MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Groentetuin
14-05-2026 om 14:16
Izza schreef op 14-05-2026 om 13:12:
Ik denk dat veel puberjongens dit soort uitspraken kunnen doen tot ze zelf graag een vriendin willen. Het gemiddelde meisje of jonge vrouw in deze tijd accepteert dit soort gedrag of vreemde uitspraken toch echt niet. De mannen in deze stroming pleiten bijvoorbeeld voor eenzijdige open relaties. Dus mannen hebben meerdere scharrels maar hun vrouw mag niets. Gewoon een vorm van vreemdgaan dus.
Daarnaast is de kans dat ze rijk worden minimaal. En dan heb je toch een werkende partner nodig als je bijvoorbeeld een huis wilt.
Dat soort rare ideeën verdwijnen wel als ze zien dat ze op deze manier geen partnermateriaal zijn. Die bovenste laag van Tate en vrienden is rijk en beroemd. Maar Kevin van de hoek zal dat nooit zijn en is gewoon een loser zonder knappe vriendin en dure auto.
Hmm ik hoop dat je gelijk hebt , maar er zijn ook vrouwen die er trots op zijn tradwife te kunnen worden.
Ik ga binnenkort met pensioen , zo blij dat ik dat opgebouwd heb, heb een prima relatie, maar onafhankelijk zijn vind ik een heel fijne gedachte.Wat we opgebouwd hebben hebben we echt samen gedaan.
Tradwifes blijven hun hele leven afhankelijk,maar ze zitten ( denken ze) allemaal in een fijne relatie die nooit overgaat ( er zullen er veel teleurgesteld worden)
TwoThirds
14-05-2026 om 14:18
Boarn schreef op 14-05-2026 om 07:19:
Wat ik me afvraag is hoe deze jongens dan momenteel worden opgevoed. Ze zullen veelal toch 2 ouders hebben die werken, een moeder die veel buiten de deur is, die zelfstandig is en een mening heeft. Hoe kijken ze dan naar hun eigen moeder, tantes, zussen etc?
Op school en onderling met vrienden maken ze denigrerende en vrouwonvriendelijke opmerkingen. Is dat alleen stoerdoenerij of menen ze dat echt? Want dan moet je dat thuis wel aanvoelen toch? En op ingrijpen.
Als 40% van de jongens nu al zo over vrouwen denk, dan is,dat toch een mega probleem! Dan moet er echt wat uit de kast getrokken worden om het tij te keren.
Ik denk dat er ook nog veel traditionelere gezinnen zijn hoor. Man 'kan' niet fulltime werken, vrouw heeft een 'baantje' voor 2 dagen waar ze de leuke dingen van betalen en heel het gezin heeft de achternaam van de man.
Groentetuin
14-05-2026 om 14:19
Maheiden schreef op 14-05-2026 om 14:15:
[..]
Ik ben van '78, mijn moeder moest stoppen met werken.
Mijn tante beviel in 1990, ze stond voor de klas maar dat kon niet parttime. Alleen als rt'er kon ze parttime werken en blijven.
Dat kan ik mij niet voorstellen, mijn kinderen zijn van voor 1990, en t was volkomen normaal dat ik bleef werken.
Herfstappeltaart
14-05-2026 om 14:22
IMI-x2 schreef op 14-05-2026 om 13:29:
En weer: dat het niet meer strafbaar is, is iets heel anders dan dat het algemeen aanvaard wordt en dat er geen discriminatie meer is.
Ter informatie: lesbisch zijn en lesbisch leven is nooit strafbaar geweest in het VK. De koningin kon het zich namelijk niet voorstellen dat vrouwen zoiets zouden doen, wordt gezegd. 😆 Alleen mannen mochten hun homoseksualiteit niet in de praktijk brengen.
O dat wist ik niet. Dank voor de info.
IMI-x2
14-05-2026 om 14:45
Groentetuin schreef op 14-05-2026 om 14:16:
[..]
Hmm ik hoop dat je gelijk hebt , maar er zijn ook vrouwen die er trots op zijn tradwife te kunnen worden.
Ik ga binnenkort met pensioen , zo blij dat ik dat opgebouwd heb, heb een prima relatie, maar onafhankelijk zijn vind ik een heel fijne gedachte.Wat we opgebouwd hebben hebben we echt samen gedaan.
Tradwifes blijven hun hele leven afhankelijk,maar ze zitten ( denken ze) allemaal in een fijne relatie die nooit overgaat ( er zullen er veel teleurgesteld worden)
Ik ben zo blij dat mijn moeder me altijd op het hart gedrukt heeft financieel zelfstandig te zijn en te blijven "want die man kan zomaar dood neervallen" (of besluiten dat hij een andere vrouw toch leuker vindt, dacht ik daar dan achteraan).
Toen ik daadwerkelijk ging scheiden, was dat een grote klap, maar gelukkig niet op financieel gebied.
IMI-x2
14-05-2026 om 14:52
Groentetuin schreef op 14-05-2026 om 14:19:
[..]
Dat kan ik mij niet voorstellen, mijn kinderen zijn van voor 1990, en t was volkomen normaal dat ik bleef werken.
Als je goed leest, wilde tante parttime voor de klas gaan staan, en is dat geweigerd. Ze mocht wel parttime als rt'er werken.
Mijn moeder stond voordat ze moeder werd ook voor de klas. Ze mocht na haar ontslag na verloop van tijd af en toe invallen, maar een eigen klas zat er echt niet meer in (jaren 70). Nu realiseren we ons hoeveel kapitaalvernietiging dat is geweest. Ze is uiteindelijk ander werk gaan doen.
Netherfield
14-05-2026 om 16:18
Mijn kleuterjuf ging trouwen in 1982 of ‘83. Nooit meer voor de klas gezien. Nou weet ik niet of ze toen zwanger was, eigen keuze of dat het niet mocht.
Manosphere en tradwives, ik vind het allemaal zorgelijke ontwikkelingen.
Mischa83
14-05-2026 om 16:43
Boarn schreef op 14-05-2026 om 07:19:
Wat ik me afvraag is hoe deze jongens dan momenteel worden opgevoed. Ze zullen veelal toch 2 ouders hebben die werken, een moeder die veel buiten de deur is, die zelfstandig is en een mening heeft. Hoe kijken ze dan naar hun eigen moeder, tantes, zussen etc?
Op school en onderling met vrienden maken ze denigrerende en vrouwonvriendelijke opmerkingen. Is dat alleen stoerdoenerij of menen ze dat echt? Want dan moet je dat thuis wel aanvoelen toch? En op ingrijpen.
Als 40% van de jongens nu al zo over vrouwen denk, dan is,dat toch een mega probleem! Dan moet er echt wat uit de kast getrokken worden om het tij te keren.
De manosphere is natuurlijk heel extreem en uitgesproken. Het is ook puber eigen om dat in ieder geval interessant te vinden. Daar ligt denk ik al een zaadje.
De meeste kinderen worden opgevoed met twee werkende ouders inderdaad. Maar daarnaast is ook in veel gezinnen het grootste deel van de opvoeding, huishouden en mental load voor de moeder. Ook mantelzorg wordt vaker uitgevoerd door vrouwen.
De man werkt en is na zijn werk klaar. De vrouw werkt en is daarna verantwoordelijk voor het gezin. Niet overal natuurlijk, maar ik denk toch wel vaak. Dat is ook een beeld dat kinderen meekrijgen als het gaat om man-vrouw verhoudingen in de huidige tijd.
Laatst in twee verschillende sociale situaties meegemaakt dat een man in referentie tot zijn eigen pasgeboren kind aangaf; 'tja, ik heb niet zoveel met baby's. Dat verschonen en 's nachts eruit, niks voor mij. Ik ga het leuk vinden als je er een gesprek mee kunt voeren.' Dit was voor hen beiden een volledig legitieme reden om zich deels te onttrekken aan de zorgtaak. Hier worden ze in hun omgeving ook niet op aangesproken. En moeder gaat er dan maar 's nachts weer uit, terwijl zij ook naar haar werk moet de volgende dag. Dit is natuurlijk niet zo extreem als het tate gedachtengoed, maar het feit dat mannen hier gewoon voor uitkomen en niet op aangesproken worden geeft wel aan dat er veel onderhuids seksisme bestaat. Overigens ook genoeg vrouwen die dit gedrag vergoelijken want 'zo zijn mannen nu eenmaal'.
Kopjekoffi
14-05-2026 om 17:14
Ik vind het fijn dat er nu meer over gepubliceerd wordt. Ik zie al ruimte tijd een kanteling richting het hele manosphere gebeuren. In mijn ogen (hoewel vast gelieerd) echt wel iets anders dan emancipate overigens. Ik (werkend op middelbare school en pubers in huis) herken heel erg wat Simon in het filmpje zegt; er is een groep met extremistisch gedachtengoed en een groep die juist steeds progressiever wordt. Gelukkig is die 2de er ook. Ik vind de groeiende groep met extremistische gedachten overigens wel heel zorgelijk. Ik ben heel benieuwd wat er onder ligt, bij veel van deze jongens zie ik wel meer extremistische gedachten namelijk; over joden, over asielzoekers, over hoe slecht de overheid is enz.
In de afgelopen 1,5 a 2 jaar lijkt dit een vogelvlucht te hebben genomen. Ik vind dat echt heel zorgelijk.
Maheiden
14-05-2026 om 18:14
Groentetuin schreef op 14-05-2026 om 14:19:
[..]
Oke....
Ik verzin deze voorbeelden niet hoor. Kan zijn dat het bij jou anders was.
Poezenmeisje
14-05-2026 om 18:18
Mijn oma (1908) heeft bij haar kleindochters er altijd op gehamerd dat we nóóit afhankelijk mochten worden van een man en een nette betrekking moesten vinden als ambtenaar.
Twee van de zeven kleinkinderen zijn ambtenaar geworden.
😊
Netherfield
14-05-2026 om 18:21
Poezenmeisje schreef op 14-05-2026 om 18:18:
Mijn oma (1908) heeft bij haar kleindochters er altijd op gehamerd dat we nóóit afhankelijk mochten worden van een man en een nette betrekking moesten vinden als ambtenaar.
Twee van de zeven kleinkinderen zijn ambtenaar geworden.
😊
Wat leuk om te lezen dat ik een nette betrekking heb!
En wat goed van je oma.
Poezenmeisje
14-05-2026 om 18:25
Ze was zo trots toen ik ambtenaar werd dat ik haar typmachine heb gekregen. Als ik het lint kan laten inkten dan functioneert hij nog. Ze was altijd aan het werk daarop.

Een Underwood uit 1920.
BeesAreCool
14-05-2026 om 18:28
rionyriony schreef op 14-05-2026 om 09:09:
Ik ken Tate niet. Ik heb geen sociale media.
Ik kan me niet anders herinneren dan dat vrouwen vrij waren om het geluk te zoeken en te vinden in hun leven, precies zoals ze dat wilden. Kan me ook geen homohaat herinneren. Ben ook Jodenhaat gelukkig misgelopen in mijn opvoeding trouwens.
Dus dat is later allemaal gekomen. Ik denk door invloeden van immigranten en hun nakomelingen. Die worden steeds talrijker en hoeven niet per se de cultuur van de westerling over te nemen. Velen, ik dacht van sommige etniciteiten meer dan 60 of 70% hebben geuit dat ze democratie en vrijheid niet de beste ideologie vonden en dat graag veranderd zouden zien. Dus met hun toenemende aantal zal dit vanzelf worden verwezenlijkt. Kwestie van keuzes, oorzaak en gevolg.
Ha, nou dus niet.
Genoeg Nederlandse mannen die het helemaal niet fijn vinden als hun vrouw te goed is in carrirre maken.
En die studenten die de meest vrouwonvriendelijke zooi bij korpsen verkondigen zijn ook bijna allemaal Nederlands.
Echt belachelijk om te doen alsof het alleen door immigranten is, maar het is een stokpaardje begrijp ik.
En wat betreft Jodenhaat en homohaat in Europa.... uh wel eens can de jaren 30-40 gehoord?
En ook decennia werd homoseksualiteit nog als een ziekte gezien in Europa of was zelfs strafbaar.
MRI
14-05-2026 om 18:51
Mischa83 schreef op 14-05-2026 om 16:43:
[..]
De manosphere is natuurlijk heel extreem en uitgesproken. Het is ook puber eigen om dat in ieder geval interessant te vinden. Daar ligt denk ik al een zaadje.
De meeste kinderen worden opgevoed met twee werkende ouders inderdaad. Maar daarnaast is ook in veel gezinnen het grootste deel van de opvoeding, huishouden en mental load voor de moeder. Ook mantelzorg wordt vaker uitgevoerd door vrouwen.
De man werkt en is na zijn werk klaar. De vrouw werkt en is daarna verantwoordelijk voor het gezin. Niet overal natuurlijk, maar ik denk toch wel vaak. Dat is ook een beeld dat kinderen meekrijgen als het gaat om man-vrouw verhoudingen in de huidige tijd.
Laatst in twee verschillende sociale situaties meegemaakt dat een man in referentie tot zijn eigen pasgeboren kind aangaf; 'tja, ik heb niet zoveel met baby's. Dat verschonen en 's nachts eruit, niks voor mij. Ik ga het leuk vinden als je er een gesprek mee kunt voeren.' Dit was voor hen beiden een volledig legitieme reden om zich deels te onttrekken aan de zorgtaak. Hier worden ze in hun omgeving ook niet op aangesproken. En moeder gaat er dan maar 's nachts weer uit, terwijl zij ook naar haar werk moet de volgende dag. Dit is natuurlijk niet zo extreem als het tate gedachtengoed, maar het feit dat mannen hier gewoon voor uitkomen en niet op aangesproken worden geeft wel aan dat er veel onderhuids seksisme bestaat. Overigens ook genoeg vrouwen die dit gedrag vergoelijken want 'zo zijn mannen nu eenmaal'.
Ja dat bedoel ik ook met dat dit gedachtengoed lekt naar minder extreme mensen. Want ja die mannen die je hierboven noemt, zijn niet eenzijdig polygaam (ze gaan niet vreemd) dus ja best een goede partner. Niet zo'n engerd als die tate aanhangers dus. En daarom wordt het hun ahw vergeven dat ze geen gelijkwaardigheid in de relatie, seks of de opvoeding van de kinderen nastreven. En ik geef je ook gelijk dat heel veel vrouwen hier aan meewerken. Als alle vrouwen gelijkwaardigheid zouden eisen, zou gelijkwaardigheid afgedwongen kunnen worden. Nu zijn veel vrouwen misschien bang dat hij anders weggaat? Ja het is een aanname maar waarom pikken zoveel vrouwen eigenlijk ongelijkwaardigheid?