Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Esprit is niet echt duur toch? Jurken tussen de 50 en 120 euro, dus dat vind ik wel echt middensegment. Voor mezelf koop ik iets duurder. De kinderen willen vooral veel variatie, dus die kopen veel bij Stradivarius en Bershka. Dat is nogal flodderig spul dus niet echt geschikt voor mijn middelbare lijf.

Bij nader inzien vind ik kinderopvang toch wel onevenredig duur voor hogere inkomens. Als wij een baby vier dagen op het kdv zouden hebben, zou dat ons ca 1400 euro kosten. Het verschil met de minima wordt wel groot dan. 

MMcGonagall schreef op 30-07-2022 om 16:45:

Bij nader inzien vind ik kinderopvang toch wel onevenredig duur voor hogere inkomens. Als wij een baby vier dagen op het kdv zouden hebben, zou dat ons ca 1400 euro kosten. Het verschil met de minima wordt wel groot dan.

En dan alle begrip voor lagere inkomens dat ze zoveel terug krijgen hoor, logisch, anders kun je hele niet werken. Maar dat maak niet dat je als je een hoge eigen bijdrage moet betalen dat je daar dan ineen blij mee moet zijn. Ik had die 800 euro per maand toch ook echt liever aan iets anders uitgegeven.


En hoeveel ik uitgeef? Minstens 800 euro per maand dus. Verder probeer ik het maar zo snel mogelijk te vergeten.

Zilver_gray schreef op 30-07-2022 om 16:40:

[..]

Zonde!
Blijven er dan alleen mensen posten die “dure” merken kunnen betalen? Dat is toch helemaal niet de bedoeling van dit draadje?

Juist leuk en interessant om van anderen te lezen hoe ze het doen.

Nou ja,  dat To mij verteld dat Esprit toch geen luxe merk is kan ik nog wel hebben maar c'est le ton qui fait la musique. 

De hele toon van To komt op mij niet prettig over. Kan ik beter weggaan van dit draadje voordat ik wordt weggestuurd door beheer. 😉

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 16:56 Topicstarter

Max88 schreef op 30-07-2022 om 16:19:

[..]

Dus je stopt dan met zorgdragen?

Daarnaast denk ik dat je je vergist in dat je de duurste tijd gehad hebt en dat je beeld niet helemaal realistisch is. Daarnaast vind ik hoe je praat over wat er binnenkomt en dat je daar hard voor werkt een dubbele lading hebben.

Ik pas.

Nee, dat zeg ik toch niet? Maar met volwassen kinderen kun je wel afspraken maken, bijvoorbeeld dat je 500 euro per maand bijdraagt aan studie, boeken en eventuele woonlasten.

Mijn kinderen mogen thuis blijven wonen voor zolang als ze willen. Ik zou het gezellig vinden als ze langer blijven hangen.

Ik vind de studietijd het duurst. Ik betaal de studie, de schoolkosten, ziektekosten, €100 euro zak- en kleedgeld, sport en sportkleding, bh's en voor uitwonend kind nog €100 per maand voor gezond voedsel. Wanneer er extra dingen zijn op het gebied van gezondheidszorg betaal ik dat ook.
Ze werken ook. 


Ik vind dit een suffe vraag. Als je alles wat binnenkomt uitsluitend aan 'me, myself and I' wilt besteden, beperk je dan daartoe - maar het klinkt mij armoedig in de oren. 
Je bent het geld niet 'kwijt'. Het is van grote waarde en het wordt besteed aan je kind(eren) en hun omgeving/zorg/materialen. Als je dat niet van belang vindt, geef het geld dan niet uit.

Kinderen kosten geld. Elk mens kost geld. En we hopen dat iedereen die op deze aarde rondwandelt op een of andere manier het leven mooier maakt.

Hier alle 5 studeren,wonen thuis. En naast dat de koelkast gevuld is betalen we de studie"s, en krijgen ze allemaal 500, per maand. Skikleding en uitrusting betalen wij,en hun vakanties ook....Maardat hoort er toch gewoon bij? Kinderen hebben is een dure aangelegenheid.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 16:57 Topicstarter

Montblanc schreef op 30-07-2022 om 16:51:

[..]

En dan alle begrip voor lagere inkomens dat ze zoveel terug krijgen hoor, logisch, anders kun je hele niet werken. Maar dat maak niet dat je als je een hoge eigen bijdrage moet betalen dat je daar dan ineen blij mee moet zijn. Ik had die 800 euro per maand toch ook echt liever aan iets anders uitgegeven.


En hoeveel ik uitgeef? Minstens 800 euro per maand dus. Verder probeer ik het maar zo snel mogelijk te vergeten.

Nou dit dus. Ik stem altijd links en ben het op zich eens met ons sociale systeem, maar dat maakt niet dat ik sta te juichen dat wij zoveel moesten betalen aan een dienst die voor anderen bijna gratis is.


Pistache

Pistache

30-07-2022 om 17:01 Topicstarter

Liefie_xxx schreef op 30-07-2022 om 16:24:

wij gaan een nieuwe fase in waarbij we vanaf september twee uitwonende, studerende kinderen hebben. Universiteit is een heel eind uit de buurt, ov geen optie.

We hebben er voor gekozen om jaarlijks collegegeld (2100 euro) en studieboeken voor ze te betalen. Daarnaast nog een maandelijkse bijdrage per kind per maand. aangezien er geen stufi is en ze niet in aanmerking komen voor de basisbeurs, moeten ze de rest lenen en/of werken naast hun studie. We hebben wel gespaard voor de studie maar van dit spaarpotje kunnen we niet alle kosten betalen (volgens nibud zo'n 1100 euro per maand)
voor ons betekent het een flinke kostenpost, maar ik ben blij dat we het kunnen doen.

Kinderopvang kostte ons destijds zo'n 900 euro in de maand netto, 3 dagen per week opvang nodig had voor 2 kinderen. dat was ook pittig.

Betalen ze niks zelf? De meeste studenten hebben toch een bijbaan? Als het 1100 euro per maand is, dan is 50/50 misschien een mooie deal?

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 17:02 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 30-07-2022 om 16:56:


Ik vind dit een suffe vraag. Als je alles wat binnenkomt uitsluitend aan 'me, myself and I' wilt besteden, beperk je dan daartoe - maar het klinkt mij armoedig in de oren.
Je bent het geld niet 'kwijt'. Het is van grote waarde en het wordt besteed aan je kind(eren) en hun omgeving/zorg/materialen. Als je dat niet van belang vindt, geef het geld dan niet uit.

Kinderen kosten geld. Elk mens kost geld. En we hopen dat iedereen die op deze aarde rondwandelt op een of andere manier het leven mooier maakt.

Volgens mij zegt niemand dat ze het geld alleen aan zichzelf willen besteden.

Daar waar we wonen krijgen we alleen kinderbijslag,en bestaat er geen lening....Maar daarvoor betalen we geen schoolgeld,geen boeken geld,en zijn de studieprijzen niet heel duur

MMcGonagall schreef op 30-07-2022 om 16:42:

Esprit is niet echt duur toch? Jurken tussen de 50 en 120 euro, dus dat vind ik wel echt middensegment. Voor mezelf koop ik iets duurder. De kinderen willen vooral veel variatie, dus die kopen veel bij Stradivarius en Bershka. Dat is nogal flodderig spul dus niet echt geschikt voor mijn middelbare lijf.

Ja dat is dus net wat je gewend bent. Ik vind een jurk tussen de 50 en 120 euro echt heel duur en vooral zonde van mijn geld. Wij hebben het niet slecht maar zou dat nooit uitgeven aan een kleding stuk. Maar goed ik koop weer andere dingen waaraan anderen minder of geen geld uitgeven, dus dat heft elkaar weer op🤣.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 17:28 Topicstarter

Ted68 schreef op 30-07-2022 om 17:25:

Daar waar we wonen krijgen we alleen kinderbijslag,en bestaat er geen lening....Maar daarvoor betalen we geen schoolgeld,geen boeken geld,en zijn de studieprijzen niet heel duur

Als je dat allemaal niet hoeft te betalen, dan heb je geen lening nodig.

Bakblik schreef op 30-07-2022 om 15:54:

[..]

Zelf luxe merken kopen dat doen wij ook niet. Geen Primark maar ook geen Esprit. Een beetje in het middensegment zeg maar. Met soms een uitschieter naar boven of beneden.

Je kinderen gaan nog naar de opvang, zijn dus nog jong en toch durf je te zeggen dat ze er netjes mee omgaan. Dus als ze op de opvang gaan schilderen dan moeten ze zich daar omkleden? Wat vindt de leiding daarvan?

Even off topic, maar voor mij is Esprit het middensegment, en als je een beetje oplet wanneer je wat koopt, zelfs het lage segment. Ik had laatst drie broeken en vier t-shirts voor nog geen 100 euro. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.