Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe vaak mogen/mochten jouw kinderen hun schoen zetten?

Sinterklaas is in het land en mijn kinderen mogen vanavond hun schoen zetten. Mijn man vroeg zich af hoe vaak je een kind eigenlijk de schoen laat zetten. Dus ik dacht, tijd voor een poll! 

We vieren Sinterklaas op 5 december en ik denk dat ik ze in die tussentijd nog een keertje hun schoen laat zetten. 

Peiling

Hoe vaak mogen of als ze al ouder zijn mochten jouw kinderen hun schoen zetten?
93 stemmen
4%
6%
6%
37%
10%
37%

Hier was het ook 2x per week. Inmiddels niet meer, ik ben nu teveel kwijt om zijn schoen te vullen 😂

Hier 3x en piet geeft in de nacht na de intocht altijd heel handig door op een briefje, welke andere avonden hij komt.

Prullaria vermijd ik een echte cadeautjes(ook goedkope) gebruik ik liever als opvulling voor de zak. Dus het komt neer op strooigoed, chocolade letter, tijdschriften en kleurboeken oid. 

Afgelopen nacht was het een boterletter voor het hele gezin.

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 07:28:

[..]

Maar dan heb je binnen de kortste keren toch allerlei speelgoed waar ze na een week niet meer naar omkijken? Onze zoon hoeft niet te vragen of ie zn schoen mag zetten want zn moeder doet daar niet aan mee.

Hij kan toch bij jou zijn schoen zetten?

Adventskalenders gingen trouwens ook in de schoen. Ik hoorde net dat de 12-jarige bij mijn man had gemeld dat hij vergeten was iets in de schoenen te doen. Nu zit er wat in dus. (Ik dacht echt dat het allemaal niet meer hoefde....)

---

---

14-11-2021 om 08:57

Grappig er zijn hier ouders die zeggen: elle dag, maar er zit niet altijd wat in, zo leert mijn kind delen en wachten omdat sinterklaas niet overal tegelijk kan zijn. 

Er zijn er ook die zeggen 1 of 2x per week met een kalender.

De reden is gelijk: sint kan niet elke avond alle schoentjes vullen.

Hier vroeger twee keer per week mét kalender. Als kind mocht ik ook 2x per week. Ik hoef niet elke avond én ochtend dat gedoe. Overigens zetten dan ook in de gelooftijd alle gezinsleden hun schoen. Wel zo gezellig dat zingen samen.

In ieder geval zaterdag, en evt. ook woensdag als het uitkomt. Soms een cadeautje, soms wat lekkers. Wel alleen dingen waar ze echt wat aan/mee heeft (vandaag was het een mooie badbruisbal, maar een keer een boek kan dus ook).

Draceana

Draceana

14-11-2021 om 09:05 Topicstarter

Ik vind de tip van de kalender wel een goede. Elke dag de schoen zetten levert waarschijnlijk een veel te nerveuze kleuter op. Dat hij woensdag op school zijn schoen mag zetten, houden we nog maar even geheim. 

Elk weekend hier. Of de vrijdag of de zaterdag, dat is een beetje afhankelijk van de afspraken die we hebben. En dan zit er een klein cadeautje in. Snoepgoed begin ik niet aan dat krijgen ze in deze tijd al genoeg overal en nergens. Kalender gebruiken we ook. Maar die gebruiken we altijd al om dochter meer structuur te bieden dus heeft Piet er gewoon wat bijgeschreven vannacht.

bij ons mogen ze op de zaterdag de schoen zetten. Daar komt dan een stuiterbal, autootje, en een verrassingszakje van Lego/duplo. 

We gaan ook een keer naar een hotel met Sinterklaasplanning. Daar zetten ze ook de schoen. Maar dat wordt waarschijnlijk pepernoten ofzo. Regelen ze daar.

Ze mogen bij mijn schoonouders de schoen zetten. Daar komt een heel groot cadeau in. Ik hou er niet van. Het is buiten proportie met de klasgenoten. 

Draceana schreef op 14-11-2021 om 09:05:

Ik vind de tip van de kalender wel een goede. Elke dag de schoen zetten levert waarschijnlijk een veel te nerveuze kleuter op. Dat hij woensdag op school zijn schoen mag zetten, houden we nog maar even geheim.

Ja om die reden doen wij ook alleen in het weekend. Als ze van de spanning slechter slapen die nacht is dat minder erg.

Volgens mij mochten wij ook sowieso onze schoen zetten als we een oppas hadden. Dan mocht de oppas ook mee doen. Ook een leuk moment om je waardering voor de oppas te laten blijken middels een briefje van de Sint.

ik heb geen kinderen maar ik als kind mocht elke avond de schoen zetten. Alleen zat er niet altijd wat in. Dan zeiden mn ouders ook gewoon dat je soms ook een keer pech kunt hebben omdat er ook andere kinderen zijn die de schoen zetten. 

ik heb een kalender gemaakt, samen met mijn dochtertje van 3,5. Zo stond erop wanneer sint aankomt en wanneer ze een schoentje mag zetten. Om de drie dagen mag dat hier, dus 5 keer in totaal. zo weer ze precies waar ze aan toe is!

Onze kinderen mochten twee keer per week de schoen zetten (woensdag en zaterdag) en dan kregen ze meestal iets van snoepgoed (chocoladegeld) of een klein doosje Lego ofzo.
Van mezelf kan ik het me niet zo heel goed meer herinneren. Ook zoiets volgens mij. Neefjes/nichtjes kregen wel eens een zakje zout, om ze eraan te herinneren dat ze liever moesten zijn. Gelukkig vond Sint blijkbaar dat ik wel lief was. Ik ben dan ook nog van de generatie dat Zwarte Piet stoute kindertjes in de zak stopte.
Zijn er meer die deze traditie herkennen van een zakje zout in de schoen?

Wat verschrikkelijk, dat zakje zout. Gelukkig herken ik het niet.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 13:58

Valeria schreef op 14-11-2021 om 08:54:

[..]

Hij kan toch bij jou zijn schoen zetten?

Adventskalenders gingen trouwens ook in de schoen. Ik hoorde net dat de 12-jarige bij mijn man had gemeld dat hij vergeten was iets in de schoenen te doen. Nu zit er wat in dus. (Ik dacht echt dat het allemaal niet meer hoefde....)

Als zn moeder erop tegen is zie ik niet in waarom haar tegen de haren in zou moeten strijken. Met Sinterklaas doen wij altijd gewoon een activiteit naar zijn keuze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.