Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Gebroken voortand, dochter van 2 eet niet meer


Nova1982 schreef op 12-05-2022 om 20:19:

Hoe kan een reeds afgebroken tand de onderliggende tand beschadigen? Als de klap gebeurd is is hij gebeurd. Niks meer aan te doen.

Melktanden en kiezen trekken wordt echt gedaan als het echt niet anders kan. Afhankelijk van de leeftijd mist een kind misschien wel jaren een tand of een kies.

De klap kan de onderliggende tand beschadigen. Maar daar is niks aan te doen. Zelfs als het zoals bij mij bij de tandarts voor de deur gebeurt doe je er niks aan.

Een ontsteking kan ook zorgen voor beschadiging van volwassen elementen. Daarom wordt bij ontstekingen wel prematuur getrokken. Het heeft niet de voorkeur, maar soms moet het. 

Nova1982 schreef op 12-05-2022 om 20:19:

Hoe kan een reeds afgebroken tand de onderliggende tand beschadigen? Als de klap gebeurd is is hij gebeurd. Niks meer aan te doen.

Melktanden en kiezen trekken wordt echt gedaan als het echt niet anders kan. Afhankelijk van de leeftijd mist een kind misschien wel jaren een tand of een kies.

De permanente tand zit er al onder dus als de melktand een klap krijgt en naar binnen duwt kan hij de permanente tand beschadigen. 

Bijtje82

Bijtje82

12-05-2022 om 21:27

Nova1982 schreef op 12-05-2022 om 20:19:

Hoe kan een reeds afgebroken tand de onderliggende tand beschadigen? Als de klap gebeurd is is hij gebeurd. Niks meer aan te doen.

Melktanden en kiezen trekken wordt echt gedaan als het echt niet anders kan. Afhankelijk van de leeftijd mist een kind misschien wel jaren een tand of een kies.

Door de klap kan het onderliggende gebit beschadigd raken. In de meeste gevallen valt het mee, maar soms heb je de pech dat door die klap de onderliggende tand of kies dusdanig beschadigd raakt dat hij verwijderd moet worden. Denk dat dit voornamelijk is bij iets oudere kinderen waar bij het blijvend gebit al lager ligt of weet ik hoe dat precies werkt. Een deel van het blijvend gebit zit er iig al bij de geboorte. 

Bijtje82

Bijtje82

12-05-2022 om 21:28

Mou al het bovenstaande dus 😜

Dat klopt Bijtje, maar dat betekent niet dat er dan nog echt iets aan kan worden gedaan. Alleen als een kind pijn heeft en/of een ontsteking, dan wordt er getrokken. 
Maar ook daar zitten nadelen aan.

Mijn dochter haar beide voortandjes zijn getrokken toen ze vier was vanwege een ontsteking. Los van dat dat even heel veel pijn deed, krijg je een open ruimte waardoor een kind kan gaan slissen. Zeker op een leeftijd dat ze echt nog leren praten. Bij mijn dochter zijn de andere voortandjes naar elkaar toe gegroeid. Inmiddels heeft ze haar volwassen voortanden en zijn de melktandjes er uit maar ze heeft wel ruimtegebrek en het staat schots en scheef. Mijn tandje werd grijs maar geen last van. Mijn tanden volwassen tand heeft een vlek (niet eens zo heel zichtbaar) maar mijn tanden staan netjes in een rijtje zonder beugel. Hier en daar iets scheef maar niet opvallend of storend. 

Je zou misschien een milkshake kunnen proberen.

Hopelijk gaat het inmiddels alweer wat beter met haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.