Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

30-07-2022 om 17:44 Topicstarter

Ik koop kleding grotendeels via Vinted. Ik vind het zonde om de nieuwprijs te betalen voor dingen die massaal en in goede staat te krijgen zijn. Ik koop dure merken, maar dan voor 1/3e van der prijs.

Pffff, 
Mijn moeder woont in een zorgcentrum en draagt voor de zorg naast haar aow ook haar pensioen en deel vermogen ( verkocht huis) af terwijl andere bewoners alleen hun aow afdragen omdat ze niets anders hebben. €1900 voor mijn moeder en €900 voor medebewoners. Maar ik ben wel blij met de goede zorg die mijn moeder als elk andere bewoner/ ster in het zorghuis mag ontvangen; groot gevoel van rust daar ze die zorg uit de  handen van de familie halen, ook al gaat het van de erfenis af.
 Zo kan mijn man, kostwinner, ook mopperen als de blauwe envelop weer voorbij komt; de tweeverdieners die samen net zoveel als hij verdient, houden netto veel meer over.. Maar hij weet ook dat onze keuzes  hem ook een bepaalde vrijheid heeft geboden. Tweeverdieners zijn qua tijd vaak minder flexibel want ze hebben ook te maken met twee werkgevers en twee werkschema’s, helemaal als men onregelmatige diensten moet draaien.
Dat geldt ook voor opvang; verder kijken dan je lief is.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 17:01:

[..]

Betalen ze niks zelf? De meeste studenten hebben toch een bijbaan? Als het 1100 euro per maand is, dan is 50/50 misschien een mooie deal?

"de rest moeten ze lenen en/of werken naast hun studie"  schrijf ik, dus inderdaad ze moeten een heel deel zelf betalen. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 17:58 Topicstarter

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 17:49:

Pffff,
Mijn moeder woont in een zorgcentrum en draagt voor de zorg naast haar aow ook haar pensioen en deel vermogen ( verkocht huis) af terwijl andere bewoners alleen hun aow afdragen omdat ze niets anders hebben. €1900 voor mijn moeder en €900 voor medebewoners. Maar ik ben wel blij met de goede zorg die mijn moeder als elk andere bewoner/ ster in het zorghuis mag ontvangen; groot gevoel van rust daar ze die zorg uit de handen van de familie halen, ook al gaat het van de erfenis af.
Zo kan mijn man, kostwinner, ook mopperen als de blauwe envelop weer voorbij komt; de tweeverdieners die samen net zoveel als hij verdient, houden netto veel meer over.. Maar hij weet ook dat onze keuzes hem ook een bepaalde vrijheid heeft geboden. Tweeverdieners zijn qua tijd vaak minder flexibel want ze hebben ook te maken met twee werkgevers en twee werkschema’s, helemaal als men onregelmatige diensten moet draaien.
Dat geldt ook voor opvang; verder kijken dan je lief is.

Dat is heel zuur voor je moeder. Spaarzaamheid wordt zo hard afgestraft in Nederland. Je kunt beter alles uitgeven als je ervan kunt genieten, zodat je later goedkoper kunt wonen en aanspraak maakt op alle extraatjes.

Voor je man lijkt het me vooral heel zwaar om de enige kostwinner te zijn en alle financiële lasten van een gezin inclusief volwassen vrouw, alleen te moeten dragen. Die verantwoordelijk zou zwaar op me drukken, zeker in deze tijd. Wat dat betreft snap ik dat hij baalt van die hoge belastingdruk.

Wat je over tweeverdieners zegt, geldt niet voor iedereen. Wij hebben beide een eigen bedrijf en we zijn niet gebonden aan vaste werkschema's of werkgevers. 

Wat bedoel je met verder kijken dan je lief is voor opvang?

Max88 schreef op 30-07-2022 om 17:44:

"

Betalen ze niks zelf? De meeste studenten hebben toch een bijbaan? Als het 1100 euro per maand is, dan is 50/50 misschien een mooie deal?"

weet je dat je daar met minimumloon heel veel uur voor moet werken en dat moet dus alleen nuttig besteed worden en dekt geen uitjes, tripjes enz en dat tijdens een studie? Misschien ben je te lang weg uit wat gemiddeld is of ken je dat niet, maar dat is echt niet reeel.


En een gemiddelde kamer kost €900 tot €1100 voor 14 vierkante meter, keuken en badkamer moet je delen met andere studenten. Geen eigen opgang en boven de huurgrens van €752, dus ook geen huurtoeslag van ca€325.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 18:00 Topicstarter

Liefie_xxx schreef op 30-07-2022 om 17:50:

[..]

"de rest moeten ze lenen en/of werken naast hun studie" schrijf ik, dus inderdaad ze moeten een heel deel zelf betalen.

O ja, ik dacht al. Hoeveel betalen jullie nu per maand per kind? 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 18:01 Topicstarter

Max88 schreef op 30-07-2022 om 17:44:

"

Betalen ze niks zelf? De meeste studenten hebben toch een bijbaan? Als het 1100 euro per maand is, dan is 50/50 misschien een mooie deal?"

weet je dat je daar met minimumloon heel veel uur voor moet werken en dat moet dus alleen nuttig besteed worden en dekt geen uitjes, tripjes enz en dat tijdens een studie? Misschien ben je te lang weg uit wat gemiddeld is of ken je dat niet, maar dat is echt niet reeel.


Ja, dat weet ik. Ik heb jarenlang alles zelf betaald als student en verdiende toen ook minimumloon met een bijbaan. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 17:58:

[..]

Dat is heel zuur voor je moeder. Spaarzaamheid wordt zo hard afgestraft in Nederland. Je kunt beter alles uitgeven als je ervan kunt genieten, zodat je later goedkoper kunt wonen en aanspraak maakt op alle extraatjes.

Voor je man lijkt het me vooral heel zwaar om de enige kostwinner te zijn en alle financiële lasten van een gezin inclusief volwassen vrouw, alleen te moeten dragen. Die verantwoordelijk zou zwaar op me drukken, zeker in deze tijd. Wat dat betreft snap ik dat hij baalt van die hoge belastingdruk.

Wat je over tweeverdieners zegt, geldt niet voor iedereen. Wij hebben beide een eigen bedrijf en we zijn niet gebonden aan vaste werkschema's of werkgevers.

Wat bedoel je met verder kijken dan je lief is voor opvang?

Dat het niet fijn is dat je zoveel meer moet betalen dan anderen, maar dat je blij mag zijn dat er opvang bestaat.

PS Ook al ben ik een volwassen vrouw, (ik ben idd reeds 55jr), dan is dat nog niet direct een reden om net als jullie allebei te werken. Nog niet zo lang geleden was het verschil tussen tweeverdieners en kostwinners namelijk een stuk kleiner. 

maar we dwalen af van de hoofdvraag; hoe hoog worden de kosten van kinderen in de komende jaren? Wordt het meer of minder? Dat hangt ervan af wat je kan besteden.

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 15:11:

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Veel, maar heel veel zaken gaan ook mee in de grote hoop, dus dat zie je niet. Kleding heb ik wel een idee, dat zal zo’n 1.000 euro zijn per maand voor beiden samen. Opvang en diverse andere repeterende kosten voor hen zal ook zoiets zijn vermoed ik, al krijg ik van de kinderopvang natuurlijk een deel terug (geen idee hoeveel). En dan nog eten, drinken, uitjes, kado’s, enz. Maar daar heb ik dus echt geen kijk op.

1000 euro per maand kleding????

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 19:08 Topicstarter

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 18:26:

[..]

Dat het niet fijn is dat je zoveel meer moet betalen dan anderen, maar dat je blij mag zijn dat er opvang bestaat.

PS Ook al ben ik een volwassen vrouw, (ik ben idd reeds 55jr), dan is dat nog niet direct een reden om net als jullie allebei te werken. Nog niet zo lang geleden was het verschil tussen tweeverdieners en kostwinners namelijk een stuk kleiner.

maar we dwalen af van de hoofdvraag; hoe hoog worden de kosten van kinderen in de komende jaren? Wordt het meer of minder? Dat hangt ervan af wat je kan besteden.

Natuurlijk zijn wij daar blij mee. We hebben door de pandemie gemerkt dat het niet vanzelfsprekend is en nu weer door de enorme personeelstekorten. 

Ik had het er laatst nog met mijn moeder van 65 over dat dit soort dingen toen mijn broer en ik klein waren niet voorkwamen. Toen kon je ervan op aan dat er opvang en school was. Nu moet je maar afwachten.

Ted68 schreef op 30-07-2022 om 16:56:

Hier alle 5 studeren,wonen thuis. En naast dat de koelkast gevuld is betalen we de studie"s, en krijgen ze allemaal 500, per maand. Skikleding en uitrusting betalen wij,en hun vakanties ook....Maardat hoort er toch gewoon bij? Kinderen hebben is een dure aangelegenheid.

Dan moet je het natuurlijk wel kunnen betalen. Genoeg mensen kunnen geen 2500 per maand betalen aan zakgeld aan hun 5 kinderen en daarnaast nog vakanties en studie betalen. 

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 17:59:

[..]

En een gemiddelde kamer kost €900 tot €1100 voor 14 vierkante meter, keuken en badkamer moet je delen met andere studenten. Geen eigen opgang en boven de huurgrens van €752, dus ook geen huurtoeslag van ca€325.

Zeg je nou dat een studentenkamer tussen de 900 en 1100 kost? Dat is natuurlijk onzin.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 19:13 Topicstarter

Ted68 schreef op 30-07-2022 om 16:56:

Hier alle 5 studeren,wonen thuis. En naast dat de koelkast gevuld is betalen we de studie"s, en krijgen ze allemaal 500, per maand. Skikleding en uitrusting betalen wij,en hun vakanties ook....Maardat hoort er toch gewoon bij? Kinderen hebben is een dure aangelegenheid.

Met vijf kinderen is het een ander verhaal. Wat een kosten komen er kijken bij zo'n groot gezin. Jullie zijn dus voor volwassen kinderen nog altijd 2500 euro per maand kwijt, plus nog veel meer aangezien zij nog altijd bij jullie wonen.

Ik vind het met 2 kinderen nogal meevallen als je 500 euro per kind rekent. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 19:14 Topicstarter

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 19:11:

[..]

Zeg je nou dat een studentenkamer tussen de 900 en 1100 kost? Dat is natuurlijk onzin.

Mijn nichtje woont op een studentenkamer en zij betaalt 550 euro inclusief voor een kamer van 12m2 in een studentenhuis met gedeelde wc, badkamer en keuken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.