Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

13-05-2009 om 23:08

Hier kun je stemmen, meedoen!

http://www.zeelandnet.nl
En dan hoef je alleen maar te gaan naar de poll.
Het is echt heel makkelkijk en snel.

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 23:23

Gesloten

maar we hebben gewonnen

Tirza

Gewonnen

Met overtuiging. Wie geeft het even door aan degene die met afstand de verkiezing tot "meest irritante Nederlander" heeft gewonnen?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3906059/__Meest_irritante_Nederlanders...__.html

Rosa

Rosa

14-05-2009 om 22:45

Aansprakelijkheid epd onduidelijk

Aansprakelijkheid EPD onduidelijk'

RIJSWIJK - De Consumentenbond vindt dat bedrijven en overheden aansprakelijk moeten worden voor het geval informatie uit het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) in verkeerde handen valt.

De bond analyseerde het EPD en kwam tot de conclusie dat nu onduidelijk is wie aansprakelijk is.

Donderdag presenteerde de bond de bevindingen.Volgens de Consumentenbond is het recht op zeggenschap over de eigen privégegevens goed geregeld.

Klantenloket

Zo komt er een landelijk klantenloket waar patiënten terechtkunnen voor inzage en verwijdering van gegevens.

Maar op andere punten valt nog veel aan te merken. Zo vond de belangenorganisatie de informatiecampagne van het ministerie van VWS in november 2008 weinig informatief.

Verder kunnen behandelend artsen onbeperkt kopieën maken van medische dossiers uit het EPD. Zo'n 'uitwaaiering' van medische gegevens maakt een verzoek om volledige verwijdering van gegevens lastig.

Geschillenbeslechting

Het baart de Consumentenbond ook zorgen dat er geen goed recht is op geschillenbeslechting.

De gang naar de rechter is vaak een te hoge drempel, en een goed alternatief is er niet. Bij misbruik van privégegevens staan consumenten dan ook vrijwel machteloos, vindt de bond.

Aansprakelijkheid

De Consumentenbond begon in februari de campagne Bescherming Privé-gegevens, waarin onder andere tien basisrechten zijn geformuleerd voor digitale omgang met privégegevens.

De bond vindt dat het ministerie van VWS voor de invoering van het dossier de aansprakelijkheid bij wet geregeld moet hebben.

Ook moet er een laagdrempelige vorm van geschillenbeslechting komen en het ministerie moet het maken van kopieën uit het EPD aan banden leggen.

Izar (ot)

Op de radio hoorde ik dat Klink was uitgeroepen tot meest irritante Nederlander vanwege het rookverbod en het EPD. Maar wat mij betreft (ik heb niet meegedaan aan die verkiezing), ik vind vooral de manier waarop hij dingen doorduwt en niet vatbaar is voor tegenargumenten erg irritant. En wel meer dan irritant. Dat geldt wat mij betreft zowel voor het rookverbod als voor het EPD als voor minder in het oog lopende zaken. Hij overdrijft in zijn pogingen vooral toch maar daadkrachtig over te komen.
Maar goed, dit alles is off-topic.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 10:11

En het is weer stil

Na die ene bevestiging voor mijn man is het weer stil in de brievenbus...we missen nog steeds 3 bevestigingen!

Mamvantwee

amk

amk

15-05-2009 om 11:23

Op bsn nr

het schijnt op bsn nr te worden verstuurd.
En het zou tot eind juni kunnen duren voor je de bevestiging hebt werd mij gister verteld.
Ik zit bij 19, dochterlief begint met 20, dus wacht ik volgende week nog even af.

Amk

Dat klopt bij ons alweer niet. Ons middelste kind was de eerste die haar bevestiging kreeg, daarna Genistus en ik en de andere kinders moeten nog komen...

amk

amk

15-05-2009 om 13:17

Ik trok het al in twijfel

maar dat mocht niet van de heer aan de andere kant van de lijn.

amk

amk

15-05-2009 om 18:01

Maar nikus

zij had toevallig ook een hulpverlener kunnen zijn. Ouders van klasgenoten werken ook in alle sectoren natuurlijk. Dat jullie nu toevallig niet willen dat zij dat niet weet kan zij vanuit haar werk natuurlijk ook niets aan doen.

Ik vond het ook niet fijn dat ik bij de buurvrouw van mijn ouders mijn eerste pil recept mocht afhandelen. Maar ja, andere assistenten werken er niet in het dorp bij die huisarts.
Jou geval vind ik daarmee vergelijkbaar. Mensen hebben informatie nodig om hun werk te kunnen doen. Maar in een dergelijke functie moet je daar zeer discreet en voorzichtig mee omgaan.

Lynna

Lynna

15-05-2009 om 19:28

Twee bevestigingen, 1 kopie niet ontvangen

Ik had voor dochterlief en mijzelf keurig de bevestigingen binnengekregen. Vandaag kreeg ik voor zoonlief een brief dat ik geen kopie paspoort had meegestuurd..... Dat heb ik natuurlijk wel, zat in dezelfde envelop. Maar zijn ze dus gewoon kwijtgeraakt, schandalig vind ik dat.
Ik ga een nieuwe kopie opsturen en ook maar weer eens bellen.

amk

amk

15-05-2009 om 20:01

Nikus (ot)

een secretariele basistaak is het compleet houden van dosiers. En ja, daarom hebben secretaresses ook een geheimhoudingsplicht. En toegang tot de dosiers.

Alle personeelsdossiers worden hier ook door de secretaresses voorbereid voor hun leidinggevenden in tijd van de beoordelingsrondes. Net als post van de bedrijfsarts etc. Zolang ze er maar niet over praten.

amk

amk

15-05-2009 om 21:40

Nikus: dat is logisch

vooral ook omdat het voor jullie als een verrassing kwam.
Ik zou willen dat het voor jullie allemaal iets makkelijker was.

Kafka

Kafka

16-05-2009 om 00:33

Lynna, die brief kregen wij dus ook

Eergister voor zoon een brief gekregen dat het bezwaar niet verwerkt kan worden omdat kopie paspoort ontbrak.
Toen ik de hele papierwinkel in orde maakte, heb ik voor onze beide kinderen de kopie paspoort van mij en mijn partner VASTGENIET aan hun formulier.
Hoe het mogelijk is dat ze dit alsnog kwijtraken kon de meneer aan de telefoon mij uiteraard niet vertellen.
Hoe meer fouten ze maken, hoe meer ik besef dat je echt VER uit de buurt moet blijven van dat EPD.
*** geef me geduld *** dit gaat nog wel een jaar duren voordat ik iets waar ik NIET om heb gevraagd definitief ongedaan gemaakt heb.

Kafka

Kafka

16-05-2009 om 00:41

Welke garantie

heb je eigenlijk als je bezwaar correct is doorgevoerd?
Hoe weet je nou zeker dat er ECHT geen dingen met jouw gegevens gebeuren waar je geen toestemming voor hebt gegeven?
Wie weet dit?

Sancy

Sancy

16-05-2009 om 12:10

Huisartsenactie

dit las ik vanmorgen:
ENSCHEDE - Huisarts Hendrik Eijgelaar in Enschede heeft problemen met het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier en dat mogen zijn patiënten weten ook.
Als ze niets ondernemen, worden hun gegevens automatisch opgenomen in het EPD. Eijgelaar helpt zijn patiënten een handje bezwaar te maken. Ze kregen allemaal een brief van hun dokter waaraan een strookje met een meerkeuzeformulier is bevestigd. Keuze één is: Ik wil niet in het patiëntendossier. Keuze twee: Ik wil ondanks een negatief advies van mijn huisarts wel in het patiëntendossier.
De actie van Eijgelaar, die praktijk houdt aan de Prinsestraat, staat niet op zich. Het is een gezamenlijk initiatief van zo'n 130 artsen in het land. Ze zijn verenigd in het Comité Wake Up.
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/4978515/Actie-huisarts-tegen-patientendossier.ece

Rosa

Rosa

17-05-2009 om 15:37

Http://comite-wake-up.org/

Comité WAKE UP!!
L-EPD? Nee!
Per 1 september wil Minister Klink dat het landelijk EPD van start gaat. Hoewel de behandeling zowel in
de Tweede als in de Eerste Kamer op dit moment nog niet is afgerond, bestaat bij aanname van de
EPD-wet de verplichting voor de huisarts zich aan te sluiten bij het Landelijk Schakelpunt [LSP] op
straffe van forse boetes indien je weigert.
Ondanks veel protesten uit het veld heeft de LHV zich helaas nog steeds niet onomwonden
uitgesproken tegen het L-EPD. Het Comité WAKE UP!! is van mening dat onder de huidige condities niet
kan worden meegewerkt aan de invoering ervan. Zonder draagvlak zal invoering L-EPD een illusie
blijken.
Veel argumenten contra en weinig pro invoering L-EPD
Veel argumenten pro- en contra het L-EPD zijn het afgelopen jaar aan de orde geweest. In de media
en in onze vakbladen. Op de site van de Vrije Huisarts zijn diverse commentaren en analyses over het
EPD terug te vinden. De vraag of de politiek zich er iets aan gelegen laat liggen is onduidelijk. De
herhaalde reclameboodschap van Klink dat het EPD mensenlevens bespaart, lijkt voor waar te worden
aangenomen ook al ontbreekt daarvoor de wetenschappelijke onderbouwing.
Waarom zijn zoveel huisartsen tegen de invoering van een landelijk EPD?
Omdat de veiligheid bij uitwisseling van persoonlijke medische gegevens niet gegarandeerd is
De grote hoeveelheid zorgverleners die straks toegang hebben tot het L-EPD ( > 100.000 UZI passen)
zullen zorgen voor lekken in het L-EPD. Daarbij, elk ICT systeem is te “hacken”, wat Klink ook beweert.
Als zelfs Chinezen het Pentagonsysteem binnen komen en in de VS miljoenen medische dossiers
gehackt zijn dan zal iets dergelijks vroeg of laat ook bij ons gebeuren. Al was het maar via een verdwaalde of gestolen UZI pas in verkeerde handen. Omdat de financiering niet geregeld is
De invoeringskosten zullen grotendeels door de huisarts betaald gaan worden. De 45 miljoen van Klink
is absoluut onvoldoende. De werkelijke kosten voor invoering in de huisartsenpraktijk zijn totaal op
200 miljoen geschat voor 800 uur werk per normpraktijk. De onderhoudskosten zijn echter niet gecalculeerd. Het geschikt maken en houden van de medische dossiers voor het L-EPD kost tijd, veel
tijd, en die tijd is in de plannen van Klink grotendeels onbetaalde tijd.
Omdat ons medisch beroepsgeheim en het L-EPD in feite onverenigbaar zijn
De geheimhoudingsplicht is vastgelegd in de WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst), het Wetboek van Strafrecht en in de Artseneed. Hoe kan een arts geheimhouding
beloven of zijn artseneed trouw blijven als hij niet langer zelf de toegang tot zijn dossiers bewaakt? Het
CBP constateert dat het EPD op gespannen voet staat met de WGBO en wijst de burgers erop dat zij
zelf verantwoordelijkheid nemen voor de bescherming van voor hun gevoelige gegevens. Dat zal dus
betekenen dat sommige dossiers onvolledig zullen zijn. En dus onbetrouwbaar. Wie is
verantwoordelijk als daaruit fouten ontstaan? De huisarts is verantwoordelijk voor het dossier, maar
geldt dat ook voor door anderen incompleet of onjuist gemaakte dossiers? Hoe gevaarlijk is dat? Blijft
de huisarts daarvoor dan toch aansprakelijk?
L-EPD? Nee!
1/3 19 januari 2009
Comité WAKE UP!!
Omdat de (medische) voordelen nooit wetenschappelijk zijn aangetoond
De claim die door Klink gebruikt wordt om het L-EPD te rechtvaardigen is o.a. dat het 19.000
ziekenhuisopnames kan voorkomen. In het Harm onderzoek wordt gesproken over mogelijk
vermijdbare ziekenhuisopnames door medicatiefouten. Klink maakt er vermijdbare opnames van. En
of de medicatiefouten voorkómen kunnen worden door een L-EPD is maar zeer de vraag. Het Harm
onderzoek heeft het niet onderzocht. Het EPD wordt zelfs niet eens genoemd. Therapieontrouw,
verminderde cognitie, verminderde nierfunctie, het niet zelfstandig wonen, meerdere aandoeningen in
de medische voorgeschiedenis en polyfarmacie zijn geïdentificeerd als de belangrijkste onafhankelijke
risicofactoren en daar heeft een L-EPD geen invloed op.
Omdat de kosten/baten analyse volkomen scheef is
Volgens de KNMG wordt 95-98% v/d zorg regionaal genoten, m.a.w. het is een heel duur systeem voor
uitzonderingsgevallen. Het gesuggereerde voordeel bij zorgproblemen buiten de regio komt derhalve
maar zeer zelden voor. Zelfs indien alle gevallen van vermijdbare ziekenhuisopnames door het L-EPD
voorkomen zouden kunnen worden (73% van de betrokken patiënten wordt overigens volledig
hersteld uit het ziekenhuis ontslagen) gaat het om circa vier patiënten per praktijk per jaar. Daar de
echte oorzaken van medicatiefouten echter ook met het beste L-EPD niet altijd te voorkomen zijn,
komt de investering van honderden miljoenen voor de invoering van een functionerende L-EPD wel in
een buitenproportioneel daglicht te staan. Het afschaffen van de vrije verkoop van NSAID’s bij
supermarkt en drogist heeft ongetwijfeld een groter positief effect op vermijdbare
ziekenhuisopnames. Overigens een concrete aanbeveling van de Harm-onderzoekers!
Wat dan wel? De mogelijkheid tot kwaliteitsverbetering van medische zorg door goede en snelle
gegevensuitwisseling staat niet ter discussie. Daar is elke huisarts voor. Maar wat is daarvoor nodig?
Faciliteren van goede regionale gegevens uitwisseling door adequate financiering
Huisartsen lopen in de zorg al jaren voorop wat betreft ICT-implementatie Circa zeven miljoen
patiëntendossiers zijn regionaal (deels) al bevraagbaar. Beter kan het focus gericht worden op de
ziekenhuizen, waarmee de gegevensuitwisseling langzamerhand op gang begint te komen en op
uitbreiding van de koppeling met apotheken. Dat de voorzitter van de Vereniging Nederlandse
Ziekenhuizen [VNZ] heeft aangegeven dat invoering van het EPD minimaal één miljard euro extra
investering zou vergen, is voor de minister van VWS een lastig obstakel.
Comité WAKE UP!! stelt het volgende voor:
Huisartsen verlenen geen medewerking aan de invoering van het L-EPD
Verdere ontwikkeling en invoering van regionale gegevensuitwisseling [R-EPD] verdient onze steun
mits voldaan wordt aan:
harde (juridische) garanties inzake randvoorwaarden
o
optimale beveiliging van gegevensuitwisseling opgevraagde medische gegevens
o
evidence based onderzoeksresulaten over medische voordelen van R-EPD
o
duidelijkheid over aansprakelijkheid huisarts voor bewerking/interpretatie door derden
o
gepaste financiering voor implementatie en onderhoud: R-EPD proof maken/houden van
o
medische dossiers
positieve instemmingsverklaring over gegevensuitwisseling ingeschreven patiënten
o
Indien aan deze voorwaarden is voldaan wordt medewerking verleend aan het R-EPD
L-EPD? Nee!
2/3 19 januari 2009
Comité WAKE UP!!
Opstelling minster van VWS
Klink zal trachten de huisartsen de schuld te geven als de invoering van het L-EPD mislukt. De meeste
patiënten zullen hun huisarts juist waarderen indien deze zich sterk maakt voor hun privacyrechten en
beschermt datgene wat zij in vertrouwen hebben gedeeld met hun huisarts.
Wij zullen de eeuwenoude geheimhoudingsplicht moeten verdedigen en geen vertrouwelijke gegevens aan derden moeten prijsgeven. We zullen er uiteindelijk wel bij varen.
Deze publicatie wordt u aangeboden door de projectgroep “L-EPD nee” van het Comité WAKE UP!! Deze projectgroep wil op korte termijn een heldere strategie ontwikkelen om te voorkomen dat huisartsen verplicht zullen
worden tot aansluiting op een landelijk schakelpunt. Meldt u aan!!

Sascha2

Sascha2

19-05-2009 om 21:00

Pomtiedom...

Ik was erg blij met de vier bevestigingen die ik mocht ontvangen. Maar de vijfde, die van mijn jongste dochter, heb ik nog steeds niet. En dat was nou net de enige waarbij ik een uittreksel van haar geboorteregister heb gevoegd, omdat ze nog niet in mijn paspoort stond. Zal je zien dat ze die zijn kwijtgeraakt....grrrr kosten voor niets gemaakt... Nou ja, we wachten nog maar even "geduldig" af.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-05-2009 om 09:43

3 van de 5

brieven heb ik nu binnen....op volgorde van leeftijd komen ze.....eerst man 2 weken geleden, nu die van mij en oudste zoon.....Nu tweeling nog....ben benieuwd

Rembrand

Rembrand

23-05-2009 om 13:25

Drie van de vier.

Ik kreeg vanmorgen de brief van middelste zoon binnen. Nu die van de jongste nog.
M.

Mwoh

Bij ons valt er geen enkele logica te ontdekken. Alle bescheiden, bijlagen aan juiste formulieren geniet in 1 envelop aangetekend verstuurd. Je zou toch zeggen dat dat verder niet moeilijk af te handelen kan zijn. Maar eerst viel de bevestiging van het middelste kind binnen, toen in één postronde die van Genistus en mij en nu wachten we sindsdien op de bevestigingen van jongste en oudste kind.
Peinzend op een vorm van logica... De eerste voorletter? Ofzoiets? Want met achternamen of BSN's heeft het niets te maken

Rafelkap

Rafelkap

23-05-2009 om 18:44

2 van de 4

Hier sinds vandaag 2 van de vier. Eerst oudste kind, dan jongste. Dus straks vast eerst mijn man (= ouder dan ik) en daarna die van mij? Geen logica nee. Kopieën van paspoorten voor de kinderen werden wel "goed" bevonden en die van ons kon "de scanner waarschijnlijk niet lezen." Toen ik zei: Onee? Maar waarom is het bsn nummer dan al ingevuld op dit formulier moesten ze het antwoord schuldig blijven.
Laten we maar klagen dat dit per persoon werken niet efficiënt is, kost zoveel extra papier (enveloppen) en postzegels en dat in tijden van crisis Jaja, het zijn wel onze belastingcenten! Helaas kon ik bij een telefonische enquete over het epd niet hierover wat kwijt. Ik kon sowieso niet veel kwijt.

kaaskopje

kaaskopje

25-05-2009 om 07:56

Ter info

in de krant van vandaag `94% van de nederlanders omarmt het digidossier, oftewel maakte geen bezwaar´

Sancy

Sancy

25-05-2009 om 08:35

Kaaskopje

Ja, dat is natuurlijk ook een manier om het te stellen. Dat 94% het "omarmt, lijkt mij stug. En als dat inhoudt dat 6% bezwaar maakt dan is dat nog altijd 3 tot 6 keer meer dan verwacht werd.
In wélke krant stond dit?

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2009 om 10:50

Persbericht npcf

Het komt denk ik hier vandaan, Sancy:

Utrecht, 25 mei 2009

Wel grote behoefte aan voorlichting over elektronisch patiëntendossier

Meerderheid Nederlanders heeft vertrouwen in elektronisch patiëntendossier

Bijna zeven van de tien Nederlanders heeft vertrouwen in de betrouwbaarheid van de uitwisseling van medische gegevens. Dat blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft laten uitvoeren door TNS Nipo naar de houding van Nederlanders over elektronische patiëntendossiers (EPD). Een grote meerderheid (85%) denkt bovendien dat door de invoering van het landelijk EPD de kwaliteit van de medische zorg zal verbeteren.
Het overgrote deel (94%) van de respondenten heeft ook geen bezwaar gemaakt tegen het uitwisselen van medische gegevens. Een opvallend resultaat is dat ruim de helft van de bezwaarmakers ook voordelen ziet in het EPD en van mening is dat de zorg door het EPD zal verbeteren. Als grootste voordelen worden genoemd “Betere samenwerking tussen zorgverleners” en “voorkomen van medische fouten”. De meest genoemde nadelen zijn “de beveiliging van de eigen medische gegevens” en “mogelijke aantasting van de privacy”. Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de mensen de voordelen zwaarder laten wegen dan de nadelen. “Handig in geval van nood of in bepaalde situaties” is de vaakst genoemde reden om geen bezwaar te maken.
Opvallend is dat onder bezwaarmakers de kennis over het EPD relatief laag is. Uit het onderzoek blijkt verder dat ook de kennis van de totale groep mensen op belangrijke punten te kort schiet. Zo denkt eenderde van de ondervraagden ten onrechte dat zorgverzekeraars toegang hebben tot het EPD en weet men niet dat men te allen tijde bezwaar kan maken.
De NPCF zal daarom bij het Ministerie van VWS aandringen op een goede voorlichting over het landelijk te gebruiken elektronisch patiënten dossier. Atie Schipaanboord, directeur Beleid en Innovatie NPCF: “We hebben de afgelopen week via de media het bewijs gekregen dat zelfs onder artsen veel misverstanden bestaan over het landelijk EPD. Uit het onderzoek blijkt dat wanneer men meer informatie over het EPD krijgt, men positiever tegenover het EPD staat. Goede voorlichting kan een manier zijn om het draagvlak onder artsen verder te vergroten”.

Tirza

Ik moet er bijna van huilen

Zoveel vertrouwen dat het echt de medische zorg zal verbeteren door het EPD, dat de samenwerking tussen medici beter zal worden en oh grutten, dat het aantal medische fouten werkelijk minder zal worden. Diepe zucht.

Vera*

Vera*

25-05-2009 om 15:30

Voorpagina

Het stond zelfs op de voorpagina van de krant vanochtend.

Lynna

Lynna

25-05-2009 om 18:26

1e kamer

Ik las daarentegen dat de Eerste Kamer heel sceptisch tegenover het EPD staat. Ergens gelezen in de nieuwsbrief van de NVZ die ik vandaag kreeg.

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2009 om 19:17

Gisteren bij buitenhof

Een discussie tussen mw. Slagter, huisarts en 1e kamer SP en mw. tja.....Shipterluiden (ofzoiets) van de NPCF.
Tjongejonge, het was weer leuk

Tirza

Sancy

Sancy

27-05-2009 om 11:59

Regionale patiëntendossiers overtreden privacywet

DEN HAAG - Systemen waarmee medici gegevens over patiënten uitwisselen, schenden de privacywet. Zo weten patiënten niet dat hun gegevens worden uitgewisseld. Ook schort het aan de beveiliging van de systemen.
Dit stelt het College Bescherming Persoonsgegevens na onderzoek van twee regionaal werkende elektronische patiëntendossiers. Het CBP onderzocht de regionale EPD’s nu die steeds vaker door artsen worden genoemd als alternatief voor de landelijke uitwisseling van patiëntengegevens die minister Ab Klink van Volksgezondheid wil invoeren. Dat voorstel voldoet volgens het CBP wel aan de privacywetgeving.
Blinde vlek
Jannette Beuving van het CBP constateert verbaasd dat de artsenorganisatie KNMG regionale EPD’s wel noemt als alternatief voor het landelijke EPD. ‘Maar nergens is te vinden waar welke uitwisselingssystemen werken en wie er bij zijn aangesloten. Het is een blinde vlek. Artsenorganisaties zeggen dat de gegevens van 7 of 8 miljoen mensen in dergelijke systemen zitten maar dat is niet controleerbaar’, aldus Beuving.
Het CBP onderzocht de werking van de systemen in Gorkum en Gouda. In Gorkum gaat het om uitwisseling van patiëntgegevens tussenm huisartsen, in Gouda om een systeem waarbij huisartsen,. apotheken, het plaatselijke ziekenhuis zijn aangesloten.
Bij geen van beide systemen zijn de patiënten persoonlijk geïnformeerd dat hun gegevens in het uitwisselingssysteem beschikbaar werden gesteld. Het CBP vindt dat zorgwekkend omdat ‘mensen moeten weten wie welke gegevens met welk doel verwerkt’. Als zij niet weten dat hun gegevens worden verwerkt, kunnen zij daartegen ook geen bezwaar maken.
Toegang
De toegang tot de systemen is vanuit de zorginstellingen onvoldoende beveiligd. Zorgverleners kunnen makkelijk gegevens inzien van patiënten met wie zijn behandelrelatie hebben. Wel wordt geregistreerd wie de gegevens hebben geraadpleegd, maar dat wordt niet gecontroleerd. Het CBP heeft alleen naar de ‘interne’ beveiliging gekeken en niet gecontroleerd in hoeverre onbevoegden van buitenaf toegang kunnen krijgen.
Het CBP heeft de mogelijkheid de wetsovertreders boetes op te leggen. Voor het zover komt, organiseert het CBP hoorzittingen om de EPD-uitbaters in Gorkum en Gouda kans op verweer te geven en verbeterplannen te laten voorstellen.
Inmiddels hebben 450duizend burgers bezwaar gemaakt tegen opname van hun gegevens in het beoogde landelijke EPD. Het CBP vermoedt dat gegevens van een deel van deze groep al is opgenomen in regionale uitwisselingsprogramma’s van medici. Volgens Beuving is het lastig daartegen bezwaar te maken omdat het bestaan van regionale EPD’s onbekend is en het onduidelijk is wie daaraan meedoen. ‘Het beste is de huisdarts te vragen of hij aangesloten is bij zo’n systeem. Wie bezwaar heeft tegen een regionaal EPD zou daar kunnen beginnen’, aldus Beuving.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.