Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Help! Ik ben 43, we hebben al pubers en ik ben overtijd!


Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 07:44

Verder

Complicaties

Een geringe blauwe verkleuring van de balzak en/of basis van de penis komt vaak (20-25 procent) voor. Ook wat bloed- of vochtverlies uit de wondjes is normaal. Dit gaat meestal vanzelf over. Zelden treedt een nabloeding (vier procent) of wondinfectie (vijf procent) op. Een verharding en gevoeligheid van het wondgebied kan tot zes maanden aanwezig zijn.

Pijn na de ingreep komt wel vaak voor en gaat gepaard met een zeurend gevoel in de zaadballen of pijn tijdens het lopen. Meestal duurt dit slechts enkele dagen, maar er zijn ook patiënten die hier enkele weken last van hebben. Tevens kan na de vasectomie een gevoel van stuwing optreden. Dit kan leiden tot pijnlijke sensaties voorafgaande aan de zaadlozing, maar is zeldzaam (twee procent) en meestal tijdelijk.

Een enkele keer treedt koorts op (boven de 38,5 °C), of een sterke zwelling van de balzak, soms blijft het wondje bloeden. Dit zijn redenen om de behandelend arts direct te informeren. Nadelige psychologische gevolgen van een vasectomie zijn zeldzaam.

http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/103870/Behandelingen-Urologie-Sterilisatie-van-de-man-%28vasectomie%29

Karen

Karen

18-02-2015 om 08:10

Pil

Ik denk dat het (langdurig) gebruik van hormonen (veel) slechter c.q. erger is dan het hebben van een menstruatie. De schade voor de algehele gezondheidszorg door ongewenste zwangerschappen is zo veel groter dan de schade van de bijwerkingen van de pil dat nog steeds breed pilgebruik (hormoongebruik) wordt geadviseerd om zwangerschap te voorkomen. Op individueel niveau is het volgens mij zo dat het langdurig gebruik van hormonen onder andere een heel slechte invloed heeft op het ontstaan van borstkanker, wanneer aanleg aanwezig is. Dat risico wil ik niet lopen om menstruatie te vermijden.

Karen

Karen

18-02-2015 om 08:44

AnneJ

Interessant, dat wist ik nog niet.

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2015 om 09:05

Condoom

Wat is er mis met een condoom? Als het een beetje in je vrij-systeem zit, werkt het prima. Waarom zou iemand een operatie moeten ondergaan, of enge hormonen gebruiken?

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 09:11

Wingman

Persoonlijk vind ik condooms tien keer niks, maar misschien is de Wingman iets. Daar hoor ik steeds reclames van.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 09:12

enge hormonen?

Hoezo zijn hormonen eng?

Daarom is de mirena zoveel beter dan de pil: maar 1 hormoon en je krijgt er minder van.

creabea

creabea

18-02-2015 om 09:40

gelovig en voorbehoedsmiddelen

Peenvogel, ik dacht dat bij jullie misschien zou kunnen meespelen dat jullie (onbewust) liever geen anticonceptie gebruiken vanwege het geloof. In de meer conservatieve christelijke kringen komt dat nog steeds wel voor.

Ely

"niet alleen als je rond je vijftigste een kindje krijgt kun je overlijden voordat het kind volwassen is."

Natuurlijk. Maar de kans dat je je kind zijn rijbewijs niet ziet halen is een stuk groter als dat kind wordt geboren als je 30 bent dan als je 49 bent.

skik

Celine

Celine

18-02-2015 om 10:44

Skik

Ik denk dat je andersom bedoelt....

Celine

Celine

18-02-2015 om 10:45

Skik

Of beter: zonder het woordje "niet".

Fransien

Fransien

18-02-2015 om 11:18

sterilisatie

Dat heb ik laten doen (Adiana-methode) en dat is me 100% meegevallen. In die beugels is niet plezierig en het deed ook gewoon even (ong 5 minuten) flink zeer, maar na een nachtje goed slapen en de volgende dag me flink laten vertroetelen door manlief had ik eigenlijk geen last meer, en ook niet meer gehad.
Aangezien ik niet tegen de pil kan, en ook niet tegen spiraaltjes, en we condooms flink zat waren, en het bij mij de kleinste ingreep met het minste risico was, heb ik me dus laten steriliseren. Het feit dat manlief er echt als de dood voor was, speelde wel mee.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 11:25

Fransien

Toch nog even: wat dan als wij vrouwen er 'als de dood voor zijn'? Krijgen we dan geen kinderen? En hoe voorkomen we dan dat die komen? Je kunt dan geen sterilisatie doen om dat te voorkómen.

Het is zo makkelijk voor mannen om iets te zeggen waardoor wij vrouwen weer moeten...

Prima dat jij je wilt laten steriliseren maar met de mening van zo'n man vind ik het nooit een bewuste keuze. Jij moet wel want jij kan niet goed tegen hormonen en jullie wilden geen condoom meer en 'ergens als de dood voor zijn' gaat blijkbaar voor.

Houd je er ook rekening mee dat dat soort mannen ook niet goed zijn in het in de gaten houden van vreemde lichamelijke symptomen die wel eens uiteindelijk dodelijk kunnen zijn? Vooral als ze dan ook nog eens die symptomen lange tijd gaan negeren en hopen dat het wel over gaat want ze zijn 'als de dood' dat de dokter er misschien naar moet kijken of wat aan moet doen?

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 11:25

oja

De meeste mannen vinden dat een sterilisatie 200% meevalt

Het ergste voor mijn man was nog dat hij een paar keer moest overgeven toen.

Nur

Nur

18-02-2015 om 11:33

Nou

Ik ben er ook heel duidelijk over dat ik absoluut geen sterilisatie wil. Dat is voor mij echt een grens. Mijn man denkt er ook zo over. Ik vind het dan ook geen kwestie van dat een van ons maar moet toegeven. Dit zijn best ingrijpende zaken. Ik zou niet van mijn man verlangen dat hij dat maar moest doen. Tegelijk zou ik me overigens ook nooit laten chanteren doordat hij pijn zou hebben en op zou zien tegen de ingreep. Als hij perse een sterilisatie wil dat gaat hij zelf maar onder het mes maar ik doe het absoluut niet.
Ik vind dit ook geen beslissing die je overleg hoeft te maken. Dit moet je gewoon voor je zelf bepalen. Wil je allebei niet dan zoek je naar andere alternatieven.

Fransien

Fransien

18-02-2015 om 11:50

Bij ons

Speelde mee dat ik ook zeker wist dat ik niet nog meer kinderen wilde. Hij ook, maar het zou voor hem toch een deuk zijn.
Gezien het feit dat het een hele fijne man is die in alle andere opzichten toch erg geemancipeerd is, en het feit dat het bij mij het minst ingrijpend was, heb ik het dus gedaan.

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 11:55

Hormonen

Ik hoef nooit meer iets met hormonen. Zelfs van dat ene lullige hormoontje in de mirena kreeg ik vreselijke klachten. Een koperspiraaltje daarentegen is 0,0 belastend. Het inbrengen is best heel vervelend, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. Tegenwoordig heb je zelfs een minispiraal waarmee ook gevoelige mensen geen bijwerkingen meer hebben.
Fijn als je man zich wil laten steriliseren, dat zou ook zijn keuze moeten zijn, maar daarmee ben je dan zelf nog niet beschermd tegen een zwangerschap. Ik houd dat sowieso liever in eigen hand/buik.

Fransien

Fransien

18-02-2015 om 11:55

Soms

Maak je gewoon een risico-berekening en kijk je hoeveel poot stijf houden en je aan je principes houden oplevert. In ons geval dat ik bij iedere keer als we die maand zonder condoom waren gegaan en overtijd (en ik ben nog nooit regelmatig geweest, dus dat was in de praktijk 2 van de 3 maanden) in de zenuwen zat. Dat was voor mij simpelweg niet vol te houden, zeker omdat ik geen abortus wil laten doen, hij zou daar geen moeite mee hebben maar ik wel.

Nog een Karen

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/voedsel/meer-hormonen-in-sommige-groenten-dan-in-anti-conceptiepil/

Neemt niet weg dat de pil, zeker op macroniveau, je risico op het een en ander wel vergroot, maar altijd nog peanuts vergeleken met de risico's van zwangerschap en bevalling. Wel wat opletten op trombose.

Mijntje

Mijntje

18-02-2015 om 13:45

koperspiraal

inbrengen vond ik niet erg. In het begin iets meer menstruatie maar al gauw normaal. En ik hoef niets meer te vergeten.

Karen

Karen

18-02-2015 om 13:47

AnneJ

Dank. Waar het mij in deze draad om ging is dat pil en mirena gemakkelijk werden neergezet als alternatief voor menstrueren. En dat lijkt aan te sluiten bij de brede promotie van de pil aan jonge meisjes en vrouwen als anticonceptiemiddel. Wat mij daaraan stoort is dat de negatieve bijwerkingen van hormonen (dus niet alleen in de pil, maar ook in mirena, voedsel, etcetera) wel bekend zijn maar niet of nauwelijks worden gecommuniceerd. Terwijl ik die afweging (bijwerkingen hormonen, risico op zwangerschap) graag zelf wil maken.

nog een risico

En geen pil slikken kan ook betekenen dat je halve maand weg is met pre- en postmenstruele syndromen, overmatig vloeien, hevige krampen, schele hoofdpijn en ijzergebrek. Als je daar geen last van hebt is dat natuurlijk geen afweging.

Astrid

Astrid

18-02-2015 om 15:01

Misschien

Misschien ligt hier een taak voor ouders. Jongens zo opvoeden dat ze door het "geweld" van wat ongemak kunnen gaan en het best wel overleven en meisjes opvoeden dat zij niet altijd het gros van de pijnlijke handelingen hoeven te ondergaan om kinderen wel of niet te krijgen en niet leren wijken voor: wilnie doenie kannie, zalnie, durfnie en dus gebeurtnie.

Karen

Karen

18-02-2015 om 15:25

Precies

De argumenten zijn niet voor iedereen hetzelfde en je kunt eigenlijk pas echt een beslissing nemen als je alle argumenten kent.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 19:24

bedacht me nog

Toen mijn ouders bij mijn tante in Australië waren kwamen ze er achter dat een sterilisatie daar bij mannen veel normaler was dan hier, werd ook veel vaker gedaan. Ik denk ook dat het elkaar gek maken als man en elkaar opstoken ook weer een vervelend Nederlands trekje is Ik weet natuurlijk niet of dit ook met cijfers te staven is maar ik noem het maar eventjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2015 om 00:37

Barvaux

Iedereen moet zelf weten waar zij zich prettig bij voelt op het gebied van anticonceptie. Ik voelde mij heel plezierig bij een anticonceptievrij leven vanaf het moment dat ik kinderen wilde en mijn man voelde zich niet benadeeld toen we besloten dat hij degene zou zijn die het sterilisatieklusje zou klaren. Ieder zijn of haar afwegingen. Alleen heb ik het gevoel dat bij mannen nog wel eens meespeelt dat ze het maar niks vinden om geen kinderen meer te kunnen produceren als de schaar erin gaat. Alsof ze een stukje echte man de vuilnisbak ingooien. Dus moet de vrouw het maar doen. Een eerlijke verdeling van de 'taken' vind ik helemaal niet verkeerd.

al lang geleden

al lang geleden

20-02-2015 om 13:41

man

Tjonge, dat jullie allemaal zo meevoelen met de man en liever als vrouw zelf alles blijven regelen.

Mijn wederhelft koos van harte voor sterilisatie toen de jongste een half jaar was, Dat was een bijzondere dag, ik herinner het me nog goed. Een geheim van ons twee. Ook de oppas had geen flauw idee waarom ze oppaste.

Hij heeft geen enkel naar neveneffect ondervonden en zou het zijn zonen eveneens aanbevelen, als een gezin compleet wordt geacht.

Ja inderdaad, er kunnen geen kinderen meer verwekt worden met een eventuele nieuwe liefde, ooit. Hij heeft er een mooi aantal en daar is hij zeer gelukkig mee. Ik ook.

dc

dc

21-02-2015 om 00:44

pil, spiraal

Er wordt over beide door zovelen zo makkelijk gedaan, maar bij sommigen zijn de bijwerkingen echt erg. Van de pil ben ik binnen 3 dagen zwaar suicidaal (verschillende geprobeerd), bij een koperspiraal was ik opeens 3 van de 4 weken ongesteld en had ik zwaar ijzertekort. Mirena durf ik niet, ik kan me echt niet veroorloven weer depressief te worden, en mijn zus was opeens de hele tijd zwaar misselijk door dat ding (na eerst heel wat testen te hebben gedaan, waar niets uit kwam, was het binnen een paar dagen over toen ze de mirena liet verwijderen).

Mijn man wil zich niet laten steriliseren, want hij hoopt dat ik van gedachte verander en wil graag nog een paar kinderen (we hebben er maar 3 tenslotte). En ik wil me niet laten steriliseren, voor het geval ik nog een keer van gedachte verander.

Tot die tijd gewoon onthouding dus maar

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 04:59

Dat is de eerste keer dat ik die 'smoes' hoor als het gaat om mannen en sterilisatie Slimme vent heb jij!
Verdiep je anders nog even in welk hormoon van de pil jou suicidaal maakt. De mirena bevat maar 1 hormoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.