FruitMoeder
29-06-2026 om 09:08
Is dit kindermishandeling?
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
Auwereel
29-06-2026 om 20:25
Ik realiseer me plotseling iets over mijn eigen leven! Een samenhang die ik nooit eerder heb gezien maar nu door dit draadje wel.
Ik kom uit een jaren zestig gezin waar mijn vader heel veel rookte, de rook in de huiskamer kon je snijden.
Ik was regelmatig ziek, met name bronchitis. Dat kwam volgens de huisarts omdat ik te dik was. Als ik minder zou eten zou ik niet meer zo vaak ziek zijn. Maar diëten hielp nauwelijks. Nadat mijn vader was gestopt met roken omdat hij de rookwaar te duur vond, verdween mijn bronchitis. Met een nieuwe diëtiste die ervoor zorgde dat ik goed te eten kreeg, èn omdat ik niet meer achter adem was, kreeg ik weer lol in bewegen en begon ik af te vallen. Ik ben 20 kg afgevallen toen en ik ben nooit meer (ook niet hoogzwanger) zo zwaar geweest. De sleutel was dus niet enkel die diëtiste, maar ook het feit dat ik weer kon bewegen omdat ik niet langer achter adem was. 
Mijn ouders (en ik) zouden ermee gebaat zijn geweest als de huisarts hen op het ongezonde van roken. Maar ja, misschien rookte hij zelf ook, andere tijden...
Izza
29-06-2026 om 20:56
Je kunt altijd melden. Dat mag iedereen namelijk doen en ook anoniem. Natuurlijk ga je niet in gesprek als jouw veiligheid of die van jouw kind in gevaar kan komen. Daarnaast kan jouw kind gewoon bij jou thuis blijven spelen.
Melden niet omdat het tegenwoordig niet meer kan. Maar je hebt signalen van verwaarlozing. Het meisje is onverzorgd en stinkt. Ze woont in een vies huis en heeft gezondheidsklachten waar ouders niets mee doen. Wellicht zijn er nog meer zaken die jij niet kunt zien. Maar waar instanties over in gesprek kunnen gaan. Dat laat je verder aan hun. Jij hebt je plicht gedaan. Misschien ook goed om eens bij andere ouders te informeren. Is hun ook zaken opgevallen? En hoe zijn bijvoorbeeld de schoolresultaten van dit meisje. Wellicht is ze vaak ziek en loopt ze achter door haar slechte gezondheid.
Decembermamma
29-06-2026 om 21:05
Zeker melding maken bij veilig thuis! Ik weet nog hoe ik als kind zwaar in een astma-aanval zat en dat de dokter woest was op mijn moeder dat ze nog steeds rookte in huis.
Dit was een jaar of 35-40 geleden. Op mijn twaalfde heb ik mijn moeder gedwongen te stoppen met roken door haar niet naar de rookkamer in het ziekenhuis te brengen. Mijn asthma was direct daarna nagenoeg verdwenen alleen nog last van benauwdheid als ik flink verkouden ben dat trekken mijn longen niet.
Roken met een kind in huis is kindermishandeling.
haarklover
29-06-2026 om 22:59
Temet schreef op 29-06-2026 om 17:16:
Ik was aan een reactie begonnen maar kon die niet afmaken en inmiddels is het mosterd na de maaltijd en is wat ik wilde zeggen al door anderen gezegd.
Blijft er alleen nog een taaldingetje over![]()
" Ik dacht altijd dat mishandeling onder het begrip misbruik valt"
Ik vermoed dat je in de war bent door het Engels. In het Engels heet kindermishandeling 'child abuse' en is -misbruik 'child sexual abuse' .
Het (algemene) Engelse woord abuse wordt gewoonlijk vertaald met 'misbruik', maar child abuse is dus iets anders dan wat wij kindermisbruik noemen.
Terug naar het echte onderwerp: als je aan deze ouders laat weten dat je niet wilt dat je kind daar speelt vanwege de rook, dan is dat misschien iets dat ze een zetje in de juiste richting kan geven, maar ik zou er geen geld op inzetten.
Niet helemaal ter zake:
Ik dacht dat sexueel misbruik in de VS vaak als "child molest" wordt aangeduid...
Maar bij "misbruik" denk ik aan sexueel misbruik.
gebruik bij anderen niet het woord "mishandeling" of "misbruik", anders heb je kans dat bij die ouders de ruiten worden ingegooid.
Vertel gewoon wat je ziet: roken, hoesten.
Evaluna
30-06-2026 om 07:15
Ik zou het gesprek wel aangaan en proberen te achterhalen of het onwetendheid is. Of, daarna eens op school polsen of daar ook zorgen zijn.
Een netwerk is wel belangrijk in dit soort situaties. Soms hebben meerdere mensen er een naar gevoel bij, als dat gedeeld wordt kan er misschien iets mee gedaan worden. De juf, de schoolarts, net wie er dichtbij staat.
rionyriony
30-06-2026 om 07:48
Je mag best je visie erop bekend maken. Ik zou dat niet als een roddel doen; daar wordt niemand gelukkig van, maar je kan uiteraard liefst anoniem (voor dat gezin) een bericht richten tot instanties. Die weten wat legaal te veranderen is.
Als je weet welke buren zo heel erg je leefstijl en opvoeding afkeuren dan lijkt me dat ontzettend belastend voor de goede relatie. Je zet dan ook als reactie trouwens je hakken in het zand. Dan wordt dat de eerste kwestie en niet meer je kind.
Over roken van je omgeving tijdens je jeugd. Ik vind dat veel eten tijdens je jeugd ook een enorme levensbepalende impact kan maken hoor. Doet je gezondheid ook niet veel goed. Maar voorlopig mogen we ons verheugen in een levensduur van 80, 85 jaar. Volgens mij kom je dan niet veel tekort. Of wou je 90 worden? Je kan erover filosoferen waar je j.i. "recht" op hebt.
Wat bronchitis betreft. Ja ik heb die ook gekregen in de tijd waarin ik nog rookte. Twee perioden van 1-2 weken in twee winters. Kan natuurlijk ook nog toeval zijn maar is tegenwoordig makkelijk na te gaan of er een verband is.
Decembermamma
30-06-2026 om 08:26
Evaluna schreef op 30-06-2026 om 07:15:
Ik zou het gesprek wel aangaan en proberen te achterhalen of het onwetendheid is. Of, daarna eens op school polsen of daar ook zorgen zijn.
Een netwerk is wel belangrijk in dit soort situaties. Soms hebben meerdere mensen er een naar gevoel bij, als dat gedeeld wordt kan er misschien iets mee gedaan worden. De juf, de schoolarts, net wie er dichtbij staat.
Onwetendheid? in deze tijd? een kleuter weet al dat meeroken heel slecht is, dat was overigens in de jaren 60 en 70 ook al zo.
PinkFlower
30-06-2026 om 09:20
Onwetendheid? Ja daag! Die mensen leven toch niet onder een steen of wel?
Iedereen en ja deze mensen dus ook, weet dat roken slecht is en je er dood aan kan gaan. Een schoolarts bestaat niet meer.
Een netwerk is belangrijk in dit soort situaties. Welke situatie? Dat er binnen gerookt wordt en je je zorgen maakt? Daar heb je geen netwerk voor nodig.
Je antwoord klinkt heel er AI. Je hebt chatgtp niet niet op dit forum.
FruitMoeder
30-06-2026 om 10:01
Ik vind ontwetendheid zelf zo denigrerend. Alsof die mensen te dom zijn om iets moedwillig te doen. Bij voeding kan het nog begrijpen omdat ik zelf ook niet weet of een bruine boterham nou beter is dan knackebrod. Ik vind dat als je een kind op de wereld zet, je moet zorgen dat die zo gezond mogelijk moet kunnen leven. En roken in huis vind ik een vorm van verwaarlozing. Ga lekker in de tuin roken denk ik dan en belast je dochter er niet mee. Ik vind ook dat ze ontzettend veel lef hebben om te roken als mijn dochter in dezelfde kamer daar is. Ze had mij verteld dat ze boven aan het spelen waren en dat die moeder er bij zat en op de slaapkamer van dat meisje er eentje opstak. Ik vind dat echt te ver gaan. Vandaar dat ik dacht of ik hier een melding van kon maken.
Yumi
30-06-2026 om 10:20
Izza schreef op 29-06-2026 om 20:56:
Je kunt altijd melden. Dat mag iedereen namelijk doen en ook anoniem. Natuurlijk ga je niet in gesprek als jouw veiligheid of die van jouw kind in gevaar kan komen. Daarnaast kan jouw kind gewoon bij jou thuis blijven spelen.
Melden niet omdat het tegenwoordig niet meer kan. Maar je hebt signalen van verwaarlozing. Het meisje is onverzorgd en stinkt. Ze woont in een vies huis en heeft gezondheidsklachten waar ouders niets mee doen. Wellicht zijn er nog meer zaken die jij niet kunt zien. Maar waar instanties over in gesprek kunnen gaan. Dat laat je verder aan hun. Jij hebt je plicht gedaan. Misschien ook goed om eens bij andere ouders te informeren. Is hun ook zaken opgevallen? En hoe zijn bijvoorbeeld de schoolresultaten van dit meisje. Wellicht is ze vaak ziek en loopt ze achter door haar slechte gezondheid.
Het meisje stinkt naar rook, dat ze onverzorgd is lees ik nergens. Als je ergens bent geweest waar gerookt wordt dan stink je naar de rook, dat betekent niet onverzorgd.
Je vult van alles in over een meisje en familie die je niet kent.... mogelijk zitten de ouders regelmatig met het kind bij de huisarts.
Bij andere ouders informeren, serieus?
Achterlopen met school vanwege slechte gezondheid, daar weet jij niets van.
Haal er niets van alles bij, roken is slecht dat klopt, maar er zijn tegenwoordig meer kinderen die slecht eten en overgewicht hebben, bel je daar ook veiligthuis voor?
FruitMoeder
30-06-2026 om 10:58
Yumi schreef op 30-06-2026 om 10:20:
[..]
Het meisje stinkt naar rook, dat ze onverzorgd is lees ik nergens. Als je ergens bent geweest waar gerookt wordt dan stink je naar de rook, dat betekent niet onverzorgd.
Je vult van alles in over een meisje en familie die je niet kent.... mogelijk zitten de ouders regelmatig met het kind bij de huisarts.
Bij andere ouders informeren, serieus?
Achterlopen met school vanwege slechte gezondheid, daar weet jij niets van.
Haal er niets van alles bij, roken is slecht dat klopt, maar er zijn tegenwoordig meer kinderen die slecht eten en overgewicht hebben, bel je daar ook veiligthuis voor?
Ze stikt wel naar rook en haar kleren ook. Ik weet niet of dat onder onverzorgd zou vallen. Voor de rest zitten er geen scheuren in haar kleren en op de stank na is ze niet vies. Waar ik mij zorgen over maak is haar kortademigheid. Ik weet niet of het door het roken komt, maar het helpt het zeker niet.
Meesje
30-06-2026 om 11:25
Maar dat kun je dan toch beter eerst eens met die ouders bespreken. Goh, jullie Anne lijkt vaak buiten adem, is er iets aan de hand/heeft ze ademhalingsproblemen? Zeker als het kind ook een keer bij jullie komt spelen heb je een makkelijke ingang. Leuk als Anne komt spelen, moet ik ergens rekening mee houden? Zijn er allergieen ofzo? Ik merk namelijk dat ze wat kort van adem lijkt? Voor het zelfde geld lopen ze al lang bij een arts.
Dan blijft alleen het roken over. Dat is idd ongezond. Maar er zijn wel meer dingen ongezond. Een 7 jarige die 15kg te zwaar is dagelijks taart en chocolade voeren is ook heel erg ongezond. Ik vind een melding maken vanwege een ongezonde leefstijl wel ver gaan. En ook niet zo'n nuttig gebruik van diensten.
En een ongezonde leefstijl kindermisbruik noemen. Je eerdere topic. Maar onwetendheid over meeroken wegwuiven als niet bestaand. Sommige mensen weten dingen echt niet, zoals je bij jezelf ook hebt gemerkt. Ze meteen betichten van een zeer ernstige misdaad is mi niet de oplossing.
PinkFlower
30-06-2026 om 11:35
FruitMoeder schreef op 30-06-2026 om 10:01:
Ik vind ontwetendheid zelf zo denigrerend. Alsof die mensen te dom zijn om iets moedwillig te doen. Bij voeding kan het nog begrijpen omdat ik zelf ook niet weet of een bruine boterham nou beter is dan knackebrod. Ik vind dat als je een kind op de wereld zet, je moet zorgen dat die zo gezond mogelijk moet kunnen leven. En roken in huis vind ik een vorm van verwaarlozing. Ga lekker in de tuin roken denk ik dan en belast je dochter er niet mee. Ik vind ook dat ze ontzettend veel lef hebben om te roken als mijn dochter in dezelfde kamer daar is. Ze had mij verteld dat ze boven aan het spelen waren en dat die moeder er bij zat en op de slaapkamer van dat meisje er eentje opstak. Ik vind dat echt te ver gaan. Vandaar dat ik dacht of ik hier een melding van kon maken.
Jij vindt het een vorm van verwaarlozing, en die snap ik heel goed, maar dat maakt niet dat dit het ook officieel is. Net als roken als je zwanger bent. Daar vind ik echt iets van maar ook dat is niet verboden. Dom? Ja ontzettend en dan is dom nog een aardig woord.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit te ver gaat, roken in de slaapkamer ook nog. En dat het sneu is voor het meisje dat ze ook nog eens naar rookt stinkt. Maar helaas is dat nog steeds niet iets waar instanties voor komen. Niet als het meisje verder gewoon opgevoed wordt, verzorgd is enz. Net wat iemand zei dat als en kind 15 kg te zwaar is is dat ook een vreselijk en kan lijken op verwaarlozing maar ook daar komt een instantie niet voor.
In deze situatie kan je echt niet meer doen dan daar niet meer laten spelen en wat iemand anders zei eventueel met ouders in gesprek gaan dat je merkt dat ze zo hoest.
MamaE
30-06-2026 om 13:52
Binnen roken is niet verboden, wel heel ongezond. Ik zou niet meteen een instantie op die mensen afsturen, zeker omdat ze weinig kunnen. Je kind te veel ongezond eten geven of de hele dag op een scherm laten spelen is ook ongezond.
Ik zou misschien wel het gesprek aangaan. Dat je merkt dat er binnen wordt gerookt en dat jij daarom niet wil dat je kind daar speelt. Het meisje bij jullie uitnodigen kan zeker wel. Sneu voor een kind als niemand bij je mag spelen omdat je ouders zoveel roken.
Rekenenisleuktaalook
30-06-2026 om 18:19
Als school al zorgen heeft gaan ze dat niet met andere ouders delen hoor! Zou wat zijn zeg, ik zou mijn kind subiet van school halen als ze dat zouden doen.