Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Is dit kindermishandeling?

Roos57 schreef op 01-07-2026 om 07:56:

[..]

Ik Was geen bemoei moeder . Wel actief in mr

jij ?

Nee, ik godzijdank niet. Daar zou ik vermoedelijk niet zo goed tussen passen. 

Zeespiegel schreef op 01-07-2026 om 06:59:

[..]

Waarom toch al die reacties als dit, als dat, van meerdere mensen in dit topic?

Ik hoorde een jaar geleden nog dat er een kinderfeestje onderweg naar de Efteling werd aangereden. Waarbij er kinderen overleden. Dus misschien doe je geen melding als je kinderen zonder gordel ziet, maar als je niets bij de ouders ter sprake probeert te brengen, en het gaat mis, voel je je daarna wel schuldig dat je geen poging gedaan hebt.

Het roken is toch echt aan die ouders, het is niet verboden ( en nee ik rook niet)

Miepjecody schreef op 30-06-2026 om 22:39:

[..]

Natuurlijk ga je dit niet melden op school

Ga je het ook melden als kinderen zonder gordel vervoerd worden? Of mee worden genomen op een gevaarlijke berg?

Hoezo niet? Soms heeft school net een extra input nodig bij een kind om dan toch de stap te zetten om te gaan melden bij de juiste instanties.

DeOnbekende schreef op 01-07-2026 om 08:19:

[..]

Nee, ik godzijdank niet. Daar zou ik vermoedelijk niet zo goed tussen passen.

Heeft niks met tussen passen te maken wel met betrokkenheid.

Roos57 schreef op 01-07-2026 om 09:08:

[..]

Heeft niks met tussen passen te maken wel met betrokkenheid.

Toch wel. Het zijn altijd bepaalde types, die MR-leden. Niet mijn bloedgroep. 

DeOnbekende schreef op 01-07-2026 om 09:40:

[..]

En toch heb ik ook een uitnodiging voor de or gekregen, ik heb het niet gedaan omdat ikzelf dat qua benodigde tijd te veeleisend is. En dat is inderdaad wel wat de groep tekend de meeste mensen zijn hele toegewijde mensen die bereid zijn veel van hun eigen tijd in te leveren voor het belang van alle kinderen op school. Vaak doen ze dit nog naast een veeleisende baan. Ik heb uiteindelijk voor een minder veeleisende functie gekozen in de or als penningmeester wat uiteindelijk toch nog best veel tijd kostte zeker in de periode van overdracht van de oude penningmeester en het fraudeonderzoek wat erbij volgde. 

DeOnbekende schreef op 01-07-2026 om 09:40:

[..]

Klopt het zijn leuke mensen die een hart voor school en kinderen hebben en daarnaast nog werken. Positieve mensen!!

inderdaad niet jouw bloedgroep.

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 08:43:

[..]

Hoezo niet? Soms heeft school net een extra input nodig bij een kind om dan toch de stap te zetten om te gaan melden bij de juiste instanties.

Ga je dan ook ouders melden met onder-/overgewicht? Ouders die voor het avondeten een wijntje drinken? Die hun kind een fatbike geven, die flink uitpakken met feestdagen en hun kind geen soberheid geven? Ouders die niet genoeg kinderen krijgen of juist teveel? Het einde is dan toch zoek?

Weet je wat het vaak is ( even in het algemeen, geen persoonlijke sneer), dat het verschil wegvalt of wordt omgezet van : oprecht omzien naar elkaar naar ouder/opvoeder bashen. Ik vind dat onzuiver en echt grensoverschrijdend.

Max88 schreef op 01-07-2026 om 10:30:

[..]

Ga je dan ook ouders melden met onder-/overgewicht? Ouders die voor het avondeten een wijntje drinken? Die hun kind een fatbike geven, die flink uitpakken met feestdagen en hun kind geen soberheid geven? Ouders die niet genoeg kinderen krijgen of juist teveel? Het einde is dan toch zoek?

Weet je wat het vaak is ( even in het algemeen, geen persoonlijke sneer), dat het verschil wegvalt of wordt omgezet van : oprecht omzien naar elkaar naar ouder/opvoeder bashen. Ik vind dat onzuiver en echt grensoverschrijdend.

Voorbeeld, ik deed met het schoolzwemmen weleens kinderen brengen omdat er net ruimte tekort was in het busje van de school. Er was 1 moeder die ook steeds mee wilde rijden, terwijl het voor een volwassene die zelf geen zwemles heeft prima te bewandelen is. Die moeder stapte dus regelmatig naast mij de auto in. De schooldirecteur was ook regelmatig aanwezig bij het zwemmen en nam me een keer apart en vroeg me wat voor indruk ik bij die moeder kreeg en ik gaf dus aan dat ze me heel nerveus leek en toch wel vaak naar de alcohol rook, dat was dus de bevestiging die school zocht. 

[..]

Vind jij iemand melden die in huis rookt bij een kind ontzettend benauwd is ouder bashen? Sorry maar ik vind het echt kindermishandeling. Ik heb het zelf meegemaakt hoe verschrikkelijk beroerd ik me vaak voelde van de benauwdheid en mijn moeder rustig nog een sigaretje opstak, dat de huisarts woedend in mijn slaapkamer stond want ook daar rook hij de sigarettenrook. En de ervaring dat mijn benauwdheid als sneeuw voor de zon verdween op het moment dat mijn moeder in het ziekenhuis lag en er niet meer gerookt werd in huis.

[..]

Bedankt voor het typen.  Dat dus. Plus wat gezond of wenselijk is daar denkt iedereen anders over.

Ooit zei iemand een keer tegen mij, ben jij degene die in dat huis woont met al dat speelgoed in de tuin? Ik dacht dat daar Hans en Grietje woonden. 

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 10:38:

[..]

Vind jij iemand melden die in huis rookt bij een kind ontzettend benauwd is ouder bashen? Sorry maar ik vind het echt kindermishandeling. Ik heb het zelf meegemaakt hoe verschrikkelijk beroerd ik me vaak voelde van de benauwdheid en mijn moeder rustig nog een sigaretje opstak, dat de huisarts woedend in mijn slaapkamer stond want ook daar rook hij de sigarettenrook. En de ervaring dat mijn benauwdheid als sneeuw voor de zon verdween op het moment dat mijn moeder in het ziekenhuis lag en er niet meer gerookt werd in huis.

Dit heb ik ook gehad, en toch vind ik niet dat een andere schoonmoeder dit moet melden op school

Roos57 schreef op 01-07-2026 om 10:07:

[..]

Klopt het zijn leuke mensen die een hart voor school en kinderen hebben en daarnaast nog werken. Positieve mensen!!

inderdaad niet jouw bloedgroep.

Haha, ik denk een beetje anders over dergelijke types, maar laten we niet nog verder off topic gaan. 

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 10:35:

[..]

Voorbeeld, ik deed met het schoolzwemmen weleens kinderen brengen omdat er net ruimte tekort was in het busje van de school. Er was 1 moeder die ook steeds mee wilde rijden, terwijl het voor een volwassene die zelf geen zwemles heeft prima te bewandelen is. Die moeder stapte dus regelmatig naast mij de auto in. De schooldirecteur was ook regelmatig aanwezig bij het zwemmen en nam me een keer apart en vroeg me wat voor indruk ik bij die moeder kreeg en ik gaf dus aan dat ze me heel nerveus leek en toch wel vaak naar de alcohol rook, dat was dus de bevestiging die school zocht.

Privacy van leerlingen stond daar ook niet erg hoog op de agenda? Van jou trouwens ook niet zo netjes maar dat terzijde

Nick90 schreef op 01-07-2026 om 11:27:

[..]

Privacy van leerlingen stond daar ook niet erg hoog op de agenda? Van jou trouwens ook niet zo netjes maar dat terzijde

It takes a village to raise a child, en privacy kan ook schadelijk zijn met name voor kinderen die daardoor onder de radar blijven omdat niemand wat mag of durft te zeggen voor het ernstige gebeurd is. Terwijl als je in het begin naast iemand gaat staan je het ernstige kan voorkomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.