Moedervan2dochterss
13-10-2025 om 18:34
Hoevaak mag jouw partner ‘s avonds weg
mijn man werkt 4 dagen per week. Op kantoortijden en werkt veel thuis. Ik werk 25 uur verspreid over 4 dagen, zodat ik mijn 2 ‘vrije’ middagen de kinderen naar sport kan brengen. Dus eigenlijk werk ik ook 4 dagen. Mijn man wil ‘s avonds na werktijd best vaak nog even sporten. Gemiddeld is hij zo 3/4 avonden weg ‘‘s avonds. Hij is zo 1,5 uur weg. Ook zondags wil hij graag ‘s ochtends fietsen met een groep waardoor hij dan zo 4 uur weg is.
Ik vind dat allemaal best wel veel. Enerzijds omdat hij dan de kinderen niet naar bed kan brengen en er gewoon niet is tussen etenstijd en slaaptijd en anderzijds omdat het dan allemaal op mij aankomt en ik het eten ook elke avond al doe. En dat laatste is nou niet bepaald mijn hobby.
Wat vinden jullie ervan als je partner ‘s avonds minimaal (dus ook wel eens meer) 3 avonden per week weg is en weekends ook een heel dagdeel?
Als ik dat ook zo doen, blijft er weinig tijd over dat je elkaar ziet en als gezin samen bent.

Grindelwald
13-10-2025 om 20:00
Marty1984 schreef op 13-10-2025 om 19:55:
Wat zou hij doen als jij je kinderen ook voortdurend liet stikken?
Kan hij dan ineens wél bijspringen? Of zoeken de kinderen het dan maar zelf uit?
Ik zou verklaren dat jij vanaf nu 4 keer per week gaat fitnessen recht tijdens etens- of slaaptijd. En uiteraard ga je in 't weekend ook nog elk weekend op stap met vriendinnen.
Waarom het meteen zo op de spits drijven. Wat heeft dat voor zin? Eerst maar eens in gesprek gaan lijkt mij verstandiger.

Marty1984
13-10-2025 om 20:03
Grindelwald schreef op 13-10-2025 om 20:00:
[..]
Waarom het meteen zo op de spits drijven. Wat heeft dat voor zin? Eerst maar eens in gesprek gaan lijkt mij verstandiger.
Hij drijft het nu al op de spits want is 3 à 4 van de 5 week-avonden weg én nog een keer in 't weekend ook. En vindt dat "normaal".
Daar word ik dus recalcitrant van. Het is voor mij niet normaal dat pa er maar vanuit gaat dat mam thuis alles opvangt en dat hij gewoon elke avond vertrekt.
Terwijl mam dus de rest van de week ook al veel meer opvangt qua kinderen en huishouden.

Lena55
13-10-2025 om 20:08
Nu de kinderen ouder zijn, maakt het mij niet zoveel meer uit. Maar toen ze jonger waren had ik dit helemaal niet fijn gevonden. De zondag misschien wel erger dan de doordeweekse avonden. Het gaat niet zozeer om hem iets wel of niet gunnen. Het gaat erom dat hij veel tijd voor zichzelf pakt en het voor jou daardoor te veel is. En dat is niet ok. Ikzelf had het niet bedacht om mijn partner zoveel alleen te laten, het komt op mij egocentrisch over.
Hij heeft zelf ook voor een gezin gekozen. En met jonge kinderen, sportclubjes en beiden veel werken is het nu eenmaal niet realistisch dat je 4 avonden en 4 uur op zondag de hort op bent. Laat hem fitness doen bij zo'n 24 uurs sportschool. Dan kan hij elke avond erheen zodra de kinderen op bed liggen.

Dweedledee
13-10-2025 om 20:10
Marty1984 schreef op 13-10-2025 om 20:03:
[..]
Hij drijft het nu al op de spits want is 3 à 4 van de 5 week-avonden weg én nog een keer in 't weekend ook. En vindt dat "normaal".
Daar word ik dus recalcitrant van. Het is voor mij niet normaal dat pa er maar vanuit gaat dat mam thuis alles opvangt en dat hij gewoon elke avond vertrekt.
Terwijl mam dus de rest van de week ook al veel meer opvangt qua kinderen en huishouden.
Waarom word jij daar recalcitrant van? Niet jouw leven. Je hebt immers niet eens kinderen.

Dweedledee
13-10-2025 om 20:14
Aangezien jouw man voornamelijk thuis werkt TO, zou ik met hem afspreken dat hij voor het eten zorgt. Of dat hij in ieder geval de voorbereidingen treft, zodat het eten meteen opgezet kan worden. En ik zou het voorstel doen dat hij gaat sporten ná het eten. Zodat jullie wel quality time als gezin hebben, aan de eettafel.

Anonima123
13-10-2025 om 20:17
Ik vind het samen eten en kinderen naar bed br ngen wel een heel belangrijk moment van de dag. Dus 2x per week max daar niet bijzijn zou voor mij de max zijn. Vooral voor de kinderen. Kan hij niet om 20 uur gaan sporten?

Marty1984
13-10-2025 om 20:18
Dweedledee schreef op 13-10-2025 om 20:10:
[..]
Waarom word jij daar recalcitrant van? Niet jouw leven. Je hebt immers niet eens kinderen.
Omdat vaders anno 2025 beter zouden moeten weten dan het hele huishouden én de kinderzorg zowat elke avond én in het weekend in de boot van de vrouw te duwen.
Ik dacht dat we verder geevolueerd waren.
Je was er zelf bij toen die kinderen verwekt werden, zelfs meerdere keren ... dan weet je dat de consequentie is dat je zelf mee voor die kinderen zorgt ook. En dat je dus niet knal tijdens spitstijd 4 keer per week gaat sporten.
En ik ken toch echt weinig moeders die het 4 keer per week tijdens spitstijd aftrappen. Hoog tijd dus om te gaan spiegelen en hem te laten inzien hoe idioot hij bezig is.
(En nee, ik zou manlief dus niet verbieden. Maar wel vragen hoe de kinderen het moeten aanpakken als ik het ook zo vaak aftrap. En wat hij denkt dat er nog van onze relatie over blijft als we continu beiden elders zitten.)

Fiorah
13-10-2025 om 20:21
Ik vind 3/4 avonden 1,5 uur niet zo veel maar ik zou het anders timen. Dus dat niet altijd bedtijd én eten koken op jou aankomt.

IMI-x2
13-10-2025 om 20:21
Ik zou vragen dat hij boodschappen doet en kookt op zijn thuiswerkdagen. Ik zou ook vragen dat hij pas gaat sporten nadat de kinderen in bed liggen, en dat max 3x per week (waarbij zondag ook meetelt). Dan is het voor jou waarschijnlijk al veel beter te doen. Ik raad je dringend aan zelf ook een hobby/sport buitenshuis te zoeken. Dat is goed voor jezelf en je relatie, dan heb je wat nieuws te vertellen.

Loulou39
13-10-2025 om 20:35
Fiorah schreef op 13-10-2025 om 20:21:
Ik vind 3/4 avonden 1,5 uur niet zo veel maar ik zou het anders timen. Dus dat niet altijd bedtijd én eten koken op jou aankomt.
Eens! Dit is precies wat ik ook bedoel.

Kampeerder
13-10-2025 om 20:35
Marty1984 schreef op 13-10-2025 om 20:18:
[..]
Omdat vaders anno 2025 beter zouden moeten weten dan het hele huishouden én de kinderzorg zowat elke avond én in het weekend in de boot van de vrouw te duwen.
Ik dacht dat we verder geevolueerd waren.
Je was er zelf bij toen die kinderen verwekt werden, zelfs meerdere keren ... dan weet je dat de consequentie is dat je zelf mee voor die kinderen zorgt ook. En dat je dus niet knal tijdens spitstijd 4 keer per week gaat sporten.
En ik ken toch echt weinig moeders die het 4 keer per week tijdens spitstijd aftrappen. Hoog tijd dus om te gaan spiegelen en hem te laten inzien hoe idioot hij bezig is.
(En nee, ik zou manlief dus niet verbieden. Maar wel vragen hoe de kinderen het moeten aanpakken als ik het ook zo vaak aftrap. En wat hij denkt dat er nog van onze relatie over blijft als we continu beiden elders zitten.)
Voordat je dat gedrag gaat spiegelen kun je toch gewoon eerst het gesprek aan gaan?
Spiegelen is nogal passief-agressief en zou ik pas als akker allerlaatste inzetten

OnherkenbaarAnoniem
13-10-2025 om 20:36
Hier mocht altijd veel mits het overlegd werd.
Als wij de afspraak hadden dat man vanaf het station langs de dansschool zou fietsen om kind te halen en dat er dan gezamenlijk gegeten kon worden dan kon hij niet besluiten eerst te gaan sporten.
Als hij op zaterdag rijbeurt had voor het ballen van zoon kon hij niet zonder overleg bij zijn vader gaan klussen.
Iedere zondag gingen hier de agenda's naast elkaar en als we dan hadden afgesproken wie wat deed dan kon dat niet zonder overleg gewijzigd worden.
Dan hadden wij nog de pech dat man op 5 kwartier van huis werkte en dus weleens vertraging had waardoor ik toch zelf naar de dansschool moest om dochter te halen maar dat was dan overmacht.

yasmijn27
13-10-2025 om 21:13
Ik vind het zo'n rare openingstitel. 'Mag'. Het gaat toch niet om een kind?
Thuis regel je samen, dus als het jou niet aan staat ga je in gesprek.
Mijn man werkt in 5-ploegendienst, dus wij hebben sowieso een andere dagindeling dan de meeste mensen. Soms zien we elkaar zo doordeweeks dan wat minder, we komen elkaar vanzelf wel weer tegen. Wij zijn hier allebei prima tevreden met hoe het zo gaat.

_Anoniem_
13-10-2025 om 21:40
Best flauw maar ik moest ook echt de zeikerd zijn, want als ik het kooitje open deed dan was ie er gewoon nooit. Helemaal niet leuk. En zelf ben ik best huiselijk dus dat vrienden zeiden 'ja dan moet je gewoon ook op pad gaan...' had voor mij geen zin, dan zou ik met mijn ziel onder mijn arm over straat lopen (bij wijze van spreke) dus uiteindelijk op een compromis gekomen van (ik dacht, want het is al lang geleden 2 doordeweekse avond en 1 weekend dag. (dan was hij op zondag echt weg van 11:00 tot 23:00 uur) Vond ik ook niet leuk maar ja je kan moeilijk iemand verplichten thuis te blijven.
Ik ben inmiddels al 10 jaar gescheiden en heb nu een veel huiselijker man getroffen, vind ik toch leuker.

HelloKitty123
13-10-2025 om 21:44
Nou, hoe vaak hij weg 'mag' , vind ik een bijzondere vraag. Maar als ouder van jonge kinderen zou ik niet bepaald blij zijn als man er 4x per week vandoor is tijdens etenstijd en bedtijd van de kinderen. Lijkt me niet redelijk.
Nu zie ik dat TO het ook over haar 'vrije' middagen heeft waarop ze de kinderen naar sport brengt. Vindt man wel dat je dan vrij bent en dat hij dan dus s avonds wel weg kan ?