MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Kimdekim
14-05-2026 om 18:52
BeesAreCool schreef op 14-05-2026 om 18:28:
[..]
Ha, nou dus niet.
Genoeg Nederlandse mannen die het helemaal niet fijn vinden als hun vrouw te goed is in carrirre maken.
En die studenten die de meest vrouwonvriendelijke zooi bij korpsen verkondigen zijn ook bijna allemaal Nederlands.
Echt belachelijk om te doen alsof het alleen door immigranten is, maar het is een stokpaardje begrijp ik.
En wat betreft Jodenhaat en homohaat in Europa.... uh wel eens can de jaren 30-40 gehoord?
En ook decennia werd homoseksualiteit nog als een ziekte gezien in Europa of was zelfs strafbaar.
Ik ben nu toevallig een docu aan het kijken over de regenboogmoorden over moorden op mannen die een homo ontmoetingsplek bezochten in de jaren 90. Zij vertrekken dat ze naar de psychiater werden gestuurd en dat homoseksukaliteit dit de WHO in 1990 pas als ziekte werd geschrapt.
Ik hoor overigens wel vaker mannen/ jongens verlangen naar traditionele rolverdeling van vroeger. Ik denk dat dat komt omdat vrouwen ze voorbij streven. Mannen ,en dan vooral witte mannen, hebben altijd een voorsprong gehad en nu die weer steeds minder is voelen mannen zich achtergesteld.
Alice12
14-05-2026 om 19:09
Ik hoorde toevallig vorige week de dochter van een vriendin tegen haar dochter iets zeggen over “ daar van onder” Het ging over afvegen na het plassen. Bij haar zoontje zegt ze dat hij zijn piemel moet afvegen. Bij haar dochter heet het “ van onder” Dus ook vrouwen hebben nog wel wat werk te verzetten. Als je het woord vagina niet eens gebruikt bij je dochter. Piemel mag wel, maar bij een meisje is het dus blijkbaar iets mysterieus of vies.
IMI-x2
14-05-2026 om 19:16
Jij ook, Alice. 😉 Dat is de vulva, die je afdroogt. De vagina zit van binnen.
felija
14-05-2026 om 19:31
Poezenmeisje schreef op 14-05-2026 om 18:25:
Ze was zo trots toen ik ambtenaar werd dat ik haar typmachine heb gekregen. Als ik het lint kan laten inkten dan functioneert hij nog. Ze was altijd aan het werk daarop.
Een Underwood uit 1920.
Geweldig! Wat een mooi ding!
Alice12
14-05-2026 om 19:32
IMI-x2 schreef op 14-05-2026 om 19:16:
Jij ook, Alice. 😉 Dat is de vulva, die je afdroogt. De vagina zit van binnen.
Oh sorry, maar je begrijpt mijn punt?
IMI-x2
14-05-2026 om 19:49
Alice12 schreef op 14-05-2026 om 19:32:
[..]
Oh sorry, maar je begrijpt mijn punt?
Zeker! En je illustreerde het zelf perfect.
amarna
14-05-2026 om 20:02
Bakblik schreef op 14-05-2026 om 11:52:
[..]
Dat gebeurde nog tot dik in de jaren 70.
Ik kan niet snel vinden wanneer dat niet meer mocht maar weet nog dat ik in die tijd buurvrouwen had die werden ontslagen zodra er sprake was van zwangerschap.
In mijn eerste baan in 1977 (ik was 18) was een van de medewerksters zwanger. Ze wilde gebruik maken van zwangerschapsverlof maar die regeling was toen nog nauwelijks bekend. Er is net zo lang op haar ingepraat tot ze zelf ontslag nam. Schandalig, als ik er op terugkijk.
MRI
14-05-2026 om 20:02
Voorzover ik kan zien reageren er alleen vrouwen in dit draadje. Nou weet ik dat er weinig vrouwen op het forum meelezen maar er zijn er toch wel een aantal. Waarom is dit ook hier weer een zorg van alleen vrouwen?
amarna
14-05-2026 om 20:08
In mijn nabije omgeving een paar leden van evangelische kerken die traditionele ideeen hebben over de rolverdeling van mannen en vrouwen. Ik word daar altijd een beetje opstandig van als het ter sprake komt.
Kopjekoffi
14-05-2026 om 21:00
MRI schreef op 14-05-2026 om 20:02:
Voorzover ik kan zien reageren er alleen vrouwen in dit draadje. Nou weet ik dat er weinig vrouwen op het forum meelezen maar er zijn er toch wel een aantal. Waarom is dit ook hier weer een zorg van alleen vrouwen?
Ik ken gelukkig een heleboel mannen in het echt die dit heel erg zorgelijk vinden. Eigenlijk ken ik (denk ik) geen mannen die het niet zorgelijk vinden, alleen jongens….
MRI
14-05-2026 om 21:32
Kopjekoffi schreef op 14-05-2026 om 21:00:
[..]
Ik ken gelukkig een heleboel mannen in het echt die dit heel erg zorgelijk vinden. Eigenlijk ken ik (denk ik) geen mannen die het niet zorgelijk vinden, alleen jongens….
ja dat geloof ik hoor. Maar niet hier dus.
Lizzyliz
14-05-2026 om 21:54
Emma Wortelboer en Maarten van Rossem hadden vanavond een hele aflevering hierover. De moeite om te kijken.
Ies
14-05-2026 om 22:46
MRI schreef op 14-05-2026 om 18:51:
[..]
Ja dat bedoel ik ook met dat dit gedachtengoed lekt naar minder extreme mensen. Want ja die mannen die je hierboven noemt, zijn niet eenzijdig polygaam (ze gaan niet vreemd) dus ja best een goede partner. Niet zo'n engerd als die tate aanhangers dus. En daarom wordt het hun ahw vergeven dat ze geen gelijkwaardigheid in de relatie, seks of de opvoeding van de kinderen nastreven. En ik geef je ook gelijk dat heel veel vrouwen hier aan meewerken. Als alle vrouwen gelijkwaardigheid zouden eisen, zou gelijkwaardigheid afgedwongen kunnen worden. Nu zijn veel vrouwen misschien bang dat hij anders weggaat? Ja het is een aanname maar waarom pikken zoveel vrouwen eigenlijk ongelijkwaardigheid?
Ik denk dat het wel verder gaat dan alleen ‘pikken van’. Mijn ervaring is dat allerlei seksistisch gedachtengoed, zeker in de meer subtielere vormen, zéker niet alleen door mannen wordt uitgedragen.
MRI
14-05-2026 om 23:00
Ies schreef op 14-05-2026 om 22:46:
[..]
Ik denk dat het wel verder gaat dan alleen ‘pikken van’. Mijn ervaring is dat allerlei seksistisch gedachtengoed, zeker in de meer subtielere vormen, zéker niet alleen door mannen wordt uitgedragen.
Ja inderdaad, zoals Simone de Beauvoir al zei "vrouwen zijn de cipiers van het patriarchaat". Ik vind dat een lastige. Want ik kan nog snappen dat mannen ongelijkheid niet (willen) snappen want meestal lijken zij er belang bij te hebben. Maar dat vrouwen hun eigen positie en die van hun dochters niet kunnen bezien en daar een standpunt over in kunnen nemen maakt me mistroostig.
Greyli
14-05-2026 om 23:31
Lizzyliz schreef op 14-05-2026 om 21:54:
Emma Wortelboer en Maarten van Rossem hadden vanavond een hele aflevering hierover. De moeite om te kijken.
Kijk ik nu! Goede tip. Morgen verder kijken want het is al laat. Maar heeft ze nu echt een spiraal als oorbel in...