Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Siobhan schreef op 18-09-2021 om 17:46:

ieder zijn keuze...en waarom zou een gescheiden man/vrouw niet bijstand mogen aanvragen na thuisblijven? Ze hebben toch ook geen vergoeding in de kinderopvang gehad? Het was onze keuze om te werken en toch hebben toeslag aangevraagd. Ik zie geen verschil.

Kot is niet te vergelijken met bijstand. Kot verdient zich dubbel en dwars terug, omdat er tegenover staat dat er twee mensen aan het werk kunnen, die allebei bijdragen en belasting betalen. Die kot is dan een schijntje.

Bijstand is een uitkering waar niks tegenover staat, dat komt zo rechtstreeks uit de staatskas. Daar werken andere mensen dus voor. Waarom dat niet ok is? Omdat je een gezonde volwassene bent met twee handjes en de verantwoordelijkheid hebt voor je kinderen. Omdat het je eigen keuze was om jezelf uit de arbeidsmarkt te rukken en zo je kansen drastisch te verlagen op werk (en dus geen overmacht). 

Wasmachine schreef op 18-09-2021 om 17:47:

Ik heb ervoor gekozen om te stoppen met werken. Ik had het zelf liever niet gedaan maar het was niet te combineren met ziekenhuisbezoeken, fysiotherapie etc. Ik voel mij inderdaad erg kwetsbaar, van financieel zelfstandig ben ik nu afhankelijk geworden. De kinderen zijn het offer wel waard.

Ik vind dat niet vrijwillig stoppen, echt niet vergelijkbaar. Je kiest het beste voor jezelf en je gezin in de omstandigheden van ziekte of een ongeval, maar dat is iets anders dan gezond en met je volle verstand het werkende leven 100% achter je laten. 

Wasmachine schreef op 18-09-2021 om 17:47:

Ik heb ervoor gekozen om te stoppen met werken. Ik had het zelf liever niet gedaan maar het was niet te combineren met ziekenhuisbezoeken, fysiotherapie etc. Ik voel mij inderdaad erg kwetsbaar, van financieel zelfstandig ben ik nu afhankelijk geworden. De kinderen zijn het offer wel waard.

Voor je man was zijn werk wel te combineren met ziekenhuisbezoek en fysio? 

Julali schreef op 18-09-2021 om 18:05:

[..]

Voor je man was zijn werk wel te combineren met ziekenhuisbezoek en fysio?

Hij heeft wisselende diensten waardoor het niet lukt om vaste afspraken te maken of echt vooruit te plannen. 

Wasmachine schreef op 18-09-2021 om 18:12:

[..]

Hij heeft wisselende diensten waardoor het niet lukt om vaste afspraken te maken of echt vooruit te plannen.

Maar dan was het toch juist logischer geweest dat hij stopte met werken als zijn werk zo moelijk te combineren viel met zijn zorgtaken thuis? 

Had jij zelf wel een regelmatige baan? 

Poni

Poni

18-09-2021 om 18:14 Topicstarter

Angela1967 schreef op 18-09-2021 om 17:15:

@Poni
Vrouw werken man thuis
Twee mannen met kinderen: een thuis, ander werken
Idem voor twee vrouwen met kinderen.

Twee mannen en twee vrouwen kunnen geen kinderen krijgen, dus dat is geen optie.
En de vrouw kan heus wel buitenshuis werken, maar de kinderen komen eerst. Dus voor ze naar school kunnen, zorgt de vrouw voor hen en de man zorgt voor het gezin.

De emancipatie is de natuur voorbij gestreefd. Jullie vinden het oke om kleine kinderen uit te besteden, wij vinden van niet.

Ikzelf heb geen kinderen, dus ik werk parttime, want het is de man die de taak heeft om het geld te verdienen. Als mijn man door ziekte, gebrek of iets anders wegvalt, zal ik meer moeten gaan werken of toeslagen aan moeten vragen.

Je kunt nog zo geloven dat je het goed geregeld hebt met je man, de cijfers zijn duidelijk: bij een scheiding is de inkomensval het grootst voor thuisblijfmoeders, en het kleinste voor werkende vaders. Hoe meer uren de vrouw werkt, hoe kleiner de inkomensval. Fulltime werkende vrouwen daarintegen komen er ongeveer hetzelfde uit als werkende mannen. Het CBS heeft hier uitgebreide cijfers over, heel interessant (en deprimerend).

Ik zou nooit ofte nimmer mijn fianciele onafhankelijkheid vrijwillig opgeven. En ik geloof ook niet zo in de 'vrije keuze', zolang we niet in een echt gelijkwaardige samenleving leven. En dat doen we nu eenmaal niet. 

Poni schreef op 18-09-2021 om 18:14:

[..]

Twee mannen en twee vrouwen kunnen geen kinderen krijgen, dus dat is geen optie.

Forum je vanuit het jaar 1970? Voor twee vrouwen is het in 2021 helemaal niet ingewikkeld om een kind te krijgen. Voor een vrouw alleen ook niet. Voor twee mannen wordt het al iets lastiger, maar ook voor hen zijn er mogelijkheden.

Ik vind het onbegrijpelijk dat vrouwen er voor kiezen om financieel afhankelijk te zijn van een man. Het idee dat je gewoon niet werkt omdat je een vrouw met een man bent staat heel ver van mij af. Ik ben een voorstander van gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, en deze ‘traditionele’ constructies dragen daar niet aan bij. Ik vind het ook een slecht voorbeeld voor de kinderen, dat je als vrouw blijkbaar niet hoeft te werken en de man niet hoeft te zorgen. Nog los van de financiële risico’s die je als vrouw loopt als je gaat scheiden. Dit gaat natuurlijk niet over situaties waarin de vrouw ziek is oid. 

Julali schreef op 18-09-2021 om 18:13:

[..]

Maar dan was het toch juist logischer geweest dat hij stopte met werken als zijn werk zo moelijk te combineren viel met zijn zorgtaken thuis?

Had jij zelf wel een regelmatige baan?

Dat was ooit de afspraak tot hij zijn droombaan vond. Ik had het liefst ook gehad dat we allebei minder hadden gewerkt. Ik had wel kantoortijden idd.

Poni schreef op 18-09-2021 om 18:14:

[..]

Twee mannen en twee vrouwen kunnen geen kinderen krijgen, dus dat is geen optie.
En de vrouw kan heus wel buitenshuis werken, maar de kinderen komen eerst. Dus voor ze naar school kunnen, zorgt de vrouw voor hen en de man zorgt voor het gezin.

De emancipatie is de natuur voorbij gestreefd. Jullie vinden het oke om kleine kinderen uit te besteden, wij vinden van niet.

Ikzelf heb geen kinderen, dus ik werk parttime, want het is de man die de taak heeft om het geld te verdienen. Als mijn man door ziekte, gebrek of iets anders wegvalt, zal ik meer moeten gaan werken of toeslagen aan moeten vragen.

Is dit echt of zit je te rellen?

Vind je wel dat meisjes naar school moeten of kunnen die beter gelijk in het huishouden mee werken?

Poni schreef op 18-09-2021 om 18:14:

[..]

Twee mannen en twee vrouwen kunnen geen kinderen krijgen, dus dat is geen optie.
En de vrouw kan heus wel buitenshuis werken, maar de kinderen komen eerst. Dus voor ze naar school kunnen, zorgt de vrouw voor hen en de man zorgt voor het gezin.

De emancipatie is de natuur voorbij gestreefd. Jullie vinden het oke om kleine kinderen uit te besteden, wij vinden van niet.

Ikzelf heb geen kinderen, dus ik werk parttime, want het is de man die de taak heeft om het geld te verdienen. Als mijn man door ziekte, gebrek of iets anders wegvalt, zal ik meer moeten gaan werken of toeslagen aan moeten vragen.

1950 belde. Ze willen je terug.

AcidicShark11

AcidicShark11

18-09-2021 om 18:24

Hier niks traditioneel.
Ik ben kostwinner, geen kinderen wel een man, huishouden is echt niet mijn ding zeg maar. 

Kunnen we Julali en Poni samen in een topic opsluiten en ze het uit laten vechten? Komen wij over een paar weekjes weer eens kijken hoe het gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.