Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe vaak mogen/mochten jouw kinderen hun schoen zetten?

Sinterklaas is in het land en mijn kinderen mogen vanavond hun schoen zetten. Mijn man vroeg zich af hoe vaak je een kind eigenlijk de schoen laat zetten. Dus ik dacht, tijd voor een poll! 

We vieren Sinterklaas op 5 december en ik denk dat ik ze in die tussentijd nog een keertje hun schoen laat zetten. 

Peiling

Hoe vaak mogen of als ze al ouder zijn mochten jouw kinderen hun schoen zetten?
93 stemmen
4%
6%
6%
37%
10%
37%

Mijn partner staat erop dat ons kind elke avond zijn schoen mag zetten, en dat er ook elke ochtend weer een klein cadeautje in zit. 23 keer dus, vanaf de intocht tot 5 december. Ik vind het veel te veel, maar ze is niet te vermurwen.

Marie111 schreef op 14-11-2021 om 12:42:

Onze kinderen mochten twee keer per week de schoen zetten (woensdag en zaterdag) en dan kregen ze meestal iets van snoepgoed (chocoladegeld) of een klein doosje Lego ofzo.
Van mezelf kan ik het me niet zo heel goed meer herinneren. Ook zoiets volgens mij. Neefjes/nichtjes kregen wel eens een zakje zout, om ze eraan te herinneren dat ze liever moesten zijn. Gelukkig vond Sint blijkbaar dat ik wel lief was. Ik ben dan ook nog van de generatie dat Zwarte Piet stoute kindertjes in de zak stopte.
Zijn er meer die deze traditie herkennen van een zakje zout in de schoen?

Ja ik ken die traditie wel. Mijn vader kreeg elk jaar meerdere zakjes zout. Zelfs een keer een hele berg. 

Mijn vader is een vreselijke man. Hij mishandelde mij en mijn broer. Het zout gaf het gelovige kind in mij zoveel vertrouwen in de Sint. "Zie je wel, Sint ziet alles en ziet dus ook dat papa stout is. Er is toch iemand die er voor ons is". Ik heb ooit zelf een keer iets over de mishandelingen tegen een Sint gezegd. Ik denk dat deze man zich heel rot heeft moeten voelen want midden in de stad, wat kon hij doen. 

Toen ik erachter kwam dat het allemaal nep was was ik zo ontzettend verdrietig. Mijn vader wist (hersenbloeding geen herinneringen meer) heel goed wat hij deed. Nog steeds maakt deze gedachte me heel verdrietig. Ik ben in therapie geweest en ik hoop dat geen enkel kind gestraft wordt met een zakje zout. Zo zielig.

---

---

14-11-2021 om 15:23

Is dat zakje zout niet iets uit de Noord-oostelijke provinciën? Ik ken het van familie uit Groningen. 

--- schreef op 14-11-2021 om 15:23:

Is dat zakje zout niet iets uit de Noord-oostelijke provinciën? Ik ken het van familie uit Groningen.

Overijssel hier. 

Ik heb als kind wel ooit een briefje in mijn schoen gehad toen ik me niet gedragen had met dat ik toch wel wat braver moest zijn. Dat maakte wel indruk en het werkte ook. Maar zelf zou ik dat niet zo snel doen bij mijn dochter. Als ze zich niet gedraagt, worden wij boos en krijgt ze direct straf. Niet over drie weken pas. Zo werkt het de rest van het jaar ook.

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 13:58:

[..]

Als zn moeder erop tegen is zie ik niet in waarom haar tegen de haren in zou moeten strijken. Met Sinterklaas doen wij altijd gewoon een activiteit naar zijn keuze.

Ik bewonder hoe jij hier in staat! 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 16:26

Brabeau schreef op 14-11-2021 om 16:17:

[..]

Ik bewonder hoe jij hier in staat!

Met kerst pakken we dan wel uit, tis dus niet zo dat ie nooit iets krijgt. Op de school waar hij zit wordt er ook maar minimaal aandacht aan sinterklaas besteed. 

Hier één keer, en wel op dag van intocht. Reden: anders had Sinterklaas geen tijd om ook bij al die andere kinderen langs te gaan.

PinkFlower schreef op 14-11-2021 om 14:36:

[..]

Ja ik ken die traditie wel. Mijn vader kreeg elk jaar meerdere zakjes zout. Zelfs een keer een hele berg.

Mijn vader is een vreselijke man. Hij mishandelde mij en mijn broer. Het zout gaf het gelovige kind in mij zoveel vertrouwen in de Sint. "Zie je wel, Sint ziet alles en ziet dus ook dat papa stout is. Er is toch iemand die er voor ons is". Ik heb ooit zelf een keer iets over de mishandelingen tegen een Sint gezegd. Ik denk dat deze man zich heel rot heeft moeten voelen want midden in de stad, wat kon hij doen.

Toen ik erachter kwam dat het allemaal nep was was ik zo ontzettend verdrietig. Mijn vader wist (hersenbloeding geen herinneringen meer) heel goed wat hij deed. Nog steeds maakt deze gedachte me heel verdrietig. Ik ben in therapie geweest en ik hoop dat geen enkel kind gestraft wordt met een zakje zout. Zo zielig.

Wat een triest verhaal PinkFlower! Hoop dat je er bovenop komt.

PinkFlower schreef op 14-11-2021 om 14:36:

[..]

Ja ik ken die traditie wel. Mijn vader kreeg elk jaar meerdere zakjes zout. Zelfs een keer een hele berg.

Mijn vader is een vreselijke man. Hij mishandelde mij en mijn broer. Het zout gaf het gelovige kind in mij zoveel vertrouwen in de Sint. "Zie je wel, Sint ziet alles en ziet dus ook dat papa stout is. Er is toch iemand die er voor ons is". Ik heb ooit zelf een keer iets over de mishandelingen tegen een Sint gezegd. Ik denk dat deze man zich heel rot heeft moeten voelen want midden in de stad, wat kon hij doen.

Toen ik erachter kwam dat het allemaal nep was was ik zo ontzettend verdrietig. Mijn vader wist (hersenbloeding geen herinneringen meer) heel goed wat hij deed. Nog steeds maakt deze gedachte me heel verdrietig. Ik ben in therapie geweest en ik hoop dat geen enkel kind gestraft wordt met een zakje zout. Zo zielig.

❤️💔❤️

Dank jullie wel. Inmiddels gaat het goed hoor. Ik heb EMDR gehad maar soms komen de dingen nog boven. 

Maar het is en blijft een stomme traditie dat zout...

Zo'n 2x per week gemiddeld. Ik vind elke dag schoen zetten en dan soms wat erin wel een heel leuk idee maar het nadeel voor mij zou zijn dat ze dan elke avond willen zingen en dat hele ritueel en dan ook die spanning van zou er wat in zitten. Dat zou hier echt iets te veel zijn. 

Dus ze krijgen inderdaad een kalender waarop staat wanneer ze de schoen mogen zetten. Cadeautjes zijn vaak wat lekkers  (pepernoten, letter, marsepein) en daarnaast een kleinigheidje. Soms iets wat ze nodig hebben of wat toch op gaat (nieuwe sokken, kleurpotloden) en anders wat te spelen (lego doosje, autootje, kindersurprise) of een boek/tijdschrift.

De tieners zetten ook hun schoen want anders zouden de kleintjes het raar vinden. Zij krijgen meestal wat lekkers en een paar keer iets anders want ik vind het voor hun een stuk lastiger. Qua anders krijgen ze vaak een keer boek, een keer een tijdschrift, een keer een pen (altijd handig voor school )of zoiets. Ik geef ze liever 1 of 2 keer iets duurders (zoals een boek) en daarnaast alleen wat lekkers dan echt iets verzinnen om elke keer qua cadeau te geven want dat zou ik echt niet weten. 

Wij mochten vroeger 2 keer onze schoen zetten. Ik vind dit zelf een prima aantal: zo blijft dat moment speciaal en magisch. Ik kreeg iedere nacht weer kriebels omdat ik zo nieuwsgierig was want er in mijn schoen zou zitten de volgende dag.

Fiorah schreef op 14-11-2021 om 09:02:

In ieder geval zaterdag, en evt. ook woensdag als het uitkomt. Soms een cadeautje, soms wat lekkers. Wel alleen dingen waar ze echt wat aan/mee heeft (vandaag was het een mooie badbruisbal, maar een keer een boek kan dus ook).

Dit idd, volgens kalender. Gisteren helemaal uitgedacht wanneer het wel/niet goed uitkomt en kalender ingekleurd.

Mijn jongste (net 6) is er erg vol van, bij schoenzetten kan hij savonds amper slapen en en wordt smorgens heel vroeg wakker. Dat is niet altijd handig, maar hij vindt het zo leuk dat het toch wel 2x per week mag  Misschien is dit wel het laatste jaar dat hij gelooft...

2x 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.