de duivel. De boodschap moet zijn: alcohol mag nooit!! Wie alcohol drinkt wordt publiekelijk met de nek aangekeken. Daarmee wordt alcoholmisbruik een stuk zeldzamer, met enorme voordelen voor verwaarloosde zielige kindertjes, en enorme kostenbesparingen in de zorg tot gevolg (de maatschappelijke voordelen van een algehele afkeuring van alcohol zijn allicht veel groter dan die van een fatwa tegen alcohol voor zwangeren alleen).

Autorijden gaan we ernstig afkeuren, behalve door professionals, er zijn teveel ongelukken op de weg. Jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar als we daarmee éen kind kunnen redden, dan.,. o sorry, die zinsnede komt uit het kindermishandelingsgedoe.

Voetballen in competitieverband wordt ontmoedigd, of wellicht verboden, waarmee het geweld op het veld exponentieel zal afnemen (en er bovendien meer tijd op tv vrijkomt voor knappe programma's. Zo heeft elk voordeel zijn voordeel )

Verzin zelf je eigen voorbeelden

Groeten,

Temet

De boodschap

Henk, ook een ingewikkelde boodschap wordt simpel opgevat. In dit geval gebeurt dat ook. Die meneer die die bewering doet, Sjef Czyzewski, is geen hulpverlener. Hij is niet medisch geschoold. Hij is bestuurder. Manager. Die van de grote saneringsgolven ook zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/417415/1996/04/20/Sjef-Czyzewski-is-hard-en-helder.dhtml
Die meneer weet iets van geld, van prospects, van personeel en cao's. Hij weet helemaal niks van moleculen, cellen en de uitwisseling van stoffen. Hij heeft de klok horen luiden en simplificeert in zijn eigen straatje.
Daar zit ook het gelijk van Annej. Want hulpverleners zijn ook maar mensen. In die keten zitten er genoeg die deze boodschap nu weer als simpele en nieuwe waarheid opvatten en omarmen. Oh, reken maar. Het zit zelfs in de cultuur van het hulpverlenen, google maar eens op 'blauwe knoop'.
Jouw redenatie, voor het goede doel kan alles, past er prima langs.
Dat wil niet zeggen dat de kindjes nu massaal uit de wiegjes of zelfs baarmoeders gesloopt worden om ze van de alcohol te redden. Welnee, daar is het deze Sjef ook helemaal niet om te doen.
Hij wil klanten. Keurig 3 of 5 consulten, al naar gelang wat er gedekt wordt in de verzekering.
Daarna hebben we het er niet meer over. Ook niet als er wel sprake is van FAS trouwens.

Leen13

Leen13

22-11-2013 om 11:47 Topicstarter

alcohol en verkeer toegestaan

In het verkeer is een of 2 glazen wijn gewoon toegestaan.
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/wijnglazen-drinken-auto-mogen-rijden.46907
Denk niet dat verkeersdeelnemers zouden accepteren dat ze gedwongen zouden worden voor het gemak maar niet te drinken terwijl er een marge is.

Leen13

Leen13

22-11-2013 om 11:51 Topicstarter

Temet OT

Inderdaad Temet. Jammer dat zo'n man met emeritaat zich niet eerder hard gemaakt heeft voor de uitwassen van de kindermishandelingslobby.
"Angst
Als ouders kinderen zonder ontbijt en broodtrommeltje naar school sturen, kun je ze 'heropvoeden'. Als ze bont en blauw naar school gaan, moet je bellen naar het Advies- & Meldpunt Kindermishandeling. Maar door alles kindermishandeling te noemen is, uit angst voor de uitwassen ervan, de aanpak verhard. Het biedt minder ruimte voor de eerste oplossing en zet jeugdzorg klem."
Geen hulp meer alleen dwang en drang blijft over. Dat zouden we in de somatische zorg toch ook niet accepteren? Daar mag je als ouder (nog) zo veel mogelijk beslissen welke behandelingen je kind krijgt.
In de jeugdhulpverlening komt je al met 3-0 achter omdat vrijwillig gevraagde hulp bij wat voor misverstand of gedoe dan ook omgezet kan worden in dwang en drang.
Afijn, oude discussie, maar het houdt maar niet op. Nog een paar spotjes er overheen. Misschien als nog meer ouders de gevolgen hiervan ervaren wordt het eens wat. Nu is er nog teveel kans dat ouders denken dat het niet over hen gaat.

Henk

Henk

22-11-2013 om 14:26

gewoom een campagne.

We hebben het hier niet over een verbod op drinken tijdens de zwangerschap, maar over een een of andere campagne!

Niet alleen mogen zwangere vrouwen rustig wijntjes nemen naar gelang zij dat goed vinden (waar ik wel moeite mee heb, maar goed, persoonlijke vrijheid, waarbij we even negeren dat die 'persoonlijke' keuzen ook de hersenontwikkeling van een kind beïnvloeden)

Maar een of andere stichting mag daar ook al niet iets over zeggen van alle vrijheidsridders hier.

Genoeg clubjes trouwens die alcohol als totaal duivels zien, maar ik ga niet roepen dat die hun mond moeten houden als ik het er niet mee eens heb.

Leen13

Leen13

22-11-2013 om 15:14 Topicstarter

Landelijke campagen Henk

http://www.marketingtribune.nl/zorg/nieuws/2013/11/campagne-tegen-alcoholgebruik-tijdens-zwangerschap/index.xml
"nieuws Verslavingsinstellingen in Nederland maken zich ernstige zorgen om vrouwen die tijdens hun zwangerschap alcohol drinken. Veel vrouwen zouden wel weten dat alcohol slecht is, maar weten niet dat een paar glazen al blijvende schade kan veroorzaken bij het ongeboren kind. Daarom komen tien instellingen, onder aanvoering van Stichting Het Witte Bos, in actie."
http://www.rooshaase.nl/2013/11/het-fasproject-20-november-2013-melkweg-in-amsterdam/
Neemt niet weg dat ik graag zou zien dat deze kinderen, en hun ouders, geholpen kunnen worden aan een zo goed mogelijk leven. Maar dat lijkt toch niet het doel te zijn.

Was dat maar duidelijk

Henk, was het iedereen nu maar duidelijk dat het om 'gewoon een campagne' zou gaan. Dan zou het erbij staan (advertentie of advertorial). Dan wordt het ook met een gepaste korrel zout genomen.
Helaas is de verschijningsvorm 'nieuws', alsof het om een journalistiek product zou gaan (hoor, wederhoor, onzinfilter).
Ik weet niet wie jij ziet roepen dat iemand zijn mond moet houden. Volgens mij heeft nog niemand in deze draad zoiets gezegd. Ik wil er wel wat over zeggen.
Ik zou dolgraag willen dat dit soort lobby en propaganda beter als zodanig herkenbaar is.

Anonymized User

Anonymized User

22-11-2013 om 18:00

Bijsluiter.

Of de mening van een een of andere deskundige nou een mening, nieuws, propaganda of een landelijke campagne moet heten, maakt dat zoveel uit?

Willen jullie er dan een sticker bij? Een soort bijsluiter? Zoals er ook bij de evolutietheorie in Amerikaanse lesboeken?
'Pas op, dit is gewoon maar een campagne hoor'
of
'Pas op, dit is lobby en propaganda'.

Sommige 'vrijgevochten' types hier maken zich wel érg druk om een mening die ze niet aanstaat. Sja.

Leen13

Leen13

23-11-2013 om 00:56 Topicstarter

differentiaal diagnose

Differential diagnosis[edit]
The CDC reviewed nine syndromes that have overlapping features with FAS; however, none of these syndromes include all three FAS facial features, and none are the result of prenatal alcohol exposure:[23]
Aarskog syndrome
Williams syndrome
Noonan syndrome
Dubowitz syndrome
Brachman-DeLange syndrome
Toluene syndrome
Fetal hydantoin syndrome
Fetal valproate syndrome
Maternal PKU fetal effects

In de populistische tijden waarin wij leven en de poortwachters bij de gemeente kun je zomaar een kind met FAS blijken te hebben waar een andere afwijking aan de orde is maar er wordt niet verder nagedacht en gezocht. Kindermishandeling is alles.
Dat betekent ook dat kinderen niet die behandeling krijgen die ze nodig hebben en dat ouders vals beschuldigt worden.
Dus een tip voor ouders die voor het drinken van een wijntje beschuldigd worden van het veroorzaken van een kind met FAS: laat door een echte deskundige uitzoeken wat er echt aan de hand kan zijn.

Leen13

Leen13

23-11-2013 om 04:16 Topicstarter

vergezocht?

http://norayorukseven.wordpress.com/about/
Omdat er geen afwijkingen waren in het bloed van Nora Yorukseven en haar zoontje die de voortdurende jeuk konden verklaren hield de huisarts het op 'parasietenwaan'. BJZ loog tegen haar Groenlinks collega's die haar wilden helpen. Nora betaalde zelf een milieu onderzoek en beiden bleken jeuk te krijgen van glaswol in hun huis. Daarop zijn ze verhuisd en hielden de klachten op.
Nora ziet haar zoontje al jaren een paar keer per jaar kort, hij werd door BJZ uit huis geplaatst, door de verhalen die BJZ aan de kinderrechter vertelde.
Niemand die er wat aan doet tot nu toe.
O ja, Nora had ooit hulp gevraagd vanwege wat reflux bleek te zijn bij haar zoon. Daar begon het.
Je kunt haar volgen op twitter. Nog zo'n ouder die niet naief meer is.
https://twitter.com/Norayorukseven

Wel heel lukraak

Bijzonder anonieme reaguurder, je reactie is wel heel lukraak en slecht geinformeerd.
Ja, bij reclame zit een bijsluiter. Reclameblocks zijn herkenbaar op radio en tv en ook in de geschreven media. Het staat erbij, of er is een aankondigingsicoon.
Dat is verplicht. Campagnes die zich hieraan onttrekken, onttrekken zich aan oeroude afspraken.
Kun je overigens tegen die achtergrond nog eens uitleggen wat je met 'vrijgevochten types' bedoelt? Of is dat ook maar een lukrake bewering?

dc

dc

23-11-2013 om 19:59

jezelf van alles ontzeggen

Fijn dat anderen dat graag overhebben voor hun kindje, maar ik drink graag een glaasje wij af en toe. Ik heb 3 kinderen, 1 miskraam gehad, en heb zo'n 6 jaar borstvoeding gegeven. Dus in totaal zou ik dan zo'n 8 jaar niet gedronken mogen hebben. Tja.

Ik vind dat er gewoon eerlijke voorlichting gegeven moet worden, en ik in zo'n groot brok van mijn leven mijn leven nog enigszins menselijk kan houden tussen het slaapgebrek en de misselijkheid door.

hortenia

hortenia

24-11-2013 om 00:12

ik snap het niet

Ik lust graag een wijntje of iets sterkers, maar het laten staan van drank heb ik nooit als "mezelf iets ontzeggen" ervaren. Zijn we nou werkelijk zo verslaafd dat we het risico willen lopen dat "ze" misschien toch gelijk hebben met "één glaasje kan al fout gaan"?

Kunnen we dan werkelijk zo slecht zonder drank?

Hortenia

Ja, dat merk ik ook in mijn omgeving. Een wijntje is gezellig, gewoonte, mensen die geen neutje nemen zijn saai en ongezellig, even bijkomen met een wijntje, iedere avond "maar" 2 of 3 wijntjes, wijntje bij het eten, wijntje als je thuis komt en eind van de middag "lekker een borreltje", een wijntje om te ontspannen en een wijntje om lekker te slapen. Een verslaving? Ze zeggen dat als je iedere dag 2 alcoholische versnaperingen neemt en je nooit enkele dagen over slaat dat je dan verslaafd bent. Mensen in mijn omgeving geven ook toe dat alcohol niet meer weg te denken is is hun leven. Ze zouden het een ramp vinden als het bijvoorbeeld een illegaal iets zou worden.
Ik denk dat inderdaad veel mensen er slecht buiten kunnen.

Leen13

Leen13

24-11-2013 om 02:21 Topicstarter

bedreiging

Niet alcohol is de bedreiging hier. Maar een op hol geslagen hysterische jeugd'bescherming'. En het werkt. Mensen maken zich drukker om vermeende karakterfouten van andere mensen (niet van zichzelf) dan om de graaierij van deze en gene organisatie die ook wel een graantje voor het goede doel wil meepikken als het zo makkelijk gaat als je verschuilen achter 'kindermishandeling'. Dan is het altijd goed. Met als gevolg dat gewone ouders en hun kinderen last krijgen van de verregaande fatsoensrakkerij van anderen en van de overheid. En daar werken we allemaal aan mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2013 om 02:26

Voor iemand die borstvoeding zo omarmt als jij vind ik het toch apart dat je het er dan niet voor over hebt om zaken waarvoor gewaarschuwd wordt opzij te zetten. Als je borstvoeding geeft, ben je verantwoordelijk voor wat je kind van je meekrijgt toch? Ik krijg dan toch een beetje het gevoel bij onderwerpen rond het thema 'wat is goed voor je kind', waar op OO vaak fanatiek van mening over wordt gewisseld, ik je maar niet meer zo serieus moet nemen. Bortvoeding tot het oneindige volhouden, omdat dat beter is... ja maar ik wil wel mijn wijntje blijven drinken. Kind moet bij vader en moeder op de kamer of het liefst in bed van vader en moeder slapen. Maar... na dat wijntje ook nog? Hoe alert ben je nog na het drinken van alcohol?

Leen13

Leen13

24-11-2013 om 03:01 Topicstarter

Kaaskopje

Dat is nou precies wat ik bedoel. Van een glaasje wijn ga je niet spontaan op je baby liggen. Dat is overdreven. Maar de reflex is om mensen er om te bekritiseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.