MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Kimdekim
17-05-2026 om 15:14
Gingergirl schreef op 17-05-2026 om 14:31:
[..]
Misschien ook een stukje " keuze - gevolg"? Veel vrouwen willen zelf parttime werken met als gevolg meer thuis en dus meer aandeel in het huishouden en de zorg voor kinderen. Man blijft vaak fulltime werken omdat beiden parttime werken financieel niet haalbaar is. In onze kring veel mannen die best werk en zorg eerlijk wilden verdelen maar veelal wilden de vrouwen dat niet. Wij hebben dat wel gedaan en ik werd dan vaak raar aangekeken door, jawel vrouwen die daar een oordeel over hadden.
In ons geval was het logisch dat ik parttime ging werken, ik werk in de zorg en mijn man in de techniek. Hij verdiende toen al meer dan het dubbele van wat ik verdiende. Tsja dan is het ook niet echt een keuze. Typische "vrouwenberoepen" worden vaak slechter betaalt. Door mijn werk in de zorg had mijn man wel eens de weekenden de kinderen alleen. Hij had het gevoel dat hij dan alles zelf deed maar ik legde kleding klaar, kookte alvast eten wat hij alleen maar op hoefde te warmen, zorgde dat de was gegaan was, de honden uitgelaten en het huis aan kant. Hij hoefde echt alleen maar voor de kinderen te zorgen en niet ook nog alle huishoudelijke taken. Ik denk niet dat hij zich dat ooit beseft heeft. Waarom? Ik denk dat bij mij die rolpatronen er ook nog doei ingebakken zitten, want mijn man is zeker niet te beroerd om een stofzuiger te pakken .
Joszy
17-05-2026 om 15:20
Ik snap de redenering: mijn man verdient meer dus ga ik minder werken. Maar op de lange termijn snij je jezelf als vrouw wel dubbel in de vingers. Je bouwt minder carriere op, dus minder groei in loon. Maar je bouwt ook veel minder pensioen op. Dat was al zo omdat je minder verdiende, maar als je dan ook nog minder gaat werken telt dat dubbel op. Dat is niet zo'n probleem als je voor altijd samen blijft en alles goed regelt. Maar als je relatie het niet redt, zit je er mooi mee.
Gingergirl
17-05-2026 om 16:33
Kimdekim schreef op 17-05-2026 om 15:14:
[..]
In ons geval was het logisch dat ik parttime ging werken, ik werk in de zorg en mijn man in de techniek. Hij verdiende toen al meer dan het dubbele van wat ik verdiende. Tsja dan is het ook niet echt een keuze. Typische "vrouwenberoepen" worden vaak slechter betaalt. Door mijn werk in de zorg had mijn man wel eens de weekenden de kinderen alleen. Hij had het gevoel dat hij dan alles zelf deed maar ik legde kleding klaar, kookte alvast eten wat hij alleen maar op hoefde te warmen, zorgde dat de was gegaan was, de honden uitgelaten en het huis aan kant. Hij hoefde echt alleen maar voor de kinderen te zorgen en niet ook nog alle huishoudelijke taken. Ik denk niet dat hij zich dat ooit beseft heeft. Waarom? Ik denk dat bij mij die rolpatronen er ook nog doei ingebakken zitten, want mijn man is zeker niet te beroerd om een stofzuiger te pakken .
Maar eigenlijk is dat niet logisch. Als je het bekijkt vanuit het oogpunt van een eerlijke verdeling qua zorg en inkomen, is het logischer dat degene die meer dan het dubbele verdiend wat minder gaat werken.; zodat de ander die al veel minder verdiend niet nog verder financieel achteruit gaat. De ander heeft dan nog steeds een mooi inkomen, ook al gaat hij er financieel op achteruit. Maar zo kiezen veel mensen er in de praktijk niet voor. Soms bv ook omdat parttime werken in bepaalde sectoren waar vooral mannen werken nog niet gewoon worden gevonden.
Dat degene die meer thuis is wat voorwerk doet, zoals jouw voorbeeld van het weekend, vind ik niet zo vreemd, die heeft daar tijd voor als de ander aan het werk is.
Kimdekim
17-05-2026 om 17:05
Gingergirl schreef op 17-05-2026 om 16:33:
[..]
Maar eigenlijk is dat niet logisch. Als je het bekijkt vanuit het oogpunt van een eerlijke verdeling qua zorg en inkomen, is het logischer dat degene die meer dan het dubbele verdiend wat minder gaat werken.; zodat de ander die al veel minder verdiend niet nog verder financieel achteruit gaat. De ander heeft dan nog steeds een mooi inkomen, ook al gaat hij er financieel op achteruit. Maar zo kiezen veel mensen er in de praktijk niet voor. Soms bv ook omdat parttime werken in bepaalde sectoren waar vooral mannen werken nog niet gewoon worden gevonden.
Dat degene die meer thuis is wat voorwerk doet, zoals jouw voorbeeld van het weekend, vind ik niet zo vreemd, die heeft daar tijd voor als de ander aan het werk is.
Dat zou logisch zijn als je het inkomen als eigen beschouwd dus per persoon maar bij ons is het altijd gezamenlijk geweest. Zodra we een huis kochten en gezin stichtten werd het ons inkomen ipv mijn inkomen of zijn inkomen. We zouden er als gezin behoorlijk op achteruit gaan als hij minder ging werken. Hij heeft dat wel gedaan hoor toen mijn zoon door diagnose niet meer lekker ging op de bso. Toen was het ook logischer als ik stopte met werken maar dat wilde ik pertinent niet. Overigens heb ik een redeijk salaris en zou ik mezelf prima kunnen redden als ik alleen zou komen te staan. En zijn pensioen is ook gewoon 50% van mij.
Over dat voorwerk zou logisch zijn als ik altijd regelmatig dezelfde uren werkte, maar als ik een weekend werkte, werkte ik die week ook gewoon 40 uur. Toch kwamen veel taken bij mij terecht. Dat kan ik mijn man niet aanrekenen want ik deed het zelf net zo goed maar als ik er over nadenk is het eigenijk niet logisch.
Gingergirl
17-05-2026 om 17:45
Kimdekim schreef op 17-05-2026 om 17:05:
[..]
Dat zou logisch zijn als je het inkomen als eigen beschouwd dus per persoon maar bij ons is het altijd gezamenlijk geweest. Zodra we een huis kochten en gezin stichtten werd het ons inkomen ipv mijn inkomen of zijn inkomen. We zouden er als gezin behoorlijk op achteruit gaan als hij minder ging werken. Hij heeft dat wel gedaan hoor toen mijn zoon door diagnose niet meer lekker ging op de bso. Toen was het ook logischer als ik stopte met werken maar dat wilde ik pertinent niet. Overigens heb ik een redeijk salaris en zou ik mezelf prima kunnen redden als ik alleen zou komen te staan. En zijn pensioen is ook gewoon 50% van mij.
Over dat voorwerk zou logisch zijn als ik altijd regelmatig dezelfde uren werkte, maar als ik een weekend werkte, werkte ik die week ook gewoon 40 uur. Toch kwamen veel taken bij mij terecht. Dat kan ik mijn man niet aanrekenen want ik deed het zelf net zo goed maar als ik er over nadenk is het eigenijk niet logisch.
Ook al heb je samen een gezin, is het (zeker tegenwoordig) heel normaal om inkomen " eigen" te houden. Je draagt dan allebei evenveel bij aan het gezamenlijke gezin qua financien als zorg. Zo ben je bv bij een scheiding of overlijden ook niet financieel afhankelijk van bv pensioen van de ander en geen gat in cv of minder carrierekansen. Maar vroeger was dat minder gebruikelijk, dat klopt. Bij even veel uren werk per week is dat voorwerk niet perse nodig. Maar net wat je zegt; ook vrouwen voelen dat vaak zo.
Netherfield
17-05-2026 om 17:51
Maar even eerlijk, stel, je hebt het eerlijk verdeeld: beide werken 4 dagen, kids drie dagen naar de opvang, mama op woensdag bij de kinderen en papa op vrijdag. Hoeveel mannen kennen jullie die op die vrijdag de wasmand leeg wassen, stofzuigen, boodschappen doen en het eten op tafel staat als hun vrouw thuiskomt? En hoeveel vrouwen die dat doen?
Joszy
17-05-2026 om 18:03
Netherfield schreef op 17-05-2026 om 17:51:
Maar even eerlijk, stel, je hebt het eerlijk verdeeld: beide werken 4 dagen, kids drie dagen naar de opvang, mama op woensdag bij de kinderen en papa op vrijdag. Hoeveel mannen kennen jullie die op die vrijdag de wasmand leeg wassen, stofzuigen, boodschappen doen en het eten op tafel staat als hun vrouw thuiskomt? En hoeveel vrouwen die dat doen?
O ja hoor. Maar ik zie ook vrouwen die niet altijd even vriendelijk laten weten dat man de dingen niet goed genoeg doet. Zij heeft een bepaalde standaard en daar heeft hij maar aan te voldoen
Schemerlampje
17-05-2026 om 18:06
Mijn man, en ik doe dat veel minder.
Gingergirl
17-05-2026 om 18:26
Gingerman doet dat zeker en in onze vrienden en kennissenkring is dat ook wel gebruikelijk hoor. Bij de enkeling waar dat niet door de man gedaan wordt is dat eigenlijk vooral omdat de vrouw het niet goed genoeg vindt hoe de man dat deed en de man er daarom mee gestopt is. Ik beweeg me on een redelijk grote groep en zie dat die taken wel redelijk verdeeld zijn tegenwoordig.
ToetieToover
17-05-2026 om 18:35
Mijn ex heeft zich wel in zijn vingers gesneden. Over de jaren dat we getrouwd waren, ontvangen we over en weer elkaar pensioen. Echter, ik werkte destijds veel minder want hij ontmoedigde mijn carrière en stak geen vinger uit in het huishouden. Dat vond ik onaanvaardbaar en na de scheiding ben ik steeds meer gaan werken naarmate de zorg voor de kinderen niet meer op mijn schouders rustte. Ik ben een aantal opleidingen gaan doen en heb een aantal malen promotie gemaakt. Ik weet zeker dat ik tegenwoordig veel meer verdien dan hij. Tsja daar profiteert hij niet van. En dat had dus ook al tijdens ons huwelijk kunnen plaatsvinden als hij een andere taakverdeling had toegestaan.
Netherfield
17-05-2026 om 18:37
Nou is het meer dan 10 jaar geleden dat mijn man ouderschapsverlof had, maar die deed dat niet. Zijn vrienden ook niet trouwens. En als ik er dan tegen zijn zus iets over zei, was het: maar hij heeft zo druk zo’n hele dag met de kinderen! Word er nog boos van. Maar als ik jullie zo lees heb ik goede hoop!
Kimdekim
17-05-2026 om 18:46
Netherfield schreef op 17-05-2026 om 18:37:
Nou is het meer dan 10 jaar geleden dat mijn man ouderschapsverlof had, maar die deed dat niet. Zijn vrienden ook niet trouwens. En als ik er dan tegen zijn zus iets over zei, was het: maar hij heeft zo druk zo’n hele dag met de kinderen! Word er nog boos van. Maar als ik jullie zo lees heb ik goede hoop!
Nou hier was het ook niet zo hoor, en ik hoor collega's met jonge kinderen er ook regelmatig over klagen.
EmmaT
18-05-2026 om 06:59
Joszy schreef op 17-05-2026 om 18:03:
[..]
O ja hoor. Maar ik zie ook vrouwen die niet altijd even vriendelijk laten weten dat man de dingen niet goed genoeg doet. Zij heeft een bepaalde standaard en daar heeft hij maar aan te voldoen
Ja klopt. En hier op het forum lees ik regelmatig dat vrouwen hun man niet de was 'laten doen' omdat er dan wel eens een rooie sok tussen de witte lakens zit (gebeurt mij ook wel eens 😉). Er zijn ook vrouwen die stoppen met werken omdat de kinderopvang evenveel kost als haar inkomen.
Ja, zo wordt het nooit wat natuurlijk.
Joszy
18-05-2026 om 07:05
EmmaT schreef op 18-05-2026 om 06:59:
[..]
Ja klopt. En hier op het forum lees ik regelmatig dat vrouwen hun man niet de was 'laten doen' omdat er dan wel eens een rooie sok tussen de witte lakens zit (gebeurt mij ook wel eens 😉). Er zijn ook vrouwen die stoppen met werken omdat de kinderopvang evenveel kost als haar inkomen.
Ja, zo wordt het nooit wat natuurlijk.
Nee nee, de kinderopvang kost HAAR evenveel. Niet ons als koppel. Kinderopvang gaat van haar salaris natuurlijk, niet van het gezamenlijke inkomen!
EmmaT
18-05-2026 om 07:13
Joszy schreef op 18-05-2026 om 07:05:
[..]
Nee nee, de kinderopvang kost HAAR evenveel. Niet ons als koppel. Kinderopvang gaat van haar salaris natuurlijk, niet van het gezamenlijke inkomen!
Precies!