Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe denken jullie hierover?

Abracadabra schreef op 20-05-2025 om 09:44:

Van mij had het niet perse gehoeven maar mijn kinderen wilde zelf graag zo een app zodat ze ons niet de hele tijd hoefte te appen en wij niet bezorgd hoefte te zijn (en zij ook konden zien of we thuis zijn enzo). Inmiddels hebben wij het al jaren en vind ik het super makkelijk.

Tegenwoordig delen tieners hun locatie met veel mensen. Ook met vrienden. Ikzelf zou het echt niet tof hebben gevonden toen ik jong was dat ik overal gevolgd werd maar deze nieuwe generatie vind dat meestal gewoon normaal.

Je schrijft dat de kinderen het vooral zelf wilden, maar zoals ik het lees wilden ze het vooral voor jullie. Want ze moesten de hele tijd appen (van jullie, neem ik aan) en jullie maakten je zorgen.

Bakblik

Bakblik

20-05-2025 om 09:57 Topicstarter

Mugs schreef op 20-05-2025 om 09:31:

Ik zou dat absoluut niet willen: niet bij mijn kinderen en niet bij mijn partner. Het is schijnveiligheid en het is verstikkend. Het (uiteraard op basis van de leeftijd/fase gedoseerd) geven van vrijheid en vertrouwen is een onmisbare voorwaarde voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Tuurlijk, soms zou je best heel even willen kunnen zien waar iemand is. Mijn zoon van 21 is bezig aan een solofietstocht naar Kirgizië. Hij laat regelmatig wat horen, maar als dat dan even wat langer niet gebeurt dan word je toch een beetje ongerust. Ik kan me voorstellen dat het dan soms kan helpen om even te weten waar hij ongeveer zit. Maar veiligheid biedt dat natuurlijk niet, want het is nog altijd een paar duizend kilometer van huis (dus wat kun je doen?) plus dat het denk ik alleen maar de ongerustheid aanwakkert als je steeds kunt zien waar iemand is.

Overigens, nog even wat magister betreft: Wij gaan op de school waar ik werk vanaf komend schooljaar over op een systeem waarbij de ouders maar 4x per jaar korte tijd toegang hebben tot de cijfers in magister (zoiets dus eigenlijk als het rapport van vroeger) plus dat cijfers voor leerlingen alleen op schooldagen tussen 16 en 17 uur worden gepubliceerd. Een prima ontwikkeling denk ik!

Ik was ook nooit een magistermoeder. Wilde de kinderen niet op de nek zitten met dingen die ik al wist voordat zij het zelf konden vertellen. Heb ooit een dagje vrijwilligerswerk gedaan met een moeder die pushmeldingen kreeg van magister van haar kinderen. Echt rete irritant. Tijdens het maken van 100 bekers limonade kreeg ze 2x een bliepje van een cijfer van haar kinderen. En meteen kijken of het wel een voldoende was.  2x een dikke 8 dus echt niks om bezorgd over te zijn. 

Tijdens ouderavonden werd er altijd op gehamerd dat ik die app moest installeren om mijn kind te volgen. Vreselijk! 

Het laatste jaar van mijn zoon zijn middelbare schoolperiode mocht ik in niet meer bellen als hij ziek was dat moest ik in de app doen. Ik ben stug blijven bellen en flinke discussie gehad met de afdelingscoördinator. 

Tuinfluiter schreef op 20-05-2025 om 08:35:

[..]

Dit en je moet gewoon regels afspreken en kijken waar een jong kind is. Ik denk dat het proces om zelfstandig worden ook vertraagd wordt. Altijd een ouder die over je schouder mee kijkt. Kinderen groeien juist van dingen die ze op een gegeven moment zelfstandig mogen doen en leren van grenzen die verlegd worden.

Ik hoop dat een tiener die meer vrijheid wil het horloge op een wenselijke plaats neerlegt en zijn eigen gang gaat.

Je kijkt niet constant waar je kind uithangt hè. Ook kinderen die wel een smartwatch hebben worden net zo goed zelfstandig als kinderen die er geen hebben met als enige verschil dat de ouders of de hulpdiensten kunnen zien waar kind zich bevind. 

Bakblik

Bakblik

20-05-2025 om 10:10 Topicstarter

MiniJCW schreef op 20-05-2025 om 09:56:

[..]

Je schrijft dat de kinderen het vooral zelf wilden, maar zoals ik het lees wilden ze het vooral voor jullie. Want ze moesten de hele tijd appen (van jullie, neem ik aan) en jullie maakten je zorgen.

Mijn inmiddels jongvolwassen kinderen zijn heel open en vertellen veel over hun leven. We proberen iedere dag de avondmaaltijd gezamenlijk te eten en daarbij delen we ook wat er voor iedereen de volgende dag op het programma staat. 

Man is vandaag werken en dan weet ik dat hij op zijn vaste werklocatie is.  Mocht hij toch even naar een vestiging elders in het land gaan dan laat hij dat meestal weten in verband met die gezamenlijke avondmaaltijd maar bij spiedklussen/paniek schiet dat er weleens bij in. 

Oudste is naar haar bachelor stage.  Ze is dan op de uni maar verder geen idee wat de plannen zijn en ze kan ook weinig delen, omdat de telefoon niet mee mag naar de werklocatie ivm stoorstroom.

Jongste gaat zo werken en dat wordt een spannende dag. Alles moet goed gaan, omdat er een delegatie van een ministerie komt. 

Vanavond hebben we weer mooie verhalen aan tafel denk/hoop ik

Wat ik vroeger ook rete irritant vond was de moeder die met uitwedstrijden een soort liveblog maakte in de groepsapp op wattsapp. Die app was bedoeld om rijbeurten af te spreken.  Ieder doelpunt had ze op foto of zelfs film.  Ik keek nooit, wilde dat kind zelf mooie verhalen kon vertellen hoe hij had gescoord

Nick90 schreef op 20-05-2025 om 10:07:

[..]

Je kijkt niet constant waar je kind uithangt hè. Ook kinderen die wel een smartwatch hebben worden net zo goed zelfstandig als kinderen die er geen hebben met als enige verschil dat de ouders of de hulpdiensten kunnen zien waar kind zich bevind.

Inderdaad, alsof een kind niet zelfstandig is omdat de locatie gedeeld wordt. Dat hangt bij ons thuis in ieder geval totaal niet aan elkaar. Kind is prima zelfstandig, doet lekker haar eigen ding en verteld het altijd als ze ergens heen gaat of bij iemand thuis gaat chillen. Dus in de praktijk hoef ik die locatie echt maar zelden te checken. Alleen als er wat onverwachts is, zoals dus veel later thuis van training of zo, is het wel fijn. Dan fiets ik haar tegemoet namelijk om te kijken of alles wel goed is. 

BlairW schreef op 20-05-2025 om 10:11:

[..]

Inderdaad, alsof een kind niet zelfstandig is omdat de locatie gedeeld wordt. Dat hangt bij ons thuis in ieder geval totaal niet aan elkaar. Kind is prima zelfstandig, doet lekker haar eigen ding en verteld het altijd als ze ergens heen gaat of bij iemand thuis gaat chillen. Dus in de praktijk hoef ik die locatie echt maar zelden te checken. Alleen als er wat onverwachts is, zoals dus veel later thuis van training of zo, is het wel fijn. Dan fiets ik haar tegemoet namelijk om te kijken of alles wel goed is.

Hier net zo. Ik denk dat afspraken maken dat je kind echt bij de speeltuin moet blijven en een ouder die om de zoveel tijd gaat kijken veel verstikkender is dan een locatie die gedeeld wordt. 

Hoe zelfstandig zo'n getrackt kind daadwerkelijk is zal wel blijken wanneer horloge en mobiel opeens niet meer werken (vanwege kapot, kwijt of een al dan niet opzettelijke verstoring etc.)

Vergis je ook niet in wat het met een kind doet als een ouder al ongerust tegemoet komt fietsen als een kind een keer later is. Wat je daarmee vooral overbrengt is toch een basisgevoel van onveiligheid

Bakblik

Bakblik

20-05-2025 om 10:18 Topicstarter

Nick90 schreef op 20-05-2025 om 10:07:

[..]

Maar Nick90 als je niet constant kijkt, of iedere 5 minuten,  wat is de toegevoegde waarde dan van zo'n ding? 

Als je pas kijkt als hij niet op de afgesproken tijd thuis is dan ben je te laat.  Dan kan hij al een uur in het kanaal liggen of zijn meegenomen door een kinderlokker die dat horloge natuurlijk meteen ergens heeft gedumpt. 

Je kind denkt dat hij veilig is, hij is nog jong dus denkt dat wat jij vertelt wat waar is.  Jij denkt dat hij veilig is maar dat is ook maar schijn. Als er iets gebeurt met je kind ben je altijd te laat, tenzij je de hele dag live meekijkt. Dat kan natuurlijk niet, want je moet ook andere dingen doen. 

BlairW schreef op 20-05-2025 om 10:11:

[..]

En dan staat ze ergens in een steegje te zoenen met haar verkering, die ze nog even geheim wilde houden...

Toen mijn kinderen jong waren had je deze horloges nog niet en een mobieltje kregen ze in groep acht of als ze naar de middelbare school gingen volgens mij kon je ze toen ook nog niet tracken.
Wat je niet kent mis je natuurlijk ook niet dus misschien zou ik het nu ook wel installeren. Als ieder kind het heeft vind je het misschien wel heel gewoon.

Bij mijn oudste werd magister in zijn examen jaar in gebruik genomen. De jongste ging toen naar de brugklas ik was gewoon gewend aan een kind wat zelf zijn cijfers vertelde ( of misschien ook niet ) dus ik keek nooit bij de eerste was het zonder ook gewoon goed gegaan. De mentor van de jongste die het prima deed vond het zo raar dat ik nooit keek maar ik hoorde het liever van kind zelf en een paar rapporten per jaar vond ik genoeg.
Krijgen middelbare scholieren tegenwoordig nog een rapport of moet je gewoon magister gebruiken.
Ik vind het trouwens best sneu dat je als tiener nooit meer een cijfer verborgen kunt houden en het zelf kan oplossen door het op te halen. Zelf zonder bemoeienis van ouders problemen oplossen word je zelfstandig van.

Maar wat als je kind zo opstandig is en dat ding gewoon in zijn kamer laat? Dan denk je de hele tijd die zit boven, terwijl hij ergens in de sloot ligt. Het zorgt voor schijnveiligheid en dat ouders niet meer kritisch nadenken.

Bakblik schreef op 20-05-2025 om 10:18:

[..]

Maar Nick90 als je niet constant kijkt, of iedere 5 minuten, wat is de toegevoegde waarde dan van zo'n ding?

Als je pas kijkt als hij niet op de afgesproken tijd thuis is dan ben je te laat. Dan kan hij al een uur in het kanaal liggen of zijn meegenomen door een kinderlokker die dat horloge natuurlijk meteen ergens heeft gedumpt.

Je kind denkt dat hij veilig is, hij is nog jong dus denkt dat wat jij vertelt wat waar is. Jij denkt dat hij veilig is maar dat is ook maar schijn. Als er iets gebeurt met je kind ben je altijd te laat, tenzij je de hele dag live meekijkt. Dat kan natuurlijk niet, want je moet ook andere dingen doen.

Je kunt ook bellen met dat ding hè, en nee natuurlijk leren we ons kind om weg te blijven van gevaarlijke plaatsen, niet met vreemden te praten of mee te gaan, hij weet dat hij voorzichtig moet zijn.  Je kind kan ook ontvoerd worden, of al uren dood in de plomp liggen zonder smartwatch maar dan zijn er geen aanknopingspunten waar te beginnen met zoeken. 

Nee zeg, ik wil helemaal niet dagelijks weten waar iedereen is en ze hoeven het van mij ook niet te weten. Enige privacy wordt toch wel op prijs gesteld, ook door mij.

Ons kind van 3 krijgt er een om als we naar grote kindertoestanden gaan (speeltuin, krijspaleis) en als we op de camping zijn. Dan kunnen we wel oefenen met vrijheid geven, maar is er geen probleem als hij toch verder gaan dan initieel afgesproken. Of als hij niet meer weet hoe hij terug moet komen.

Liara schreef op 20-05-2025 om 10:29:

Nee zeg, ik wil helemaal niet dagelijks weten waar iedereen is en ze hoeven het van mij ook niet te weten. Enige privacy wordt toch wel op prijs gesteld, ook door mij.

Dat vind ik ook. Doen ouders er zelf ook aan mee? Dat kinderen ook kunnen zien waar hun ouders zijn. En als je kind 18plus kun je ze niet dwingen om zo'n te dragen. Of is al je angst weg als ze 18plus zijn? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.